Beste Lezers,

Onze zoon is per 1-1-2013 toegetreden tot de VOF die nu bestaat uit mijn vrouw onze zoon en ik.

Het is zo dat wij twee vestigingen hebben en onze zoon sinds 2012 eigenlijk het reilen en zeilen van 1 vestiging onder zijn hoede heeft. Vandaar dat wij deze keuze in eerste instantie hebben gemaakt.

De zaken gaan slecht en achteraf gezien hadden wij misschien onze zoon per 1-1-2013 moeten laten inschrijven als eenmanszaak i.p.v. toetreden als vennoot.

Kan dit nog worden teruggedraaid?

Er zijn in het eerste halfjaar van 2013 geen contracten gesloten/veranderd waarop zijn naam wordt vermeldt etc.

Ik heb met de Belastingdienst gebeld en die zeggen dat het voor de OB geen gevolgen heeft, en ook niet voor de IB.

De KVK zei dat ik met de Belastingdienst moest bellen maar dat zij wellicht ook gewoon de inschrijving als eenmanszaak konden doen per 1-1-2013.

Ik twijfel echter of dit zo is en of onze zoon bij een eventueel faillissement niet alsnog aansprakelijk kan worden gesteld?

M.v.g.

Patrick

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41919-toetreding-vennoot-ongedaan-maken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je de inschrijving bij de KvK wijzigt, dan is het aan een schuldeiser om aan te tonen dat je zoon, ook al staat het nergens, onderdeel is van de VOF, zodat ze de schulden ook op zijn privé-vermogen kunnen verhalen. Dat lijkt me best lastig.

Aan de andere kant ga ik er van uit dat de 'inschrijf-geschiedenis' bij de KvK gewoon te achterhalen is. Dus dat iets met terugwerkende kracht is aangepast, wil niet zeggen dat het uit de systemen is gehaald,

Maar goed, wat heeft een schuldeiser er aan om te weten dat je zoon kortstondig in de VOF heeft gezeten? (of althans ingeschreven heeft gestaan)

Zelfs als je je zoon morgen uitschrijft als VOF-genoot en eventueel inschrijft als eenmanszaak (maar waarom?), vraag ik me af of schuldeisers zich op basis van die relatief korte VOF-periode op zijn privé-vermogen kunnen verhalen.

Maar goed, dit zijn meer vragen voor een jurist, desnoods die van de KvK. Ik zou ze die vragen voorleggen, over de aansprakelijkheid,

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Gaat je eigen bedrijf na uitschrijven zoon binnen één jaar failliet? En heeft zoon mede contracten ondertekend?

Zijn er door zijn werk en inbreng problemen met klanten/schuldeisers ontstaan?

Is dit niet het geval dan lijkt me niet dat je problemen voor je zoon hebt te verwachten.

• 0

Je redeneert wel een beetje vreemd:

Enkele maanden geleden heb je A gedaan, maar nu ben je achter gekomen dat het beter was geweest om B te doen.

Maar in plaats van om A weer ongedaan te maken en om B te effectueren, ga je nu proberen achter te komen of A misschien in een doemscenario tot rampspoed kan leiden.

Dat heeft toch weinig zin? Of het moet zijn om beter te kunnen slapen, want het feit dat je A toen gedaan heeft kan je nu toch niet meer veranderen.

Als je jezelf dit van tevoren had afgevraagd, dan was het misschien wel zinvol geweest. Maar achteraf toch niet meer, want dat bepaalt nu je keuze niet. Het lijkt mij beter om nu z.s.m. B door te voeren, als je er van overtuigd bent dat dit de beste optie is.

Succes!

• 0

Ik heb met de Belastingdienst gebeld en die zeggen dat het voor de OB geen gevolgen heeft, en ook niet voor de IB.

Zijn er achterstanden ontstaan in de periode dat hij in de vof zat? zit?

De schulden die ontstaan zijn in ''zijn'' periode kunnen door schuldeisers ook op hem verhaal worden.

@Herman Wat heeft de periode van 1 jaar voor nut?

Danny

• 0

@Herman.

Onze zoon staat in geen enkel contract vermeldt als medevennoot.

Het is alleen de KVK inschrijving geweest en zij geven dit door aan de Belastingdienst.

Er zijn verder geen problemen ontstaan met schuldeisers etc.

@Peter

Het klopt dat het achteraf misschien anders had gemoeten, maar hoevaak maak je dat niet mee? achteraf is alles makkelijk.

Het gaat me nu om het risico te verkleinen en in ieder geval de vestiging van onze zoon draaiende te houden als de andere vestiging het niet zou redden.

@Happy entrepeneur

Nee er zijn geen schulden of achterstanden. De omzetbelasting kunnen wij gelukkig nog op tijd betalen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar