• 0

De zin en onzin van social media advies

Ik ben als jong persoon nog vrij nieuw in de zakelijke wereld. Enkele maanden geleden heb ik met vrienden een guerrilla marketing en social media adviesbedrijfje opgericht. Enigszins naïef betreedt men de markt van marketing, maar vooral die van online advies, met de verwachting veel concurrentie te krijgen van competente adviseurs en experts. Men verwacht een natuurlijke achterstand te hebben van waardevolle bedrijfskennis en gaat er van uit hard te moeten werken om dit gat te dichten. Niets van dit alles is waar. Welkom bij de zin en onzin van social media.

 

Het eerste dat ons is opgevallen, en jou waarschijnlijk ook, is dat er veel mensen zijn die beweren expert te zijn op het gebied van social media. Het stroomt lijstjes, blogposts en boeken over ‘hoe je jouw pagina populair maakt in 7 simpele stappen’. Het klinkt zo mooi als een dieet zonder bloed, zweet en tranen. Helaas is het ook zo onwerkelijk. Het ironische is namelijk dat al deze zogenaamde kennis komt uit boeken, tijdschriften, presentaties of een andere vorm van documentatie. Er is echter niets persoonlijker dan social media, want social media is tenslotte een afspiegeling van je persoonlijke leven. De irrationaliteit die geldt in het dagelijks leven, die marketeers al jaren tastbaar proberen te maken, speelt net zo goed op het internet. Het is dus in de basis onmogelijk dit gedrag in een artikel te vatten of überhaupt in een vorm van documentatie te gieten.

 

Is er dan geen enkel zinnig woord te zeggen over het gedrag van mensen op social media? Jawel, dat is mogelijk, maar niet op basis van een encyclopedie of een zeven-stappenplan.

Social media management krijg je alleen onder de knie met een gut-feeling. Er valt ook geen boek te schrijven over hoe je succesvol moet ondernemen. Ervaring en een natuurlijke kijk op dit gedrag is de enige mogelijkheid om je goed op weg te helpen. Daarnaast zul je het ook zelf moeten proberen. Vallen en opstaan, noemen ze dat.

 

Voor ons was dit in ieder geval de eerste meevaller. Na met vele online marketeers gepraat te hebben kwamen we tot de prettige conclusie dat wij ten minste evenveel wisten als zij. Niet omdat wij ons zo goed hadden ingelezen, maar omdat wij zelf non-stop in de wereld van social media leven. Wij zijn namelijk de eerste ondernemende 100%-internet generatie. Ik wil niet beweren dat oudere generaties geen waardevolle kennis en ervaring bezitten, maar soms weten jongeren het wél beter.

Voor mij vormt dit in ieder geval een extra drijfveer om mijn droom waar te maken: met jongeren het geouwehoer de zakelijke en politieke wereld uit te helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben het met je eens dat iemand al snel een expert of iets dergelijk wordt genoemd, maar ik ben het niet helemaal met je eens dat het succesvol zijn op social media alleen met gut-feeling te maken heeft. Zo heb ik het op Social Media al verschillende keren verschrikkelijk fout zien gaan door mensen die hun 'gut-feeling' volgen en zomaar alles op het internet zetten.

 

Uiteraard kan het wel een proces zijn van 'doen, vallen, opstaan en er van leren'. Alleen is het extra pijnlijk (of soms zelf fataal) wanneer een foutje viral gaat en de mensen op social media los gaan op dit ene 'menselijke' foutje.

 

Ik ben het daarom ook niet eens met de stelling dat "het in de basis onmogelijk is om dit gedrag in een artikel te vatten of uberhapt in een vorm van documentatie te gieten"

'Experts' met jarenlange ervaring kunnen hun ervaring delen zodat beginnelingen hiervan kunnen profiteren. Daarbij worden er regelmatig onderzoeken gedaan die het gebruik op een positieve manier kunnen ondersteunen, ook ik vind het prettig om deze artikelen te lezen.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Ha Maurits,

 

Dank voor je column. Ik moedig het erg aan dat jonge ondernemers hun visie delen en zeker met betrekking tot nieuwe media, en zeker wanneer ze social media in hun bloed hebben omdat ze geen wereld zonder kennen.

