• 0

Hoe administreer ik mijn verkochte voorraad

Hallo,

 

Ik heb al veel gegoogled maar ik kom er gewoon niet op.

Momenteel ben ik bezig met een financiele rapportage en ik ben zo goed als klaar.

Het enige probleem is dat ik op de activa kant 56 euro minder heb dan op de passiva kant.

 

Deze 56 euro is precies het gedeelte van mijn voorraad dat ik heb verkocht.

Het is ook logisch gezien de posten die ik heb verwerkt dat er een verschil van 56 euro is. Ik heb namelijk het volgende gedaan:

 

Activa: Voorraden -56 en Giro +56

Passiva: Financieel resultaat +56

 

Het is dus logisch dat ik op een verschil kom van deze 56 euro maar hoe los ik dat op?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

dan zitten we alleen nog met het "kleine puntje" dat je bij het boekhouden nooit de de kapitaal rekening of eigen vermogen gebruikt..(behalve bij jaarafsluiting en een aantal bijzondere transacties)

 

Een afname van de voorraad ivm verkopen hoort gewoon via de winst en verliesrekening te gaan. evenals de omzet die verband houd met die verkoop transactie.

 

dus dan krijg je

 

giro (balans rekening)

aan Omzet (winst en verlies rekening)

 

inkoopwaarde omzet (winst en verlies rekening)

aan Voorraad (balans rekening)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Als je via het boekhoudprogramma Exact online je verkoopfactuur invoert in het verkoopboek, dus stel:

 

Debiteuren 100

a) te bet. BTW 20

a) omzet 80 (oftewel opbrengst verkopen)

 

en bij inkoopboek de factuur:

 

Voorraad goederen 30

te ontv. btw 20

a) crediteuren 50

 

Via het verkoopboek en inkoopboek zie je dus alleen de grootboekrekening OMZET en VOORRAAD, maar waar boek je dan de rekening INKOOPWAARDE VERKOPEN en VOORRAAD GOEDEREN?

dus eigenlijk deze journaalpost die er nog bij hoort:

 

Inkoopwaarde verkopen 30

a) voorraad goederen 30

 

Moet je dit via het memoriaal doen, dat is toch niet zo overzichtelijk?

 

Hoor heel graag va n je

Link naar reactie
  • 0

Welke boekingsgangen worden gebruikt is afhankelijk van de modules die je gebruikt. dat haal ik niet uit je verhaal.

de inkoopwaarde verkopen hoort bij het verkoopproces, maar niet altijd kun je in het standaard verkoopboek op artikelniveau journaliseren.

 

In het algemeen geldt dat als je een verkoopfactuur maakt via een facturatie module dan word je voorraad niet gemuteerd.

alleen als je verkooporders invoert dan zullen er voorraad- en verkoop(factuur) boekingen beide automatisch gemaakt kunnen worden tijdens het verwerken van de verkooporder.

 

Als je alleen een basis systeem gebruikt zonder voorraadadministratie op artikelniveau zal dus niet je voorraad gemuteerd kunnen worden bij een verkoop en moet je dat zelf doen, ik zou dan kijken of je dat in de verkoopfactuur boeking kan verwerken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dit nooit eerder geboekt, omdat ik op dit moment alleen dienstverlenende organisaties heb geholpen. Alleen nu krijg ik binnenkort wellicht een klant die een detailhandel heeft.

 

Ik heb gekeken naar het verkoopboek om het daar te regelen van exact maar dan krijg ik een verschil. (zie foto)

(bij de 2de regel heb ik gewoon dezelfde grootboekrekening gebruikt, maar zie jij het maar als de grootboekrekening VOORRAAD)

 

Enige optie wellicht via memoriaal? Voor de rest zou ik het niet weten Roel

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit nooit eerder geboekt, omdat ik op dit moment alleen dienstverlenende organisaties heb geholpen. Alleen nu krijg ik binnenkort wellicht een klant die een detailhandel heeft.

 

Lees ik hier nou goed dat jij onze hulp vraagt bij klantdossiers?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Mijn excuses als eventueel de forumregels heb overschreden. Het is eigenlijk voor mijn eigen expertise. ik weet de journaalpost wel, alleen ik twijfel waar ik het moet boeken bij het programma EXACT. Zoals je leest, is het WELLICHT een klant, dus niet zeker. Ik vraag het dus niet voor de klant zelf, maar voor mijn eigen kennis en kunde.

