• 0

Geld lenen ouder tbv aankoop machine

Beste forum leden,

 

Voor mijn bedrijf moeten we een investering doen, helaas wil de bank niet meewerken. Nu heeft mijn vader een hoge rekening courant mogelijkheid bij de bank waarmee hij het benodigde bedrag zo kan opnemen en lenen aan mij. Gezien hij veel overwaarde heeft kan dit tegen een zeer gunstige tarief van 3%. Dit is ook het tarief wat hij mij in rekening wilt gaan brengen.

 

Tegen welke rente tarief moet hij mij dit geld lenen en heeft dit eventueel nog nadelige consequenties voor ons?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Groet,

David

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ga je nu dezelfde particuliere vraag als daarnet op een zakelijke manier stellen?

Zojuist ging het nog om een extra hypotheek op de hoge overwaarde van je ouders, nu is het een hoge rekening courant mogelijkheid. Is dat pand wat je wilde kopen om te verhuren nu een machine geworden?

Wordt die investering (ging eerder om aankopen bedrijfspand om te verhuren) gedaan binnen jouw bedrijf, of is het toch een gevalletje box 3?

 

Die 3% betaalt hij vast niet voor z'n rekening courant, maar hooguit voor een hypotheek. En of dat dan echt lukt is volgens mij nog maar de vraag. Je vader kan jou de rente kwijtschelden (jaarlijks 5000 euro belastingvrij)...

Wat voor bedrijf heb je? B.V. of eenmanszaak? En was je bedrijf niet actief in de verkoop van meubelen?

Wil je die rente die je vader aan jouw bedrijf in rekening brengt kunnen aftrekken van de huurinkomsten, dan moet het misschien wel een zakelijke rente zijn. Daar weten anderen vast meer over te melden...

Link naar reactie
  • 0

Beste Mmint,

 

Het gaat inderdaad om een eenmanszaak en dit is puur een zakelijke casus!

 

Gezien mijn vader een flinke overwaarde heeft is er een grote creditmogelijkheid ontstaan op zijn rekening courant. Daardoor kan hij het voor mij benodigde bedrag tegen 3% opnemen via zijn rekening courant.

 

Mag hij de lage rente die hij betaald voor zijn rekening courant doorbelasten naar mij rechtstreeks. En heeft dit nog enige nadelige financiële consequenties.

 

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 1

Dan neem ik voor het gemak aan dat hier gaat om extra opname uit een krediet-hypotheek. Je vader kan de rente over die opname naar ik vermoed niet aftrekken in Box 1 want de opname is niet voor z'n woning. Verder kan ik me vaag herinneren dat in Box 3 er een drempel is voor de aftrekbaarheid van schulden. Het kan dus zijn dat hij de lening niet kan wegstrepen tegen het uitgeleende bedrag. (Even opzoeken op de website van de belastingdienst).

 

Voor jouw kant van het verhaal kan gelden dat je de rente die je je vader betaalt in je zaak pas als kosten kan aftrekken indien het een zakelijke rente is. Misschien weten anderen hier meer over. Die machine schaf je in één keer aan, maar moet je waarschijnlijk in 5 jaar afschrijven. Wellicht ben je starter of geldt er een crisismaatregel waardoor je willekeurig mag afschrijven. Daarnaast kan je mogelijk gebruikmaken van de verschillende investeringsaftrek mogelijkheden (KIA, MIA, Vamil, enz). Zie daarvoor de relevante andere topics op dit forum.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mmint,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn vader kan inderdaad de schuld niet aftrekken van zijn box1 omdat het niet voor zijn woning betreft. Het gaat inderdaad ook om een krediet rekening "rekening courant".

 

 

Verder kan ik me vaag herinneren dat in Box 3 er een drempel is voor de aftrekbaarheid van schulden. Het kan dus zijn dat hij de lening niet kan wegstrepen tegen het uitgeleende bedrag. (Even opzoeken op de website van de belastingdienst).

Dit ben ik nu aan het zoeken maar volgens mij geld er geen limiet. Weet je waar ik hier het antwoord op zou kunnen vinden.

 

Alvast bedankt.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mmint,

 

Ik ben even de kluts kwijt. Als mij vader mij €150.000,- leent welke hij heeft geleend bij zijn bank.

