• 0

Dropshipping; hoe zit het met btw?

Hallo mensen,

 

Ik sta op het punt producten te gaan verkopen op dropshipping basis. In de praktijk betekent dit voor mij dat wereldwijd mensen orders plaatsen op mijn website, en mijn chinese leverancier levert deze producten rechtstreeks aan mijn klant en betaalt hiervoor ook de invoerrechten en belasting.

 

Als Nederlands geregistreerd bedrijf, dien ik dan nog btw te moeten betalen op deze verkochte producten? Ik heb namelijk begrepen dat als men vanuit en aan het buitenland levert (dus niet aan Nederlandse klanten) er geen btw betaald hoeft te worden op deze diensten/producten. Kan iemand dit bevestigen/ hier meer over vertellen?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

En zorg dat je goed uitgezocht hebt waar jij als fabrikant (de wet ziet de importeur als de fabrikant van de producten die hij op de markt brengt) allemaal aansprakelijk cq. verantwoordelijk voor bent en dat je jezelf daar voor indekt. Als er bijvoorbeeld iemand ziek of gewond raakt door jouw producten en je hebt je daar van te voren niet goed voor ingedekt dan mag je je leven lang krom liggen om de claims te betalen.

Daar komt bij dat je hoogstwaarschijnlijk aan consumenten wilt gaan leveren, dat maakt een en ander nog veel complexer; hoe ga je -in veel landen, waaronder de gehele EU, wettelijke verplichte- services als retourzendingen en garanties regelen?

 

Uiteraard heb je bovenstaande, hoop ik, al uitgezocht en al helemaal uitgedacht, maar voor lezers die hier in de toekomst via Google terecht komen kan het maar alvast gezegd zijn dat je daar ook goed naar moet kijken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties

 

Zoals bij het topic "uitdaging: btw met dropshipping" en "internationale btw vraag" ben ik zelf nooit in het bezit van de goederen. Ik ben ook dan niet de importeur wouter, de dropshipper is dat welke dus ook de invoerrechten en belasting betaald. De goederen kunnen ook hier naartoe terug gestuurd worden.

 

De vraag waar het mij eigenlijk om gaat is berust op wat ik in het bovenstaande topic "uitdaging: btw met dropshipping" heb gelezen, namelijk de reactie van Nattetas:

"Je verzend goederen van buiten de EU naar buiten de EU? Dan heb je niet te maken met Europese BTW, dit omdat hier geen goederen aankomen of arriveren. De enige belaste prestatie die je zou kunnen leveren is een dienst, maar deze worden geleverd aan landen buiten de EU, de dienst wordt dan niet in de EU belast. Lijkt me niet dat je hier BTW plichtig bent. Wat de situatie is in de overige landen kan ik je niet vertellen. "

 

Dit is een topic van 2010 en er is toen alleen op gereageert: thnx, dat dacht ik al. Verder is hier niemand op ingegaan Kunnen jullie nu, anno 2013, bevestigen dat het in deze situatie zo is dat bij goederen van buiten Nederland (of de EU) naar een land buiten Nederland (of de EU) het goed niet belast wordt met btw?

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ben ook dan niet de importeur wouter, de dropshipper is dat welke dus ook de invoerrechten en belasting betaald. De goederen kunnen ook hier naartoe terug gestuurd worden.

Fout. Jij bent de verkopende partij en jij bent dus verantwoordelijk. Jouw leverancier, oftewel, de "dropshipper", is dat uitdrukkelijk niet. Hij verkoopt aan jou. Dat hij toevallig de producten direct aflevert op het adres van jouw klant in plaats van dat de goederen eerst fysiek door jouw handen gaan, verandert daar helemaal niets aan. Je zal niet de eerste zijn die hier zijn billen aan brandt. Gelukkig ben je er nu op gewezen en kan je er voor zorgen dat je alles goed gaat regelen. Succes!
Link naar reactie
  • 1

En jouw klanten kunnen dus ook gewoon bij jou terecht om de producten naar retour te sturen, je kan ze niet verplichten om dat heel duur naar China te sturen. Ze hebben immers niks met Chinese leverancier te maken maar hebben overeenkomst met jou.

 

Ditzelfde geld voor garantie, daar ben jij hier in Nederland verantwoordelijk voor enken je dus ook niet verwijzen naar je Chinese leverancier.

Zoals eerder vermeld ben je importeur en dus ook verantwoordelijk voor CE en overige markeringen en volledig aansprakelijk voor producten. Chinese leverancier heeft giftige stoffen gebruikt bij productie (zeker niet ondenkbaar ) of product is ondeugdelijk? Jij mag advertenties in alle landelijke dagbladen zetten en terugroep actie op touw zetten.

