• 0

Domeinnaam - Handelsnaam

Ik heb een vraag m.b.t. een domeinnaam en handelsnaam "conflict", ik heb een domeinaam welke begint met "vd"en een ander bedrijf in dezelfde branche maar andere regio heeft de domeinaam welke begint met "vanden" wat er achter staat is identiek.

 

Handelsnaam van mijn bedrijf is anders en ik sta ook bij de kvk ingeschreven als internet winkel en het andere bedrijf als groothandel en handelsbemiddeling.

 

Tevens is mijn internetwinkel qua design en werking totaal anders dus mijn vraag is, kan het andere bedrijf mij aansprakelijk stellen voor inbreuk op handelsnaam door het domeinnaam?

 

Gr, Mark

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Zie topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen.

 

Wie was wanneer geregistreerd?

 

Eerdere handelsnaam in zelfde sector heeft waarschijnlijk voorrang.

 

Betekent niet dat je domeinnaan moet inleveren (familienaam?) maar waarschijnlijk wel dat je gebruik in dezelfde sector moet staken. En als je aantoonbaar verwarring hebt veroorzaakt, dan kan het nog een staartje krijgen. Had je vooraf onderzoek gedaan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Zie topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen.

 

Wie was wanneer geregistreerd?

 

Eerdere handelsnaam in zelfde sector heeft waarschijnlijk voorrang.

 

Betekent niet dat je domeinnaan moet inleveren (familienaam?) maar waarschijnlijk wel dat je gebruik in dezelfde sector moet staken. En als je aantoonbaar verwarring hebt veroorzaakt, dan kan het nog een staartje krijgen. Had je vooraf onderzoek gedaan?

 

Bedankt voor je reactie, is inderdaad een familienaam. Vooraf onderzoek gedaan maar zoals in de bovenstaande post uitgelegd verschillen de verkoop concepten wel degelijk, ook is het andere bedrijf specifiek met zijn website gericht op één productgroep.

 

Ander bedrijf heeft zijn handelsnaam wel langer.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er niet zo zeer om wie de handelsnaam langer heeft maar in hoeverre de handelsnaam een zekere bekendheid geniet vanaf een zekere tijd en minstens even belangrijk, hoe groot de kans op verwarring is. Je mag kortom geen gebruik maken van bekendheid/naam die een ander heeft opgebouwd.

 

Dus als jij vandegraaf computers gebruikt en daar bekendheid mee hebt opgebouwd mag een ander, ook al heet deze van de graaf niet zo maar vdgraaf pc's gaan gebruiken in het zelfde gebied. Gebied wordt met internet natuurlijk heel snel Nederland of zelfs Benelux.

 

Zelfs als de naam (iets) anders is maar er toch kans is op verwarring kan je in de problemen komen

zie bijv.hier voor jurisprudentie

 

Dat de tegenpartij alleen een groothandel heeft kan in je voordeel zijn. Zeker ben ik daar allerminst over. Er is immers wel sprake van een zelfde productgroep en het is allerminst ongebruikelijk dat groothandel ook detailhandel gaat doen en omgekeerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.