• 0

Auto op EZ terwijl 95-100% prive KM's zijn?

Zoals reeds eerder vermeld ben ik in loondienst. Daarnaast heb ik een eenvoudige eenmanszaak.

Nou ben ik deze week aan het rekenen gegaan of het uit kan om een auto op naam van de eenmanszaak te kopen, het gaat dan om een auto van 15 jaar oud (i.v.m. lagere bijtelling). Dit pakt voor mij zeer voordelig uit.

 

Echter; mag ik alle kosten boeken ten laste van de eenmanszaak (en BTW verrekenen) als er eigenlijk alleen maar privé KM's met de auto wordt gereden? (voor de zaak eigenlijk geen auto nodig)

 

Zonee, hoe gaat dit dan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

(voor de zaak eigenlijk geen auto nodig)

Er is nog een heel verschil tussen eigenlijk niet nodig en ook daadwerkelijk geen kilometers voor de zaak maken. Hoe zit dat bij jou?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het zit zo: voor mijn eenmanszaak moet ik producten ophalen bij een pakketdienst (bij aflevering aan huis ben ik nooit thuis omdat ik in loondienst ben), dezelfde producten verstuur ik een dag later weer met dezelfde pakketdienst.

Nou ben ik bij een pakketdienst uitgekomen die vlakbij mijn werk zit, dus na het werk (loondienst) haal ik de pakketjes op. En de volgende dag voor het werk (loondienst) verstuur ik ze weer.

 

Ik werk echter maar 3 dagen, dus de overige 2 dagen rij ik wel apart heen en weer naar dezelfde pakketdienst.(als ik bestellingen heb tenminste). Deze 2 dagen beschouw ik dus echt als zakelijke KM's. Als je deze 2 dagen op jaarbasis bekijkt t.o.v. het totale aantal KM's zal het denk ik 5% zakelijk en 95% privé zijn.

 

Geeft dit meer duidelijkheid? Graag jullie idee hierover.

Link naar reactie
  • 0

Zoals jij de situatie schetst zou dat op z'n minst misbruik zijn. Maar ik ben benieuwd wat de specialisten ervan zeggen.

 

Ik snap je gevoel hierbij. Als het echt ''misbruik'' is, ga ik het uiteraard niet doen. Maar als het volgens de wet en de Belastingdienst wel mag, waarom zou ik het dan niet doen.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je iets (bijvoorbeeld een auto) voor meer dan 90% voor privé gebruikt, dan heet dat "nagenoeg uitsluitend privé-gebruik". In dat geval heb je volgens mij geen keuzemogelijkheid om de auto op de zaak te zetten (voor de inkomstenbelastng), de auto is verplicht privé-vermogen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Die 90% is een harde norm die gehanteerd wordt? Dus als ik bv voor 85% de auto prive gebruik(dus 15% zakelijk), mag ik alle BTW als voorheffing nemen en de kosten als zakelijk zien?

 

Het lastige is dat ik het van te voren niet weet natuurlijk. Het zal bij die 90% in de buurt kunnen komen, maar het kan uiteindelijk 85% of 95% worden. Dat weet ik natuurlijk van te voren niet. (onderneming net gestart)

Link naar reactie
  • 0

Tja, de vraag is: wie controleert dat, en wie kraait er naar?

 

Je gaat die auto prive gebruiken, ik neem aan >500 km per jaar, zodat je volledige bijtelling moet betalen. Een kilometerregistratie bijhouden heeft dan geen zin, want je weet toch al dat je de hele bijtelling moet betalen, dus hoef je dat ook niet te doen.

 

Bovendien is er meer zakelijk gebruik dan alleen die pakketjes denk ik zo. Als je bijvoorbeeld naar een klant of leverancier gaat voor een gesprekje, of naar een informatieavond, higherlevel-meeting en dergelijke zijn dat ook zakelijke kilometers. Bij een priveauto komen die voor vergoeding in aanmerking, bij een zakelijke auto vallen ze onder het zakelijke gebruik.

 

Link naar reactie
  • 0

@Benm:

 

Dat zal bij mij allemaal niet van toepassing zijn. Mijn eenmanszaak is echt heel simpel van opzet, koop en verkoop maar 1 product. De producent zit in het buitenland. Dus tripjes naar leveranciers of klanten zal er bij mij ook niet inzitten. Zakelijke KM's zullen echt alleen maar de tripjes naar het postkantoor bedragen op dagen dat ik niet in loondienst ben...

 

 

Is het een idee om hiervoor de Belastingdienst te bellen?

 

Tot nu toe nog niet echt een eenduidig duidelijk antwoord gekregen..?

 

Als het mag wil ik het wel gaan doen, maar alleen als het volledig legaal is natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst bellen zal 'm niet worden. Die zullen je hooguit doorverwijzen naar de inspecteur omdat er geen concrete situatie is, teveel onzekerheden. Dat is ook de reden waarom je tot nu toe geen concreet antwoord gekregen hebt.

