• 0

Waarom willen we niets meer maken?

De maakindustrie in Nederland sterft een langzame dood. Dat komt waarschijnlijk doordat lonen in andere landen lager liggen.

Toch zou geavanceerde producten in NL produceren "booming business" kunnen zijn ware het niet dat:

 

http://sargasso.nl/waar-blijven-de-makers/#respond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik claim dus niet dat een land met een lage arbeidsproductiviteit per definitie goed is om een software bedrijf in te starten. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat de gemiddelde arbeidsproductiviteit van een land helemaal niets zegt over of het wel of niet aantrekkelijk is daar een software bedrijf of ander ontwikkel bedrijf te runnen.

 

Precies, net zo als dat de prijs van een uur geleverde arbeid niets zegt over de kostprijs als je de arbeidsproductiviteit niet in de calculatie meeneemt ;)

 

Klopt. Alleen dan moet je dus niet rekenen met de gemiddelde arbeidsproductiviteit van een heel land, maar in de plaats daarvan moet je rekenen met de gemiddelde arbeidsproductiviteit van uitsluitend de arbeiders die jij nodig hebt in dat land :)

 

Een voorbeeld dat ik uit m'n duim zuig, maar denk ik niet ver van de waarheid vandaag ligt:

Arbeidsproductiviteit Nederland: hoog.

Arbeidsproductiviteit programmeur in Nederland: gemiddeld.

Arbeidsproductiviteit India: zeer laag

Arbeidsproductiviteit programmeur in India: hoog.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een software maak bedrijf niet gauw weer in Nederland beginnen. Arbeid is hier duur, en niet flexibel.

 

Onze arbeidsproductiviteit is daarentegen weer erg hoog. En waar betaal je mensen voor, om uren te draaien of om productie te leveren?

 

ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

 

waarom koop jij die code niet elders in?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even over een andere boeg: stel nu eens dat het probleem inmiddels verworden is tot 'Waarom kunnen we niets meer maken?' voor jonge, startende ondernemers? Neem de internationale, industriële geschiedenis eens door en zie hoe jong en onervaren jonge grondleggers van inmiddels enorme conglomeraten zijn begonnen! Toetreding is misschien wel lastiger en kapitaalintensiever geworden en hogere scholing te theoretisch!? Food for thought.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Extreem voorbeeld:

-- In Nederland staat een fabriek met 2 werknemers. De fabriek draait 1 miljoen omzet waarvan 500k winst = zeer hoge arbeids productiviteit.

 

-- In een lage lonen land staat een fabriek met 300 werknemers, produceert precies hetzelfde, maar dan met de hand ipv machines. Draait 1 miljoen omzet per jaar, waarvan 750 EUR winst = zeer lage arbeidsproductiviteit, veel lager dan de Nederlandse fabriek. Maar wel veel winstgevender...

 

Prima voorbeeld. Onbeantwoorde vragen aan deze situatie:

- hoeveel kapitaal is er nodig om elk van deze fabrieken te bouwen?

- is de markt verzadigd, ietwat aanbodgevoelig, of kun je meer produceren en het tegen dezelfde prijs blijven verkopen?

- hoe zit het met de andere productiefactoren (energie, aanvoer materiaal, transport product etc)?

 

Er kan best een situatie zijn waarin het wenselijk is de fabriek in nederland te bouwen, maar daar zitten veel randvoorwaarden aan.

Link naar reactie
  • 0

Jullie gaan wel erg snel hoor. Laten we voorop stellen dat iemand die technische genen heeft, vanzelf in de techniek terecht komt. Uiteindelijk bevallen hem/haar zelfs beter betaalde banen en het pluche niet eens meer en stapt de persoon vanzelf over. Ik doe nu tussendoor ook wat hand en span reparatie in een plano-fabriek en er duiken regelmatig (en op de vervelendste momenten) storingen op. Elke machine is weer een puzzel op zich, maar gewoon logisch blijven denken en de zaken aan elkaar blijven koppelen levert altijd de juiste analyse op. Ik zie heel veel bedrijven op bedrijventerreinen die maar wat graag de service van een storingsmonteur zouden willen benutten, om hun improductiviteit te beperken. Dat heeft dan niks te maken met groot beginnen, maar jezelf aanbieden en aan de slag gaan als "vliegende kiep". ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat heeft dan niks te maken met groot beginnen, maar jezelf aanbieden en aan de slag gaan als "vliegende kiep". ;)

 

Dan ben je een dienstverlener en geen maker. In ons land wil iedereen dienstverlener zijn, niemand wil maker zijn.

Na nieuwbouw (maken) volgt automatisch reparatie bij de meeste machines. Slijtage kun je niet voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat heeft dan niks te maken met groot beginnen, maar jezelf aanbieden en aan de slag gaan als "vliegende kiep". ;)

 

Dan ben je een dienstverlener en geen maker. In ons land wil iedereen dienstverlener zijn, niemand wil maker zijn.

Na nieuwbouw (maken) volgt automatisch reparatie bij de meeste machines. Slijtage kun je niet voorkomen.

 

Maar het topic was "maken"

Link naar reactie
  • 0

ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

 

waarom koop jij die code niet elders in?

 

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

 

Ik bedoel het volgende:

 

[*]jij stelt dat arbeid in Nederland duur en inflexibel is;

[*]ik gaf daarop aan dat die prijs vanwege de hoge Nederlandse arbeidsproductiviteit wellicht wel meevalt;

[*]waarop jij repliceert dat jij per regel code in Nederland meer betaalt dan elders.

 

Dan vraag ik mij af wat jouw afweging is om die code niet elders in te kopen? De kostprijs per regel code kan immers omlaag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis blijf bij je leest. Als je een nieuwe applicatie ontwikkelt, kun je daar geen codes voor inkopen. Dit is iets heel anders dan het beheer van andermans geld.

 

Nou nou, beetje vriendelijker mag ook wel. Ik wil gewoon graag de afweging van Christine weten. Ik zeg toch niet dat ze het anders moet doen. Ook ik wil graag leren...

 

Vanuit bedrijfseconomisch perspectief benaderd verwonderd mij dit - en dat is mijn vak. Er wordt aangegeven dat arbeid hier duur is en dat je voor een regel code meer betaalt dan elders. In mijn optiek kun je die vergelijking alleen maken als je de regels één op één met elkaar kunt vergelijken.

Als dat niet zo is dan kun je volgens mij ook niet stellen dat je code elders goedkoper kunt krijgen - het is immers niet dezelfde code stel jij. Daar ben ik nieuwsgierig naar, wat dan de afweging van een softwareontwikkelaar is als Chrstine. No pun intended, just curious.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Sorry als ik als een ouwe knarsetander overkom. Het is hetzelfde als het ontwikkelen van een machine. Alle onderdelen moeten op zich perfect werken om het geheel ook perfect te laten samenwerken. Dat os 80% denken en ontwerpen en 20% bouwen. Het laten denken en ontwerpen door mensen in Aziê levert onverantwoorde risico's op. bouwen is alleen een optie als het grote aantallen betreft zoals je nu m je heen ziet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

ik weet wat mensen produceren die ik in dienst heb. Die zijn hier duurder dan elders, per geproduceerde regel code.

waarom koop jij die code niet elders in?

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

 

Toch ben ik benieuw naar het antwoord. Als de programmeurs hier duurder zijn dan daar, waarom koop je dan niet daar in?

 

>>> oeps, laatste drie bijdragen gemist. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Pas ik mijn vraag aan. Ik snap helemaal niks van deze reactie. Doelt PJ op de fase voor 'het bouwen'?

 

Als je een nieuwe applicatie ontwikkelt, kun je daar geen codes voor inkopen.

 

Christina had het toch over het inkopen van codes. Dennis verdient geen terechtwijzing.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dan vraag ik mij af wat jouw afweging is om die code niet elders in te kopen?

 

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "code inkopen".

 

Ter verduidelijking:

 

Ik schrijf een boek. Omdat ik in Nederland woon is dat duur per uur, en dus per regel. Wat jij nu zegt: waarom koop je dan die regels niet in in een land met lage arbeidskosten?

 

Ander voorbeeld.

 

Ik begin een auto-fabriek. Ik heb een visie van een mooie auto en die wil ik bouwen. Doe ik dat in Nederland dan betaal ik veel geld voor de mensen die ik in dienst neem voor het ontwerp en voor de bouw. Jij zegt: waarom koop je dat ontwerp en die bouw dan niet in een goedkoop land?

 

Nog weer anders gezegd:

Ik kan de ontwerpers en programmeurs inhuren in een goedkoper land. Omdat ik steeds naast die ontwerpers en programmeurs aan tafel wil zitten omdat ik degene ben die precies weet hoe het product moet worden, verhuis ik naar dat goedkope land, en start ik daar mijn bedrijf. Maar dat was nu precies wat ik zei.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een code (stuk programmering) kun je nauwelijks nog "bestellen". Iets laten coderen is tegenwoordig sterk interactief. Voortdurend moet er getoetst worden of de vraag gehaald wordt (door de verantwoorde opdrachtnemer) maar ook is het tegenwoordig dringend gewenst de opdrachtgever tussendoor vroeg en duidelijk te laten inzien wat deze gaat krijgen. Een spijkerdichte specificatie opstellen in software is op het ogenblik veel te arbeidsintensief en blijft makkelijk ongelijk in vraag en aanbod.

 

Daarbij willen opdrachtgevers alles op korte termijn, dus is de pragmatische oplossing voor de hand liggend en niet een op afstand geleverd, waar wel weer spijkerdichte specificaties voor nodig zijn. Dit wordt dan weer duurder of risicovoller. Ook al is de codeerder daar goedkoop in arbeid.

 

Daarom zullen beide opties niet veel in prijs verschillen, volgens mij. Misschien dat Dennis dit ook bedoelt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.