• 0

Waarom willen we niets meer maken?

De maakindustrie in Nederland sterft een langzame dood. Dat komt waarschijnlijk doordat lonen in andere landen lager liggen.

Toch zou geavanceerde producten in NL produceren "booming business" kunnen zijn ware het niet dat:

 

http://sargasso.nl/waar-blijven-de-makers/#respond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zover ik weet zijn er op HL ook maar een paar maak-ondernemers. Maar ik denk ook dat jij bedoelt "technische" maak-ondernemers. En dan ook speciaal met het doel om weer binnen onze grenzen te produceren en om zowel in het binnenland en in Europa te vermarkten. Zoals je weet heb ik een geheel nieuw product ontwikkeld om op deze manier te vermarkten. De licentie voor Europa heb ik al mondeling binnen en de productie is in voorbereiding. Ik ben ook in de VS bezig om via een licentie dezelfde constructie te bouwen. In een paar maanden tijd heb ik veel uit de grond gestampt. Ik heb zelfs een oude excenterpers uit de mottenballen gehad om hier lokaal te kunnen inzetten om de metalen onderdelen te produceren. De calculatie van die onderdelen leert dat het niet meer loont om die productie in China te laten uitvoeren. Ik wil dat enerzijds niet om mijn patent te beschermen en anderzijds om hier weer werk te creëren en hier de technische status en kwaliteit in de grip te hebben. Dit project kan binnen 2 jaar, zowel in ons land als in de Vs, nieuw werk voor 12 mensen opleveren. Ik heb het dan niet over de te verwachten omzetten, maar de mogelijkheden om dit te vermarkten zijn enorm doordat het product direct vele voordelen en kwaliteitsverbeteringen biedt t.o.v. alle bestaande producten en methoden om die te produceren. Met mijn machinale methode kunnen b.v. de posities van de hoekverbindingen op ±0,01 mm nauwkeurig worden vastgezet in massaproductie. De nauwkeurigheid die handmatig gehaald kan worden (zo werken ze nu allemaal) is afhankelijk van het oog van de medewerker en ligt gemiddeld op ±0,2 mm. En dan heb ik het nog niet over de massa importrommel uit China, die met een nauwkeurigheid van ±0,3 mm is geproduceerd. (ook handmatig) Het productieaantal dat ik per uur kan produceren is ± 240 stuks ofwel ruim 2x zoveel als handmatig kan worden bereikt. Vele voordelen dus die als verkoopargument kunnen worden ingezet. Ik heb nog veel meer voordelen, maar die kan ik nu nog niet verklappen. Er zijn enkele ingewijden op HL, die me achter de schermen meehelpen in het randproces. ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens naar de lijstjes gekeken van salarissen, 5 jaar na afstuderen?

 

 

 

???

Wie zou moeten hebben gekeken?

Met welke intentie zou er moeten zijn gekeken?

Welke lijstes leveren de bedoelde informatie?

Hoe moet die informatie dan worden geïnterpreteerd?

Link naar reactie
  • 0

Dit project kan binnen 2 jaar, zowel in ons land als in de Vs, nieuw werk voor 12 mensen opleveren.

...

De nauwkeurigheid die handmatig gehaald kan worden (zo werken ze nu allemaal) ...

...

Het productieaantal dat ik per uur kan produceren is ± 240 stuks ofwel ruim 2x zoveel als handmatig kan worden bereikt.

 

Ik neem aan dat jouw machine met dubbele productie en hogere nauwkeurigheid het huidige handmatige werk verdringt? Zijn dat de "maakbanen" waar het hier over gaat? En wat is dan het saldo tussen verloren en gecreëerde banen?

Link naar reactie
  • 0

Dit project kan binnen 2 jaar, zowel in ons land als in de Vs, nieuw werk voor 12 mensen opleveren.

...

De nauwkeurigheid die handmatig gehaald kan worden (zo werken ze nu allemaal) ...

...

Het productieaantal dat ik per uur kan produceren is ± 240 stuks ofwel ruim 2x zoveel als handmatig kan worden bereikt.

 

Ik neem aan dat jouw machine met dubbele productie en hogere nauwkeurigheid het huidige handmatige werk verdringt? Zijn dat de "maakbanen" waar het hier over gaat? En wat is dan het saldo tussen verloren en gecreëerde banen?

 

Nee, dat is een verkeerde aanname. Het is geen bedreiging voor het handmatige ambachtelijke werk. Het is een vernieuwing puur in massa-productie en gebruiksgemak voor de eindgebruiker. Verkoop van het eindproduct via grootwinkelbedrijven, internet en bouwmarkten. Er ontstaan ook ineens betere en nieuwe kansen voor bijproducten. Het techniek van het patent kan mogelijk ook nog worden toegepast en "verkocht" in andere branches, maar dat onderzoek ik later wel.

Link naar reactie
  • 0

De maakindustrie in Nederland sterft een langzame dood. Dat komt waarschijnlijk doordat lonen in andere landen lager liggen.

 

Daar zijn creatieve oplossingen voor. De Italiaanse luxe-leveranciers van tassen, schoenen en andere niemandalletjes willen graag goedkoop geproduceerde artikelen verkopen, maar wel met Made in Italy op het etiket. De oplossing? Duizenden Chinezen naar Italië halen om ze daar voor een hongerloontje te laten werken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De maakindustrie in Nederland sterft een langzame dood. Dat komt waarschijnlijk doordat lonen in andere landen lager liggen.

...

 

Lonen zijn niet de enige factor. Maak-industrie kan kapitaal intensief zijn zonder dat er veel arbeid bij komt kijken. Dat soort industrie zou in nederland wel mogelijk zijn, maar er kleven meer nadelen aan nederland (en veel westerse landen) die belemmeren dat hier productie gebouwd wordt:

 

- energieprijzen/belasting/co2-heffingen hoger dan elders

- milieunormen strenger

- vennootschapsbelasting hoger

- hoge grondprijzen

 

De enige reden waarom je productie in nederland zou neerzetten is logistiek, maar dat moet dan wel afwegen tegen alle nadelen.

 

Wat kun je onder die condities nog maken? Kaas. Melk is lastig te transporteren, hier ruim voorradig, en de uiteindeljke kaas is gemakkelijk te exporteren. Nadeel is dat dat voor duitsland ook geldt, en die maken onderhand 3x zoveel kaas dan wij!

Link naar reactie
  • 0

Je vergist je schromelijk als je denkt dat hier in Nederland niet meer geproduceerd en geassembleerd wordt. Kom maar eens in Brabant kijken. En echt niet alleen in de regio Eindhoven. Heel specifieke producten van hoge kwaliteit worden er hier nog genoeg geproduceerd en geëxporteerd. Kijk eens naar ASML en alle bedrijven daar omheen, die absoluut in NL moet blijven produceren van hun opdrachtgevers. Daarom zet ik zelf ook in op automatisering en hoge kwaliteit. Met wat geluk kunnen we dat in onze westerse economie behouden. Maar dat is een ander verhaal.

 

Daarnaast ben ik van mening dat het eigenlijk al onzinnig wordt om uit het Verre Oosten (als alternatief) te gaan importeren, als de aankoopkosten rond de 35% van de kostprijs in NL ligt. Natuurlijk ligt dat ook een beetje aan het product en de omstandigheden, maar als het om kwaliteit en bulk gaat, kun je op dat level eigenlijk beter hier produceren en inzetten op nog slimmer produceren. Het rekensommetje is heel eenvoudig. De mensen in het Verre Oosten moeten doorgaans vooruit worden betaald voordat het kan worden verscheept. Bij doorlopende orders heb je dus geld bij de producent zitten, geld op de boot en geld in je eigen magazijn. Tel daarbij op het kwaliteitsrisico en het risico van verlies bij transport, en je komt al snel tot de conclusie dat je beter en zekerder af bent met je eigen productie. Maar zoals ik al schreef hangt dat ook af van het product. Een hele hoop prullerij werd hier al niet geproduceerd en zal hier ook nooit geproduceerd worden.

 

Als laatste wil ik toch wel melden dat er ook nog veel werkplaatsen zijn (metaalbewerking, lasserijen en plaatwerkerijen) die maatwerk leveren en door hun beschikbaarheid en kennis, heel flexibel de wensen van hun klanten kunnen vervullen. Dat soort bedrijven kan gewoonweg niet verdwijnen, ook al moeten ook zij naar aanvullend werk zoeken en inventief zijn om te overleven. Technisch innoveren doen ze in feite al hun hele bestaan, dat doe ik zelf ook. Maar soms lijkt er tegen de idiote regelgeving en gemeentelijke kwatsers niks opgewassen. Dat levert idd behoorlijk wat frustratie op.

Link naar reactie
  • 0

We hadden auto-industrie, maar omdat we geen dafjes en volvo's kochten maar Toyotas, hebben we geen auto-industrie meer. We hadden vliegtuig-industrie, maar omdat KLM boeings kocht, hebben we geen vliegtuig-industrie meer. Ik had een bedrijf dat apparaten maakte voor het beveiligen van email, maar omdat Nederlandse zorg-instellingen dergelijke dingen kochten in de VS, hebben we dat ook niet meer.

 

We willen gewoon geen maak-industrie, we willen handel en financiele dienstverlening omdat je daar lekker hoge bonussen kan verdienen. We gaan dus economie studeren, en geen natuurkunde, omdat je daar meer geld mee verdient. Toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar ASML en alle bedrijven daar omheen, die absoluut in NL moet blijven produceren van hun opdrachtgevers.

 

Bedrijven als ASML zijn een uitzondering: Feitelijk is het gewoon een R&D bedrijf, maar is het praktisch om de productie van de machines ook hier te doen zodat de fabricagelijn meteen kan dienen voor prototyping. Gezien de nauwkeurigheid van de apparatuur en het relatief lage volume (in formaat, niet in euros) en hoge opleiding in het hele proces is dat iets dat je ideaal kunt doen in een land als nederland.

 

Voor een maak-industrie van extreem hoogwaardige producten zie ik best mogelijkheden. Overigens is die er ook nog wel - hoewel er geen Fokker 'merk' vliegtuigen worden gemaakt, bestaat het bedrijf nog steeds als toeleverancier van componenten, inclusief avionics voor apache helicopters en dergelijk high tech materiaal.

 

Feitelijk is die situatie niet anders dan hoe je 'maak industrie' van vliegtuigen zou beschrijven bij airbus, dat zn productiesites heeft in frankrijk, duitsland, uk en spanje. Engeland heeft wellicht een vergelijkbare situatie: geen serieus vliegtuig onder eigen vlag, maar wel toeleverancier voor airbus en bombardier.

 

 

Maar zoals gezegd betreft dit een specifiek soort, kennis-intensieve, arbeids-extensieve maakindustrie. Ik zou er niet op rekenen dat er in nederland ooit nog, op serieuze schaal, dingen als (smart)phones, televisies, blenders of broodroosters gemaakt zullen worden.

Link naar reactie
  • 0

Dat soort werk komt hier idd niet meer. En ik snap best dat je een geavanceerde assemblagelijn overal ter wereld kunt plaatsen. Ik begrijp uit jullie posten dat ik tegen de stroom in roei en dat die stroom zelfs mede door de overheid wordt veroorzaakt is natuurlijk zuur. Toch blijf ik knokken voor kwaliteit. Als de productie wordt opgestart kan ik openlijk gaan posten en meer details laten zien. Dat duurt niet zo lang meer.

Link naar reactie
  • 0

Het is de schuld van de overheid.

 

Zelfs je eigen stroom maken wordt door de overheid vals gestimuleerd. In tegenestelling met Duitsland.

 

Het komt door de bankiers.

En inderdaad ook de financiële instellingen die meer doen in het aannemen van economen en uitdelen van bonussen (@Christine) dan dat er beginnende ondernemers gefinancierd worden.

 

Komt nu dan nog de huizenmaak en de landbouw en veeteelt die zullen gaan verdwijnen ten gunste van de "beeldschermopleidingen". Jongeren vertrekken van het platteland naar de financiële torens.

Link naar reactie
  • 0

Reparatiewerk e.d. moet ook nog steeds ter plekke worden uitgevoerd. Ook inlijstwerk zal hier ter plekke blijven en ook al het werk dat daaraan gerelateerd is. Mensen willen geen foto of drukwerk bestellen dat pas over een maand wordt aangeleverd. Mensen willen voor de aankleding van hun woning ook de materialen bekijken en voelen. Of kopen jullie ook al een bankstel online?

Link naar reactie
  • 0

Las zojuist dat men met een door de EU gesubsidieerd programma, werkloze EU-jongeren (technisch opgeleid) naar NL wil laten komen voor werk in Groningen en zuid-oost Brabant.

 

Komen werkgevers voor deze subsidie in aanmerking?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan reden nummer 1 denk ik noemen, waarom de maak-industrie in Nederland steeds minder bestaat.

 

Zelf ben ik een ondernemer in de technische maak industrie (ontwerpen en ontwikkelen van allerlei elektronica) en heb zelf ook een technische opleiding. Ik heb aardig wat rondgereisd en dus aardig wat van verschillende culturen kunnen proeven.

 

Ik denk dat de reden dat Nederland op maak gebied achteruit holt simpelweg cultuur is. Populaire carrières en studies in Nederland zijn studies in de economie/bedrijfskunde, psychologie, sociologie, rechten, etc. Hier zit niets tussen dat direct met "maken" te maken heeft. De ingenieurs en puur exacte wetenschappers in politiek zijn op 1 hand te tellen. Vergelijk dat met een land als China waar bijna de gehele politieke top uit exacte wetenschappers en ingenieurs bestaat. Ter illustratie (uit m'n hoofd) beginnen elk jaar 800 man in Groningen aan de studie psychologie en rond de 50 man aan een studie elektrotechniek (daarvan valt minstens de helft af tijdens de studie).

Vanuit de basisschool wordt techniek, natuurkunde en wiskunde zoveel mogelijk vermeden door de leraren die stuk voor stuk niks met techniek hebben. De basisschool leraren hebben voor hun vak gekozen "omdat ze in hun carriere iets met kinderen wouden doen" en niet vanuit de drang om kinderen te motiveren voor de exacte wetenschappen. Veel verder dan de verplichte exacte stof door de strotten van de kinderen duwen komen ze niet. Vergeet de gekke inspirerende natuurkundige en scheikundige proefjes die kinderen aan "magie" doen denken maar.

Vrouwen studeren zo goed als geen puur exacte of engineering studies en als ze dat al doen, kiezen ze in hun carrière voor de softere kant. Als man hoef je in Nederland geen aanzien te verwachten omdat je engineer bent: het omgekeerde --> je wordt direct in het sociaal gestoorde autistische nerd stereotype ingedeeld.

Respect of begrip voor het belang van exacte wetenschap en engineering ontbreekt volledig in de gehele maatschappij. Exacte wetenschap en onderzoek wordt als "onnodig" ervaren en de standaard reactie is "ja, maar wat heb je daar nou aan, kost alleen maar belastinggeld". Ontwikkelingen of budget voor ruimtevaart is niet bestaand bijvoorbeeld, wordt als onnodig gezien en "wij kunnen daar toch niets in betekenen als klein land" (totale onzin natuurlijk).

Een uitwerking van het maatschappelijke gebrek aan populariteit voor technologie en exacte wetenschap is het feit dat (design) engineers in Nederland relatief weinig verdienen en al snel doorgroeien naar een baan als manager: dit is naar mijn ervaring een makkelijkere baan waar je meer aanzien krijgt (weer iets cultureels) en meer geld verdient. Een pientere engineer die houdt van technisch inhoudelijk werk en om geld geeft blijft niet in Nederland, maar gaat naar de omringende landen of naar de VS waar je al gauw 3x meer verdient en wel aanzien en respect geniet voor wat je doet.

 

Zonder enig maatschappelijk draagvlak voor technologische ontwikkelingen wordt inspiratie en breed gedragen motivatie voor technologische ontwikkeling en ondernemerschap in de maak industrie gewoon de kop in gedrukt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen te noemen als ASML en bijvoorbeeld Shapeways; maar hoeveel meer van die bedrijven hadden we gehad als er hier een "Silicon Valley" cultuur bestond? Veel meer!