 

Ga je de auto hoe dan ook kopen, of je nu gebruik kunt maken van deze regeling of niet? Als dat het geval is dan zou ik de auto gewoon op de zaak zetten. Je kunt dan dit jaar zien hoe hoog het zakelijk gebruik is en dat afzetten tegen het privé gebruik. Naar aanleiding van deze verhouding kun je dan aan het einde van het jaar eventueel de auto weer terug naar privé zetten en alles corrigeren (dit omdat de auto verkeerd geëtiketteerd was en dus nooit zakelijk is geweest).

 

Even met betrekking tot het verrekenen van BTW: gaat het hier om een marge-auto of over een BTW-auto? In het geval van een marge-auto is niet alle BTW te verrekenen en wordt de auto voor de omzetbelasting behandeld als een privé-auto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Betreft een marge-auto. Kun je dan per definitie geen BTW aftrekken? Of alleen omdat de auto voor het grootste gedeelte prive gebruik?

 

Zie het schema bij dit bericht van Joost.

 

Kort samengevat:

[*]BTW bij aanschaf auto is niet van toepassing;

[*]BTW over autokosten (brandstof/onderhoud) geheel als voorbelasting terugvorderen;

[*]Bij de laatste aangifte 1,5% van de cataloguswaarde van de auto corrigeren.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb twee jaar geleden met hetzelfde bijltje gehakt en besloten de accountant advies te laten geven.

Je moet minimaal 10% zakelijk rijden en mag maximaal 90% zakelijk rijden (aldus de accountant). Om dit aan te kunnen tonen zul je dus wel een km registratie bij moeten houden.

 

Ik betaal bijtelling maar de btw op brandstof en onderhoud mag ik volgens mij volledig aftrekken. Nu rij ik een stuk meer zakelijk dan jij doet (50~75%) dus bij mij is het iets makkelijker aan te tonen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting geldt m.i. alleen de grens dat je goederen (auto's) die je uitsluitend (100%) privé gebruikt, niet zakelijk mag etiketteren, maar bij 1% zakelijk gebruik wel. Dat zou een optie zijn om de auto voor de btw zakelijk te etiketteren, waarbij de btw op gebruik en onderhoud aftrekbaar wordt, tegenover 1,5% van de nieuwprijs als bijtelling aan het einde van het jaar.

 

Over de auto van Basto: een auto die meer dan 90% zakelijk gebruikt wordt is volgens mij verplicht ondernemingsvermogen, geen keuzevermogen. Dan heb je nog steeds recht op aftrek van alle kosten en krijg je een bijtelling, alleen je had bij aanschaf de keuze niet.

Als accountants je gaan vertellen of je wel met de auto naar de klant mag, of dat je teveel zakelijke kilometers hebt gereden en nu maar eens met de fiets moet, is er vannacht iets heel bijzonders gebeurd met de wereld. ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Bij meer dan 90% zakelijk dan mocht ik inderdaad niet meer kiezen maar dan werd het inderdaad ondernemingsvermogen.

Mijn accountant verteld me gelukkig niet waar ik wel of niet heen mag, ik heb destijds alleen laten uitzoeken wat voor mij het meest voordelig was.

 

Ik weet niet meer exact hoe het zit maar voor het ene staat de auto zakelijk en voor het andere prive. Je merkt dat ik er geen verstand van heb, daarom dus de keuze voor de accountant ;D

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting geldt m.i. alleen de grens dat je goederen (auto's) die je uitsluitend (100%) privé gebruikt, niet zakelijk mag etiketteren, maar bij 1% zakelijk gebruik wel. Dat zou een optie zijn om de auto voor de btw zakelijk te etiketteren, waarbij de btw op gebruik en onderhoud aftrekbaar wordt, tegenover 1,5% van de nieuwprijs als bijtelling aan het einde van het jaar.

 

Over de auto van Basto: een auto die meer dan 90% zakelijk gebruikt wordt is volgens mij verplicht ondernemingsvermogen, geen keuzevermogen. Dan heb je nog steeds recht op aftrek van alle kosten en krijg je een bijtelling, alleen je had bij aanschaf de keuze niet.

Als accountants je gaan vertellen of je wel met de auto naar de klant mag, of dat je teveel zakelijke kilometers hebt gereden en nu maar eens met de fiets moet, is er vannacht iets heel bijzonders gebeurd met de wereld. ::)

 

Dat zou top zijn, dan zou het in mijn situatie dus gewoon kunnen. :) Auto als ondernemingsvermogen en alle BTW aftrekken. (met natuurlijk een correctie BTW prive gebruik van 1,5%)

 

Heb alle KM's vandaag op papier gezet en schat rond de 85% van de totale KM's als prive aan te merken. Maar moet ik dit nou ook gaan bijhouden? Omdat ik wel op het ''randje'' zit.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het aantal zakelijke kilometers bijhouden (dat moet niet zo moeilijk zijn want het zijn er niet zo veel), en elk jaar op 1 januari de kilometerstand noteren (beter nog: fotograferen). Dan weet je wat je per jaar gereden hebt, en welk deel zakelijk is, een eenvoudig sommetje vertelt je dan het aantal privé-kilometers.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.