 

Wanneer je wat langer bezig bent in de wereld van online marketing zul je leren dat er daadwerkelijk gemeenschappelijke delers zijn te vinden achter gedrag van individuen op social media. Je zult leren dat het `7 stappen lijstje` al op zichzelf een uitvloeisel is aan kennis op het gebied van hoe mensen informatie consumeren op het internet. Je zult leren dat er bewust gekozen is voor het getal 7, dat er een duidelijke ordening zit in goede webcontent (bijv. AIDA), je zult leren dat bepaalde branded content het relatief goed doet bij bepaalde doelgroepen en je zult leren dat klanten behoefte hebben aan onderbouwing van de producten die je aanbiedt. Je zult ook leren dat verschillende social media ieder ingezet kunnen worden op een bepaalde manier en om bepaalde doelgroepen te bereiken. Je zult ook leren dat social media management voor klanten en bedrijven ook gaat om integratie op bestaande bedrijfsprocessen en vaak ook samen zal gaan met veranderingen in bedrijfscultuur.

 

Dat betekent dat je een ` gut feeling` maar moeilijk kunt verkopen aan de buitenwereld. Misschien dat dit over 20 jaar wel heel anders ligt, maar nu heb je te maken met ondernemers en bedrijven die houvast zoeken door middel van best practices en door middel van onderbouwing met data. Het mooie is dat je online alles kunt meten. Ga dus vooral door met uittesten, maar laat het niet na om de resultaten hiervan te monitoren, te meten en, jawel, te vertalen naar kennis die voor iedereen makkelijk te interpreteren is. En het is helemaal niet erg als je dat doet door middel van een column met 7 stappen ;-)

Link naar reactie
  • 0
 Er is echter niets persoonlijker dan social media, want social media is tenslotte een afspiegeling van je persoonlijke leven. 
Enorme misvatting van de term social media. Een misvatting die doorgaans door mensen die onbekend zijn met internet gemaakt wordt. dat zijn namelijk de mensen die denken dat het stukje "social" iets te maken heeft met sociaal als in sociaal leven. Het betekent echter dat iedereen aan de media kan bijdragen zonder dat er een redactie tussen zit. Je kan dan weliswaar over je persoonlijke leven gaan vertellen op die media, maar je zou ook prima professionele fotos of zelfs complete films kunnen publiceren.
Link naar reactie
  • 1

De zin en onzin van .......

 

In mijn nog korte loopbaan heb ik al vroeg meegekregen dat ervaren krachten over het algemeen niet zoveel op hebben met jonge beginners. "Ze komen amper uit de luiers en weten alles al......."

 

Je hebt helemaal gelijk dat je op een bepaald gebied waarschijnlijk geen achterstand hebt met ervaren ondernemers mogelijk zelfs een voorsprong. Maar 1 ding is zeker, je hebt op een heleboel dingen een enorm achterstand. Als beginner wil je jezelf bewijzen. Maar er is maar 1 manier om je te bewijzen, dus succes met het bewijzen van ...............

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk om te stellen dat veel 'experts' niets anders doen dan citeren uit citaten van anderen. Dat is niet alleen in Social Media zo, dat is bijna bij alles wat met de 'nieuwe' dingen te maken heeft. Website structuur, zoekmachine optimalisatie... Veel "blatende ooms op verjaardagen" die het allemaal wel beter weten. Ze zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven.

 

Een collega van mij zei ergens in de jaren '90: "Show me your bookmarks and I'll tell you who you are". Naar 2013 vertaald: "laat me eens meegenieten van jouw Social Media inspanningen en ik vertel je of ik het interessant vind."

