• 0

Klanten werven? Hoe?

Hallo,

 

Ik ben sinds een paar maanden een webdesign bureau aan het opzetten en ik ben al ver gevorderd. De laatste stap voor mij is nu aangebroken en dat is klanten werven voor mijn bureau.

 

Website: zie profiel en handtekening

 

Mijn doelgroep: mkb'ers

 

Mijn bedrijfje in het kort:

 

MVI Webdesign is gespecialiseerd in webdesign en website ontwikkeling en ontwikkelt sinds 2013 zeer uiteenlopende websites. Van basis websites tot een uitgebreide webwinkel met online betalingsmogelijkheden.

 

Daarnaast adviseren wij onze klanten op het gebied van zoekmachine optimalisatie (vindbaarheid website in zoekmachines) en Social Media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Ook kunnen wij u van dienst zijn bij de ontwikkeling van mobiele sites voor bijvoorbeeld de iPad of iPhone.

 

Enkelen vragen waarmee ik zit :

 

- Hoe kan ik het beste klanten werven voor mijn webdesign bureau?

 

- Welke manieren zijn er en welke zijn het efficienst?

 

- Waar moet ik op letten en wat zijn de valkuilen (bijv bij benaderen van ondernemingen).

 

- Wat is de realiteit en waar kan ik tegen aan lopen?

 

- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij het werven van klanten?

 

Een manier om klanten te werven is bijvoorbeeld het opbellen van ondernemingen waarvan de website verouderd is en die dan benaderen. Hoe kijken jullie tegen deze manier van klanten werven?

 

Tips er reacties zijn van harte welkom!

 

Met vriendelijke groet,

 

Boris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn advies:

 

- Hoe kan ik het beste klanten werven voor mijn webdesign bureau?

Je moet eerst duidelijk in beeld brengen wat je doelgroep is. Je hebt zelf al aangegeven dat dit je je richt op mkb'ers, maar je kunt vast nog wel verder nuanceren. Afhankelijk van je doelgroep zou ik je verplaatsen in hun gedrag. Waar hangen ze het vaakst uit? Op wat voor evenementen komen ze? Welke websites bezoeken ze? Je zult zelf al wel snel ondervinden dat je deze vragen pas kunt beantwoorden als je een gedetailleerder beeld hebt van je doelgroepen. Mijn advies is om een 'piramide ' te maken van je prospects. De onderste laag is de allergrofste selectie van prospects (mkb'ers). Daarboven komt een nuancering (bijvoorbeeld een paar branches van mkb'ers). Daarboven maak je weer een selectie van de beste prospects uit die geselecteerde branches. De hoogte en breedte van de piramide hangt af van jouw situatie. De onderste laag geef je dan de meest ruwe aandacht (Bijvoorbeeld een mailtje). De laag daarboven bel je bijvoorbeeld op en de hoogste laag probeer je een keer tegen te komen bij een evenement of iets dergelijks. Je wint geen klanten zonder hun probleem te weten, dus je besteed dat ook het meeste aandacht aan de hoogste laag. Dat zijn je állerbeste prospects, dus je moet ze van binnen en buiten kennen.

 

- Welke manieren zijn er en welke zijn het efficienst?

Naar mijn mening:

1. persoonlijk gesprek

2. bellen

3 mailen.

 

