• 0

Margeregeling eenmanszaak (webshop)

Beste ondernemers,

 

Vanaf vandaag ben ik ook ondernemer geworden. Nu koop in spullen in in het buitenland waar ik alleen BTW hoef te betalen bij het invoeren. De goederen is dit niet van toepassing. Het betreft een particuliere verkoper in het buitenland en val dus onder de margeregeling. Nu heb ik het vandaag en vorige week gevraagd bij de KVK en belastingdienst maar die kwamen er niet uit.

 

Wellicht kan iemand mij hier helpen.

 

Inkoop product: 4,50

inklaringskosten 0,50 (kvk zei dat alle kosten geboekt worden in de voorraad ook verzendkosten)

Kostprijs is dus 5 euro

Ik verkoop dit op mijn webshop of marktplaats voor 7,50 en 1,50 verzendkosten. Dit zijn dus bedragen inclusief BTW kan de klant later niet vragenom BTW te betalen. Dit betekent dus dat de klant mij 9,00 betaald.

 

Hoe kan ik nu uitrekenen hoeveel winst ik heb gemaakt en hoeveel de BTW is?

9/121*21 gaat hier niet op.

 

KVK heeft mij dit gegeven

5 inkoop en verkoop 9 = verschil van 4 euro (0,84 BTW).

 

Ik zou dan 0,84 eurocent moet afdragen en boeken.

 

Mijn winst zou dan zijn:

9-5-1,62 (verzendkosten)-0,84= 1,54

 

Alleen klopt dit is mijn vraag wil me niet rijker rekenen dan dat ik in werkelijk bent.

 

Ik hoor het graag

 

wesley

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Helaas staat hier het antwoord over de margeregeling niet goed of gaat het alleen of marge. Ik zou graag willen weten of de margeregeling inhoud en of deze goed is zoals ik denk dat het moet.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb gebruikte goederen ingekocht bij een particulier dan vallen deze toch onder de margegoederen had ik gelezen op de belastingsite. Van een bestelling buiten de EU heb ik inklaringkosten en BTW moeten betalen bij de douane

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb gebruikte goederen ingekocht bij een particulier dan vallen deze toch onder de margegoederen had ik gelezen op de belastingsite. Van een bestelling buiten de EU heb ik inklaringkosten en BTW moeten betalen bij de douane

Dan zijn deze goederen geen margegoederen:

 

Margegoederen zijn gebruikte goederen die u hebt ingekocht zonder btw.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij import is het feit of de goederen wel of niet gebruikt zijn niet van toepassing. Alles wordt als "nieuw" beschouwd.

Voor de volledigheid: bij import van buiten de EU.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt nu is de vraag stel ik heb iets ingekocht voor 100 euro buiten de eurozone.

 

Is de waarde van de goederen/voorraad die ik moet boeken dan 100.

Ik begreep dat er in de 100 wel BTW zit of is de waarde dus van de voorraad 82,65?

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf aan dat je BTW hebt moeten betalen bij de douane.

 

Dus als jij een product voor €100 inkoopt, bij de douane komt er 21% bij + inklaringskosten. Deze €21 is voorheffing. Dus €121 incl. btw en €100 excl. btw. Op je inkoop/voorraad staat dus €100.

 

Als je het product dan weer verkoopt zit er 21% op die je afdraagt. Dan gaat alles goed en heb je niets te maken met de margeregeling.

Link naar reactie
  • 0

Bij andere aankopen uit China heb ik geen factuur van Postnl (douane) gehad dus ook geen inklaringskosten en BTW betaald. Bijvoorbeeld heb ik hier 50 euro omgerekend voor betaald.

 

Ik had gelezen dat ik in beide gevallen de voorraad kan waarderen exclusief BTW. In het eerste geval voor 82,64.

In het tweede geval (aankoop 50) 41,32

 

Hoe boek ik die aankoop van 100 in mijn boekhouding want het zijn twee facturen? De KVK had mij geadviseerd om verzendkosten, overigekosten en inklaringskosten te activeren in de inkoopprijs. Op deze manier weet je wat het product je heeft gekost en dus wat je winst kan zijn bij verkoop. Alleen zijn dit 2 verschillende facturen.

 

Bij een andere factuur betaal je verzendkosten dan is het mogelijk om die te boeken als voorraad of niet?

 

 

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoek inderdaad even een goede boekhouder die je gaat vertellen hoe je je boekhouding moet voeren want nu maak je allerlei fouten die je onnodig geld gaan kosten.

