[Artikel] Berichtenbox voor bedrijven

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Berichtenbox voor bedrijven

 

Korte samenvatting:

De provincie Noord-Brabant heeft – als eerste overheid in Nederland – de digitale berichtenbox voor bedrijven (Bbox) uitgebreid met bijna alle provinciale diensten voor bedrijven. Ook diensten en producten die niet verplicht zijn in het kader van de Dienstenwet, zijn nu digitaal aan te vragen. Dat scheelt tijd en papierwerk voor ondernemers én overheid.

 

Baten zijn er voor alle betrokkenen. Doordat meer informatie digitaal beschikbaar is, hoeft er minder te worden gescand, is er minder papier nodig en wordt het archiveren makkelijker. Prettig voor ondernemers zijn de kortere doorlooptijden: in vergelijking met het bezorgen van papieren stukken is drie tot vier dagen winst te behalen. Zowel voor ondernemers als voor de provincie kunnen zo de kosten worden gedrukt. Een plezierig neveneffect is ten slotte dat het imago van de provincie verbetert door dit efficiënte gebruik van de mogelijkheden op elektronisch gebied.

 

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Er zullen meerdere provincies volgen....

 

Gebruik van de Berichtenbox betekent snellere dienstverlening en bespaart postzegels, papier en transactiekosten. Vanwege die voordelen wil de overheid graag dat alle ondernemers veel meer digitaal zaken kunnen doen.

Ik vraag mij af of ondernemers de berichtenbox ook daadwerkelijk gebruiken en er het gemak en de voordelen van inzien.

 

 

 

Link naar het artikel :

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Als ik dit soort dingen lees, vraag ik me altijd af voor hoeveel procent van de ondernemers ze dit soort dingen regelen en voor hoeveel ondernemers dit soort veranderingen dus 'de kosten drukken'.

 

Ik bijvoorbeeld heb in dik twintig jaar ondernemerschap in drie verschillende bedrijven (zowel diensten als productie) nog nooit enige correspondentie met de provincie Noord-Brabant uitgewisseld. Behoor ik daarmee tot de uitzonderingen of communiceert maar een zeer beperkt deel van alle ondernemers met overheden?

Buiten onze innige relatie met onze vrienden van de fiscus dan. ;D

 

In antwoord op jouw vraag Mikky:

ik zou werkelijk niet weten waarvoor ik die berichtenbox zou moeten gaan gebruiken, dus ik zie er (voor mezelf) geen voordelen en gemak van in.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb het idee dat het gebruik van de Berichtenbox niet voor all ondernemers nodig is. Maar in bepaalde (en misschien zelfs vele) branches wel? Als ik alleen al denk aan een terrasvergunning, dan zou dat mij als horeca-ondernemer toch enorm schelen dat ik niet in de rij van het stadsdeelkantoor hoef te staan.

 

Maar... ik ben inmiddels geen ondernemer meer ;) Ik vraag mij dus af of ondernemers het nut van de Berichtenbox inzien. Ook als je hem niet gebruikt.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Ik vraag mij dus af of ondernemers het nut van de Berichtenbox inzien. Ook als je hem niet gebruikt.

 

Ik denk het niet - voor zover ik even snel gezien heb zijn het voornamelijk diensten die je eenmalig nodig hebt - net zoals een horeca uitbater niet elke maand een terrasvergunning zal aanvragen - dan is de besparing door meer efficiency niet heel groot, lijkt me.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

JA.... daar zit natuurlijk ook weer wat in. Alohoewel je er best wel veel digitaal kan regelen, geldt dit vaak maar éénmalig en hebt niet constant contact met de gemeente en/of een vergunning o.i.d. nodig. En communiceren via de berichtenbox met de gemeente zul je verschijnlijk ook niet snel al te snel doen.

 

Nu... Dan vind ik het wel een opgetuigd "ding" hoor. Maar aan de andere kant ook nog redelijk nieuw. Misschien moet het allemaal nog landen bij ondernemers voordat het een heel gewoon middel is die je gebruikt wanneer het nodig. I.p.v. naar het gemeentekantoor fietsen en in de rij staan?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Als ik alleen al denk aan een terrasvergunning, dan zou dat mij als horeca-ondernemer toch enorm schelen dat ik niet in de rij van het stadsdeelkantoor hoef te staan.