 

Want dat is ook social media: ik bepaal zelf. Als consument, als bedrijf, als klant, als aanbieder...

 

Enne 100% Internet generatie: Internet werd eind jaren '90 pas populair 'bij de grote massa', dus of je bent enorm jong, of je moet je 100% bijstellen...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk om te stellen dat veel 'experts' niets anders doen dan citeren uit citaten van anderen. Dat is niet alleen in Social Media zo, dat is bijna bij alles wat met de 'nieuwe' dingen te maken heeft. ........................

 

Internet is een digitale echoput ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij zit de crux erin dat dit niet echt een column is maar meer een verkapt "de rest is stom en wij doen het goed" bla bla (ik vermoed verkoop) verhaaltje.

 

Met 90 likes en 27 volgers vind ik geen sterke basis om wat te zeggen over de zin en onzin van. Zakelijk gezien vind ik het advies "vallen en opstaan" en "gut-feeling" gebruiken gewoon een hele slechte zaak. Het is wel je imago van je "zakelijke" onderneming… Dus alsjeblieft, daar wil je goed mee omgaan en niet via trial-and-error te grabbel gooien.

 

Een voorbeeld: Een klant en goede vriend van mij, is al jaren een echt een goede marketeer. Aardige gozer, vriendelijk, professioneel en benaderbaar. Maar echt hij moet de toegang tot social media ontzegt worden. Want via die kanalen komt hij simpelweg over als een enorme eikel.

 

En dan nog dingen als: 100% internet generatie, praten met en wij weten net zoveel als en bla die bla. Ik ben het eens met het feit dat er teveel zelfbenoemde goeroes zijn. En dat veel tips, lijstjes en blogposts eigenlijk "oude wijn in nieuwe zakken zijn". Maar omdat ze elkaar na-praten, maakt sommige zaken niet minder waard.

 

Misschien wat ongenuanceerd, maar goed ik schrijf dit uit een gut-feeling dus dan is dit als het goed is helemaal geweldig.

 

Fijne avond

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

ow en ja de kromme zinsbouw en grammaticale fouten zou ik er normaal uithalen... Maar ja, ik ben nu bezig vanuit mijn gut-feeling

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

De crux is dat er eigenlijk niet zo heel veel mensen zijn die verstand hebben van "social media".

Het is vooral een label dat er op geplakt is door marketeers om het zodoende te kunnen verkopen. Vraag een gemiddeld kind wat social media is en ze hebben geen idee. Zij zijn gewoon bezig met hun smartphone, computer, tablet of ander apparaat en zijn dan toevallig bezig met tumblr, snapchat, instagram of facebook. Niet bewust en al helemaal niet per definitie op social media.

 

Verder inhakend op de "column" sluit ik me aan bij Micha dat ik vermoed dat het een -zeer slecht verpakt- verkoopverhaaltje is. Eentje met pijnlijke fouten. Je wilt het 'geouwehoer' van de gevestigde orde aanpakken maar je gaat wel direct onderuit door een totaal verkeerde definitie van social media te geven. In mijn ogen ben je dan minstens net zo erg als al die zelfbenoemde goeroes.

 

Als je al vindt dat je moet schoppen tegen de gevestigde orde -wat op zich een prima idee is als je het mij vraagt- doe dat dan door te laten zien hoe het wél moet. Doe fantastische nieuwe dingen met internet. Laat zien dat zij er niks van snappen en dat jij die 100% internet generatie bent die het wél snapt en het wél gaat maken. Maar ga niet hoog van te toren blazen hoe goed je bent als je dat overduidelijk nog niet bent..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Volgens mij zit de crux erin dat dit niet echt een column is maar meer een verkapt "de rest is stom en wij doen het goed" bla bla (ik vermoed verkoop) verhaaltje.

 

Dat denk ik ook. Als je denkt dat je het zelf goed doet moet je niet zeggen

 

Social media management krijg je alleen onder de knie met een gut-feeling.

