Miekje2 Geplaatst: 6 juli 2013 Miekje2 7 0 Geplaatst: 6 juli 2013 Hallo adviseur, Voor mijn eenmanszaak ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting. De aangifte is al bijna klaar. Alleen twijfel ik over een factuur. Mijn vraag gaat over het volgende; In 2013 heb ik een factuur gestuurd betreft werkzaamheden wat ik in december 2012 en januari 2013 heb gedaan. Nu ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting. Ik weet dat het werk over 2012 ook in 2012 geboekt moet worden. Het gaat om een bedrag van 1000 excl BTW Verwerk ik het zo goed: Op 31-12-2012 boek ik: Onderhanden werk/ nog te factureren 500 euro Aan Omzet 500 euro De factuur stuur ik 01-02-2013 Nu boek ik: Debiteuren 1000 Aan omzet 500 Aan onderhanden werk 500 Is dit zo juist? Moet ik het bedrag van 500 euro in de aangifte I.B. invullen onder het kopje opbrengsten/ wijzigingen voorraad gereed product en onderhanden werk? Wat is het verschil tussen onderhanden werk en nog te factureren? Bedankt Gr Mieke Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/ Delen op andere sites More sharing options...
0 4711 Geplaatst: 6 juli 2013 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 6 juli 2013 1.) Is dit zo juist? 2.) Moet ik het bedrag van 500 euro in de aangifte I.B. invullen onder het kopje opbrengsten/ wijzigingen voorraad gereed product en onderhanden werk? 3.) Wat is het verschil tussen onderhanden werk en nog te factureren? Genummerd, voor het gemak: 1.) Ja. 2.) Ja. 3.) Fiscaal gezien geen. Alleen zal meestal “onderhanden werk” in de voorraden consolideren en “nog te factureren” in de vorderingen (maar dat zijn geen onderwerpen waar ‘normale’ MKB ondernemers niet mee te maken krijgen eigenlijk). vakantiereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433204 Delen op andere sites More sharing options...
0 Miekje2 Geplaatst: 7 juli 2013 Auteur Miekje2 7 0 Geplaatst: 7 juli 2013 Dat is dan duidelijk. Ik denk dat u bedoeld bij vraag 3 dat het geen onderwerpen zijn waar MBK ondernemers mee te maken hebben of juist wel? Voor mijn pensioen heb ik een lijfrente afgesloten. Dit werd me geadviseerd. Ik stort nu jaarlijks een bedrag op een soort van spaarrekening en dit komt pas vrij wanneer ik stop of met pensioen ga. De adviseur gaf aan dat ik dit in 2012 moest doen en betalen zodat ik zijn kosten nog kon aftrekken in de aangifte. Dit is volgens hem dit jaar komen te vervallen. Ik heb 1000 euro gestort op de lijfrenterekening en zijn kosten waren in totaal 450 euro. Nu ben ik bij de vraag gekomen betreft de lijfrente inbreng. Hier heb ik de naam van het bedrijf ingevuld, het polisnummer en de 1000 euro. Waar moet ik nu het bedrag invullen wat ik aan mijn adviseur hebt betaald. Moet dat eronder, zo ja moet er dan bij polisnummer het factuurnummer ingevuld worden? En bij de naam de naam van de adviseur? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433237 Delen op andere sites More sharing options...
0 4711 Geplaatst: 7 juli 2013 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 7 juli 2013 Ik denk dat u bedoeld bij vraag 3 dat het geen onderwerpen zijn waar MBK ondernemers mee te maken hebben of juist wel? Ik bedoelde inderdaad juist niet (de zin klopte niet helemaal - warm, vakantie, laat enz.) Als je al een adviseur hebt zoals je schrijft, kan je de rest beter aan hem/haar vragen lijkt mij. vakantiereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433241 Delen op andere sites More sharing options...
0 Miekje2 Geplaatst: 7 juli 2013 Auteur Miekje2 7 0 Geplaatst: 7 juli 2013 Heb ik gedaan, er werd me alleen verteld dat ik het kon aftrekken. Wel moest het in 2012 betaald zijn. Waar ik het moest aangeven is me niet verteld. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433244 Delen op andere sites More sharing options...
0 brood Geplaatst: 7 juli 2013 brood 2,5k 83 Geplaatst: 7 juli 2013 Tja, omdat die er niet is. Want volgens mij kun je kosten m.b.t. het aanwenden van een persoonlijke (privé) lijfrente nergens invullen. Is dus geen aftrekpost. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433247 Delen op andere sites More sharing options...
0 Miekje2 Geplaatst: 7 juli 2013 Auteur Miekje2 7 0 Geplaatst: 7 juli 2013 Weet je dat zeker? Dit vond ik net op internet http://www.findinet.nl/news/bedrijfsvoering/intermediair/einde-aftrekbaarheid-lijfrente-en-aov-advieskosten-een-feit/ Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433252 Delen op andere sites More sharing options...
