• 0

zakelijke transactie binnen familie

Beste collega ondernemes,

 

In 2008 heb ik mijn (niet zakelijke) zeilboot aan mijn vader verkocht. Met dat geld heb ik mijn rondvaartbedrijf opgestart.

 

Inmiddels heb ik de wens om het schip zakelijk terug te kopen en in te zetten voor hetzelfde rondvaartbedrijf. De verkoopprijs zijn wij overeengekomen van 80% van de aankoopwaarde=getaxeerde waarde in 2008.

 

Het schip is geregistreerd bij het kadaster en verkoop zal via de notaris geschieden.

 

Kunnen wij deze transactie zo sluiten of is het verstandig om de belastingdienst vooraf in te lichten?

Dit ook in het licht dat mijn vader binnenkort wil beginnen een deel van zijn vermogen aan ons te schenken.

 

Bedankt!

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel slim van jou om hier aan te denken. Wat je niet wil is dat de belastingdienst een schenking in ziet.

 

Het lijkt mij dan ook verstandig om hierover vooraf toestemming te vragen aan de inspecteur. Gewoon een korte brief met het verhaal dat je de boot kunt verwerven voor de getaxeerde prijs in 2008 en of zij er mee akkoord gaan dat dit in de huidige marktsituatie een marktconforme prijs is en er dus geen sprake is van een schenking. Als dit zwart op wit wordt bevestigd hebben jij en je vader zekerheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.