• 0

exporteren naar china, hoe weet ik of het mag?

Beste mensen,

 

Ik exporteer nu al een tijd voedingsupplementen naar China. Alleen doe ik dit nu nog steeds met luchtpost van 20kg per keer. Het is nu dat de vraag steeds meer wordt en ik moet dus met containers gaan werken. Ik heb dus van de fabrikant begrepen dat voor China ik misschien een vergunning nodig heb. Nu heb de forum door gezocht en ook expiditeurs gebeld maar ik kan mijn info niet krijgen. Van de expiditeur kreeg ik dus het volgende bericht.

 

"I am afraid you have to check with consignee about the documents for Customs clearance in China. freight forwarder is impossible to prepare it"

 

Ik heb zelf de ingrediënten lijst en de TARIC codes al, wil alleen weten of de douane misschien wel niet lastig gaat doen in China. Weet iemand waar ik mijn info kan opzoeken of opvragen?

 

Mvg,

 

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Roy,

 

Je kan het beste checken met de Douane hier of de ontvanger in China (consignee) het laten checken met de Douane in China.

Als het goed is, moet de ontvanger dit zelf ook weten wat ze nodig hebben voor de inklaring daar.

En normaal gesproken zou een expediteur je dit ook kunnen vertellen want, dit kunnen ze gewoon checken met hun agent in China. Als ze voor jou de moeite niet willen nemen zou ik op zoek gaan naar een andere.

 

Als je tips nodig heb bij het vinden van een goede expediteur, hoor ik het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michel

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Bedank voor je snelle reactie! Ik ben namelijk zelf de ontvanger in China, want het gaat dan eerst naar mijn eigen opslagplaats. Als jij een goede expiditeur kent die deze info kan geven, dan graag!

 

Mvg,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Hoe worden de goederen nu ingeklaard? Want je verstuurt nu eea maar als je het iets groter gaat doen dan heb je opeens een vergunning nodig? Daarnaast is het normale gesproken het probleem van de ontvanger of hij iets in zijn land mag importeren. Idem als je het om zou draaien en jij producten vanuit China importeert. Dan is het ook niet de directe zorg van de Chinees om aan "onze" regels te voldoen?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hey Logic4l,

 

Ik heb nog niet met containers gewerkt. Zoals ik eerder zei, nu stuur ik alles per luchtpost, daar is tt nu toe geen enkel probleem geweest. Nu is de vraag zo groot geworden dat met containers voordeliger is. Nu ben ik bang dat als mijn spullen in China aankomen met container, de douane dit tegen gaan houden. Ik zelf ben namelijk de importeur in China als het ware. Ik heb daarvoor wel een bedrijf als indentiteit natuurlijk. Dus het is voor mij heel belangrijk te weten of dit mag. Ik wil niet dat mijn spullen zometeen vast zit omdat ik niet de juiste papieren beschikt.

 

Mvg,

 

Roy

Link naar reactie
  • 1

Nu ben ik bang dat als mijn spullen in China aankomen met container, de douane dit tegen gaan houden. Ik zelf ben namelijk de importeur in China als het ware. Ik heb daarvoor wel een bedrijf als indentiteit natuurlijk. Dus het is voor mij heel belangrijk te weten of dit mag.

 

Even vanuit het perspectief van de leek op het gebied van internationale logistiek:

 

[*]Je zou denken dat als je goederen met luchtpost mag verschepen je ze ook mag verschepen m.b.v. containers;

[*]Het antwoord op jouw vraag zou kunnen luiden: nee, dat mag niet;

[*]Wellicht betekent dat dan ook dat je de goederen ook niet met luchtpost mag importeren in China / exporteren naar China.

 

Wat ga je dan doen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ervaring leert dat kleine pakjes in China nauwelijks door de douane gecontroleerd worden. Voor grotere aantallen voedingssupplementen zal je zeker met veel documentatie moeten komen. Hoe en wat precies zou ik je helaas niet kunnen vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Je mag maximaal 3 of 4 KG melkpoeder/levensmiddel naar een particulier verzenden in China, zonder dat de douane hiervoor een heffing oplegt. Dat is dus geen "gewone" export. Als je op grotere schaal gaat exporteren moet de Chinese partij een importvergunning hebben., maar dan nog ontkom je niet aan een importheffing. Hoe hoog die is weet ik niet. Of TS in aanmerking kan komen voor zo'n vergunning betwijfel ik, omdat ik weet dat China hierin strenge regulering hanteert.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid, ik doe geen melkproducten. Ik verkoop voedingsupplementen voor dieren zoals honden, katten, vogels enzo. Nu stuur ik weekelijks 3x 20kg per keer in naar China. Nog nooit klachten gehad, en ik doe het al bijna 3 maanden. Weten jullie dan waar ik de info voor de importvergunning of info over welke papieren ik nodig heb kan opvragen?

 

Mvg,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn regels van de Chinese overheid dus lijkt mij dat je door te raden moet gaan, wellicht iets te kort door de bocht maar als je hier eea wil checken bel je ook met de douane? Daarnaast zou je een Fenedex lidmaatschap kunnen overwegen. Zij kunnen exporteurs vaak ook op weg helpen met dit soort zaken.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten Versluis: Dank voor de verwijzing naar Fenedex.

 

@ RoyC

Het klopt inderdaad dat wij op dit soort vragen antwoord kunnen geven. Dit doen wij in principe voor onze leden, maar ik kan je bij deze verder op weg helpen.

Wanneer je in grote volumes gaat exporteren naar China, dan zal jij als importeur zijnde een import business license moeten aanvragen. Dit kun je bij MOFCOM (Ministry of Commerce of PRC) doen.

Ik zie dat je al weet wat de HS code is, dan kun je heel makkelijk de invoerprocedures terugvinden op de website Market Access Database (http://madb.europa.eu).

 

Mocht je meer willen weten wat wij voor je kunnen betekenen, stuur me een bericht en dan kunnen we hier verder over praten.

 

Heel veel succes verder!

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Bedank voor je snelle reactie! Ik ben namelijk zelf de ontvanger in China, want het gaat dan eerst naar mijn eigen opslagplaats. Als jij een goede expiditeur kent die deze info kan geven, dan graag!

 

Mvg,

 

Roy

 

Misschien een tussenoplossing:

 

Aangezien je daar zelf een opslagplaats hebt denk ik dat je ook wel wat mensen in China kent. Mocht je nou vrienden of familie daar hebben wonen dan kan je er ook voor kiezen om via BPOST (kost rond de 80 euro voor 20kg) meer pakketten te versturen maar dan naar meer dan één adres. Dan kan vanuit China alles alsnog naar jouw pakhuis verzonden worden.

 

Niet ideaal maar het kan je wel net wat lucht geven om ondertussen naar een permanente oplossing te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@YoanC, bedankt voor jou info. Je heb me heel erg op weg geholpen. Ik ga van de week wat rondbellen daarvoor. Ik zal je zeker een berichtje sturen als ik meer info nodig heb.

 

@HITC Bedankt voor je alternatief! Ik doe dat momenteel al een maandje. Maar ik merk dat de vraag steeds groter wordt. Dus ik moet zeer snel met containers gaan werken, want anders gaat het niet meer lukken.

Link naar reactie
  • 0

Hi RoyC,

 

 

Je hebt bijna voor alle producten een import vergunning nodig + het nodige papierwerk. Dit zou je zelf uit moeten zoeken, wellicht eerst navragen bij de chinese douane.

 

Betreft invoerrechten, dit kun je opzoeken via http://www.sol.com.cn/tool/tariff/

Hoop dat het helpt. Ik heb als test hondevoer=狗食 ingevoerd en zie foto in bijlage. Hier staat dat bij landen waar China een overeenkomst mee heeft de invoerrechten 15% zijn. Landen zonder zo'n overeenkomst >>> 90% invoerechten! BTW is 13%.

Ik denk dat voedingssuplementen voor dieren niet veel anders zal zijn. Ik weet helaas niet de juiste benaming ervoor. Heb het niet voor je op kunnen zoeken.

 

 

Mvg,

 

Wesley

 

 

 

 

 

tax.thumb.JPG.6387552bf54e3d9b27ebedd48deb4446.JPG

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Wesley!

 

Na wat rondbellen ben ik ook wat wijzer geworden. Voor de mensen die deze probleem ook hebben. Er is een mogelijkheid om je producten eerst naar HK te verzenden en dan een bedrijf in te huren die deze dan van HK naar China transporteert. Alleen blijkt deze omweg niet heel goedkoop te zijn. Je moet dan volgens de 2 bedrijven die ik vandaag heb benaderd per kg 10 RMB betalen. Hierdoor verdubbeld bijna mijn kostprijs.....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Wesley!

 

Na wat rondbellen ben ik ook wat wijzer geworden. Voor de mensen die deze probleem ook hebben. Er is een mogelijkheid om je producten eerst naar HK te verzenden en dan een bedrijf in te huren die deze dan van HK naar China transporteert. Alleen blijkt deze omweg niet heel goedkoop te zijn. Je moet dan volgens de 2 bedrijven die ik vandaag heb benaderd per kg 10 RMB betalen. Hierdoor verdubbeld bijna mijn kostprijs.....

 

Je importeerd voeding voor dieren in China. Zonder Import vergunning, zonder licenties en zonder certificaties en waarscheinlijk zonder een echt chinees bedrijf te hebben die de ontvangende partij is.

 

Kan bijna niet fout gaan!

Link naar reactie
  • 0

"Er is een mogelijkheid om je producten eerst naar HK te verzenden en dan een bedrijf in te huren die deze dan van HK naar China transporteert. "

 

Ik lees hier:"...er is een mogelijkheid om een bedrijf in te huren die je producten voor jou China binnensmokkelt..."

Dit lijkt mij geen long term strategie voor je onderneming. Mocht je betrapt worden, dan kunnen ze je visum intrekken en zal je elders je brood moeten zien te verdienen.

 

Ga op zoek naar bedrijven die hondevoer of iets dergelijks importeert. Probeer je producten via hun te importeren. Wellicht dat je eerst afspraken kunt maken met je leverancier, dat ze je de ruimte geven om hun producten in China af te zetten. Dat men straks niet om jou heen gaat.

 

Good luck!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.