 

Je kunt verstand hebben van social media als je er ruime ervaring mee hebt. Ik heb er bijna 20 jaar ervaring mee, en dan zie ik al die mensen die ook net social media hebben ontdekt, en die bazelen van alles, zoals dingen over "gut feeling". Maar intuitie (zoals het in onze taal heet) is niets anders dan gecompileerde ervaring. Die heb je als je al een tijdje meedoet in dit veld.

 

Zoals ik al zei, ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die verstand hebben van social media, en een minderheid van deze mensen profileert zich als adviseur en/of expert.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Fake it until you make it. Dat was het eerste wat in mij opkwam na het lezen van deze Bokito roffel op de borst. Hun zijn dom want hun zijn oud,

 

Je moet ergens beginnen als jong en onervaren en waarom zouden algemene principes in de psychologie, sociologie en de marketing ook van toepassing zijn op hoe jongeren met sociale media omgaan? Natuurlijk is dat gewoon wel zo.

 

Mijn zoon van 18 kent overigens helemaal niemand die twittert. En facebook vul je volgens hem met vrienden en vooral vage kennissen en daarna erger je jezelf aan een tante die de hele dag foto's en andere trivia aan het posten is. Af en toe als je echt niets te doen hebt kijk je even wat anderen in een moment van "wat moet ik nu eens" hebben geproduceerd.

 

In Amerika is Facebook al "uit" aan het raken onder (jonge) jongeren omdat er veel ouderen (en ouders) ook wel eens jong willen doen op het medium. Bovendien wordt Facebook steeds meer een advertentie medium. Ben blij dat ik destijds toch maar geen aandelen heb gekocht.

 

Aan de andere kant is er ook niet mis met jeugdige onbevangenheid. Je kan best eens geheel onervaren flink in de roos schieten. Net als bij darten helpt oefenen, maar niet bij iedereen. Sommigen hebben gewoon geluk of heel veel talent.

 

Link naar reactie
  • 0

@Hans

 

Ik kan slecht de toon inschatten van je post, is deze ironisch bedoeld of niet. Maar je refereerd voor praktijkervaring en meningsvorming naar een enkele bron. Namelijk je 18 jarige zoon. Hier op kantoor (klant van mij) heeft elke B.V. een actief FB account en linkedin en 40+ active twitter en linkedin accounts per werknemer. En is het een intergraal onderdeel van de complete marketing strategie.

 

En je verkondigd iets als waarheid over Facebook gebruikers in America. Verschuiving van gebruikers / doelgroepen over verschillende platvormen zegt niet zoveel. Is naar mijn idee ook logisch. Alleen argument om dat te verklaren vind ik zelf wat zwak.

 

Aandelen bij lancering ben ik het eens, maar daarna is de koers gecorrigeerd en is het lijntje alleen maar omhoog gegaan. Ik weet er weinig van, maar lijntjes omhoog is goed. Naar beneden is slecht... toch? Gebruikers aantallen en activiteiten groeien nog steeds.

 

En ja Facebook is een advertentie medium. Ze schijnen geld te willen verdienen, iets wat te maken heeft met het zijn van een onderneming. Dacht ik in ieder geval.

 

Ik gebruik de kanalen die ik snap of mij prettig bij voelt, puur omdat het kan. En als je het niks vind, doe je het lekker niet.

 

Dat gezegt hebbende, ben ik het verders wel gewoon met je eens m.b.t. de column.

 

En wat Peter zegt. Het is wederom weer verdacht stil bij de TS

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

Suggestie: zullen we doen dat als je niet op de reakties op je eigen column reageert, je nooit meer een andere column mag schrijven? Of zo...

 

Alle begin is moeilijk, Peter. In plaats van dit soort (te?) subtiele hints in het topic, heb ik de columnstarter per PM geïnformeerd dat zijn reactie in dit topic zeer op prijs wordt gesteld en bijdraagt aan de feestvreugde ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ok dat is een terechte. Ik bedoelde eigenlijk over de lange termijn is dat je er nu wel winst uitgehaald zou hebben na de correctie (lees enorme val).

