Jump to content
zrski

Richtlijnen voor een persbericht

Recommended Posts

Dit even als aanvulling op mijn publieke feeble attempt tot het schrijven van een persbericht ;)

 

Ik kreeg van freule Annedien wat overzichtjes met hints & tips voor het schrijven van een persbericht.

 

Ik wilde jullie deze niet onthouden, deze link geeft je dus in ieder geval een berg info.

 

http://www.pers-bericht.nl/publicity_tips.htm

 

http://www.impulsis.nl/nl/toolkit.phtml?p=Prachtige+free+publicity+tips+1

 

http://www.freepublicity.nu/voorbeelden.php

 

Nog veel meer tips : http://www.leren.nl/rubriek/zakelijk/communicatie/persbericht/


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites

Dat meen je niet! :o Ik was net zelf begonnen met het samenstellen van een lijstje met aandachtspunten. :) Ik heb Annediens document even doorgekeken, en heb daar volgens mij alleen nog de volgende aanvullingen op (excuses als ze er al in staan):

 

[*]Maak het journalisten zo makkelijk mogelijk. Zorg dat je bereikbaar bent voor verdere vragen, en voeg duidelijke contactmogelijkheden toe, niet alleen een emailadres. Geef bij persoonlijk contact altijd een visitekaartje, zodat de journalist de spelling van de bedrijfs- en persoonsnamen kan verifiëren. Is er foldermateriaal en dergelijke aanwezig, zoek daar het relevante uit en geef dat ook mee.

[*]Presenteer de persinformatie ook online, en denk na over het samenstellen van een perskit. Op Amerikaanse websites is het al heel gebruikelijk, en ook in Nederland gaan steeds meer bedrijven ertoe over een perspakket op hun website te plaatsen. Niet alleen persberichten maar ook biografiën en fotomateriaal van de directie, foto’s van de producten, eerdere publicaties over je bedrijf of je producten die in de media zijn verschenen en ander persmateriaal kan prima via de website aangeboden worden. Denk er bij het gebruik van fotomateriaal wel aan dat journalisten ook voor printmedia kunnen schrijven, dus voeg ook downloadlinks toe naar bestanden van hoge resolutie. Bij elk verstuurd persbericht kan een link opgenomen worden naar de online perskit, waar men meer informatie kan krijgen.

[*]Probeer de informatie binnen trends in te passen. Geen enkele journalist is ‘zomaar’ geïnteresseerd in je bedrijf, geef een goede reden. Als je je bedrijf in bepaalde trends weet in te passen wordt er sneller over geschreven, omdat journalisten dan duidelijke kaders hebben.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 247 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept