• 0

wagen afschrijven, maar wat bij een faillisement of stopzetting?

Ik heb een wagen met een waarde van 9000 euro. Die wil ik voor 50% inbrengen in mijn eenmanszaak. Maar ik zit nog met vragen!

 

Als ik de wagen afschrijf verspreid over 5 jaar en het 4de jaar ga ik failliet of ik wil stoppen. Hoe zit het dan met die wagen?

 

Is die wagen van de staat voor het gedeelte dat afgeschreven is, of is deze nog steeds volledig van mij?

 

(Ik heb een bedrijf in belgie!)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laten we stellen dat ik slechts 2000 euro schuld heb, en ik heb ondertussen werk als loontrekkende waardoor ik die schuld in 3 maanden tijd kan afbetalen.

 

Gaat de curator alsnog die wagen verkopen omdat ik die voor 50% heb laten afschrijven? Dus die 2000 euro is geen 2000 euro schuld maar wel 2000 euro + restwaarde afschrijvingen...

 

Wat ik niet wil is mijn wagen die ik daarvoor privé gekocht heb, inbrengen in de zaak, en dan eigenlijk de wagen aan de staat verkocht heb, en ik achteraf veel kans heb zonder wagen te vallen omdat ik die niet kon terugkopen!

 

Bij een gewone stopzetting omdat ik verder wil als loontrekkende is ook iets dat kan voorkomen. Dus er zijn geen schulden. Maar dan natuurlijk de vraag of ik mijn wagen ook niet moet terugkopen van de staat...

 

Dat is me dus allemaal niet duidelijk en niemand geeft daar duidelijk uitleg over op het internet.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor 2000 euro failliet gaan lijkt me niet zo handig, gezien de impact van een faillissement. :-\

 

en een halve auto op de zaak zetten is bij mijn weten in Nederland niet mogelijk. Waarom denk je over 4 jaar failliet te gaan? Als je denkt dat je schulden in de toekomst toenemen kan je misschien beter nu al stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Voor 2000 euro failliet gaan lijkt me niet zo handig, gezien de impact van een faillissement. :-\

Dat is nu net wat ik probeer te achterhalen (die impact). Hoe een afgeschreven wagen e.a. in een faillissementsdossier met een KLEINE schuld behandelt worden is voor mij onduidelijk. Als alles dat afgeschreven is aan het eind ook een schuld blijkt is toch iets dat men op voorhand moet weten, toch!

 

en een halve auto op de zaak zetten is bij mijn weten in Nederland niet mogelijk. Waarom denk je over 4 jaar failliet te gaan? Als je denkt dat je schulden in de toekomst toenemen kan je misschien beter nu al stoppen.

Het gaat hier om een bedrijf in België (zie mijn eerste post).

 

 

Link naar reactie
  • 0

ook al heb je een kleine schuld en is alles afgeschreven, bij een faillissement kunnen je bezittingen ten gelde gemaakt worden door de curator voor het aflossen van de schulden. Worden je spullen bij opbod verkocht dan levert het meestal weinig op.

dus nogmaals waarom zou je voor 2000 euro failliet willen?

Link naar reactie
  • 0

ook al heb je een kleine schuld en is alles afgeschreven, bij een faillissement kunnen je bezittingen ten gelde gemaakt worden door de curator voor het aflossen van de schulden. Worden je spullen bij opbod verkocht dan levert het meestal weinig op.

dus nogmaals waarom zou je voor 2000 euro failliet willen?

Mijn vraag gaat niet om wat de curator kan beslissen, maar wat in de praktijk met het afgeschreven materiaal gebeurt bij stopzetting van een eenmanszaak.

 

Om het gemakkelijk te maken deze situatie:

- Het gaat om een vrijwillige stopzetting, dus 0 euro schuld. Ik wil verder gaan als gewone werknemer omdat ik het als zelfstandige te zwaar vind.