 

*lees je post even terug van Veen ;D

Schermafbeelding_2013-06-27_om_11_11_25.thumb.png.b034571e51a86f2a8da8f1254e372275.png

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

@Micha

N=1 lijkt een gevaarlijk uitgangspunt maar als je in je eentje naar buiten kijkt en het regent, dan regent het gewoon. ;D

Met andere woorden soms heb je genoeg aan N=1. Ik denk dus niet dat mijn zoon een buitenbeentje is. Hij zit wel de hele dag (en nacht) op Watsapp en natuurlijk ook (nog) op Facebook net als al zijn vrienden maar echt actief zijn ze daar niet.

 

Heb eens even wat statistieken bekeken en ik ga daar jullie niet mee vermoeien maar het komt er op neer dat een heel kleine zakelijke amper groeiende (oudere jongeren) groep vooral elkaar bezig houden op FB en Twitter. Jouw omgeving zit daar duidelijk bij. En als je dan naar buiten kijkt om nog maar even de beeldspraak te gebruiken loopt iedereen te twitteren en te faceboeken.

En heeft het gemiddeld zakelijk gebruik dan (een positief) effect? Nou nee.

 

Daarmee wil ik niet zeggen dat sociale media niet belangrijk zijn maar wel dat in mijn ogen de belangrijkheid in zeer grote mate wordt overschat voor de gemiddelde ondernemer. Ik denk ook dat het gekunsteld actief zijn op social media omdat dat nu eenmaal moet contra productief werkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Daarmee wil ik niet zeggen dat sociale media niet belangrijk zijn maar wel dat in mijn ogen de belangrijkheid in zeer grote mate wordt overschat voor de gemiddelde ondernemer.

 

 

Yep en daar komen nu vrij harde data over beschikbaar. Mail is ca 10x zo effectief als social media in termen van conversie. Hyves heeft vorig jaar de klap al gehad en Facebook gaat 'm dit jaar krijgen. Neemt niet weg dat social media vanalles kunnen doen in het leggen van contacten en bouwen van imago, maar verkopen gebeurt elders.

 

Zelfde geldt voor smartphones. Wel effectief als marketinginstrument, niet als verkoopinstrument. Oh, en de tablet is geen mobieltje!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat heel moeilijk te meten is wat de invloed van social media is. Die kan heel indirect zijn. Er zijn ook bedrijven die heel veel uit social media acties halen, denk aan sommige viral marketing. Iemand in die bedrijven heeft verstand van social media. Mijn ervaring is dat mensen die zichzelf adverteren als social media experts, dat iig niet zijn. Met uitzondering van Gerd Leonhard.

Link naar reactie
  • 0

Precies Christine. Er zijn zeker bedrijven die heel slim met sociale media omgaan. Als het past bij het type bedrijf en er aan de juiste knoppen wordt gedraaid door het in de complete marketing- en communicatiemix te integreren kan een bedrijf zelfs een beslissende voorsprong op de concurrentie nemen.

 

Het een versterkt het ander. Neem bijvoorbeeld de Google ranking. Deze heeft heel veel baat bij goede en gerichte activiteiten op Social Media. Maar dan heb je het vaak niet over jonge ervaringsdeskundigen maar over doorgewinterde marketeers en ondernemers eventueel ondersteund door een goed reclame- of communicatiebureau.

Jongeren hebben als gebruiker ook veel meer ervaring met het berijden van bromfietsen. Maar dat wil niet zeggen dat ze betere bromfietsen kunnen maken. Wel kunnen ze als ervaringsdeskundigen waardevolle informatie verstrekken. En zo is het ook met Socal Media. Dus zeker wel luisteren naar de jongeren en daar liggen voor CS zeker mogelijkheden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.