• 0

De zin en onzin van social media advies

Ik ben als jong persoon nog vrij nieuw in de zakelijke wereld. Enkele maanden geleden heb ik met vrienden een guerrilla marketing en social media adviesbedrijfje opgericht. Enigszins naïef betreedt men de markt van marketing, maar vooral die van online advies, met de verwachting veel concurrentie te krijgen van competente adviseurs en experts. Men verwacht een natuurlijke achterstand te hebben van waardevolle bedrijfskennis en gaat er van uit hard te moeten werken om dit gat te dichten. Niets van dit alles is waar. Welkom bij de zin en onzin van social media.

 

Het eerste dat ons is opgevallen, en jou waarschijnlijk ook, is dat er veel mensen zijn die beweren expert te zijn op het gebied van social media. Het stroomt lijstjes, blogposts en boeken over ‘hoe je jouw pagina populair maakt in 7 simpele stappen’. Het klinkt zo mooi als een dieet zonder bloed, zweet en tranen. Helaas is het ook zo onwerkelijk. Het ironische is namelijk dat al deze zogenaamde kennis komt uit boeken, tijdschriften, presentaties of een andere vorm van documentatie. Er is echter niets persoonlijker dan social media, want social media is tenslotte een afspiegeling van je persoonlijke leven. De irrationaliteit die geldt in het dagelijks leven, die marketeers al jaren tastbaar proberen te maken, speelt net zo goed op het internet. Het is dus in de basis onmogelijk dit gedrag in een artikel te vatten of überhaupt in een vorm van documentatie te gieten.

 

Is er dan geen enkel zinnig woord te zeggen over het gedrag van mensen op social media? Jawel, dat is mogelijk, maar niet op basis van een encyclopedie of een zeven-stappenplan.

Social media management krijg je alleen onder de knie met een gut-feeling. Er valt ook geen boek te schrijven over hoe je succesvol moet ondernemen. Ervaring en een natuurlijke kijk op dit gedrag is de enige mogelijkheid om je goed op weg te helpen. Daarnaast zul je het ook zelf moeten proberen. Vallen en opstaan, noemen ze dat.

 

Voor ons was dit in ieder geval de eerste meevaller. Na met vele online marketeers gepraat te hebben kwamen we tot de prettige conclusie dat wij ten minste evenveel wisten als zij. Niet omdat wij ons zo goed hadden ingelezen, maar omdat wij zelf non-stop in de wereld van social media leven. Wij zijn namelijk de eerste ondernemende 100%-internet generatie. Ik wil niet beweren dat oudere generaties geen waardevolle kennis en ervaring bezitten, maar soms weten jongeren het wél beter.

Voor mij vormt dit in ieder geval een extra drijfveer om mijn droom waar te maken: met jongeren het geouwehoer de zakelijke en politieke wereld uit te helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Sorry voor de ontzettend late reactie, maar dit column was precies geplaatst op het moment dat ik op vakantie was. Een beetje een onfortuinlijke timing. :-\

 

Ik wil beginnen met reageren op het heersende idee dat ik de oudere generatie als totaal nutteloos bestempel. Het zou stom zijn als ik zou beweren dat ik alles direct beter zou weten dan mensen met bakken ervaring.

Mijn punt is echter wel dat er heel veel mensen rond lopen die zichzelf tot goeroe uitroepen, zonder over fundamenteel meer kennis te beschikken dat 'ervaringsdeskundige'. Zie het zo: Je kunt experts hebben die een complete studie hebben gemaakt van 'het leven als patiënt in een Nederlands ziekenhuis', maar je kunt ook gewoon naar de patiënt zelf toestappen om te vragen hoe het er nou precies aan toe gaat.

 

Het belangrijkste wat ik hiermee wilde aanstippen is dat het niet altijd waar is dat alleen jongeren van ouderen kunnen leren, maar dat ouderen ook wel degelijk eens iets van jongeren kunnen leren.

