• 0

Muziek in winkel Buma/Stemra

Beste HL-leden,

 

Ik ben helemaal gek van dit forum en loop alweer tegen iets aan. ik heb al veel informatie gelezen over muziek draaien in een winkel, maar ik vraag me ook af of er eerst een manier is om dit gratis te doen. En als ik meer omzet heb wil ik graag Buma/Stemra betalen want ik vind het heel goed dat ze dat verplichten.

Ik weet de voor- en nadelen van radio, cd's, online muziek etc. maar wat is precies toegestaan?

Mag ik CD's draaien in de winkel? (risico: valt na 3 kwartier stil) omdat je deze zelf gekocht hebt?

Kan iemand mij hiermee helpen?

 

Met vriendelijke groeten,

Linde Rensmaag

Bijna Nieuw

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Linde,

 

het mag alleen gratis als je de muziek zelf maakt.. als het van cd of andere dragers afkomt moet je betalen!

 

zojuist even gecontroleerd, voor mijn winkeltje een radiootje achter de balie, dus niet voor de klant bedoeld, tarief= 212 euro ex, vind ik een berg geld voor enkel een beetje muziek voor mijn gezelligheid.. :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Linde,

 

het mag alleen gratis als je de muziek zelf maakt.. als het van cd of andere dragers afkomt moet je betalen!

 

zojuist even gecontroleerd, voor mijn winkeltje een radiootje achter de balie, dus niet voor de klant bedoeld, tarief= 212 euro ex, vind ik een berg geld voor enkel een beetje muziek voor mijn gezelligheid.. :P

 

Hoeveel werknemers lopen er dan achter jouw counter? Voor de eerste fulltimer hoef je neit te betalen, tenminste niet in een magazijn.

Link naar reactie
  • 0

Om te voorkomen dat er dubbel voor rechten betaald wordt nu dat bedrijven moeten betalen voor muziek, hoeven de zenders op de radio nu minder te betalen omdat een groot deel van de ontvangers nu al overdag via deze weg betalen?

Nee het is nog veel erger. Als ik een site wil maken met daarop links naar de internet streams van landelijke radio zenders (oftewel, ik link naar radio 1, radio 2, 3fm, 538 etc.), dan moet ik daar voor betalen aan buma/stemra. Terwijl de streams gewoon op de websites van de radio aangeboden worden voor diegene die via internet wilt luisteren.

Stel dat ik zo'n site wel zou maken en het prima zou vinden om er voor te betalen -dat vind ik niet, ik vind het ziek dat buma/stemra meent dat dat zou moeten- en een winkel klikt via mijn site zo'n stream aan om in de winkel via internet naar radio te luisteren, dan wordt er drie keer voor het liedje betaald.

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant is het wel zo dat jij weer meer verdient omdat je die stream aanbiedt.

 

ze moeten wel creatief worden met een regering als die in Nederland. Illegaal downloaden is niet illegaal in Nederland.

 

e hanteren nog wel wat meer omstreden methodes om hun geld binnen te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Om verwarring te voorkomen, ik bedoel een site als http://www.onlineluisteren.nl/, waar gewoon een verzameling van radiostations staat. Zo'n site moet dus ook betalen aan buma-stemra. En dat terwijl ze gewoon iemand die "de radio aan wilt zetten" maar dan op de computer, de juiste "frequentie" van het station geven.

 

Anders vertaalt, een fabrikant van een radio betaalt ook niet omdat mensen daarmee een zender kunnen ontvangen. Dat hoeft ook niet, want dat doen de zenders zelf al. Waarom moet iemand die een site maakt met verwijzingen van de online streams van deze zenders -waar de zenders dus zelf ook al voor betalen- dan wel betalen?

 

Ik bedoel niet dat je muziek of een radiozender gaat aanbieden je een webwinkel of op je eigen bedrijfswebsite. Dat is dodelijk voor je klanten.

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant is het wel zo dat jij weer meer verdient omdat je die stream aanbiedt.

 

Eh, als ik geld verdien met mijn blog over vlees grillen hoef ik toch ook niets aan George Foreman te betalen?

 

Klopt iets niet helemaal, zoals Wouter ook duidelijk uitlegd, zoals gewoonlijk weer maffia praktijken van de muziek industrie.

Link naar reactie
  • 0

Om verwarring te voorkomen, ik bedoel een site als http://www.onlineluisteren.nl/, waar gewoon een verzameling van radiostations staat. Zo'n site moet dus ook betalen aan buma-stemra. En dat terwijl ze gewoon iemand die "de radio aan wilt zetten" maar dan op de computer, de juiste "frequentie" van het station geven.

 

Dat is inderdaad een goede analogie. Volgens dat principe zou je dus ook aan buma/stemra moeten betalen als je op je website een lijst van FM frequenties van radiostations neerzet.

 

Daarmee faciliteer je nl ook dat je bezoekers muziek kunnen beluisteren via een kanaal waar je zelf helemaal niet tussen zit. Of dat kanaal nou een analoge verbinding door de ether is die je kunt beluisteren met een radioontvanger, of dat het een digitale stream is die je kunt beluisteren met een stukje software doet aan het principe niets af.