 

als voorbeeld van het programma heb ik een foto geplaatst, alleen hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die foto daar verwijderd krijg, want daar staat toch een aantal gegevens.

 

waar zou ik dat moeten melden?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb gekeken naar het verkoopboek om het daar te regelen van exact maar dan krijg ik een verschil. (zie foto)

(bij de 2de regel heb ik gewoon dezelfde grootboekrekening gebruikt, maar zie jij het maar als de grootboekrekening VOORRAAD)

 

Enige optie wellicht via memoriaal? Voor de rest zou ik het niet weten Roel

 

 

Als je gewoon sluitende journaalpoaten maakt dan moet in het verkoopboek ook gewoon kunnen.

Maar een klant met voorraadadministratie goed bedienen vraagt wel iets meer kennis dan de standaard verkoop journaalpost.

 

Er zijn verschillende methoden om voorraad te administreren en als je als derde betrokken om uitsluitend eens per maand of per 3 maanden vast te leggen is het maar de vraag of per verkooptransactie ook de voorraad te muteren nuttig is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Ik heb ernaar gekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat de theorie en praktijk heel wat anders is.

De inkoopfactuur boek je niet op VOORRAAD maar op grootboekrekening INKOOPWAARDE VERKOPEN. Vandaar mijn verwarring.

 

Dus deze journaalpost:

 

Inkoopwaarde verkopen

Te vorderen BTW

a) Crediteuren

 

Bij verkoop:

 

Debiteuren

a) opbrengst verkopen

a) Te betalen BTW

 

De voorraad(mutatie) is dus eigenlijk niet relevant hier.Je hebt het pas nodig op het begin bij het opstellen van de beginbalans en op het einde van het jaar, eindbalans.

 

Klopt toch?

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen waar boek ik deze grootboekrekeningen dan:

inkoopwaarde verkopen en voorraad goederen, want ik raak nu door de war.

In het verkoopboek gaat het niet, in het inkoopboek ook niet (want hier boek ik dan op voorraad goederen)...

enige optie wat ik dan zie is in het memoriaal??

 

Beste Kindsupport,

Ik heb er net naar gekeken alleen nu is de vraag, waar boekt men deze boeking dan in het boekhoudprogramma, bij memoriaal??:

 

in je boekhouding

8000 Omzet 19% tarief 129,28 inkoop + winst, ex BTW

4300 Kostprijs verkopen 84,03 je eigenlijke inkoop

Winst 45,25

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Het lukt wel om bij inkoop het in te boeken, alleen dan boek je het toch op Voorraad goederen..want inkoopwaarde verkopen moet je niet gebruiken zei je...

 

Bij verkoop krijg je toch deze journaalpost:

Debiteuren

a) omzet

a) te bet.btw

+

inkoopwaarde verkopen <----------waar boek je deze 2 rekeningen, daar gaat het mij om

a) voorraad

 

 

Bij het boekhoudprogramma INKOOPBOEK, boek je het op -----voorraad goederen

Bij het verkoopboek boek je het op----- omzet

 

dus blijft alleen de rekening inkoopwaarde verkopen en voorraad goederen over....

waar doen we deze 2 rekeningen afboeken?

 

Link naar reactie
  • 0

op die foto is niets te zien.. geen bedragen of niets.

 

maar met alle respect dit topic loopt nu 2 weken en je snapt het nog steeds niet terwijl het toch echt geen hogere wiskunde is. eerder basiskennis boekhouden Zolang jij de goede bedragen op de goede rekening zet klopt alles gewoon.

 

voorbeeld: Stel de omzet = 100 euro + btw. de inkoopwaarde is 70 dan krijg je de volgende journaalpost

 

Debiteuren... 121

aan te bet btw.... 21

aan omzetrek.... 100

inkoopwaarde. 70

aan voorraad.......... 70

 

en dan staan alle rekeningen zoals je ze wilt hebben gewoon in het verkoopboek

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Ik begrijp de basiskennis heel goed met de journaalposten. wellicht heb ik het niet goed uitgelegd wat ik precies miste in het boekhoudprogramma. (dus hetgeen wat Brood nu bedoelt, een minnetje ervoor zetten)

 

Beste Brood,

Dat was het hem, ik zag het steeds over het hoofd om een minus ervoor te zetten. Bedankt!

 

Nogmaals bedankt voor alle hulp vanuit iedereen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.