 

Daarnaast moet ik toegeven dat ik het begrip social media management te veel heb gegeneraliseerd. Er zijn verschillende gebieden van kennis die daarbij aan te pas komen en het lijkt alsof ik wil zeggen dat wij, als jongeren, alle gebieden beter zouden beheersen. Dat is natuurlijk niet zo. Ik denk zelf dat wij als jongeren wel wat te bieden hebben als het gaat over het bedenken van content, het maken daarvan en het op een goede manier koppelen van doelgroep en content.

 

Enorme misvatting van de term social media. Een misvatting die doorgaans door mensen die onbekend zijn met internet gemaakt wordt. dat zijn namelijk de mensen die denken dat het stukje "social" iets te maken heeft met sociaal als in sociaal leven. Het betekent echter dat iedereen aan de media kan bijdragen zonder dat er een redactie tussen zit. Je kan dan weliswaar over je persoonlijke leven gaan vertellen op die media, maar je zou ook prima professionele fotos of zelfs complete films kunnen publiceren.

 

Dat is inderdaad mogelijk, maar de mensen die dit doen zijn veelal mensen die zichzelf willen promoten. De doelgroep voor de meeste bedrijven is meestal gewoon een doorsnee consument en dat is er eentje die met zijn vrienden, kennissen en familie praat over gebeurtenissen, actualiteiten, etc... Wat die mensen posten lijkt mij weeldegelijk een afspiegeling van hun leven. Als ik kijk naar al mijn Facebook vrienden, dan is al hun activiteit gebaseerd op hun eigen leven.

 

In mijn nog korte loopbaan heb ik al vroeg meegekregen dat ervaren krachten over het algemeen niet zoveel op hebben met jonge beginners. "Ze komen amper uit de luiers en weten alles al......."

 

Er rest voor ons ook geen andere optie dan onszelf te bewijzen. Starten blijkt echter niet het allermakkelijkst te zijn...

 

met jongeren het geouwehoer de zakelijke en politieke wereld uit te helpen.

 

Mooie uitspraak! Ook een die doorspekt is van ironie.

 

Daar heb ik zelf ook wel eens over nagedacht. Ik zie het meer als een visie. Ik geloof dat jongeren meer kunnen dan over het algemeen gedacht wordt en ik zal ongetwijfeld als ik eenmaal ouder ben hetzelfde denken over de jongeren. Mijn 'visie' is dan ook meer om er voor te zorgen dat ook in de toekomst, wanneer ik zelf ervaren ben, ik eens op de vingers getikt wordt. Dat ik dat dan niet altijd op prijs zal stellen geloof ik graag, maar ik denk dat het wel degelijk zinnig is om jongeren ook eens op advies te vragen.

 

Volgens mij zit de crux erin dat dit niet echt een column is maar meer een verkapt "de rest is stom en wij doen het goed" bla bla (ik vermoed verkoop) verhaaltje.

 

Dat het daarop lijkt vind ik meer dan logisch. Ik erger mij aan iets, waarna ik er inhoudelijk een column over schrijf. Daarnaast richt ik een bedrijf op om er iets aan te doen. Dat die column en mijn bedrijf overlap tonen is te verwachten. Het lijkt dan of het column bedoeld is om slechts mensen naar mijn bedrijf te leiden. Dat was niet de opzet, maar ik begrijp je punt.

 

Met 90 likes en 27 volgers vind ik geen sterke basis om wat te zeggen over de zin en onzin van.

Niet erg indrukwekkend nee, maar groeien is niet erg makkelijk. Daarnaast willen wij het wel zo natuurlijk mogelijk doen en niet doodleuk 1000 likes kopen voor een tientje.