 

De situatie veranderd pas als je zelf de stream gaat aanbieden, bijvoorbeeld een spotify clone maakt, of een online radiostation dat muziek 'uitzendt'.

 

Iemand wijzen op andermans stream lijkt me toch echt geen openbaarmaking, maar regelgeving is niet altijd logisch ;)

Link naar reactie
  • 0

Op die site staan ook advertenties, dus daar zit overduidelijk een verdienmodel achter ...

(banner) advertenties op een site zijn in de regel nog niet eens voldoende om de hosting van een website te kunnen dekken. Tientjeswerk, als het al zo veel opbrengt.

Maar is een verdienmodel hebben dan een criterium?

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een belachelijk criterium dan.

 

Als ik via google zoek naar een '3fm livestream' en er staan betaalde advertenties boven de zoekresultaten, moet google dan aan buma/stemra gaan afdragen omdat ze een pagina serveren waar een link naar die livestream op staat gecombineerd met advertenties? En dacht iemand dat google dat daadwerkelijk doet?

Link naar reactie
  • 0

Google heeft ook wel een kantoor in nederland, daarop de zuidas, nietwaar?

 

Buma, stemra, brein is echter een tamelijk laffe club die vooral geld wil halen uit partijen die ze je juridisch aan kunnen. Wel een particulier voor de rechter dagen wegens een piratebay proxy, maar die van geenstijl gewoon met rust laten, dat werk.

 

Ergens vraag ik me bijvoorbeeld af of ze ook aan iets als unilever een rekening sturen voor het spelen van radio's op werkplekken, of dat ze die toch maar met rust laten omdat ze dan toch kunnen procederen tot en met het eurpese hof voordat ze een cent ontvangen :)

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een schande dat het in feite zo is dat op het moment dat je in loondienst werkt er bepaalde rechten vervallen.

Enkel indien door afpersing jouw baas overgaat to afkoping krijg je het recht naar de radio te luisteren terug.

 

De lobby van de muziekindustrie gaat veel te ver.

 

Het is beter dat iedereen met internet aansluiting 2 euro per jaar voor media betaald en daarmee de kous af is en er ook geen rechten meer te halen zijn voor welke lobby groep dan ook. ze graaien maar uit die ene pot.

 

ik heb nooit begrepen waarom de ISPs niet een standaard fee per aansluiting rekenen en zij niet diegenen zijn waar de buma stemra en andere graaiers aankloppen.

Link naar reactie
  • 0

De ISP's zouden een verkeerd aanspreekpunt zijn. Deze heffingen gelden bijvoorbeeld ook als je een radio (zo eentje met een antenne, net als die in je auto) in een magazijn neerzet waar een handjevol mensen aan het werk zijn. Daar komt verder geen isp bij kijken.

 

Overigens is al even idioot dat wanneer al die mensen op hun eigen ipod/telefoon/zakradio met oordopjes zouden luisteren er weer geen probleem is, afgezien dat ze elkaar niet verstaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat deze gedrochten destijds allemaal zijn ontstaan door de sterke lobby van de hardwareboys e.d. Ik herinner me nog goed dat zelfs bepaalde artiesten weerstand hadden tegen online verkoop van hun werk. Er is zelfs eens openlijk op tv verklaard dat ze vonden dat ze er dan te weinig aan verdienden. Ook de stichting Thuiskopie is daarvan nog een uitvloeisel. De hele gang van zaken is echter behoorlijk verbazingwekkend als je dit vergelijkt met de situatie bij andere, veel belangrijkere, industrietakken. De Hoogovens in IJmuiden zouden daar wel over kunnen meepraten. Onderdelen zijn door allerlei milieumaatregelen het land uitgejaagd en vervolgens 100X vervuilender voortgezet in het Verre Oosten. En met hen ook vele andere productiebedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een schande dat het in feite zo is dat op het moment dat je in loondienst werkt er bepaalde rechten vervallen.

Enkel indien door afpersing jouw baas overgaat to afkoping krijg je het recht naar de radio te luisteren terug.

 

De lobby van de muziekindustrie gaat veel te ver.

 

Het is beter dat iedereen met internet aansluiting 2 euro per jaar voor media betaald en daarmee de kous af is en er ook geen rechten meer te halen zijn voor welke lobby groep dan ook. ze graaien maar uit die ene pot.

 

ik heb nooit begrepen waarom de ISPs niet een standaard fee per aansluiting rekenen en zij niet diegenen zijn waar de buma stemra en andere graaiers aankloppen.

 

Ik ben het helemaal eens met die 2 euro per jaar, maar waarom zouden ze 2 euro per jaar 1 aansluiting per huishouden?

als er aan 1 huishouden voor 20 aankopen verdiend kan worden?

het geld komt volgens mij niet terecht waar ze beweren dat het terecht gaat komen, het komt terecht bij graaiende managers.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.