 

Verder: dropshipping vanuit China is volledig kansloos, echt iets waar voornamelijk 14 jarige gebruik van maken.

Link naar reactie
  • 0

Aah dat is toch goed om te weten, bedankt wouter. Daar moet ik dan inderdaad rekening mee houden.

 

Dat dropshippen volledig kansloos is vanuit China ben ik het niet mee eens Daniël, dat je me een 14 jarige noemt terwijl je geen idee hebt wat voor poduct ik verkoop, de voorwaarden die ik hanteer en de afspraken die ik heb met de leverancier zegt meer over jou dan over mij.

Anyway, toch bedankt voor de punten waar ik rekening mee moet houden. Ik heb er wel degelijk wat aan gehad maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag..

 

Bij verkeer van goederen van buiten Nederland (of de EU) naar een land buiten Nederland (of de EU), moet er dan nog btw op geheven worden door een bedrijf gevestigd in Nederland?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst heeft het hier voornamelijk over import vanuit niet eu landen en export naar niet EU landen en niet heel duidelijk over import uit en export naar een niet EU land. Maar ik denk dat het hier uiteindelijk om gaat:

 

Bij export van goederen naar niet-EU-landen brengt u 0% btw in rekening. Bij import van goederen uit niet-EU-landen, moet u deze aangeven bij de Douane. Over die goederen betaalt u onder andere invoerrechten en btw.

 

Dit is wat ik kan vinden wat het meest van toepassing is op mijn situatie, maar klopt het dat het om die laatste zin gaat. Deze goederen worden aangegeven bij de douane van het land van aankomst en hier worden dan btw en invoerrechten betaald? Dit doet de partij uit china dus hoef ik mijn klanten niet ook nog te belasten? Klopt deze redenering?

Link naar reactie
  • 0

Even los van de discussie over wie waarover wat voor heffing dan ook moet betalen wijs ik graag even op artikel 7:46c BW eerste lid:

 

Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

 

c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak;

 

Met andere woorden, het moet voor de consument kristalhelder zijn wat hij voor het product betaalt. Als jij vanuit Nederland deze producten verkoopt zijn jouw buitenlandse consumenten (en zeker die binnen de EU) gelijkgeschakeld aan Nederlandse klanten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Feskess,

Iedereen die goederen importeert vanuit een niet EU land zal aangifte moeten doen bij de douane. (Over dit onderwerp is trouwens ook heel veel via de zoekfunctie te vinden). Afhankelijk van het product moeten er dan invoerrechten en/of btw worden betaald.

Deze worden aan de z.g aangever door de douane belast. Dus de grote vraag is hier wie is de aangever en gaat jouw leverancier echt opdraaien voor de BTW/IR en de administratie kosten van de aangever? Als die dat doet dan hoef jij je klanten inderdaad geen BTW te belasten maar jij zal hier wel een degelijke administratie voor moeten voeren om aan te tonen dat alle BTW via de aangifte is afgedragen.

 

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog niet eerder een Chinees bedrijf gezien die voor jou de belastingen, invoerheffingen en eventuele extra kosten in het land van bestemming op zich neemt. Best controleer je dat even extra goed. Meestal mag jij dat namelijk zelf in het land van bestemming gaan regelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal inderdaad contact opnemen met de leverancier om zwart op wit te krijgen dat zij dit doen en het me ook per order doorgeven voor de administratie. Als ik dit gedaan krijg is dat dus wel voldoende voor de belastingdienst om te accepteren dat ik zelf geen btw afdraag?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het me zelf afvragen. Jij bent in theorie de verkopende partij. Jij hoort dus over je verkopen en over jouw toegevoegde waarde OB af te dragen. Nu mag dit ook bij de douane maar eigenlijk alleen als de consument de aangever is. Als de chinees dit doet berekend die indirect in zijn verkoops prijs aan jouw dit door en zou jij dit moeten door berekenen aan de klant.

 

Al met al blijf ik het een vreemde constructie vinden en zoals Wouter zeer terecht opmerkte lijkt het mij niet dat men in China Nederlandse BTW gaat betalen en die vervolgens niet terug kan vragen. Dus ook uit financieel oogpunt lijkt bevreemd mij de constructie zeker mbt de BTW.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nog even na gekeken maar ben van mening dat als de Chinees de BTW betaald jij de BTW aan de klant moet belasten en moet afdragen aan de BD. Alleen in het geval dat de vervoerder direct de BTW aan de consument afkerend jij geen BTW hoeft te belasten. Denk alleen niet dat het voor klanten een erg aantrekkelijke constructie is?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer me er even een voorstelling van te maken:

 

- Een amerikaan koopt bij jou een product, dat jij laat dropshippen door een chinese leverancier.