 

Zakelijk gezien vind ik het advies "vallen en opstaan" en "gut-feeling" gebruiken gewoon een hele slechte zaak. Het is wel je imago van je "zakelijke" onderneming…

 

Het klinkt inderdaad tegenstrijdig, omdat ik als bedrijf beweer dat ik mensen kan helpen (die verwachten natuurlijk dat alles in een keer goed word gedaan), maar aan de andere kant geloof ik ook niet dat er een geheim recept is. Ik voel er dan ook niets voor om te pretenderen of wij dat geheime recept dat wel hebben. Zelfs met statistiek en een volledige kant-en-klare opzet wil het nog wel eens faliekant mislukken. Je vergroot de kans op succes, maar 100% wordt die niet. Om er achter te komen wat wél werkt voor jouw situatie zul je toch echt verschillende dingen moeten proberen.

 

Vraag een gemiddeld kind wat social media is en ze hebben geen idee. Zij zijn gewoon bezig met hun smartphone, computer, tablet of ander apparaat en zijn dan toevallig bezig met tumblr, snapchat, instagram of facebook. Niet bewust en al helemaal niet per definitie op social media.

 

Ik beweer ook niet dat je kinderen van 12 om advies moet vragen. Om concreet te zijn: ik ben van mening dat jongeren tussen de 16 en 20 een hogere toegevoegde waarde hebben dat vaak word gedacht.

 

Als je al vindt dat je moet schoppen tegen de gevestigde orde -wat op zich een prima idee is als je het mij vraagt- doe dat dan door te laten zien hoe het wél moet. Doe fantastische nieuwe dingen met internet. Laat zien dat zij er niks van snappen en dat jij die 100% internet generatie bent die het wél snapt en het wél gaat maken. Maar ga niet hoog van te toren blazen hoe goed je bent als je dat overduidelijk nog niet bent..

 

Daar zijn we dus mee bezig, Toegegeven, misschien was de timing nog niet juist. Weer wat geleerd.

 

Je kunt verstand hebben van social media als je er ruime ervaring mee hebt. Ik heb er bijna 20 jaar ervaring mee, en dan zie ik al die mensen die ook net social media hebben ontdekt, en die bazelen van alles, zoals dingen over "gut feeling". Maar intuitie (zoals het in onze taal heet) is niets anders dan gecompileerde ervaring. Die heb je als je al een tijdje meedoet in dit veld.

 

Zoals eerder vermeld in deze reactie heb ik het niet helemaal goed genuanceerd. Ik had als doel toch een beetje tegen de heilige huisjes aan te schoppen, maar dat is niet helemaal eerlijk. Zoals gezegd ben ik van mening dat beide nodig zijn, maar dat ik een van die onderdelen, namelijk de intuïtie van jongeren, nog te veel mis.

 

In Amerika is Facebook al "uit" aan het raken onder (jonge) jongeren omdat er veel ouderen (en ouders) ook wel eens jong willen doen op het medium. Bovendien wordt Facebook steeds meer een advertentie medium. Ben blij dat ik destijds toch maar geen aandelen heb gekocht.

 

Dat het te veel een advertentie medium wordt ben ik met je eens. Ik hoop dat het probleem zichzelf uiteindelijk oplost, zodat Facebook (wat ik een prachtig medium vind), gewoon blijft voort bestaan.

 

Ik ben het echter niet eens met je argument over jouw zoon. Ik heb heb een netwerk van een paar honderd jongeren en die zijn allemaal hartstikke actief op Facebook. Ik heb nergens problemen ondervonden met een vermindering van Facebook activiteit.

 

Het een versterkt het ander. Neem bijvoorbeeld de Google ranking. Deze heeft heel veel baat bij goede en gerichte activiteiten op Social Media. Maar dan heb je het vaak niet over jonge ervaringsdeskundigen maar over doorgewinterde marketeers en ondernemers eventueel ondersteund door een goed reclame- of communicatiebureau.

Jongeren hebben als gebruiker ook veel meer ervaring met het berijden van bromfietsen. Maar dat wil niet zeggen dat ze betere bromfietsen kunnen maken. Wel kunnen ze als ervaringsdeskundigen waardevolle informatie verstrekken. En zo is het ook met Socal Media. Dus zeker wel luisteren naar de jongeren en daar liggen voor CS zeker mogelijkheden.

 

Niets op aan te vullen, dat is precies wat ik bedoel. ::)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.