- Ik heb een wagen, en 2 computers afgeschreven voor een bedrag van 6000 euro

- Ik ben 4 jaar zelfstandige

 

Mijn vraag:

Hoe zit het met die wagen en 2 computers? Mag ik die gewoon houden, of moet ik deze kopen vanwege die afschrijvingen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om het gemakkelijk te maken deze situatie:

- Het gaat om een vrijwillige stopzetting, dus 0 euro schuld. Ik wil verder gaan als gewone werknemer omdat ik het als zelfstandige te zwaar vind.

- Ik heb een wagen, en 2 computers afgeschreven voor een bedrag van 6000 euro

- Ik ben 4 jaar zelfstandige

 

Mijn vraag:

Hoe zit het met die wagen en 2 computers? Mag ik die gewoon houden, of moet ik deze kopen vanwege die afschrijvingen?

Wij kunnen je hier natuurlijk een antwoord geven dat van toepassing is in Nederland. Maar zoals je zelf al zegt: je bent ondernemer in België dus is de Belgische wet- en regelgeving van toepassing. Daar zijn de meesten op dit Nederlandse forum niet zo in thuis zodat het geluk hebben is dat je vlot een goed antwoord krijgt.

 

Zou het niet handiger zijn om deze vrgen op een Belgisch forum te plaatsen? De kans op een vlot en goed antwoord lijkt mij dan een stuk groter.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wij kunnen je hier natuurlijk een antwoord geven dat van toepassing is in Nederland. Maar zoals je zelf al zegt: je bent ondernemer in België dus is de Belgische wet- en regelgeving van toepassing. Daar zijn de meesten op dit Nederlandse forum niet zo in thuis zodat het geluk hebben is dat je vlot een goed antwoord krijgt.

 

Zou het niet handiger zijn om deze vrgen op een Belgisch forum te plaatsen? De kans op een vlot en goed antwoord lijkt mij dan een stuk groter.

 

Misschien dat iemand kan antwoorden op basis van de Nederlandse wetgeving?

 

Wij hebben geen Belgische Higherlevel, dus Belgen zitten ook hier op het forum ;D

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben geen Belgische Higherlevel, dus Belgen zitten ook hier op het forum ;D

Alle nationaliteiten zijn natuurlijk meer dan welkom op HigherLevel! Maar als het gaat om vragen m.b.t. nationale (belasting)wetgeving, anders dan de Nederlandse wetgeving, dan kan het wel eens lastig worden ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Doe je zelf je boekhouding en belastingaangifte? Wellicht is het dan toch verstandiger om een fiscalist te raadplegen. Of er moeten hier nog antwoorden komen van mensen die bekend zijn met het Belgische systeem. ;)

 

Misschien dat iemand kan antwoorden op basis van de Nederlandse wetgeving?

 

Wij hebben geen Belgische Higherlevel, dus Belgen zitten ook hier op het forum

 

Dennis zal het ongetwijfeld heel goed kunnen uitleggen, het is tenslotte zijn vak :) maar of je er in jouw situatie wat aan hebt? :-\

Link naar reactie
  • 0

In Nederland is het gebruikelijk dat bij stoppen van je eenmanszaak de zaken overgaan naar privé en dat je met de fiscus afrekent over de waarde op dat moment als die hoger is dan waarvoor het in de boeken staat.

Dank je, dat is wat ik als antwoord zocht!

 

Hoeveel schuld mag ik dan verwachten als ik met de volgende cijfers afkom? (gewoon een schatting)

 

1) wagen prive gekocht voor 11000 euro

2) waarde bij opstart bedrijf 9000 euro

3) hiervan geef ik 6500 euro als gebruik binnen mijn bedrijf

4) die 6500 euro schrijft ik af over een periode van 5 jaar, dus 1300 per jaar

5) 4 jaar later stop ik vrijwillig en moet ik dus met de fiscus "onderhandelen", en ik heb dus 5200 euro afgeschreven

 

Hoeveel zou ik mogelijk moeten betalen aan de fiscus om de auto te mogen houden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In Nederland is het gebruikelijk dat bij stoppen van je eenmanszaak de zaken overgaan naar privé en dat je met de fiscus afrekent over de waarde op dat moment als die hoger is dan waarvoor het in de boeken staat.

Dank je, dat is wat ik als antwoord zocht!

 

Hoeveel schuld mag ik dan verwachten als ik met de volgende cijfers afkom? (gewoon een schatting)

 

1) wagen prive gekocht voor 11000 euro

2) waarde bij opstart bedrijf 9000 euro

3) hiervan geef ik 6500 euro als gebruik binnen mijn bedrijf

4) die 6500 euro schrijft ik af over een periode van 5 jaar, dus 1300 per jaar

5) 4 jaar later stop ik vrijwillig en moet ik dus met de fiscus "onderhandelen", en ik heb dus 5200 euro afgeschreven

 

Hoeveel zou ik mogelijk moeten betalen aan de fiscus om de auto te mogen houden?

Dit is voor mij echt een te Belgische vraag ;D

 

[*]ad. 3: in Nederland kan niet een gedeelte van de auto ingebracht worden, het of alles of niets;

[*]ad. 4: in Nederland zou je nooit in vijf jaar tijd tot nihil mogen afschrijven, je schrijft af tot de restwaarde;

[*]ad. 4 en 5: dit hangt zo samen met 3 dat ik niet weet hoe dat binnen de Belgische wet- en regelgeving uitpakt;

[*]m.b.t. de vraag: in Nederland wordt deze auto je nooit ontnomen, die is gewoon van jou (bij een IB-ondernemer) - het is niet zo dat je de auto op kunt geven en dan niet meer hoeft te betalen.

 

Wellicht is het toch handig om dit bij een Belgische fiscalist neer te leggen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Zoals ik het lees ben je van plan een eenmanszaak te starten.

Bijgevolg is er geen "ik wil iets inbrengen in de zaak".

"De zaak" , voor zover je dat kan benoemen, is een rechtspersoon. Als je bv. een BVBA of NV opricht dan is er sprake van een rechtspersoon, terwijl jij een natuurlijk persoon bent. In dat geval zijn er dingen die van jou zijn, en dingen die van de vennootschap zijn. Je moet dan bv. ook een belastingsaangifte doen van de rechtspersoon (de vennootschap dus) en een aangifte van de natuurlijke persoon (jij dus)

Om het simpel te zeggen: jij zal een loon uit je vennootschap ontvangen, welk je dan moet aangeven in je persoonlijke aangifte , waar je belastingen op moet betalen. " De zaak",oftewel je vennootschap, oftewel de rechtspersoon zal ook een aangifte moeten doen, t.t.z. de nettowinst min jou loon is de winst van de vennootschap.

Gaat "de zaak " failliet, dan zal alles wat eigendom van "de zaak" is , onder de curator vallen. Al wat van jou is blijft dan van jou. In zulk geval zal het dan inderdaad uitmaken of de auto "op de zaak" staat of van jou is.

 

Maar dit is helemaal niet het geval bij jou. Als eenmanszaak handel je als natuurlijk persoon. Alles wat van jou is, is van jou, want jij bent "de zaak". Als je failliet gaat als eenmanszaak kan de curator alles wat je hebt aanslagen om de gemaakte schulden te proberen te vereffenen. Dit is dan niet alleen je wagen, maar bv. ook jouw laptop, jouw nieuwe flatscreen, jouw huis enz.

Ik hoop dat je het wat verstaat, ik heb het proberen duidelijk te maken met jip en janneke taal ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Maar dit is helemaal niet het geval bij jou. Als eenmanszaak handel je als natuurlijk persoon. Alles wat van jou is, is van jou, want jij bent "de zaak". Als je failliet gaat als eenmanszaak kan de curator alles wat je hebt aanslagen om de gemaakte schulden te proberen te vereffenen. Dit is dan niet alleen je wagen, maar bv. ook jouw laptop, jouw nieuwe flatscreen, jouw huis enz.

