• 0

Zaak verkocht, nieuwe huurder heeft bankgarantie niet voldaan

Hallo,

 

Ik zit met het volgende probleem:

 

Ik heb halverwege maart 2013 mijn vaak verkocht. Alles verliep redelijk goed, de huurcontract van het pand is ondertekend en alles is afgerond. De verhuurder is een groot vastgoed bedrijf en die hebben een tussenbedrijf zitten die contracten etc voor de verhuurder regelt. Nu hoor ik van dat tussenbedrijf dat ik mijn bankgarantie nog niet terug kan krijgen omdat de nieuwe huurder z'n bankgarantie niet heeft geregeld. Ze stellen mij aansprakelijk zolang de nieuwe bankgarantie niet is geregeld. Ik heb alle verzekeringen al in maart opgezegd dus dit vind ik nogal raar dat ze mij nog aansprakelijk kunnen stellen voor iets wat buiten mijn macht ligt.

 

Klopt dit wel? de nieuwe eigenaar beloofd me deze maand wel de bankgarantie te regelen, maar toch vind ik het niet normaal dat ik aansprakelijk ben als er iets misgaat..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt als overname van een huurcontract of zelfs een indeplaatsstelling en borgstelling, klopt dat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een indeplaatsstelling. Op papier staat ook dat de bankgarantie pas vrijkomt als de ander het geregeld heeft. Wilt dat dan ook automatisch zeggen dan ik aansprakelijk ben?

Dat lijkt mij wel - bij het inwinnen van de huurgarantie wordt er van jouw bankrekening afgeboekt.

Dat betekent niet dat jij het bedrag niet kunt verhalen op de huidige huurder, het zijn immers zijn kosten.

 

Is er ook vastgelegd binnen wat voor termijn de nieuwe huurder voor een bankgarantie zorgt?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

een paragraaf uit het huurcontract:

 

Pas wanneer alle verplicjtingen voortvloeiende uit de huurovereenkomst allonges en deze overeenkomst is voldaan, is de overdracht tussen huurder1 en huurder 2 onvoorwaardelijk en zal de eventueel aangegeven bankgarantie en/of concerngarantie door verhuurder of diens vertegenwoordiger onverwijld worden geretourneerd.

 

Ik snap de inhoud niet echt van dit paragraaf maar ik denk dat het simpel gezegd staat dat mijn bankgarantie niet vrij komt als de andere partij niet zijn zaakjes op orde heeft. Maar er staat niks in wat er gebeurt als de andere partij niet aan het contract houd. Kunnen ze dan zomaar mij verantwoordelijk houden?

Link naar reactie
  • 0

een paragraaf uit het huurcontract:

 

Pas wanneer alle verplicjtingen voortvloeiende uit de huurovereenkomst allonges en deze overeenkomst is voldaan, is de overdracht tussen huurder1 en huurder 2 onvoorwaardelijk en zal de eventueel aangegeven bankgarantie en/of concerngarantie door verhuurder of diens vertegenwoordiger onverwijld worden geretourneerd.

 

Ik snap de inhoud niet echt van dit paragraaf maar ik denk dat het simpel gezegd staat dat mijn bankgarantie niet vrij komt als de andere partij niet zijn zaakjes op orde heeft. Maar er staat niks in wat er gebeurt als de andere partij niet aan het contract houd. Kunnen ze dan zomaar mij verantwoordelijk houden?

 

Nee, niet verantwoordelijk maar niet aansprakelijk. De bankgarantie is een zekerheid en de verhuurder hoeft deze zekerheid niet op te geven voordat er een nieuwe zekerheid is verkregen. En de zekerheid kan dus uitgewonnen worden als daar aanleiding voor is. Dan kun jij aankloppen bij de huidige huurder.

 

Ik vind wel dat e volgorde hier een beetje raar is: eerst moeten de zekerheden door de nieuwe huurder worden verstrekt voordat de huur overgenomen wordt. Hier wordt eerst een nieuwe huurder geaccepteerd en pas daarna wordt naar de zekerheden gekeken. Het lijkt mij dat het niet de bedoeling is geweest van de wetgever dat de vorige huurder (jij dus) daar het slachtoffer van wordt omdat de verhuurder zijn zaakjes niet op orde heeft.

 

Wellicht tijd om een vastgoedjurist te consulteren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.