 

Daar hoef je in Tilburg (om maar een voorbeeld te nemen ;)) allang niet meer voor naar het Stadskantoor (waar ze hier overigens inmiddels netjes op afspraak werken zodat je niet meer in de rij hoeft te staan). http://loket.tilburg.nl/srvs/DATA/Tilburg/TemplateSets/tilburg/documents/vind/aanvraagformulier_terras.pdf

 

Ik vraag me oprecht af of beleidsmakers enig idee hebben voor hoeveel procent van alle ondernemers ze dit soort dingen regelen. En zie er het nut voor de overgrote meerderheid van de ondernemers niet van in dat ze procedures telkens veranderen en steeds nieuwe en steeds grotere 'veiligere' online dingen verzinnen. Met als gevolg dat ondernemers telkens tijd kwijt zijn met nieuwe dingen te leren gebruiken (hoezo administratieve lasten verlichten?).

 

Op termijn zal moeten blijken hoe veilig het is om alles lekker megalomaan in een paar grote databases 'in de lucht' te bewaren. Dat groot de toekomst niet heeft weten wij toch allang. 8)

 

Tot zover mijn twee centen.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vraag me oprecht af of beleidsmakers enig idee hebben voor hoeveel procent van alle ondernemers ze dit soort dingen regelen.

 

Ik ook. Vandaar mijn bericht er over en de vraag m.b.t. het nut ervan.

 

 

En zie er het nut voor de overgrote meerderheid van de ondernemers niet van in dat ze procedures telkens veranderen en steeds nieuwe en steeds grotere 'veiligere' online dingen verzinnen. Met als gevolg dat ondernemers telkens tijd kwijt zijn met nieuwe dingen te leren gebruiken (hoezo administratieve lasten verlichten?).

 

Mooi gesproken !

Ik verwacht na jaren dat daar helaas (nog steeds) geen rekening mee wordt gehouden.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Bedrijven in de (wegen)bouw hebben hier wel mee te maken en ook wel andere bedrijven/instellingen die vergunningen moeten aanvragen. Zelfs als het werk al is aanbesteed moet je nog een vergunning aanvragen. Wat mij steekt is het woud aan regels en regelgeving en regelingen die er zijn. In de praktijk zullen de provinciale gemeentes hier het meest gebruik van maken. Als daarmee vereenvoudiging en tijdwinst wordt geboekt is dat al een pluspunt. Voor bedrijven is het handig dat je alle soorten vergunningen en bijbehorende informatie visueel hebt en ook hier de aanvraag meteen digitaal kunt doen. Dit zou in principe ook bij de gemeenten moeten kunnen. Helaas wordt je daar als bedrijf en als burger, nog van het kastje naar de muur gestuurd.

Link naar reactie

Ik denk ook dat het voor een aantal bedrijven in de (wegen)bouw en bijvoorbeeld ook voor agrarische ondernemers vast handig zal zijn, maar daarvan zijn er tegenwoordig wel steeds minder.

 

Helaas wordt je daar als bedrijf en als burger, nog van het kastje naar de muur gestuurd.

 

Jammer dat je zo'n onnodige en algemene opmerking waarmee je alle gemeenteambtenaren in een hoek zet, bij een prima toevoeging plaatst. Ik ken veel ondernemers en andere mensen die prima contacten hebben met hun gemeente.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Fijn dat je zelf goede ervaringen hebt.

 

Tussen de regels doorlezen is (nog altijd) een kunst. De toegankelijkheid en werkwijze van de gemiddelde gemeente, ligt zeker niet op het niveau van het hier door de provincie gebodene. Ik denk dat er inmiddels al wel velen zijn hier, die dat al wel uit mijn post hadden begrepen. Ik ben zelf in het begin van dit jaar aan de slag geweest om een intergemeentelijke/regionale subsidie mee helpen binnen te halen. De mensen waarmee we te maken kregen keken enkel en alleen naar cijfers en oude situaties. Vernieuwing (het betrof juist een innovatie-traject) kent altijd risico's en nieuwe allure. Helaas werden er inschattingen gemaakt op basis van oude gegevens en een "oude" situatie. Dan voel je je knap belazerd als vooruitstrevende ondernemer.

Link naar reactie

 

@pj: Zo schrijven dat mensen niet tussen de regels hoeven lezen is blijkbaar ook een kunst.

