• 0

aangifte na geruisloze inbreng eenmanszaak in BV

In januari 2012 is een BV opgericht met terugwerkende kracht van 01-01-2011.

Dit d.m.v. een geruisloze inbreng van een deel van een eenmanszaak.

De administratie van 2011 heb ik (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011) gesplitst in 2 boekhoudingen, 1 voor de eenmanszaak en 1 voor de BV.

 

Nu zijn mijn vragen:

1. Hoe geef ik het resultaat van de BV voor 2011 aan? Bij het inloggen bij de Belastingdienst is namelijk het VPB aangifteprogramma pas beschikbaar vanaf 2012. Ook heeft de BV geen uitnodiging tot het doen van aangifte VPB 2011 ontvangen.

2. De BTW over 2011 is in zijn geheel afgedragen door de eenmanszaak. Nu dat de administraties zijn gesplist, hoe geef ik de btw van de BV over 2011 alsnog aan? De BV had toen nl. nog geen aangifteplicht voor de BTW.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik raad je aan om ons hier even over te bellen (0800-0543). We kijken dan voor je na of de juiste oprichtingsdatum van de BV bekend is en hoe je alsnog aangifte vennootschapsbelasting en omzetbelasting over 2011 kunt doen.

 

Naast het indienen van de btw-aangifte voor de BV, moet je de btw-aangiftes voor de eenmanszaak corrigeren. Dit doe je door middel van een suppletieformulier, dat je kunt vinden op je persoonlijk domein (bij ‘overige formulieren’). Als je door de correctie €1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, mag je de wijziging verwerken in je eerstvolgende btw-aangifte. Meer hierover lees je op de pagina Aangifte corrigeren

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Nu zijn mijn vragen:

1. Hoe geef ik het resultaat van de BV voor 2011 aan? Bij het inloggen bij de Belastingdienst is namelijk het VPB aangifteprogramma pas beschikbaar vanaf 2012. Ook heeft de BV geen uitnodiging tot het doen van aangifte VPB 2011 ontvangen.

 

Dat doe je niet, althans niet in 2011. De BV is pas opgericht in 2012 zodat er over de datum tot oprichting geen aangifteplicht bestaat. De BV bestond toen immers niet.

 

Wat wel moet gebeuren is het resultaat in de eenmanszaak (EMZ) toevoegen aan de aangifte VPB 2012. Veelal doe je dat met een boeking op de feitelijke oprichtingsdatum van de BV van een enkele journaalpost in de boekhouding van de BV, waarin het resultaat 2011 (en een stukje 2012) van de EMZ verwerkt is. Dat is overigens vaak geen simpele handeling. Hulp van een boekhouder die hier eerder mee te maken heeft gehad, is zeker wenselijk!

 

2. De BTW over 2011 is in zijn geheel afgedragen door de eenmanszaak. Nu dat de administraties zijn gesplist, hoe geef ik de btw van de BV over 2011 alsnog aan? De BV had toen nl. nog geen aangifteplicht voor de BTW.

 

De Belastingdienst zal me wellicht corrigeren, maar vooralsnog corrigeer is hen naar beste weten. De BV bestond nog niet in 2011 en kan dus ook helemaal niet BTW-plichtig zijn in 2011. Er is dus ook geen enkele noodzaak om de BTW van de eenmanszaak te corrigeren!

 

 

Wat je vooral goed moet beseffen is dat de geruisloze inbreng met terugwerkende kracht alleen ziet op de VPB en IB. Wat er tussen de staking van de EMZ in 2011 en de feitelijke oprichting van de BV in 2012 gebeurde, noemen we de voorperiode. Het resultaat uit de voorperiode komt niet voor in de IB, maar reken je toe aan het eerste boekjaar van de BV.

 

 

[*]In de IB is je eenmanszaak gestaakt in 2011 zodat je ook de winst uit 2011 niet opneemt in je IB-aangifte.

[*]Voor de VPB valt dat resultaat in de BV en wel in het eerste boekjaar (2012) van de BV.

 

Let wel: over de voorperiode word je wel geacht een inkomen genoten te hebben voor de IB. Dat noemen we een voorbeloning. Voor de hoogte daarvan kun je aansluiting zoeken bij de regels omtrent het DGA loon. Die voorbeloning neem je in de IB 2011 op als resultaat uit overige werkzaamheden. Zonder voorbeloning zou je belastbaar inkomen in de IB immers nul zijn, terwijl je als DGA wel geacht wordt een salaris te genieten.

 

Maar nogmaals: omzetting van een IB-onderneming in een BV en de daarbij behorende aangiften IB en VPB zijn geen sinecure! Ik zou in elk geval alles na laten kijken door een fiscalist.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Naar aanleiding van de reactie van Joost, nog een aanvulling op het eerdere antwoord. Als de voorovereenkomst van de BV voor 01-10-2011 bij de Belastingdienst is geregistreerd, is de BV per 01-01-2011 belastingplichtig. Als dit niet het geval is, geldt de belastingplicht vanaf 2012.

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels contact opgenomen met de Belastingdienst (afdeling voor intermediairs) om te vragen hoe het resultaat van 2011 alsnog aangegeven moet worden.

Helaas kreeg ik daar als antwoord dat ik deze vraag schriftelijk aan het regiokantoor moet voorleggen.

Dus het advies om te bellen werkt helaas niet.

Toch bedankt.

 

Hallo,

 

Ik raad je aan om ons hier even over te bellen (0800-0543). We kijken dan voor je na of de juiste oprichtingsdatum van de BV bekend is en hoe je alsnog aangifte vennootschapsbelasting en omzetbelasting over 2011 kunt doen.

 

Naast het indienen van de btw-aangifte voor de BV, moet je de btw-aangiftes voor de eenmanszaak corrigeren. Dit doe je door middel van een suppletieformulier, dat je kunt vinden op je persoonlijk domein (bij ‘overige formulieren’). Als je door de correctie €1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, mag je de wijziging verwerken in je eerstvolgende btw-aangifte. Meer hierover lees je op de pagina Aangifte corrigeren

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels contact opgenomen met de Belastingdienst (afdeling voor intermediairs) om te vragen hoe het resultaat van 2011 alsnog aangegeven moet worden. Helaas kreeg ik daar als antwoord dat ik deze vraag schriftelijk aan het regiokantoor moet voorleggen.

Dus het advies om te bellen werkt helaas niet.

Toch bedankt.

 

Maar ben je er wel uit dan inmiddels?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Ik ben momenteel met de aangiften bezig.

Ik ga het resultaat van de BV van 2011 opnemen in de aangifte VPB 2012.

Daarvan heb ik ook een opmerking gemaakt in de aangifte zelf.

Het restant van het resultaat van de eenmanszaak (van de activiteit die erin gebleven) geef ik aan in de IB 2011.

Tevens heb ik in de aangifte IB 2011 een bedrag opgenomen voor de voorbeloning van de werkzaamheden in de BV, welke ik in de BV als kosten heb geboekt.

 

Daarnaast doe ik geen aparte suppletie aangifte BTW 2011 voor de BV.

Ik ga nog wel een suppletie indienen voor 2011, maar dat zal van de BV en de eenmanszaak gezamenlijk zijn.

 

Groet,

Mireille

 

 

 

Maar ben je er wel uit dan inmiddels?

 

groet

Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.