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

En als er dan eens een potje is waar je wat uit zou kunnen krijgen loopt het om een knullige pf onbenullige reden mis. Een soort van vormfout zullen we maar zeggen. Maar de heiloge huisjes hebben hun werk voortreffelijk gedaan! Incompetente ambtenaren en aanhorige bruinwerkers die dan een rapportje moeten schrijven

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat de reden dat Nederland op maak gebied achteruit holt simpelweg cultuur is. Populaire carrières en studies in Nederland zijn studies in de economie/bedrijfskunde, psychologie, sociologie, rechten, etc. Hier zit niets tussen dat direct met "maken" te maken heeft.

 

Ik ben het met je eens.

 

Ik denk dat de wil er wel is maar makers beseffen de last van niet-makers die al snel op je schouder en nek gaan zitten. Door die last, en er valt helaas ook te denken aan tegenwerking, is het snel afgelopen met de ambitie iets te beginnen te maken.

De niet-makers zijn volgens mij degenen die wel de landelijke regeltjes maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een software maak bedrijf niet gauw weer in Nederland beginnen. Arbeid is hier duur, en niet flexibel.

 

Onze arbeidsproductiviteit is daarentegen weer erg hoog. En waar betaal je mensen voor, om uren te draaien of om productie te leveren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een software maak bedrijf niet gauw weer in Nederland beginnen. Arbeid is hier duur, en niet flexibel.

 

Onze arbeidsproductiviteit is daarentegen weer erg hoog. En waar betaal je mensen voor, om uren te draaien of om productie te leveren?

 

Ja, maar wat betekend arbeidsproductiviteit?

 

Is dat het aantal EUR omzet (of winst) per werknemer? In dat geval heeft het niet direct met de kwaliteit van werknemers te maken, maar met bijvoorbeeld ook met de mate van automatisering (minder werknemers bij dezelfde omzet = hogere arbeidsproductiviteit).

 

Extreem voorbeeld:

-- In Nederland staat een fabriek met 2 werknemers. De fabriek draait 1 miljoen omzet waarvan 500k winst = zeer hoge arbeids productiviteit.

-- In een lage lonen land staat een fabriek met 300 werknemers, produceert precies hetzelfde, maar dan met de hand ipv machines. Draait 1 miljoen omzet per jaar, waarvan 750 EUR winst = zeer lage arbeidsproductiviteit, veel lager dan de Nederlandse fabriek. Maar wel veel winstgevender...

 

Nog iets anders: als de gemiddelde arbeidsproductiviteit van een land zeer laag is, kan het alsnog best zo zijn dat voor een bepaalde business in datzelfde land veel meer arbeidskrachten met zeer hoge arbeidsproductiviteit beschikbaar zijn ten opzichte van Nederland. Denk bijvoorbeeld aan software huizen in India en China; ik denk dat de arbeidsproductiviteit van een programmeur in die landen hetzelfde of hoger is dan die van een Nederlandse programmeur. Het beschikbare aantal programmeurs is daar VEEL hoger dan in Nederland. Tegelijk is de GEMIDDELDE arbeidsproductiviteit van die landen waarschijnlijk ontzettend laag ten opzichte van die van Nederland; simpelweg omdat een overgroot deel van de bevolking geen opleiding heeft en dus GEMIDDELD per persoon weinig aan productie bijdraagt.

 

Als dat is hoe het cijfer geïnterpreteerd dient te worden dan betekend het dus dat je beter niet een bedrijf in Nederland kunt starten als je in een business zit waar veel werknemers nou eenmaal nodig zijn (zoals software of elektronica ontwikkeling). Dus mijn interpretatie van die cijfers is precies de omgekeerde als die van jou voor een wat betreft het starten van een software bedrijf.

 

Ik claim dus niet dat een land met een lage arbeidsproductiviteit per definitie goed is om een software bedrijf in te starten. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat de gemiddelde arbeidsproductiviteit van een land helemaal niets zegt over of het wel of niet aantrekkelijk is daar een software bedrijf of ander ontwikkel bedrijf te runnen.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik claim dus niet dat een land met een lage arbeidsproductiviteit per definitie goed is om een software bedrijf in te starten. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat de gemiddelde arbeidsproductiviteit van een land helemaal niets zegt over of het wel of niet aantrekkelijk is daar een software bedrijf of ander ontwikkel bedrijf te runnen.

 

Precies, net zo als dat de prijs van een uur geleverde arbeid niets zegt over de kostprijs als je de arbeidsproductiviteit niet in de calculatie meeneemt ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.