 

Als je gewoon schrijft dat jij je ergens een slechte ervaring hebt en dat jij de nieuwe bedrijvenbox een vooruitgang vindt, heb je waarschijnlijk ook gezegd wat je wilt zeggen in antwoord op de vraag van Mikky. Zonder dat je off topic gaat en onnodig negatieve dingen schrijft over een grote groep mensen waar je maar voor een heel klein deel over kunt oordelen.

 

Maar goed, als ik de enige ben die vindt dat je daarmee dit forum meer kwaad dan goed doet merk ik het wel.

 

Tot dan wens ik jullie allemaal een mooie zonnige zomer toe met wat extra zonnestralen voor jou.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

(waar ze hier overigens inmiddels netjes op afspraak werken zodat je niet meer in de rij hoeft te staan).

Tja, bij ons werkt de gemeente alléén nog maar op afspraak, wat soms ook wel weer erg lastig is.

Het lijkt mij belangrijk dat er een balans gevonden wordt tussen efficiency vanuit de gemeente en vanuit belanghebbenden. Daar kan zo'n berichtenbox bij helpen. Overigens, doe mij zo'n box bij de belastingdienst!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Nu moet ik toch even reageren en mijn steun betuigen aan die ambtenaren in Noord-Brabant :-)

 

Ik werk al jaren aan de eOverheid. Ooit ben ik afgestudeerd op het "Overheidsloket 2000" zoals dat toen werd voorzien. Jaren later werd ik verantwoordelijk voor het verbeteren van de dienstverlening bij een gemeente, ook digitaal. Dat ooit bedachte Overheidsloket kon ik daar realiseren. En met succes, deze gemeente heeft meermalen prijzen gescoord als beste dienstverlener en beste digitale dienstverlener in de sector. Nu ben ik ingehuurd door Logius, een onderdeel van het Ministerie van BZK, dat belangrijke voorzieningen voor de digitale overheid beheert, zoals DigiD.

 

Er is niet één overheid die je over een kam kunt scheren. Gemeenten en provincies werken vrij zelfstandig aan hun dienstverlening. De een met meer succes en resultaat dan de ander. Als de plannen van Plasterk doorgaan is in 2017 de hele overheid digitaal, en hopelijk ook op enigszins gelijke manier. Alles in een grote database grote voordelen, maar, eerlijk is eerlijk, ook de nodige risico's. ik vindt het een vooruitgang als ik niets steeds op papieren formulieren mijn hele NAW gegevens allemaal weer opnieuw in moet vullen en kopieën moet bijvoegen.

 

Provinciale diensten zijn alleen voor bepaalde bedrijven interessant. Zo te lezen niet voor de meesten hier op Higherlevel. Dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is. Helaas geeft het artikel geen getallen over het aantal brieven dat hiermee bespaard wordt. Het gaat wel om een flink aantal producten, zie deze lijst: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/berichtenbox/brabant

 

De klacht hierboven over het steeds wijzigen van procedures van overheden heeft natuurlijk weinig te maken met het al of niet digitaal aanbieden. Voor een deel doen de overheden dat zelf, maar voor een deel hebben ze ook te handelen naar veranderende wetgeving en politieke stroming. Overheden zijn zelf ook niet altijd blij met die veranderingen. Hetzelfde geldt voor het kastje-muur idee. Soms hebben overheden het niet handig geregeld, maar soms is het ook zo dat wettelijk of politiek een verantwoordelijkheid precies tussen twee overheidsorganisaties invalt. Frustrerend voor de burgers en ondernemers, maar soms ook voor ambtenaren. De meeste ambtenaren hebben toch die sector gekozen om die burgers en ondernemers te helpen (ja, er zijn uitzonderingen, net als in elke branche, maar ik heb bewondering voor de maatschappelijke betrokkenheid van de meesten).

 

De overheid is best goed bezig maar er moet nog heel veel gebeuren aan het digitaliseren en verbeteren van de dienstverlening. En daarbij gaat, net zo als overal, het nodige mis onderweg. De overheid ligt echter onder een vergrootglas, dus over die fouten lees je veel meer in de krant dan over wat er allemaal misgaat bij grote bedrijven... In elk geval heb ik het gevoel dat ik in mijn werk een nuttige bijdrage lever aan de eOverheid, en hoop ik dat we er straks allemaal wat aan hebben.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.