 

Mocht je het nog niet gedaan hebben, lees ook dit ten aanzien van aansprakelijkheid, want ook dat kan je een hoop geld kosten als het mis gaat:

Producteisen.

Link naar reactie
  • 0

Heb geen boekhouder inderdaad. Heb bedrijfseconomie gestudeerd maar dit is geen schoolwerk. Een hoop kan ik zelf alleen dit is wat ik graag wilden weten. Hoopte dat meer mensen dit hadden en mij konden helpen. Zelfs de KVK weet dit niet.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is op zich niet zo moeilijk, maar rekenen met BTW behoort op zich toch wel tot de basiskennis van een ondernemer. Waarschijnlijk laat je op andere vlakken ook nog steken liggen; zoek daarom een boekhouder die je even uitlegt hoe een en ander werkt. Kost je weinig en levert je enorm veel op.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat hier van de ondernemers mij ook geen uitleg en antwoord kan geven.

 

Welke vraag staat er nu nog open dan?

 

'T is toch duidelijk dat omdat je spullen van buiten de EU importeert de margeregeling niet van toepassing is.

 

Dus over het bedrag dat jij als prijs berekent aan de klant bereken je ook de volle 21% btw.

 

Inklaringskosten zijn zoals het woord al zegt kosten.

 

Wat is er nu niet niet duidelijk voor je dan?

Link naar reactie
  • 0

Als ik goederen importeer buiten de EU waar ik voor de douane geen belasting en inklaringkosten hoef te betalen.

 

Kan ik van die goederen ook de btw uit halen (bedrag/121*100) lezen en gehoord dat dit mocht en kon ook al is het van de particulier. Dit kwam door het feit omdat het ingekocht zou zijn in het buitenland

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan ik van die goederen ook de btw uit halen (bedrag/121*100) lezen en gehoord dat dit mocht en kon ook al is het van de particulier. Dit kwam door het feit omdat het ingekocht zou zijn in het buitenland

 

 

Ik raad je aan je boekhouding te laten doen door een goede boekhouder.

Uit de vragen die je stelt komt duidelijk naar voren dat je van belastingen op goederen geen kaas gegeten hebt.

 

 

Als er al sprake is cq de betreffende landen doen aan eventuele terugave van BTW gelden is meestal gelieerd aan minimumbedragen die de prijs van jouw producten overstijgen. Denk aan vrachtwagens, grote machinerieën maar particulieren zullen dergelijke dure apparaten meestal niet hebben.

 

Daarbij komt ook nog dat er een hele administratie opgezet moet worden voor het terugkrijgen van deze btw gelden.

Bij de bedragen die jij noemt zijn de kosten vele malen hoger dan de eventuele baten.

Link naar reactie
  • 0

Naast een goede boekhouder, adviseer ik ook een seminar importeren bij de KVK. Kost je misschien 50 euro maar zorgt er wel voor dat je in elk geval weet waar mee je bezig bent en welke risico jij als fabrikant (ja, je bent fabrikant in de ogen van de wet!) loopt.

Link naar reactie
  • 0

fabrikant.

Woensdag een seminair bij kvk. Eerst afwachten wat dat is. Paar vragen die ik had wisten ze geen antwoord op.

Hoop dat iemand mijn vraag hier kon en kan beantwoorden. Zonde van het geld als je het antwoord niet kunt krijgen bij de KVK.

 

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0
Als ik goederen importeer buiten de EU waar ik voor de douane geen belasting en inklaringkosten hoef te betalen.

 

Kan ik van die goederen ook de btw uit halen (bedrag/121*100) lezen en gehoord dat dit mocht en kon ook al is het van de particulier. Dit kwam door het feit omdat het ingekocht zou zijn in het buitenland

 

Ik wacht tot iemand mij een antwoord geef. Ik krijg vele antwoorden maar niet het antwoord op de vraag die ik stelde.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

belasting, inklaringskosten en BTW zijn 3 verschillende dingen.

Als je aan de douane BTW hebt betaald, is deze in een later stadium terug te vorderen.

Als je die niet hebt betaald, kan je die ook niet terugvorderen. Van wie denk je dat je dan BTW moet terugkrijgen?

 

Dus als er een pakje door de douane is gegaan waarop geen inklaring en BTW is betaald, valt er helemaal geen BTW terug te vorderen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.