Ik hoop dat je het wat verstaat, ik heb het proberen duidelijk te maken met jip en janneke taal ;)

 

Dat je als eenmanszaak volledig aansprakelijk bent weet ik. Bij schulden kunnen ze alles van waarde in beslag nemen.

 

Maar wat nergens besproken wordt is of hetgeen je afschrijft nog wel van jou is. Want na een stopzetting ZONDER SCHULDEN wil ik ook graag nog verder met mijn wagen blijven rijden. Maar als hetgeen je afschrijft niet meer van jou is, dan kan dat natuurlijk niet. Dat is hetgeen me bezighoudt.

 

Als ik hierdoor (met een afschrijving dus) alles 'verkoop' aan de staat dan ben ik achteraf armer dan ik dacht. Ik heb dan namelijk geen wagen meer, geen computers meer,...

Link naar reactie
  • 0

ok, we gaan ervan uit dat je binnen 4 jaar stopt zonder schulden:

 

In een éénmanszaak blijft de wagen van jou, ook nadat je met de zaak stopt.

De kosten die je gemaakt hebt met de wagen (benzine, verzekering enz) zijn in die 4 jaren ingebracht als kosten (gedeeltelijk wel te verstaan want de wagen wordt ook prive gebruikt). Als je stopt kan je de kosten van de wagen natuurlijk niet meer inbrengen. Maar de wagen blijft gewoon van jou.

Volgende punt is de afschrijving:

Een afschrijving is een waardevermindering van een bepaald goed. Voor zover ik weet kan je alleen iets afschrijven als je het gekocht hebt en zakelijk nodig hebt als je het koopt wanneer je al een eenmanszaak hebt. Goederen die reeds in je bezit zijn kan je niet afschrijven.Wil je deze toch kunnen afschrijven dan zal dit door een bedrijfsrevisor moeten geschat worden , maar deze kosten dekken de baten niet.

 

Start met de zaak, breng de autokosten in, en als alles goed draait kan je later een nieuwe wagen kopen, die je dan wel kan afschrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@tom: afschrijven is het in delen opsplitsen van de aanschafkosten zodat die in meerdere jaren van de winst kunnen worden afgetrokken. Dit mag niet ineens omdat een auto niet ineens al z'n waarde verliest. Jij hebt de auto gekocht, dus het is jouw bezit. Hoe kom je erbij dat bij afschrijven de staat eigenaar zou worden? Waar heb je dat vandaan?

Link naar reactie
  • 0

@tom: afschrijven is het in delen opsplitsen van de aanschafkosten zodat die in meerdere jaren van de winst kunnen worden afgetrokken. Dit mag niet ineens omdat een auto niet ineens al z'n waarde verliest. Jij hebt de auto gekocht, dus het is jouw bezit. Hoe kom je erbij dat bij afschrijven de staat eigenaar zou worden? Waar heb je dat vandaan?

Dat komt door verhalen op het internet van ondernemers die sommige materialen naar privé halen door ervoor te betalen. Zo lijkt het dan ook of je aan het eind niet meer eigenaar bent van de ingebrachte materialen.

 

Het is dan nu gewoon een zekerheid die ik probeer te krijgen. De levensduur van een bedrijf is korter dan men verwacht.

 

In Nederland is het gebruikelijk dat bij stoppen van je eenmanszaak de zaken overgaan naar privé en dat je met de fiscus afrekent over de waarde op dat moment als die hoger is dan waarvoor het in de boeken staat.

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder vermeld: een eenmanszaak, dat ben je zelf. Alles van je eenmanszaak is van jou. Bij een eenmanszaak reken je met de fiscus af over de winst en draag je BTW af. Bij het voortijdig beëindigen van de zaak moet je daardoor soms nog BTW en/of inkomstenbelasting afdragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.