• 0

Buitenlands bedrijf met NL-btw-nummer

Als ik als ondernemer goederen inkoop via internet bij een (in dit geval) Duits bedrijf met een Nederlands btw-nummer ontvang ik een factuur met daarop 21% btw.

Kan ik deze btw als voorbelasting opvoeren in de aangifte aangezien dit bedrijf in Nederland btw afdraagt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze rekenen NL BTW 21%.

Duitsland is 16% op het moment. 

Ze hebben alleen de handelsgegevens op de factuur staan zoals ze  in Duitsland  zijn geregistreerd - met de Duitse BTW nummer erop. 

De Nederlandse BTW nummer hebben ze wel, maar niet op de factuur vermeld. Dit heb ik opgezocht via internet via VAT lookup. 

 

Joost Rietveld Is het mogelijk met u in contact te komen via telefoon of email? Wij zijn opzoek naar een adviseur op dit gebied.  BTW voorbelasting, aankopen via webshops in Europa. Hoor u graag. R.Rampersad@hanlun-bv.com  Bedrijfsnaam Hanlun Material Logistics B.V. te Den Haag.

 

Alvast dank voor de reacties

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 28-6-2013 om 16:54, makkie zei:

Als ik als ondernemer goederen inkoop via internet

Je wordt door de Duitse verkoper blijkbaar niet beschouwd als ondernemer maar als particulier.  Anders zou je wel een factuur ontvangen hebben met 0% BTW vanwege de intracommunautaire levering. Als de Duitser jou BTW in rekening brengt is er, in tegenstelling tot wat Joost schreef, geen sprake van verlegging. 

 

Zodoende is heel goed mogelijk dat het Duitse bedrijf jou Nederlandse BTW in rekening brengt, het gaat immers om een afstandsverkoop. 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
25 minuten geleden, Bert. zei:

Zodoende is heel goed mogelijk dat het Duitse bedrijf jou Nederlandse BTW in rekening brengt, het gaat immers om een afstandsverkoop. 

Dienen ze dan ook niet hun eigen Nederlandse btw nummer te vermelden (of hebben ze die niet)?

 

Het probleem is natuurlijk dat er ook andere landen binnen de EU zijn die ook binnenlandse 21% voeren. Hoe kun je dan zien of er Nederlandse btw of btw van dat land berekend is?

 

Tot aan het drempelbedrag kan het bedrijf volgens mij btw van dat land in rekening brengen. Hoe herken je dat dan dus?

 

Ik ben van mening (heb expert) dat je deze btw niet mag aftrekken. Je weet niet wat de oorsprong is van deze btw. Indien de leverancier wel Nederlandse btw rekent (boven drempelbedrag voor die leverancier) dan is dat alleen bedoeld voor particulieren die het niet terug kunnen vragen. Naar bedrijven dient de btw ten allen tijden verlegd te worden.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Vermelding van het juiste BTW nummer is inderdaad een verplichting, 

24 minuten geleden, Rik · zei:

Dienen ze dan ook niet hun eigen Nederlandse btw nummer te vermelden (of hebben ze die niet)?

 

Daar heb je gelijk in. Al zal het met een leverancier in Duitsland en een Nederlandse afnemer onwaarschijnlijk zijn dat er Belgische of Tsjechische BTW gefactureerd wordt.  Ritish zou dus zijn leverancier moeten vragen om een correcte factuur, met vermelding van het Nederlandse BTW nummer of een creditnota en een nieuwe factuur met BTW verlegd vanwege de intracommunautaire levering. 

 

Of in het eerste geval de BTW niet mag worden afgetrokken als voorbelasting omdat Ritish een ondernemer is, is discutabel. Dat zal ervan afhangen  of de betaalde BTW onverschuldigd is. In beginsel is dat, met een correcte factuur, niet het geval.  Dat de BTW niet in rekening gebracht had mogen worden omdat die "ten alle tijde verlegd moet worden" is eveneens discutabel, de belastingdienst beweert op haar website iets anders,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie berichten. 

 

Het gaat inderdaad om afstandsverkopen. Leverancier/webshop heeft de Nederlandse BTW. Zij verkopen ver boven het drempelbedrag hier. 

Omdat het een webshop is is de factuur inderdaad gericht aan particulieren. 

 

Ik heb dus te maken met een factuur met onze bedrijfsgegevens en van de leverancier, maar dan met de Duitse handelsgegevens omdat ze daar dus officieel gevestigd zijn. 

Is dit voldoende om de voorbelasting te declareren? Het gaat duidelijk om goederen die wij aanschaffen voor wederverkoop. 100 paar schoenen bijvoorbeeld.

 

Wij hebben al eerder geprobeerd met de webshop contact op te nemen - Alleen wilt de klantenservice de factuur niet wijzigen. Vaak omdat ze of niet bevoegd zijn of niet op de hoogte van de regels. Administratie is niet te bereiken.