0 brood Geplaatst: 8 juli 2013 brood 2,5k 83 Geplaatst: 8 juli 2013 Blijkbaar uit dat artikel wel, voor 1 januari 2013. Dan lees ik dat je het bij de premie kunt optellen. {off topic: Ik vind het overigens wel vreemd dat dit een toelaatbaarheid was in het verleden. Kosten voor het verkrijgen van een lening (huis) kan ik als aftrekbaarheid begrijpen, maar kosten voor prive sparen is mij vreemd. Ik vraag me af hoe het zit (en hoe het gaat worden) met pensioenen op loonbasis.} Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433267 Delen op andere sites More sharing options...
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 8 juli 2013 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 8 juli 2013 artikel 1.7b Wet Inkomstenbelasting (tekst 2012): Artikel 1.7b. Gelijkstelling met de premie voor een verzekering Voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt met de premie voor een verzekering gelijkgesteld de op de verzekeringnemer drukkende uitgaven ter beloning van de assurantietussenpersoon ter zake van het afsluiten dan wel het verlengen van de desbetreffende verzekering of het incasseren van premies. In het Nederlands: de kosten van de adviseur die je een lijfrenteverzekering adviseerde waren tot en met 2012 aftrekbaar alsof het premies waren. Ik zou die kosten dus ook invullen onder het kopje 'betaalde premie'. De reden was dat die kosten vrijwel altijd 'verstopt' zaten in de premie, en de premie in zijn geheel aftrekbaar was, en men aanbieders die de kosten níet in de premie verstopten, gelijk wilde behandelen. Laten we het houden op een ijzersterke lobby van de verzekeraars. Vanaf 2013 luidt artikel 1.7b: [Vervallen per 01-01-2013] Heb je een goed advies gekregen voor die 450,- ? Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433272 Delen op andere sites More sharing options...
0 Miekje2 Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Miekje2 7 0 Geplaatst: 8 juli 2013 Goedemorgen Het was een kort gesprek. Hij legde uit dat ik voor mijn eigen pensioen moest zorgen. Hiervoor heeft hij een rekening geopend bij delta loid. Hier stort ik elke maand wat op. Als ik het nu dus goed begrijp kan ik het wel aftrekken, maar waar in de aangifte moet ik dit nu invullen? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433274 Delen op andere sites More sharing options...
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 8 juli 2013 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik zou die kosten dus ook invullen onder het kopje 'betaalde premie'. Dank voor je toelichting op het advies. Ben je er tevreden mee? Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433291 Delen op andere sites More sharing options...
0 Miekje2 Geplaatst: 8 juli 2013 Auteur Miekje2 7 0 Geplaatst: 8 juli 2013 Was niet echt advies. Meer een rekening openen. Hoezo deze vraag bent u ook een adviseur. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433327 Delen op andere sites More sharing options...
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 8 juli 2013 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 8 juli 2013 Ik vind mezelf wel een adviseur, maar ik verkoop geen financiele producten zoals levensverzekeringen of lijfrenteproducten. Ik heb wel klanten die naar dit soort producten op zoek zijn. Om die reden ben ik benieuwd naar de diensten die zo'n tussenpersoon levert en welke vergoeding daar tegenover staat. Uit je beschrijving krijg ik niet de indruk dat deze adviseur zich heel diepgravend in jouw financiele situatie, je verwachtingen, je toekomstplannen, je risico's en je wensen heeft verdiept. Dat zou ik jammer vinden want ik vind dat je voor 450,- meer mag verwachten dan "ik open een lijfrentebankspaarrekening bij DeltaLloyd voor u". Wat je dan precies wel mag verwachten voor 450,- weet ik ook niet, en ik denk dat het nog wel even duurt voor dat dat duidelijk wordt. Vandaar mijn interesse, veel dank voor je toelichting! Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/#findComment-433390 Delen op andere sites More sharing options...
Miekje2
Miekje2
Hallo adviseur,
Voor mijn eenmanszaak ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting.
De aangifte is al bijna klaar. Alleen twijfel ik over een factuur.
Mijn vraag gaat over het volgende;
In 2013 heb ik een factuur gestuurd betreft werkzaamheden wat ik in december 2012 en januari 2013 heb gedaan.
Nu ben ik bezig met de aangifte inkomstenbelasting.
Ik weet dat het werk over 2012 ook in 2012 geboekt moet worden.
Het gaat om een bedrag van 1000 excl BTW
Verwerk ik het zo goed:
Op 31-12-2012 boek ik:
Onderhanden werk/ nog te factureren 500 euro
Aan Omzet 500 euro
De factuur stuur ik 01-02-2013
Nu boek ik:
Debiteuren 1000
Aan omzet 500
Aan onderhanden werk 500
Is dit zo juist?
Moet ik het bedrag van 500 euro in de aangifte I.B. invullen onder het kopje opbrengsten/ wijzigingen voorraad gereed product en onderhanden werk?
Wat is het verschil tussen onderhanden werk en nog te factureren?
Bedankt
Gr Mieke
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42038-aangifte-inkomstenbelasting-2012/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag