Omgaan met telefonische prijsopgaves

Aanbevolen berichten

Ondanks dat 90% van de offerte via de website gedaan worden bellen er ook nog steeds opdrachtgevers op, voor een prijsopgave voor een podium.

 

Helaas maak ik hier vaak nog veel fouten in.

 

Als ik een offerte via de website binnenkrijg dan klopt hij altijd op de bezorgkosten na, via de email heb ik rustig de tijd om de offerte na te kijken voordat ik hem verstuur, maar via de telefoon niet.

Vandaag weer een fout gemaakt met een offerte voor een podium in Noord Amsterdam. Ik had er netjes aan gedacht om de transportkosten te berekenen en de uren van de chauffeur (dit doe ik altijd bij een reistijd van meer dan een half uur). Maar nu vergat ik de staffelprijs te berekenen waardoor de klant slechts voor 1 dag hoeft te betalen ipv voor 3 dagen.

 

Ik ben een groot tegenstander van de opmerking, "kunt u een email sturen, dan maken wij een offerte". Als bedrijven dat bij mij doen, ga ik meteen zoeken naar een ander bedrijf.

 

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?

Link naar reactie

Ik zou m'n opvattingen aanpassen in plaats van zo'n rare kronkel er op nahouden.

Als jij bang bent dat je klanten verliest omdat je het niet servicegericht vindt overkomen om schriftelijk uit te vragen en de tijd te nemen om een offerte op te stellen dan zou ik dáár aan sleutelen.

Als jij (zoals Nico ook suggereert) een belscript kunt maken aan de hand waarvan je wél meteen een waterdichte offerte kunt maken dan is dat ook een goede optie, maar als dat niet kan zou ik snel afscheid nemen van een belemmerende overtuiging ;)

 

;)

 

1. Klant belt en vraagt om een offerte.

(Overigens, wie verwachten er eigenlijk meteen een offerte, het is toch normaal dat je daar even over nadenkt??)

2. Jij zegt: bedankt voor uw interesse, wat is uw emailadres dan stuur ik u onze offerte-aanvraag-template en kunt u precies aangeven wat u nodig heeft.

(Je helpt je mogelijke klant dan ook over alles na te denken, niks vergeten?)

3. Jij krijgt die template ingevuld terug en mailt een spot on offerte terug.

 

 

Link naar reactie

Ik gebruik altijd het script van mijn eigen website, op de transportkosten is deze redelijk waterdicht. Behalve dat er in de laatste stap moet worden ingevuld hoeveel dagen en dat de transportkosten alleen binnen een straal van 20km kloppen.

 

Op zich is terugbellen of terugmailen wel een optie. Alleen bij dat laatste heb ik heel vaak dat emailadressen niet kloppen vanwege spelfouten of onmogelijk opgebouwde emailadressen.

In de huidige tijd, is het normaal dat mensen iedereen bellen om te kijken wie er de beste prijs/kwaliteit op na houdt. Nu heb ik in de regio Den Haag geen concurrenten zitten maar in de rest van het land wel.

Ik probeer de mensen altijd tijdens het gesprek te overtuigen van onze kwaliteit en wil daarbij meteen een prijs noemen.

De prijs is trouwens wel iets dat men meteen verwacht, als ik het niet geef dan vragen om een schatting.

 

Hoe zien jullie dat met een excell bestand, zoiets als mijn website maar dan offline?

Link naar reactie

Je raakt de klant dan kwijt omdat iemand anders wel een prijs durft te roepen. (spreek uit ervaring)

 

Ik heb maar een kleine groep vaste klanten, ik denk iets van 25%. Deze zijn samen wel verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de omzet. Maar die ander 75% is ook heel belangrijk. Dit zijn vaak makkelijke en snelle opdrachten.

Link naar reactie

Je raakt de klant dan kwijt omdat iemand anders wel een prijs durft te roepen. (spreek uit ervaring)

Dat betwijfel ik, maar stel dat het zo is; nu heb je een prijs geroepen waar je 2 dagen huur er gratis bij doet. Zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij de klant, maar is voor jezelf niet zo gezond.

 

Als je de klant uitlegt aan de telefoon dat je even de tijd nodig hebt om een scherpe offerte te maken dan zal de klant daar vast begrip voor hebben. Sterker nog, persoonlijk zou ik het vreemd vinden als ik kan bellen voor een podium op maat ergens in het land en dat er dan gelijk een prijs geroepen kan worden. Ik zou dan denken dat er wel een hele dikke marge op moet zitten om onvoorziene kosten op te vangen. Ik heb liever dat er even de tijd genomen wordt zodat alles goed doorgerekend kan worden.

 

Wij laten klanten met speciale wensen altijd even mailen naar ons (info@.. kan niet missen) zodat wij niet de meest onmogelijke email adressen hoeven te noteren. We kunnen ze dan een mooie offerte uitbrengen per email.

 

Mocht een klant niet de moeite willen nemen om een aanvraag per mail te versturen dan zullen ze vast ook niet de moeite nemen om op tijd te betalen, is mijn gedachte.

Link naar reactie

In dat geval zou je mij als klant dus kwijt raken.

Als ik bel voor informatie of prijzen, wil ik niet afgescheept met de opmerking: "Stuur maar een email".

Ik doe namelijk wel graag moeite voor mijn klant, als een klant via de email contact wil hebben dan mailen ze wel en als ze via de telefoon een prijsopgave willen hebben, ga ik niet zo klant onvriendelijk zijn om te zeggen dat dat niet kan.

Ik kan ook uit ervaring zeggen dat ik een bedrijf gewoon gedag zeg als zij die moeite niet willen nemen. Als ze dit namelijk al niet willen doen, dan zal de kans ook klein zijn dat het bedrijf zich wil inzetten voor mijn opdracht.

 

Onze podia hebben geen onvoorziene kosten, ik weet precies wat een podium kost.

Het gaat hier dus duidelijk niet om complete producties, want hiervoor gaan wij bijna altijd op locatie bezoek, daar is voor een gewoon standaard podium geen marge voor.

 

Ik zat net te denken om misschien het script op onze medewerkers ook te laten draaien, waarbij ik de stappen verder uitbreidt met de vragen aantal kilometers, reistijd en een verplicht invullen van het aantal gebruiksdagen (geen huurdagen). Die had ik uit het script van de website gesloopt, om het aantal vragen te verminderen.

Link naar reactie

Misschien verschillen onze producten/diensten daarvoor te veel. Voor specifieke aanvragen moet ik namelijk diverse producenten en importeurs bellen. Ik kan de klant dan wel een kwartier of half uur in de wacht laten staan, maar de klant heeft ook andere dingen te doen denk ik dan. :)

 

Daar komt bij dat via de telefoon er verwarring kan ontstaan. Als iemand mij vraagt om 800 stuks 7 meter H07RN-F, 3x 2.5mm2 met een C13 en een C20 plug, dan hoef ik maar 1 cijfertje verkeerd te verstaan of te noteren en dan krijgt hij een compleet andere kabel. Zodoende willen we dat altijd per email bevestigd hebben zodat wij niet per ongeluk compleet verkeerde kabels aan het maken zijn.

 

Uiteraard als iemand vraagt wat het kost als hij artikel 2750 per pallet van 10 stuks koopt hebben dan kan ik hem gewoon vertellen wat dat kost; dat zijn eenvoudige staffels. In mijn beleving was een podium meer maatwerk dan kennelijk het geval is. In dat geval zou je het script inderdaad moeten aanpassen/uitbreiden.

Link naar reactie

Excuses voor de onduidelijkheid, meestal bestaan de aanvragen uit podia al 6 x 4 op 80cm. Waarbij ik alleen hoef te weten of er een trap, afrok of vloertegels bij moeten, waar deze geplaatst moet worden en voor hoelang.

 

Maar soms vergeet ik dus een vraag.

 

p.s.: lever jij ook kabel in grote hoeveelheden of alleen particulieren?

Link naar reactie

Maar soms vergeet ik dus een vraag.

Dat is dan weer simpel op te lossen door een lijstje met vragen en vóór elke vraag zo'n afvink-hokje. Vraag gesteld = afvinken. Dat voorkomt ook dat je door reacties van de klant willekeurig door je vragen heen loopt en dan aan het eind niet meer weet wat je nu allemaal wel en niet gevraagd hebt.

Link naar reactie

Als ik een offerte via de website binnenkrijg dan klopt hij altijd op de bezorgkosten na, via de email heb ik rustig de tijd om de offerte na te kijken voordat ik hem verstuur, maar via de telefoon niet.

/ knip/

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen?

waarom gebruik je dan zelf niet de website als een klant belt?

je vult dan gewoon een formulier in op je eigen website met de gegevens die je van de klant 'live' krijgt, ook lekker simpel... ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Persoonlijk zou ik de module op jouw website failproof maken zodat je die kan gebruiken tijdens jouw gesprek.

Aan het einde gelijk het emailadres vragen, zodat ze het direct per mail ontvangen en jij uiteraard een mogelijkheid hebt om contact te zoeken.

 

Ik zou vooral niet teveel verschillende hulpmiddelen gebruiken, want die moet je allemaal up2date houden en dat werkt fouten in de hand.

Zakelijke telefonie met de voordelen van voip?

Kijk eens op: http://www.voipq.nl

Link naar reactie

Grote, complexe aanvragen niet onderweg en mobiel afhandelen. Indicatieve, vrijblijvende prijs z.s.m. met definitieve offerte opvolgen. Naam contactpersoon, nummer en e-mailadres noteren en vragen of de potentiële klant voor dit moment zijn of haar aanvraag en contactgegevens mailt ter herinnering.

 

Werk je op basis van een mondeling accoord van nieuwe, onbekende klanten? Waarom bel je niet opnieuw met de klant?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

waarom gebruik je dan zelf niet de website als een klant belt?

je vult dan gewoon een formulier in op je eigen website met de gegevens die je van de klant 'live' krijgt, ook lekker simpel... ;)

 

Die doe ik ook, maar sommige vragen staan niet in het script. Zoals het aantal dagen. Dit staat standaard op 1 dag, maar is met 1 druk op de knop ook aan te passen naar meerdere dagen.

De bezorgkosten is echter niet in een simpel script te verwerken, zeker niet in een script dat 100% fraude gevoeilig is.

Behalve de afstand heb je namelijk ook te maken met reistijd, rijdstip van rit en aantal bouwers. Waarbij er ook nog rekening gehouden moet worden met het soort voertuig.

 

Ik gebruik het script dus zelf altijd, maar pas daar nog dingen op aan.

 

Als ik eth script zou gaan aanpassen dan zou ik eht zo doen dat de basis hetzelfde blijft.

 

De hele berekening die wordt gedaan wordt voor de verschilende websites ook met 1 berekeningsscript gedaan.

 

Link naar reactie

Grote, complexe aanvragen niet onderweg en mobiel afhandelen. Indicatieve, vrijblijvende prijs z.s.m. met definitieve offerte opvolgen. Naam contactpersoon, nummer en e-mailadres noteren en vragen of de potentiële klant voor dit moment zijn of haar aanvraag en contactgegevens mailt ter herinnering.

 

Werk je op basis van een mondeling accoord van nieuwe, onbekende klanten? Waarom bel je niet opnieuw met de klant?

 

Groet,

 

Highio

 

Ik werk niet met een mondeling akkoord, dit houdt geen stand in de rechtzaak, dus een offerte moet altijd ondertekend worden. Complexere aanvragen worden ook niet onderweg gedaan.

Ik moet sowieso een computer hebben voor het maken van prijs.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 299 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.