• 0

Zijn privé schulden opeisbaar binnen de VOF?

Hallo allemaal,

 

Momenteel speelt er tussen mijn zakelijk partner en mij een groot conflict. Wij hebben een VOF zonder contract, uiteraard is dit achteraf gezien ontzettend dom geweest. De verdeling binnen de VOF is 50/50.

 

Hij heeft mij als reactie op het conflict buitengesloten door wachtwoorden te veranderen en accounts te blokkeren waardoor ik geen toegang meer heb tot het bedrijf en hierdoor inmiddels al geruime tijd mijn werkzaamheden niet kan uitvoeren. Hij heeft mijn werkzaamheden zonder overleg overgenomen. Ik ben hier van de een op de andere dag door in de financiële problemen gekomen aangezien er sindsdien geen euro 'salaris' meer is overgemaakt, ook heeft dit mentaal een enorme klap gegeven en heb ik van alles geprobeerd om dit gat op te vullen. Ik heb inmiddels verschillende schulden opgebouwd aangezien ik mijn vaste lasten niet meer kon betalen.

 

Ik heb de stukken van het tweede kwartaal van de accountant ontvangen en met VOF loopt het financieel gezien goed. Ik lees op de site van de KvK het volgende:

 

"Als uw vennoot privé-schulden heeft, dan kunnen zijn schuldeisers niet terecht bij uw privé-vermogen, of het zakelijk vermogen van de vof."

 

Is het mogelijk dat de schuldeisers wel aanspraak kunnen maken op mijn deel binnen de VOF ook al kan ik hier zelf niet bij?

 

Alvast bedankt voor het reageren!

 

Groet,

Claire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het mogelijk dat de schuldeisers wel aanspraak kunnen maken op mijn deel binnen de VOF ook al kan ik hier zelf niet bij?

 

Privéschuldeisers van een der vennooten kunnen geen verhaal halen op het vermogen van de Vof. (afgescheiden vermogen) Het verhaal op het vennootschapsvermogen is voorbehouden aan de zakelijke schuldeisers.

 

Ik zou, gezien de situatie, wel actie gaan ondernemen....

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Marco: Bemiddeling staat mijn partner niet voor open, ik heb dit meerdere malen voorgesteld. Hij wil alleen verder en wil dat ik uit het bedrijf stap.

 

Camelot: De schuldeisers kunnen dus geen aanspraak maken op mijn vermogen binnen het bedrijf? Mijn excuses voor de vele vragen, ik zie door de bomen het bos niet meer en zou eerlijk gezegd even niet weten waar te beginnen.

 

Ik heb het advies gekregen dit sowieso met een advocaat te bespreken maar ook dat betekent weer hoge kosten, die ik nu eigenlijk niet kan maken aangezien ik geen inkomen heb. Mijn zakelijk partner heeft wel juridisch advies ingewonnen en betaalt deze kosten uit het bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang de VOF-overeenkomst niet is ontbonden , houd jij recht op 50% van de winst. Als de VOF goed draait is er dus genoeg winst te verdelen.

 

Ik snap de rol van de (gezamenlijke?) accountant niet geheel, die moet toch ook aan de andere vennoot kunnen aangeven dat 50% van de gegenereerde winst gewoon aan jou toekomt?

 

Al met al: schakel zo snel mogelijk deskundige juridische hulp in, liefst een goede advocaat

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang de VOF-overeenkomst niet is ontbonden , houd jij recht op 50% van de winst. Als de VOF goed draait is er dus genoeg winst te verdelen.

 

Ik snap de rol van de (gezamenlijke?) accountant niet geheel, die moet toch ook aan de andere vennoot kunnen aangeven dat 50% van de gegenereerde winst gewoon aan jou toekomt?

 

Al met al: schakel zo snel mogelijk deskundige juridische hulp in, liefst een goede advocaat

Norbert, bedankt voor het reageren.

 

De rol van de accountant is ook een punt waar ik tegenaan loop, deze is naar mijn mening niet altijd even onafhankelijk.

 

Wederom bedankt. Ik heb zojuist contact gehad met een juridisch adviseur die mij gekoppeld heeft aan een advocaat. Ik hoop dat deze mij op weg kan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Camelot: De schuldeisers kunnen dus geen aanspraak maken op mijn vermogen binnen het bedrijf? Mijn excuses voor de vele vragen, ik zie door de bomen het bos niet meer en zou eerlijk gezegd even niet weten waar te beginnen.

 

Zoals reeds aangegeven, privé schuldeisers kunnen geen verhaal halen op het afgescheiden vermogen. Zakelijke schuldeisers wel en deze kunnen eveneens verhaal halen op het privévermogen van de vennoten.

De informatie is tot dusver summier maar het heeft er alle schijn van dat je behoorlijke schade lijdt door het handelen van je vennoot.

 

Zoals gezegd, schakel een deskundige in die jouw belangen gaat behartigen. Het feit dat er, in het verleden, geen overeenkomst is opgemaakt kan leiden tot behoorlijke discussies.

Nu hoef je niet direct een advocaat in te schakelen hoor. Er zijn genoeg juristen te vinden die beschikken over de juiste expertise voor jouw casus!

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Camelot: De schuldeisers kunnen dus geen aanspraak maken op mijn vermogen binnen het bedrijf? Mijn excuses voor de vele vragen, ik zie door de bomen het bos niet meer en zou eerlijk gezegd even niet weten waar te beginnen.

 

Zoals reeds aangegeven, privé schuldeisers kunnen geen verhaal halen op het afgescheiden vermogen. Zakelijke schuldeisers wel en deze kunnen eveneens verhaal halen op het privévermogen van de vennoten.

De informatie is tot dusver summier maar het heeft er alle schijn van dat je behoorlijke schade lijdt door het handelen van je vennoot.

 

Zoals gezegd, schakel een deskundige in die jouw belangen gaat behartigen. Het feit dat er, in het verleden, geen overeenkomst is opgemaakt kan leiden tot behoorlijke discussies.

Nu hoef je niet direct een advocaat in te schakelen hoor. Er zijn genoeg juristen te vinden die beschikken over de juiste expertise voor jouw casus!

 

Wederom bedankt voor de reactie Camelot.

 

Jammer dat dit niet mogelijk is omdat ik de schulden het liefst zo snel mogelijk aflos natuurlijk, en aangezien ik geen andere inkomsten heb is dit erg moeilijk. Het is inderdaad zo dat ik hier erg veel last van heb op vele gebieden. Ik zou niets liever willen dan tot een oplossing komen.

 

Ik wil je bedanken voor het advies, daar kan ik wat mee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.