Dan heeft mijn vader €150.000,- schuld bij zijn bank en een vordering op mij van €150.000,-

 

Per saldo zou dat beteken dat die geen vermogen heeft in box3 opdat moment puur kijkend naar deze casus en zou het voor hem dus fiscaal niets moeten uitmaken.

 

Het feit dat ik dezelfde rente betaal welke bij hem in rekening wordt gebracht zou dan toch ook geen probleem moeten zijn?

 

Of begrijp ik het nu verkeerd. ???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, hierop kan ik alleen maar terugverwijzen naar mijn eerdere reacties en eea. herhalen. In Box 3 heeft je vader wel vermogen (maar niet zo veel) vanwege die drempel. Die rente die jij betaalt wil je vast zakelijk als kosten aftrekken en wellicht moet het dan een zakelijke rente zijn. (Wie weet hier meer over?)

 

Maar eh... wat voor machine gaat het eigenlijk om voor die 150.000 euro?

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Waar mmmint het allemaal over heeft heb ik geen verstand van (belastingboxen zijn niet mijn ding). Wel heb ik een soortgelijke situatie voor mijn bedrijf.

 

Wij hadden naast eigen vermogen nog 12.500 euro extra nodig voor ons bedrijf. Omdat ik mijn baan opgezegd had om fulltime aan ons bedrijf te werken zat een banklening er helaas niet in. Huis als onderpand kon maar daar wilde ik niet aan beginnen.

 

We hebben een persoonlijke lening bij mijn ouder afgesloten. Je moet 6% rente betalen. Deze kosten zijn als kosten op te voeren voor je bedrijf. Mocht je het geld niet willen/kunnen missen dan kan je altijd nog met je ouders bespreken of zij niet een schenking kunnen doen in je prive.

 

Zo kan je bijvoorbeeld 3000 euro rente betalen op jaarbasis, en zij jou 3000 euro belastingvrij schenken. Let wel op want boven bepaalde bedragen ben je de klos ;) laat je dus goed informeren.

Link naar reactie
  • 1

Dit blijft lastige materie. De eerste vraag die je moet stellen is hoe de lening door vader moet worden worden gekwalificeerd. Vader is geen ondernemer en wordt dat ook niet door een lening te verstrekken.

 

De volgende stap is dan resultaat uit overige werkzaamheden (meer specifiek: de terbeschikkingstellingsregeling). Vader behoort tot de uitgebreide groep van verbonden personen, wat betekent dat de lening moet worden beoordeeld op (on)gebruikelijkheid. Nu de bank niet wil financieren, is de kans op ongebruikelijkheid zeker aanwezig (alhoewel de bank daarvoor wellicht niet de juiste maatstaf is, maar het kan wel een indicatie zijn). In geval van een ongebruikelijke terbeschikkingstelling vallen zowel de schuld aan de bank als de vordering op zoon in box 1. De inkomsten zijn progressief belast en de kosten (rente) zijn aftrekbaar. Let wel: als de schuld niet terugbetaald kan worden, kan normaal gesproken in box 1 een verlies worden genomen. Dit is echter niet het geval wanneer sprake is van een onzakelijke lening. Nu is een ongebruikelijke TBS niet automatisch ook onzakelijk, maar het ligt natuurlijk wel dicht bij elkaar.

 

In geval van een gebruikelijke terbeschikkingstelling komt de lening aan zoon (en daarmee ook de schuld aan de bank) in box 3. Deze vallen tegen elkaar weg, behoudens (voor zover nog niet volgemaakt) de schuldendrempel.

 

De rente die wordt overeengekomen dient zakelijk te zijn. In geval van box 3 bij vader maakt dat voor hem niet uit, maar wel voor zoon, die de schuld immers tot zijn onderneming rekent en de rente wil aftrekken. Nu de bank niet wil financieren, kom je er duidelijk niet met een rente van 3%. Bij de zoon zal de inspecteur dit in de IB niet corrigeren, daar heeft hij geen belang. Bij vader heeft hij mogelijk wel een belang, namelijk als het een ongebruikelijke TBS-lening betreft en vader in een hoger belastingtarief valt dan zoon. Ook voor de successiewet is er een belang: een te lage rente betekent een schenking van het recht van vruchtgebruik over het bedrag van de lening van vader aan zoon. Daar komt de eerder genoemde 6% vandaan. Voor de IB kan dat echter nog steeds een te laag percentage zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.