 

Voorbeeld  bijv. Zalando. Duitse onderneming die ''zeker'' het drempelbedrag haalt. Zij dragen dan ook BTW af in Nederland (neem ik aan?) maar de BTW nummer op de factuur is een Duitse -gericht aan particulieren. Als ik bij Zalando 100 t-shirts bestel. Mag ik dan het BTW bedrag terugvorderen?

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ritish zei:

Mag ik dan het BTW bedrag terugvorderen?

Het probleem lijkt mij...

dat je niet weet of ze Nederlandse btw rekenen.

 

Ja, je kunt het aannemen omdat ze 21% rekenen. Maar in België en Spanje en een aantal andere EU landen rekenen ze ook 21%. Moet je dan voor die landen maar gokken? Vandaar lijkt het mij in het beginsel niet mogelijk.

 

Tenzij er iets bestaat als een regel dat als het aannemelijk Nederlandse btw is, dat je het af mag trekken. Maar ik weet niet of er zo'n regel is. (En anders hebben importeurs uit België en Spanje gewoon pech?)

Link naar reactie
  • 0

 

Op 17-7-2020 om 22:20, Rik · zei:

Het probleem lijkt mij...

dat je niet weet of ze Nederlandse btw rekenen.

 

BTW wordt naar gelang de omstandigheden geheven in de lidstaat van vertrek of  in de lidstaat lidstaat van aankomst van de goederen.   Als je bij een Duitse webshop koopt is het aannemelijk dat de levering plaats vindt vanuit Duitsland (en misschien ook nog te bewijzen a.d.h.v. transportdocumenten of track/trace informatie, Zalando levert met DHL).  Dan heb je dus alleen keuze uit Duitse of Nederlandse BTW.  Belgische BTW  zou betekenen dat de goederen vanuit België zouden zijn verzonden en dat de leverancier daarbij onder het drempelbedrag is gebleven. 

 

Een factuur die niet aan de wettelijke eisen voldoet hoeft niet per se te leiden tot weigering van de aftrek van voorbelasting, (beleidsbesluit van 10 oktober 2017, nr. BLKB2017/7366, onder 3.3.7).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Bert. zei:

Dan heb je dus alleen keuze uit Duitse of Nederlandse BTW.  Belgische BTW  zou betekenen dat de goederen vanuit België zouden zijn verzonden en dat de leverancier daarbij onder het drempelbedrag is gebleven. 

Ik bedoel natuurlijk dat deze situatie ook kan onstaan met een Nederlandse klant die in een Belgische (of Spaanse) webshop iets koopt. Dan is het dus een stuk minder aannemelijker om wat voor soort btw het gaat. Wat moet je dan doen?

 

Maar goed, ik zei al dat ik hier geen expert in ben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, op die manier. Nederlandse BTW of  Belgische wordt dan inderdaad wat lastig, al blijft het natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie. Een afstandsverkoop is immers bedoeld voor particulieren zonder recht op aftrek. B2B had eigenlijk al intracommunautair tegen 0% geleverd kunnen worden, en daarnaast moet het BTW-nummmer ontbreken. Ik kan me voorstellen dat het Belgische (of Spaanse) BTW-nummer eigenlijk wel standaard op de factuur staat, waarmee je er vanuit mag gaan dat het Belgische (of Spaanse) BTW betreft. Die krijg je zomaar niet terug, als de leverancier niet wil crediteren en geen nieuwe factuur met verlegde BTW wil maken dan zul je je in België of Spanje moeten registreren en zelf de ICL als overbrenging aan moeten geven.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

Nederlandse BTW of  Belgische wordt dan inderdaad wat lastig, al blijft het natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie. Een afstandsverkoop is immers bedoeld voor particulieren zonder recht op aftrek.

Precies. En voor een buitenlandse particulier maakt het niet uit of en welk BTW nummer erop staat.

 

1 minuut geleden, Bert. zei:

B2B had eigenlijk al intracommunautair tegen 0% geleverd kunnen worden, en daarnaast moet het BTW-nummmer ontbreken. Ik kan me voorstellen dat het Belgische (of Spaanse) BTW-nummer eigenlijk wel standaard op de factuur staat, waarmee je er vanuit mag gaan dat het Belgische (of Spaanse) BTW betreft.

Ja, en dat was precies mijn punt voor dit topic. Op de factuur van de Duitse webshop staat een Duits BTW nummer. Even onafhankelijk van de berekende BTW zou je er dan dus vanuit moeten kunnen gaan dat de berekende BTW ook naar de Duitse belastingdienst gaat. Puur toevallig kun je nu wel aan de 21% BTW wel zien dat dat 'misschien' niet het geval is... maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Er zou een Nederlands BTW nummer op moeten staan. Nu kan ik dat als regel niet direct vinden, maar dacht dat dat dan wel een (factuur)vereiste zou zijn om de BTW hier af te trekken.