Mailen levert meestal maar een responds van 0,5 tot 0,05 % op. Je moet dan dus minimaal 200 mailtjes sturen om er één klant uit te halen. Bellen levert al snel meer op, maar de responds hangt hier sterk af van het product wat je aanbiedt en aan je telefonische verkoopvaardigheden (oefenen!). Een persoonlijk gesprek wint natuurlijk altijd, maar je moet die personen dan wel tegen komen op een geschikt moment en een geschikte locatie. Maak dus een selectie van de beste evenementen, meetings en borrels. Er zijn daarbuiten natuurlijk nog manieren zoals Facebook advertenties, website banners, bloggen, je eigen website, google adwords, radio, tv en billboard reclame en (mijn specialiteit) guerrilla marketing. Facebook lijkt me niet geschikt gezien je doelgroep. Banners hangt er sterk vanaf (de effectief is echt verschillend, net zoals de prijs). Bloggen kost veel tijd en kan jou als persoon een heel stuk persoonlijke marketing meegeven (het toont ook hoe vaardig je bent), maar het nadeel is dat het effect pas merkbaar is op een zeer lange termijn en je er wel heel veel tijd aan kwijt bent. Je eigen website optimaliseren zul je gezien je activiteiten meer vanaf weten dan ik. Google adwords is over het algemeen erg duur en dus niet aan te raden, zeker niet voor een start-up. Ditzelfde geldt voor radio, tv en billboards. Guerrilla marketing is altijd een optie, zeker omdat het goedkoop is (en dat zeg ik maar deels omdat ik het zelf doe ;)). Het nadeel daarvan is de de ROI vaak lastig te bepalen is. Ik zou overigens voor jou bedrijf afraden om twitter of facebook te gebruiken. Het kost veel tijd en levert je weinig branding, vindbaarheid of leads op. Ik zou ze wel registreren en offline houden om de naam niet kwijt te raken aan een ander.

Mond tot mond reclame is heel effectief. Zorg dus dat jouw klanten, familie en vrienden jou aanraden. Ik heb kennissen ook vaak doorverwezen naar mijn website-bouwer.

 

- Waar moet ik op letten en wat zijn de valkuilen (bijv bij benaderen van ondernemingen).

Je gaat heel vaak falen. Niet opgeven dus. Doorzetten en een lange adem is broodnodig gezien jouw markt (je hebt enorm veel concurrentie) en de tijden waarin je je bevindt als start-up. Ga dus niet bij de pakken neer zitten en ga gewoon door. Een andere valkuil is passiviteit. Klanten komen niet snel zo maar binnen. Dat contactformulier zal in het begin akelig weinig worden ingevuld, zeker als je nog weinig referenties hebt. Trek er dus op uit, mail en bel.

 

- Wat is de realiteit en waar kan ik tegen aan lopen?

Zoals ik hierboven al zei, de realiteit is dat klanten meestal niet binnen komen stromen. Je moet er erg hard voor werken, ookal denk je dat jouw product beter is dan die van al jou concurrenten.

 

- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken bij het werven van klanten?

Ken je concurrenten goed en klanten goed. De vermelde piramide structuur is ook erg handig voor het in kaart brengen van je concurrenten. Weet en erken wat zij wel hebben en jij niet, maar zoek ook uit wat jij wel hebt en zij niet. Onderzoek ook waarom sommige mensen erg succesvol zijn. Een manier van werken staat geen patent op en ook geen copyright, dus daar kun je van leren. Ook moet je je klanten heel goed kennen. Als je hun probleem kent, kun je een oplossing bieden.

 

Een manier om klanten te werven is bijvoorbeeld het opbellen van ondernemingen waarvan de website verouderd is en die dan benaderen. Hoe kijken jullie tegen deze manier van klanten werven?

Koude acquisitie. Tsja, je zult wel moeten, want zonder krijg je ook geen klanten (dan blij je te passief). Bedenk wel dat de meeste mensen heel vaak gebeld worden met dit soort verzoeken en je dus niet de enige bent. Reken er dus op dat je heel vaak geen vangst hebt en dat je met een heel goed verhaal moet komen om ze te overtuigen (kent je klant, jezelf en je concurrent).

 

Als je nog meer vragen hebt mag je me wel een PM sturen. Succes! :)

Link naar reactie
  • 0

Je website ziet er verzorgd uit en de navigatie is duidelijk, dat is zeker een sterk punt. Je teksten daarin tegen zetten niet echt toe tot actie. Het is te vrijblijvend geschreven. Probeer je USP meer naar de voorgrond te halen en overtuig de bezoeker waarom ze nou voor jou moeten kiezen. Is het de prijs? Flexibiliteit? Service? Kwaliteit of een combinatie van?

