• 0

Werving en selectiebureau starten

Beste leden,

 

Ik zit met het volgende. Ik heb al ruim een jaar het idee om een werving en selectiebureau te starten welke zich richt op het zoeken van ondersteunend personeel (secretaresses, PA's ed.). Zelf heb ik ruim 7 jaar werkervaring als secretaresse en de reden waarom ik een werving en selectiebureau wil starten is omdat ik vaak bij werkgevers heb gezien dat het op de een of andere manier mis blijkt te gaan bij het aannemen van geschikt ondersteunend personeel. Ik heb vanuit persoonlijke ervaring gemerkt dat het bij het werven van personeel vaak alleen gaat om (veel) geld innen in combinatie met te weinig voorbereidend selectiewerk bij potentiële werknemers. Assessments zijn volgens mij erg belangrijk, waardoor je daadwerkelijk ziet of iemand inderdaad geschikt is voor een bepaalde functie. Iedereen wil natuurlijk zijn of haar beste kant laten zien middels een cv (en dat is ook ieder zijn goed recht).

 

Ik heb dus een idee van wat ik zou willen opzetten maar ik merk dat ik nu vast zit. Hoe pak ik dit aan & hoe zorg ik dus dat mijn idee werkelijkheid wordt? Ik heb totaal geen kaas gegeten van het ondernemersvak en weet dus niet hoe ik een werving en selectiebureau het beste kan opzetten? Waar begin ik?

 

Hopelijk kan iemand me helpen! tips anyone??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je op het punt moet beginnen wat je in gedachten voor je ziet. Zet dat gewoon eens op papier. Jouw idee.

En dan weet je een beetje wat je wilt en kun je verder met uitzoeken en schaven.

Ga op internet even op zoek naar een ondernemersplan schema en ga hem voor jezelf uitwerken. Daar ben je wel even zoet mee, maar het geeft je beetje bij beetje meer duidelijk over jouw plannen, de haalbaarheid en de route.

Succes!

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Waar begin ik?

 

Je begint eigenlijk bij de Kamer van Koophandel, want daar kan je heel veel algemene (ondernemers-)informatie vandaan halen.

 

Maar daarnaast speelt natuurlijk ook een heel specifiek iets: je wil een onderneming in de werving & selectie beginnen.

Volgens mij heb je dan wel contacten nodig. Bijvoorbeeld een opdrachtgever (zoals een “ex-baas”?), of heel veel vrienden uit de kandidatenhoek (allemaal geïnteresseerd in een nieuwe, leuke baan?) of zoiets. Anders wordt het wel heel moeilijk om op gang te komen lijkt mij.

Je zal niet zomaar een w&s bureau kunnen beginnen en denken dat je spontaan opdrachten en/of kandidaten krijgt. Als er überhaupt veel opdrachten zijn op dit moment…

 

Maar als je een leuke aanpak hebt zijn er altijd kansen, dus ga met mensen “in de branche” spreken zou ik zeggen.

 

En succes natuurlijk!

 

Link naar reactie
  • 0

Met genoegen zocht ik via de zoekfunctie van dit forum naar de term 'A4':

Neem 5 A4-tjes:

 

Op het eerste A4-tje schrijf je 'Wie ben ik?', op de tweede 'Wat kan ik?', op de derde 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde 'Hoe is dat te bereiken?' en op de laatste 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?'

 

Ga gedurende een aantal weken gedisciplineerd elke dag een uur ervoor zitten om deze vragen in willekeurige volgorde te onderzoeken en te beantwoorden.

 

Je zult merken dat deze vragen de hele dag door je hoofd gaan spoken, maak meteen notities van die 'spook'gedachten en vul die op de betreffende A4-tjes in.

 

Na een tijd kun je de A4-tjes in bovenvermelde volgorde leggen, heb je een lopend verhaal en daarmee de basis gelegd voor jouw persoonlijke ambities en je ondernemingsplan.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Op basis van je openingspost zou ik je aanraden om nog eens goed na te denken over wat je nu echt wil. Wil je écht een werving- en selectiebureau beginnen? Of wil je werkgevers die ondersteunend personeel aannemen begeleiden bij de selectieprocedure? Het lijkt erop alsof je vooral dáár je toegevoegde waarde ziet.

 

 

En daarnaast: ga praten met collega's/concurrenten. Als het goed is vinden die hun vak leuk en een kop koffie kost bijna niks tegenwoordig, zij kunnen je vast op weg helpen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties.

 

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een adviseur bij de KvK, ben erg benieuwd wat daar uit voort komt. Ook heb ik mijn idee al aan een aantal mensen (ook ex werkgevers) voorgelegd, en zij reageerde allemaal erg positief. Ik ben bezig met netwerken en ik bezoek beurzen voor secretaresses in Nederland en leer op die manier ook weer ondersteunend personeel kennen. Ook ken ik er een boel van de opleiding destijds en zij kennen hebben ieder ook weer hen eigen netwerk.

 

Ik ga mijn idee nog verder uitwerken en wacht het gesprek met de KvK even af. Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

esmeeeemse

 

Waarom wil je voor je zelf beginnen. Vanuit welke behoefte.

welke maatschappelijke behoefte gaan je vervulllen. Wie heeft een probleem waar jij, uitgerekend jij, een goed antwoord op hebt weten te vinden. Waarin wil je uitblinken en waarom denk je dat te kunnen doen?

 

Praat eerst met veel mensen over je idee. je hebt alleen wat aan mensen die eerliijk zijn en positief, maar vooral kritisch je gaan doorzagen. 10 keer " waarom? aan je vragen en dan jou het antwoord laten geven. Je hebt niets aan mensen die je , na half naar je geluisterd te hebben, je plotseling aan de hand nemen en je de weg gaan wijzen. Dat is hun weg naar hun eindpunt ne niet jou weg naar jouw doel. Daarbij, als ze je halverwege los laten, blijft je verdwaald op hun weg achter.

 

Zorg dat je regiseur van je eigen proces blijft.

 

Frans

 

zie ook www.innosquad.nl

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.