 

Het product komt dus nooit in de EU terecht, gaat niet door de EU douane en dan zijn dus geen europese importheffingen en dergelijke van toepassing. Het gaat wel door de amerikaanse duane die er evt invoerrechten over kan heffen. Normaliter worden die aan de ontvangende partij in rekening gebracht, dwz die moet ze betalen voordat hij zijn pakket kan ophalen. Hoe die chinese leverancier dat oplost weet ik niet, maar als hij bijvoorbeeld vooraf die heffing kan betalen aan de amerikaanse douane dan heeft de klant daar wellicht geen last van.

 

Probleem is alleen de betaling: Die gaat van de amerikaan naar nou, en (minus de marge) van jou weer naar de chinees. Op zich geen probleem, want over leveringen naar amerika hoef je geen btw in rekening te brengen, en betalingen naar china betaal je volgens de factuur die de dropshipper je stuurt, waar naar ik aanneem ook geen btw op zit.

 

Is daarmee de kous feitelijk niet af? Je mag facturen zonder btw zenden naar niet-eu, en betalen naar china.

 

 

Het lijkt erop dat het best te doen is, zolang je maar geen zaken doet met klanten uit de EU.

Link naar reactie
  • 0

Is daarmee de kous feitelijk niet af? Je mag facturen zonder btw zenden naar niet-eu, en betalen naar china.

Als je levert aan bedrijven dan is de kous daarmee inderdaad af; het bedrijf in Amerika is dan zelf verantwoordelijk voor de lokale importheffing en andere belastingen. Maar als je levert aan consumenten dan heb je te maken met de lokale wetgeving die de consument beschermd. Nu ben ik niet bekend met de Amerikaanse wetgeving op dat gebied, maar binnen de EU geldt inderdaad dat een consument beschermd is op allerlei manieren en dat je dus moet voldoen aan allerlei eisen. Gezien de claim-cultuur in Amerika zou ik zeggen dat je daar nog veel meer moet oppassen wat je aanbiedt. Het alom bekende verhaal van de magnetron; als er niet bij staat dat je je hond daar niet in moet doen en een consument die stopt zijn hond er wel in welke vervolgens ontploft in de door jouw verkochte magnetron, dan kan je zomaar een paar miljoen aan schadeclaims betalen.

 

Hoe het zou werken als de Chinees de belasting zou regelen dat weet ik niet. Het lijkt mij fiscaal gezien nogal een moeilijke constructie. Maar wat wel kan is dat je in het land zelf een expediteur zoals FedEx of DHL contacteerd welke vervolgens voor jou de heffingen in rekening brengt bij jou. Alles wordt dan op jouw klantnummer ingevoerd en belast. Zo krijgt de consument niet een onaangename verrassing in de vorm van een bezorger die nog belastingen moet innen aan de deur.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Feskess,

 

Waar de btw moet worden afgedragen bij dropshipping, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je al aan de reacties hier merkt. Als je ons belt op 0800-0543, dan kunnen we de specifieke omstandigheden bespreken.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

@Wouter:

 

Dat is inderdaad een punt, en nog behoorlijk vaag punt ook. Als nederlandse ondernemer val je natuurlijk niet onder de amerikaanse jurisdictie, maar mogelijk wel onder de europese. Als je er bijvoorbeeld een claim komt vanwege productaansprakelijkheid kan ik me voorstellen dat je alsnog aansprakelijk bent tot het nivo van een europese verkoper, equivalent aan de situatie waarin je het product direct uit nederland aan de amerikaan verkocht had.

 

Feitelijk lijkt me het aan te raden om niet te gaan dropshippen, maar een rol als affiliate / leadgenerator voor de chinese leverancier te gaan bekleden. De uiteindelijke transactie gaat dan tussen de klant en het chinese bedrijf, en dat kan best in een 'branded' omgeving zodat de klant niet direct door heeft met een derde partij van doen te hebben.

 

Als de leverancier nog geen online verkoopkanaal heeft zou je zelfs kunnen overwegen om dat te gaan bouwen, maar wel zodanig dat de uiteindelijke transacties direct tussen klant en leverancier gaan. Complex hoeft dat niet eens te zijn - als het gaat om 1 of enkele producten dan zou je al kunnen volstaan met een webshop waarbij de betaling via paypal oid direct naar china gaat. De comissie op die verkopen krijg je dan van de chinese verkoper/fabrikant, en kun je in nederland netjes inboeken als winst uit activiteiten buiten de eu.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.