• 0

waarom geen automatische incasso door belastingdienst

De meeste zakelijke betalingen die ik doe gaan automatisch omdat ik machtigingen heb afgegeven. Het doen van betalingen loonbelasting en btw echter is een terugkerend fenomeen waarbij de betalingen handmatig ingevoerd moeten worden en het noodzaak is dat het precieze betalingskenmerk ingevoerd wordt. Ik vind het nogal een rotklus en ik vraag me regelmatig af waarom er niet zoiets bestaat als een incasso / machtiging voor deze belastingen.

 

Ik zou het handig vinden als de belastingdienst het bedrag dat ik aangeef gewoon eind van de betaalmaand van mijn rekening incasseert, al zou het maar zijn dat je bij de aangifte een vinkje kunt zetten dat je de belastingdienst daarbij machtigt om het te incasseren. Dat lijkt me administratief gezien voor de belastingdienst toch ook makkelijker. Wat zou de reden zijn dat deze mogelijkheid er niet is?.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Via de FIN-box is voor mij al gemakkelijk genoeg.

 

De reden ligt volgens mij in het feit dat je niet altijd meteen het hele bedrag hoeft te betalen maar b.v. bij een voorheffeingsaanslag ook voor gedeelde betalingen kunt kiezen.

Link naar reactie
  • 0

De reden ligt volgens mij in het feit dat je niet altijd meteen het hele bedrag hoeft te betalen maar b.v. bij een voorheffingsaanslag ook voor gedeelde betalingen kunt kiezen.

 

Maar in dat geval kun je bij de suggestie van Astrid dat vinkje toch uit laten en handmatig betalen?

Link naar reactie
  • 0

Bij BTW en LB moet ik toch echt het bedrag van de aangifte betalen (iedere maand / kwartaal).

 

De belastingen die in termijnen kunnen worden betaald daarvoor kan je wel doorgaans wel een machtiging afgeven (ib, vpb lopend jaar).

 

Als een bedrag gestorneerd wordt door de belastingbetaler dan stuurt de belastingdienst gewoon een aanmaning en al heel snel komen er boete's achteraan dus dat laat je wel uit je hoofd als belastingbetaler lijkt me.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

De belastingen die in termijnen kunnen worden betaald daarvoor kan je wel doorgaans wel een machtiging afgeven (ib, vpb lopend jaar).

 

Als een bedrag gestorneerd wordt door de belastingbetaler dan stuurt de belastingdienst gewoon een aanmaning en al heel snel komen er boete's achteraan dus dat laat je wel uit je hoofd als belastingbetaler lijkt me.

Ja dat is waar ook. Ik bedenk me net dat de mrb bij mij ook via een incasso afgeschreven wordt.
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een incasso meer geld zal kosten. Nu krijg je als je je lb niet betaald hebt meteen een boete van 50 euro, dus worden de administratie meteen gedekt.

 

Een auto incasso kost bij de meeste banken ook meer dan een overschrijving.

 

 

Ikzelf heb een hekel aan auto incasso's. Te vaak meegemaakt dat er verkeerde bedragen worden afgeschreven. Maak er dan ook geen gebruik van. Maar dat is een persoonlijke keuze.

 

edit bedenk me ineens dat de rijtuigen belasting van de bussen wel automatisch wordt afgeschreven. Maar onze prive auto niet.

Link naar reactie
  • 0

Voor belastingen met een vast bedrag is inderdaad automatische incasso mogelijk (zie motorrijtuigenbelasting).

 

Ik denk dat de reden van het niet aanbieden van LB en OB per automatische incasso zit in de verwerking ervan. Het zijn belastingen die je moet betalen bij het doen van de aangifte. Door de betaling in handen te leggen van de ondernemer hoeft de fiscus niet eerst de aangifte te verwerken en vervolgens het aangegeven bedrag te incasseren.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.