 

3 uur geleden, Bert. zei:

Een factuur die niet aan de wettelijke eisen voldoet hoeft niet per se te leiden tot weigering van de aftrek van voorbelasting, (beleidsbesluit van 10 oktober 2017, nr. BLKB2017/7366, onder 3.3.7).

Hiervoor hebben we dan de tekst:

 

Quote

Het komt voor dat een factuur niet volledig voldoet aan de wettelijke eisen en dat aftrek van btw wordt geweigerd. Uit Europese jurisprudentie 1a volgt dat het recht op aftrek van btw niet mag worden geweigerd om reden dat een factuur niet voldoet aan alle formele vereisten indien alle gegevens die nodig zijn om na te gaan of is voldaan aan de materiële voorwaarden voor uitoefening van de aftrek van btw voorhanden zijn. Bij de beoordeling van de materiële voorwaarden moet rekening worden gehouden met aanvullende informatie die door de ondernemer wordt verstrekt.

Dan lees ik denk ik, dat als je bij controle alsnog het Nederlandse BTW nummer kunt verstrekken van de leverancier, waarmee BTW afgedragen is, het wel geaccepteerd zou moeten worden...

 

Het is overigens wel een verzuim van de Duitse webshop.

Quote

Ondanks het feit dat het recht op aftrek niet mag worden beperkt door een formeel factuurgebrek, laat onverlet dat het niet voldoen aan de wettelijk factuureisen een verzuim van de presterende ondernemer vormt, ter zake waarvan een verzuimboete kan worden opgelegd (zie artikel 67ca, eerste lid, onderdeel e, van de AWR).

 

Link naar reactie
  • 0

Vermelding van het BTW-nummer staat in richtljin 112-2006 artikel 226 en Wet op de omzetbelasting artikel 35a lid 1-c.

1 uur terug, Rik · zei:

Dan lees ik denk ik, dat als je bij controle alsnog het Nederlandse BTW nummer kunt verstrekken van de leverancier, waarmee BTW afgedragen is, het wel geaccepteerd zou moeten worden...

Zo had ik het ook begrepen.

 

 

1 uur geleden, Bert. zei:

Ik kan me voorstellen dat het Belgische (of Spaanse) BTW-nummer eigenlijk wel standaard op de factuur staat, waarmee je er vanuit mag gaan dat het Belgische (of Spaanse) BTW betreft.

Bij nader inzien..... Bij B2C is de plaats van levering in Nederland, dus NL BTW tenzij de webshop de regeling voor afstandsverkopen toepast. Helaas is afstandsverkopen volgens de wetgeving geen reden voor een bijzondere vermelding op de factuur,

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Bert. zei:

Bij B2C is de plaats van levering in Nederland, dus NL BTW tenzij de webshop de regeling voor afstandsverkopen toepast.

Nét andersom. Je rekent eerst BTW van het vestigingsland en gaat pas BTW van land van levering rekenen wanneer je de regeling voor afstandsverkopen toepast.

 

Quote

Hebt u een onderneming in een ander EU-land dan Nederland, en verkoopt u in Nederland goederen aan particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer? En gaat het niet om nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen? Dan berekent u de btw in het land waar uw onderneming is gevestigd.

 

Hierop bestaat 1 uitzondering: de regeling voor afstandsverkopen. Bij afstandsverkopen betaalt u de btw niet in het vestigingsland, maar in Nederland. Bij een afstandsverkoop voldoet u aan de volgende 2 voorwaarden:

 

  • U levert de goederen af bij de koper in Nederland. Dit kunt u zelf doen, maar u kunt hiervoor ook een ander bedrijf inschakelen. Van belang is dat het vervoer door u is gedaan, of voor uw rekening komt.
  • U verkoopt in een kalenderjaar voor meer dan het drempelbedrag van € 100.000 aan Nederlandse particulieren of rechtspersonen zonder btw-identificatienummer.

 

Is de regeling voor afstandsverkopen op u van toepassing? Dan moet u zich registreren bij Belastingdienst/kantoor Buitenland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen/afstandsverkopen

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Rik · zei:

Nét andersom. Je rekent eerst BTW van het vestigingsland en gaat pas BTW van land van levering rekenen wanneer je de regeling voor afstandsverkopen toepast.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/exporteren_vanuit_nederland_naar_andere_eu_landen/afstandsverkopen

Bedankt, ik dacht bij B2C omdat de goederen de leverancier verzonden worden het bestemmingslandbeginsel  ook van toepassing was (art 33 van de richtlijn) en BTW van het land van verzending de uitzondering (art. 33). Maar artikel 33 is blijkbaar op zichzelf alweer een afwijking.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.