• 0

Tijdelijke regeling willekeurige afschrijving 2013

Ik ga een investering in mijn bedrijf doen van 80.000 euro.

 

In mijn geval gaat het om een verbouwing. De beslissing om te gaan verbouwen neem ik op 1 augustus 2013. Vervolgens ga ik eerst slopen, dan stapsgewijs kozijnen plaatsen, vloer maken (inclusief vloerverwarming), wanden plaatsen, electra aanleggen, plafonds maken, sanitair plaatsen, tegels zetten, stukadoren, schilderen etc. De eerste werkzaamheden beginnen op 1 augustus 2013. De verbouwing is naar verwachting afgerond op 31 maart 2014.

 

Ik verwacht 50.000 euro van de werkzaamheden in 2013 gefactureerd te krijgen en deze ook in 2013 te betalen. De resterende 30.000 euro krijg ik dan in 2014 gefactureerd en betaal deze in 2014.

 

Mijn vraag: de verbouwing is voor mij 1 geheel als investering. Ik ga ervan uit dat de gehele waarde van de verbouwing (80.000 euro) in aanmerking komt voor de "tijdelijke regeling willekeurige afschrijving 2013". Ik neem immers voor 2016 mijn investering in gebruik. Klopt mijn gedachte?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de vorige willekeurige afschrijvingsregeling waren gebouwen uitgesloten. Ik kan het op de site van de belastingdienst zo snel niet vinden, maar het lijkt me dat deze in de huidige regeling wederom zijn uitgesloten.

 

Verder mag je niet onbeperkt afschrijven op gebouwen, zie artikel 3:30a Wet IB (als je een bv hebt, is dit artikel overeenkomstig 8 wet vpb ook van toepassing)

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk dat de vorige keer gebouwen uitgesloten waren. Dat zal waarschijnlijk ook dit keer het geval zijn. Ik wil echter niet het gebouw willekeurig gaan afschrijven. Ik ben namelijk geen eigenaar van het gebouw. Ik huur het gebouw casco.

 

De door mij uit te voeren verbouwing/inrichting is om het pand geschikt te maken voor mijn gebruik. Ik heb meer daglicht nodig, betere ventilatie, gelijkmatige verwarming en faciliteiten zoals een wasruimte en keuken. In eerste instantie zal ik het pand gaan huren voor een termijn van 10 jaar. Normaal zou ik de verbouwing/inrichting dus in 10 jaar gaan afschrijven (uiteraard met een restwaarde). Wanneer ik dit (voor een deel) willekeurig kan doen kan ik de afschrijving optimaler doen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 1

Inmiddels is de definitieve regeling ook bekend: die sluit aan bij de oude regeling, met als belangrijkste verschil dat de afschrijving is beperkt tot 2013. Onder de oude regeling mocht het restant in volgende jaren willekeurig worden afgeschreven, maar dat is nu niet het geval. In 2014 en later kan alleen volgens de normale regels worden afgeschreven. De uitsluitingen zijn hetzelfde gebleven (althans, de normen voor de zeer zuinige personenauto zijn wat aangescherpt).

 

Wat betreft de hoogte: de willekeurige afschrijving kan niet meer bedragen dan de in 2013 betaalde aanschaffings- of voortbrengingskosten. Er is wat dat betreft geen onderscheid tussen aanschaffen of zelf voortbrengen. Het maximum in 2013 is dus 40.000.

 

In de fiscale literatuur wordt wel betwist dat huurdersinvesteringen in aanmerking kunnen komen voor de willekeurige afschrijving op aangewezen bedrijfsmiddelen. Ofwel het betreft een investering in een (uitgesloten) immaterieel activum, ofwel het betreft een investering in een (uitgesloten) gebouw). In beide gevallen kan dus niet willekeurig worden afgeschreven. maar goed, dat is natuurlijk maar een mening.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.