 

Wat mij wel opvalt, is dat er geen portfolio op je website aanwezig is waarbij potentiële klanten een beeld krijgen van je eerdere projecten en daarmee een beeld krijgen van je kunnen en stijl.

 

Dit kan natuurlijk voortkomen uit het feit dat je nog geen opdrachten hebt uitgevoerd, je zou dit kunnen oplossen door websites op te leveren met flinke kortingen of zelfs gratis om toch een portfolio op te bouwen. Voor jou zitten hier een aantal voordelen aan, je bouwt een portfolio op, je bouwt een naam op en je zorgt ervoor dat mensen mond tot mond reclame voor je gaan maken. Op de lange termijn ben ik er overtuigd dat je hier je voordeel uit gaat halen.

 

Wat voor jou een valkuil is en voor je cocollega's is dat geen enkele ondernemer zit te wachten dat iemand zegt dat zijn website verouderd is of er niet goed uitziet. Dit gaat je ongetwijfeld veel weerstand opleveren. Daar moet je voor waken en proberen om dezelfde boodschap over te brengen zonder weerstand te creëren. Je zou bijv. websites waarvan jij vindt dat ze verouderd zijn in een nieuw jasje kunnen steken en dit ontwerp mailen naar desbetreffend bedrijf met de tekst 'wordt dit het nieuwe ontwerp van uw website? neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden'

 

Daarnaast bied het internet tegenwoordig een hoop websites waar potentiële opdrachtgevers opdrachten plaatsen waar je op zou kunnen reageren. Doorgaans zijn het goudzoekers die voor weinig geld een website willen hebben maar het kan een goede manier zijn om de opbouw van je portfolio te stimuleren.

 

Al met al zijn er veel mogelijkheden maar de markt waarin je wilt opereren is een drukbezette markt. Dus je zult erg creatief moeten zijn om je klanten te werven en je zal zoals altijd met acquisitie een lange adem moeten hebben.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is of zijn je USP ( unique selling points)

 

De prijs is het niet want die is zelfs een beetje aan de hoge kant en je design is ook standaard dus voor een potentiële klant zijn er geen zaken die hem of haar over de streep kunnen trekken.

 

Wil je klanten trekken dan zou je je moeten onderscheiden van de rest.

Retail Markt - & BedrijfsAnalist

Link naar reactie
  • 0

Wat is of zijn je USP ( unique selling points)

 

De prijs is het niet want die is zelfs een beetje aan de hoge kant en je design is ook standaard dus voor een potentiële klant zijn er geen zaken die hem of haar over de streep kunnen trekken.

 

Wil je klanten trekken dan zou je je moeten onderscheiden van de rest.

 

Dat weten we niet want deze site is met een standaard online ding gebouwd.

Vraag me nog steeds af waarom je dit hebt gedaan. Als je echt custom / persoonlijke websites maakt dan ben je toch juist tegenstander van zulke gratis dingen?

 

Vind de eerste pagina al slordig; hoeveel fonts / kleuren heb je hier wel niet gebruikt? Om nog maar te zwijgen over dat rare plaatje met uitgerekte WP en iDeal logo.

Link naar reactie
  • 0

Dat weten we niet want deze site is met een standaard online ding gebouwd.

Vraag me nog steeds af waarom je dit hebt gedaan. Als je echt custom / persoonlijke websites maakt dan ben je toch juist tegenstander van zulke gratis dingen?

 

Daar is een markt voor, dus is het energieverspilling om daar tegen te zijn. Wat ik hier vreemd vind is dat TS zich afficheert als webdesigner en zelf een template van een "gratis" service als website gebruikt. Lijkt mij dat je je als webdesigner met een eigen "bouwsel" op het web presenteert. Dertien-uit-een-dozijn sites zijn er al genoeg.

Link naar reactie
  • 0
Tips en reacties zijn van harte welkom!
Kom 21 september naar The Next Event zou ik zeggen, de nuttige tips vliegen je daar om de oren! ;D

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.