Website & investeringsaftrek

Aanbevolen berichten

iets te kort door de bocht Daan. Website als investering ligt iets complexer. Citaat uit een artikel van mij:

 

Beslissend is of met de website beoogd wordt economisch voordeel te behalen. En neemt u dat zeer letterlijk. Het antwoord is dus niet altijd ja (“er komen toch klanten naar mijn site”). De website zelf dient in dat economisch voordeel te voorzien, zoals dat bij een webshop zeer duidelijk het doel is. Is uw website meer een online naambord met routewijzer dan mist deze dat economisch voordeel.

 

“Ja en?” zult u zeggen. Welnu: de uitgaven aan een website die geen economisch voordeel levert worden gezien als kosten. Al heeft u 4.000 euro uitgegeven aan de bouw ervan, als het een uithangbord is dan gaat alles de boekhouding in onder reclamekosten.

 

Heeft u echter een webshop laten bouwen dan wordt dat deels gezien als kosten en deels als investering. Als volgt:

 

Uitgaven voor de onderzoeksfase zijn kosten;

Uitgaven voor de ontwikkeling en bouw van de site zijn investeringen;

Uitgaven voor het draaiend houden van de site (hosting, updates) zijn kosten;

Uitgaven voor uitbreiding met functionaliteiten die gericht zijn op dat economische voordeel zijn investeringen.

 

Om even een heldere parallel te trekken nemen we een auto als voorbeeld:

 

Autobladen en autotests kopen om een keuze te maken: kosten;

De auto zelf kopen: investering;

Auto rijdend houden (brandstof en onderhoud): kosten;

Auto uitrusten met een gasinstallatie: investering.

 

Denk bij investeringen ook altijd aan de (kleinschaligheids)investeringsaftrek.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Verrassende informatie, komt die van de belastingdienst?

De reactie van Joost lijkt me heel duidelijk en logisch, maar is de werkelijkheid van de belastingen wel altijd zo logisch?

 

Voordat ik als ondernemer begon, had ik een gesprek met een belasting ambtenaar van het startersloket. Die meende: "Ja, iedereen wil wel internetten op kosten van de belastingen."

 

Website, internet, provider en hostingkosten, allemaal prive volgens deze ambtenaar. Dat is wel een flink aantal jaren terug, maar indertijd was het ook nog eens veel kostbaarder.

 

Later zei mijn boekhouder dat ik de hosting en domeinregistratie gewoon als algemene kosten moest rekenen. De provider deels als zakelijke kosten, deels prive gebruik.

 

Net zoals een fysieke winkel, bestaat mijn website uit een koopgelegenheid met informatie voor de klanten. Voor mijn gevoel zijn alle internet en website kosten gewoon verkoopkosten.

 

 

Link naar reactie

Verrassende informatie, komt die van de belastingdienst?

De reactie van Joost lijkt me heel duidelijk en logisch, maar is de werkelijkheid van de belastingen wel altijd zo logisch?

 

Wat mij betreft kan ik mij geheel vinden in de analyse van Joost. En deze info komt niet van de Belastingdienst af maar van een fiscalist die uitstekend in de materie thuis is ::)

 

Voordat ik als ondernemer begon, had ik een gesprek met een belasting ambtenaar van het startersloket. Die meende: "Ja, iedereen wil wel internetten op kosten van de belastingen."

 

Er internet helemaal niemand op kosten van de belasting. Alle uitgaven die jij doet, kosten of investeringen, betaal je als ondernemer helemaal zelf. De Belasting betaalt helemaal niets. Het enige verschil is dat kosten jouw winst drukken en daar door het belastbaar bedrag voor de inkomstenbelasting afneemt en je dus minder belasting betaalt. Maar uiteindelijk draait de ondernemer altijd zelf op voor zijn zakelijke kosten.

 

Website, internet, provider en hostingkosten, allemaal prive volgens deze ambtenaar. Dat is wel een flink aantal jaren terug, maar indertijd was het ook nog eens veel kostbaarder.

 

Website en hosting: gewoon zakelijk, in welke situatie dan ook.

Internet (= provider): in ieder geval zakelijk bij een bedrijf buitenshuis, onder voorwaarden zakelijk vanuit huis.

 

Later zei mijn boekhouder dat ik de hosting en domeinregistratie gewoon als algemene kosten moest rekenen.

 

Daar heeft hij helemaal gelijk in

 

De provider deels als zakelijke kosten, deels prive gebruik.

 

Bij een kantoor aan huis deel ik deze mening niet, ervan uitgaande dat de woning niet zakelijk is dan wel er niet gewerkt wordt vanuit een afgescheiden deel van de woning. Dan zal de belastingdienst gewoon stellen dat het abonnement privé is. De enige mogelijkheid is een zakelijk abonnement af te sluiten en een privé abonnement, maar ja dat is veel duurder dan de kosten gewoon niet aftrekken.

Bij een kantoor vanuit een zakelijk pand zijn de kosten gewoon zakelijk en dus geheel aftrekbaar.

 

Net zoals een fysieke winkel, bestaat mijn website uit een koopgelegenheid met informatie voor de klanten. Voor mijn gevoel zijn alle internet en website kosten gewoon verkoopkosten.

 

Onder voorwaarden, zie mijn reacties hierboven. Bij kantoren buitenshuis heb je in ieder geval gelijk, bij werken vanuit huis ligt het allemaal veel genuanceerder.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.