• 0

DGA in loondienst bij onderliggende BV. Recht op WW bij faillissement?

Geachte heren experts,

Ik heb na het doorspitten van internet en diverse fora nog steeds geen goed antwoord op mijn vraag. Ik hoop dat jullie dat wel hebben. Mijn excuses wanneer er wel een exact dezelfde vraag op dit forum staat.

Ik heb een stemrecht B.V. En heb vanuit deze B.V. Een bedrijfje opgericht . Ik stond daar op de loonlijst. Heb gewoon een loonstrookje en ontving salaris. Nu is dit bedrijfje failliet gegaan en inmiddels is mijn stamrecht B.V.door omstandigheden ook failliet gegaan. Uit de stamrecht B.V. ontving ik (hoorde ik te ontvangen) een klein bedrag aan periodiek.

Mijn vraag is: heb ik, omdat ik werknemer in het bedrijfje was recht op WW? Op de site van het UWV staat gewoon dat ik een arbeidsverleden heb t/m faillissement

Alvast bedankt

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
Mijn vraag is: heb ik, omdat ik werknemer in het bedrijfje was recht op WW?

Was je enig eigenaar (100% aandeelhouder) of meerderheidsaandeelhouder van deze werk BV? Zo ja, dan val je buiten de werknemersverzekeringen zoals WW en WIA

Op de site van het UWV staat gewoon dat ik een arbeidsverleden heb t/m faillissement

Vermoedelijk is er dan wel WW premie afgedragen, maar als jij enig aandeelhouder/meerderheidsaandeelhouder was is dat ten onrechte gebeurd: het onverplicht betalen van WW en WIA premies levert geen uitkeringsrecht op.

Was je minderheidsaandeelhouder, dan heb je wel recht op WW

en inmiddels is mijn stamrecht B.V.door omstandigheden ook failliet gegaan.

Bestuurdersaansprakelijkheid?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Beste Norbert,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik was inderdaad enig aandeelhouder. Ik begrijp dus dat ik ten onrechte premies heb betaald. Ik heb wel gelezen dat ik dan de ten onrechte betaalde premies terug kan vorderen. Ik zal dat aan de curator doorgeven. Jammer, want een deel van de schulden bedroegen niet betaalde loonheffingen

Ik ben inderdaad bang dat ik persoonlijk aansprakelijk gesteld zal worden. Cijfers waren te laat aangeleverd en heb daar een boete over gehad.

Nogmaals bedankt voor het antwoord

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar