• 0

Wel/niet holding in deze fase en wel/niet eenmanszaak inbrengen?

Met veel interesse allerlei gesprekken hier gelezen en aardig wat geleerd.

Nu zit ik alleen nog even met de concrete afwegingen in mijn eigen situatie.

 

Ben om dit moment als interim/projectmanager actief en daarnaast wil ik een nieuw bedrijf oprichten ivm een software product. In dat nieuwe bedrijf zullen in de toekomst ook andere partijen deelnemen (gesprekken lopen al), maar aangezien ik snel de markt op wil wil ik deze onderneming spoedig oprichten. Ik zie drie opties obv wat ik gelezen heb (maar sta open voor input):

 

1. Holding en werkmaatschappij oprichten naast eenmanszaak (die ergens in 2014 stopt wanneer nieuw bedrijf rendabel is)

2. Eenmanszaak in holding inbrengen en werkmaatschappij oprichten

3. Werkmaatschappij oprichten en aandelen privé hebben en in latere fase in holding inbrengen

 

Het heeft er vooral mee te maken dat ik niet weet hoe ingewikkeld het tegenwoordig is om een eenmanszaak in een holding in te brengen (accountant die ik hierover sprak gaf aan dat dit wel trajectje was) en dat ik zo snel mogelijk de werkmaatschappij opgericht wil hebben om de markt mee op te kunnen. Ben nu al in gesprek met potentiële klanten, maar vanuit dat het nog in de oprichtingsfase is, dat maakt toch dat iedereen wat terughoudend is. Mentaal is een BV toch wat serieuzer voor potentiele klanten:)

 

Financieel kan het interessant zijn om de eenmanszaak in te brengen (loopt erg goed en mijn giften zijn boven de 10% grens voor loon, maar dermate wisselvallig dat akte voor periodieke gift geen zin heeft).

 

Vragen:

- Wat is het handigst/snelst, zonder dat ik me later voor de koop stoot?

- Waarom zou je uberhaupt eenmanszaak inbrengen ipv nieuwe BV oprichten? Kan daar met de nieuwe flex bv niet echt redenen voor vinden ergens.

 

Alvast bedankt voor jullie input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag,

 

Laat ik beginnen met gelijk te geven aan de accountant die je sprak. Het is zeker een trajectje en dan heb ik het niet enkel over de inbreng van de eenmanszaak in de BV. Je hele vraagstuk is een trajectje!

 

Het begint met de overweging: "waarom een BV?"

 

Daar kun je vanuit diverse hoeken naar kijken en dat moet je ook doen: fiscaal, risico en toekomst.

Wat de beste variant is, valt zo niet te zeggen. Wel wat tips:

 

1. De nieuwe wetgeving voor BV's (flex BV in de volksmond) heeft geen enkele invloed op de keuze om een eenmanszaak in te brengen of niet. Enkel het oprichten van de BV zelf is eenvoudiger geworden. De motieven om het überhaupt te doen zijn nog steeds hetzelfde.

 

2. Eenmanszaak inbrengen wordt vaak ingegeven door een hoge winstgevendheid (mede in combinatie met de toekomstige nieuwe activiteiten), voorkomen van fiscaal afrekenen bij einde eenmanszaak (inbrengen = staken), meer bescherming van privé bezit en toekomstige verdeling van de onderneming (toetreden nieuwe stakeholders).

 

3. Eerst de werkmij oprichten en dan later een Holding BV tussen privé en de werkmij schuiven is pas echt een trajectje om te voorkomen dat je wegens het tussenschuiven van de holding BV moet afrekenen met de fiscus. Je vervreemdt dan namelijk je aanmerkelijk belang in de werk mij. Die optie zou ik niet snel overwegen.

 

 

De juiste keuze begint met advies over het gehele samenspel van huidige onderneming, toekomstplannen en de nieuwe stakeholders.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank voor je antwoord.

 

Vwb je vraag over "waarom een bv" is het antwoord denk ik redelijk simpel. De werkmaatschappij zal voor het einde van het jaar (of begin volgende jaar) waarschijnlijk meerdere aandeelhouders kennen. En gezien de financiële toekomstige verwachtingen rondom winst/verkoop is een holding ook redelijk gangbaar.

 

De eenmanszaak is een redelijke eenvoudige voor interim management. Dus geen panden e.d. en geen bedrijfsmiddelen zoals computers/auto's/etc. die waarde hebben op de balans (oude laptop, verder alles als kosten geboekt). Dus na kosten is over alle inkomsten IB/BTW betaald.

 

Volgens mij heb ik twee opties, zover ik het begrijp:

1. De eenmanszaak in de holding inbrengen

Voordeel: klein fiscaal voordeel voor huidig boekjaar gezien giften boven 10% en verschil IB/didivend-winst belasting (ligt rondom een omslagpunt heb ik uitgerekend)

Nadeel: traject voor inbreng moet worden aangevangen voordat werkmaatschappij kan worden opgericht

Vraag: waarschijnlijke domme vraag, maar eenmanszaak later inbrengen kan zeker niet?

 

2. De activiteiten van de eenmanszaak tzt stilleggen (en eventueel later opheffen) en werkzaamheden in de nieuwe holding aanvangen

Voordeel: nieuwe BV's kunnen snel opzetten

Nadeel: klein fiscaal nadeel huidig boekjaar

Vraag: zijn er nog fiscale nadelen van opheffen? Neem aan dat naast gewoon betalen van de inkomsten en omzetbelasting er geen goodwill moet worden afgerekend wanneer de activiteiten van de eenmanszaak staken (er is dan geen effectieve waarde meer).

 

Zie ik dingen over het hoofd?

 

Als het moet wil ik best "trajectje" aan, maar natuurlijk wel begrijpen waarom eventueel fiscaal/juridisch zou moeten en/of wat de voordelen zijn (naast wat het "trajectje" dan inhoud:)). Dus hopelijk met jullie inzichten dat ik het wat beter ga begrijpen.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik twee opties, zover ik het begrijp:

1. De eenmanszaak in de holding inbrengen

Voordeel: klein fiscaal voordeel voor huidig boekjaar gezien giften boven 10% en verschil IB/didivend-winst belasting (ligt rondom een omslagpunt heb ik uitgerekend)

Nadeel: traject voor inbreng moet worden aangevangen voordat werkmaatschappij kan worden opgericht

Vraag: waarschijnlijke domme vraag, maar eenmanszaak later inbrengen kan zeker niet?

 

Wat bedoel je toch met dat je giften boven de 10% grens loon liggen?

Giften zijn fiscaal aftrekbaar tot 10% van het inkomen. Maar daar zit geen plafond op. Met een inkomen van 20.000 en giften ad 2.000 voldoe je ook aan jouw stelling. Dat zegt niets over de hoogte van je inkomen in relatie tot het fiscale omslagpunt voor een BV.

 

Welk omslagpunt heb je berekend?

 

Eenmanszaak later in een BV inbrengen kan, maar .....

 

 

2. De activiteiten van de eenmanszaak tzt stilleggen (en eventueel later opheffen) en werkzaamheden in de nieuwe holding aanvangen

Voordeel: nieuwe BV's kunnen snel opzetten

Nadeel: klein fiscaal nadeel huidig boekjaar

Vraag: zijn er nog fiscale nadelen van opheffen? Neem aan dat naast gewoon betalen van de inkomsten en omzetbelasting er geen goodwill moet worden afgerekend wanneer de activiteiten van de eenmanszaak staken (er is dan geen effectieve waarde meer).

 

 

.....ik zie het nut er niet van in! De eenmanszaak is 'leeg' dus wat beoog je dan precies in te brengen in de BV? Je kunt de eenmanszaak ook gewoon staken en de activiteiten voortzetten in de BV.

 

En wat noem je een klein fiscaal nadeel dit jaar? Zit je nu al aan de 1.225 urengrens voor de ondernemersaftrek?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je toch met dat je giften boven de 10% grens loon liggen?

Giften zijn fiscaal aftrekbaar tot 10% van het inkomen. Maar daar zit geen plafond op. Met een inkomen van 20.000 en giften ad 2.000 voldoe je ook aan jouw stelling.

 

Ik vermoed dat TS bedoelt dat hij juist MEER dan 10% aan giften weggeeft, bijvoorbeeld bij een belastbare winst van pakweg 20.000 geen 2.000 aan giften, maar 3.500.

 

In de inkomstenbelasting is dan slechts 2.000 aftrekbaar, maar als de giften gedaan zouden worden door een BV, zijn ze aftrekbaar tot een bedrag van 50% van de winst. (art 16 Wet VPB voor de liefhebbers) Diezelfde gift vanuit een BV levert dus een extra aftrekpost (in dit voorbeeld) van 1500,- op.

 

 

Mijn twee centen: ik heb TS nog niks horen vermelden waarover afgerekend zou moeten worden bij staking van de eenmanszaak, dus de (meestal) simpelste oplossing "ik staak mijn eenmanszaak en ik richt een bv op en ik hoeft niet te weten wat 'inbrengen' betekent" heeft vermoedelijk nauwelijks fiscale consequenties.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je afvragen of de combinatie van "winst rond het omslagpunt", "de financiële toekomstige verwachtingen rondom winst/verkoop" en "geen of nauwelijks goodwill" wel logisch is. Die eerste twee wekken namelijk toch zeker de indruk dat er wel enige goodwill aanwezig is.

 

Met de uitgesproken verwachting dat er eind dit jaar/begin volgend jaar meerdere aandeelhouders zullen zijn, wek je ook de indruk dat een geruisloze inbreng, met de bijbehorende voortzettings- en aanhoudingstermijnen, mogelijk geen optie zal zijn.

 

Ik vermoed dat eerder sprake is van onwetendheid op dit gebied dan van irrelevantie. Dus toch maar weer naar het trajectje met adviseurs.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Kort reagerend:

- De giften liggen idd boven de 10% (geef standaard al 10% en daarboven nog extra giften voor specifieke doelen)

- De geen/nauwelijks goodwill heeft betrekking op mijn huidige activiteiten in de eenmanszaak aangezien het om interim werkzaamheden gaat heeft dit geen marktwaarde (oftewel, zonder vent geen tent). De financiële toekomstige verwachtingen rondom winst/verkoop gingen om het te ontwikkelen software product

- geruisloze inbreng had uiteraard te maken met inbreng eenmanszaak in de holding, niet de werkmaatschappij. De activiteiten van de werkmaatschappij zijn anders dan die van mijn eenmanszaak.

- Bij een inbreng dit jaar zou ik uiteraard met terugwerkende kracht inbrengen en dan zit er dus wel degelijk omzet in die ingebracht wordt

- Qua uren kom ik dit jaar wel aan het urencriterium. Ik zet mijn activiteiten van de eenmanszaak nog niet stop aangezien er wel nog gewoon brood op de plank moet komen tijdes het onwikkelen van de software e.d.

 

Nav de commentaren hier ben ik nog eens de fiscale aspecten gaan bekijken rondom het naast elkaar laten bestaan van eenmanszaak en BV. Aangezien ik wel boven urencriterium blijf, maar wel wat minder in eenmanszaak werk ivm ontwikkeluren nieuwe software kom ik (inclusief de giften) dit jaar waarschijnlijk toch onder het omslagpunt qua winst.

 

Bedankt en blijf het forum met veel interesse volgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.