• 0

Franchisen

Franchising...

Wat vind je ervan??? Vind je het een makkelijkere manier om te starten dan een complete eigen onderneming? Zou je je te beperkt voelen? Denk jue dat je daar veel mee kan verdienen? Zou je het kunnen zien als een opstap naar je eigen onderneming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik voel mij er niet beperkt bij, maar heb tot op heden wel, en dat moet je me maar weerleggen, gemerkt dat de meeste van de vrij beschikbare vormen van franchisen oplichtingspraktijken zijn.

Hoeveel moet ik op voorhand, en hoeveel per periode (ongeacht de inkomsten) afdragen aan het moederbedrijf?

Deze vraag geeft eenduidig antwoord op de vraag of het (hier) oplichting betreft of niet.

Link naar reactie
  • 0

Meen je dat nou?

Ik heb eens een kijkje genomen op www.nfv.nl en daar zie ik toch wel bekende namen die een mogelijkheid bieden tot franchising zoals; McDonalds,Dixons,Coach en noem maar op maar inderdaad is het zelf in te brengen kapitaal wel erg hoog ja maar daar tegenover heb je wel weer je voordelen dat je (als zij zich aan de afspraken houden) geholpen wordt met een vestigingsplaats,reclame,opening,voorraad en noem maar op. Wat dus wel weer aantrekkelijker kan zijn dan een complete eigen onderneming op te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Dat zegt mij te weinig...

Grote namen zijn leuk, maar als je een minimum aan inkomen aangeeft,

is het belangrijk wat er uit voort kan komen. Alleen een naam is mij te weinig.

Ik ben zelf, zonder hulp, verder gekomen. Ik geef antwoord op elk aanbod.

Onder € 50.000 hoef je niet te reageren, piramidespelen zijn verboden!

Link naar reactie
  • 0

Franchise op zich is niets mis mee. Er werd jaren geleden nogal moeilijk over gedaan door de belastingdienst. Die hadden nogal de neiging om het te zien als een verkapte loondienst-situatie met alle gevolgen vandien.

 

Zelf ben ik jarenlang franchisenemer geweest. Daarna een zelfde bedrijf opgezet als franchisegever. Dat kan dus heel goed. Wel oppassen voor wurgkontrakten. Niet dat ze uiteindelijk zoveel voorstellen, maar het kost in Nederland helaas heel erg veel geld om via een advocaat je gelijk te halen. En ja... niet het systeem is het probleem, maar de mogelijkheid (kosten) om je gelijk te halen.

Ik ken de franchise dus van twee (inmiddels zelfs 3) kanten !!

 

Nogmaals: in principe niets mis mee, maar wel oppassen geblazen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De McDonald's franchisenemers van het begin zijn nu allemaal vet binnen, dus je kan er rijk van worden. Maar reken maar dat die mannen daar hard voor hebben moeten werken. Kijk bijvoorbeeld eens wat de Amerikaanse broodjesketen Subway van zijn franchisenemers verwacht.

 

Natuurlijk lever je een deel van het ondernemerschap in. Maar het is een keuze of je Albert Heijn of Hema op je gevel wil hebben (beide doen aan franchise) of een buurtwinkel wil blijven.

 

Ik vind de omgekeerde opzet trouwens veel spannender. Hoe zet je je onderneming zo op dat je franchisegever kunt worden? Ik neem aan Vestiging Uno zo opzetten dat het kopieerbaar is, en alle supportsystemen schaalbaar maken. Misschien is er interesse om daar eens over te praten in een nieuw topic?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Moet je bij een franchiseformule niet eerst de vraag stellen, waarom wil ik franchisenemer worden? De reden dat mensen voor een formule kiezen hangt toch vaak vooral samen met het feit dat deze een bepaalde naam heeft en op de markt binnen het bedieningsgebied nog ruimte is. Kiezen voor een franchiseformule omdat dit zoveel gemakkelijker is om op die manier een eigen onderneming te starten vind ik geen reden. Voor wat betreft de gedachte dat een franchise een opstap naar een volledige eigen onderneming kan zijn wil ik je vooral waarschuwen voor de franchise-overeenkomsten. Daarin komen vaak concurrentiebeperkingen voor.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk als ik zelf ooit zou franchisen dat dat om de reden zou zijn omdat je dan veel meer zekerheid hebt dan bij een zelf opgestarte onderneming hoeft natuurlijk niet altijd maar het zit er dik in dat als je bijv McDonalds franchised dat ie waarschijnlijk wel loopt zoals dat hoort. Dus ja waarschijnlijk kiezen veel mensen voor franchisen omdat je toch een bepaalde mate van zekerheid hebt

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk als ik zelf ooit zou franchisen dat dat om de reden zou zijn omdat je dan veel meer zekerheid hebt dan bij een zelf opgestarte onderneming hoeft natuurlijk niet altijd maar het zit er dik in dat als je bijv McDonalds franchised dat ie waarschijnlijk wel loopt zoals dat hoort. Dus ja waarschijnlijk kiezen veel mensen voor franchisen omdat je toch een bepaalde mate van zekerheid hebt

 

Ben ik niet helemaal met je eens. 80% is misschien de formule wel bepalend maar de resterende 20% moet je toch zelf brengen. Het is niet zo dat je een franchise neemt en "het loopt wel zoals het hoort", zo werkt het niet. Maar goed, het is misschien iets minder moeilijk omdat je een beproefd concept in handen hebt.

 

ps: zijn er hier franchisers onder ons?

Link naar reactie
  • 0

Ja dat bedoel ik ook want als je pech hebt of zelf iets niet goed doet kan het ook compleet de mist in gaan ben ik helemaal met je eens.

Overigens ben ik een pre-starter heb een aantal ideeen maar weet nog niet precies wat wil ik nou wil gaan doen maar franchisen was wel iets waar ik aan zat/zit te denken.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou ben ik persoonlijk geen McDonald's-fan, mar ik heb wel respect voor de manier waarop zij franchisers behandelen. Veel franchisers daar zijn begonnen als balieknechtje en als ze voldoende initiatief en ondernemerstalent tonen, worden ze opgeleid en begeleid tot ze een eigen filiaal kunnen runnen. Je moet al snel een ton investeren voor een franchise, maar banken zijn best bereid te financieren als je met de juiste plannen komt. Dus zo'n franchise kan een goed alternatief zijn, vooral als je meer een hands-on ondernemer bent dan idee-gedreven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.