• 0

Onderneming starten (idee) [electronica importeren]

Beste mensen,

 

Graag vraag ik jullie mening voor het volgende.

 

Ik ben momenteel werkzaam in loondienst maar ga binnen 3 weken uit dienst en zal dan de ww ingaan.

 

Ik wil graag voor mezelf beginnen. Ik denk eraan om een partij elektronica en toebehoren te importeren en deze hier te verkopen ( denk aan laptops, laptoptassen, telefoons ed.).

Ik heb het eea al gelezen over transportkosten, invoerrechten, btw etc.

Ik wil het middels een financiering bij Qredits groot inkopen. Mocht ik geen financiering krijgen dan kan ik altijd nog met een kleine partij beginnen en vervolgens opbouwen.

 

Ik ben druk bezig met mijn ondernemingsplan maar zou graag jullie mening willen hebben als ervaren ondernemers. Ook denk ik dat ik iets over het hoofd zie.

 

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum...

 

Eerst wat vragen om wat dieper te gaan:

Hoe ga je de spullen verkopen? Hoe ga je je onderscheiden van de concurrentie?

 

Een lening krijg je niet zomaar en je kan vanuit de ww niet zomaar ondernemen. Met de zoekfunctie kun je meer topics daarover vinden...

Link naar reactie
  • 0

Welkom op dit forum...

 

Eerst wat vragen om wat dieper te gaan:

Hoe ga je de spullen verkopen? Hoe ga je je onderscheiden van de concurrentie?

 

Een lening krijg je niet zomaar en je kan vanuit de ww niet zomaar ondernemen. Met de zoekfunctie kun je meer topics daarover vinden...

 

Ik wil in eerste instantie de spullen via marktplaats ed verkopen.

Ik onderscheid me van de concurrent middels mijn prijs. Bijvoorbeeld een mid 7 netbook kost hier € 80,00. Ik kan dezelfde netbook leveren voor € 65,00 a € 70,00.

 

Ik heb sowieso maar recht op 3 maanden ww. Ik heb juist begrepen dat je in de ww wordt geholpen bij het starten van een onderneming.

Link naar reactie
  • 0

gewoon even wat egdachten,ben voorstander van ondernemen hoor,maar toch wat tegengas :)

 

 

Wat is je winstmareg dan op deze netbook? 20 euro max denk ik. Je zal 2 jaar garantie moeten gaan geven. Hoe ga je dit bekostigen? Even wat garantie regelen met je verkoper in het buitenland gaat niet altijd even makkelijk. Hoeveel moet je wel niet gaan verkopen om er een boterham aan over te houden?

 

 

 

Begin eerst met toestemming te vragen aan het UWV,topics genoeg daarover hier op HL. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven daarvoor. En ga dan een plan schrijven met alles erop en eraan. Je kan dat bij qredits kosteloos dat plan downloaden en gaan schrijven.

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

gewoon even wat egdachten,ben voorstander van ondernemen hoor,maar toch wat tegengas :)

 

 

Wat is je winstmareg dan op deze netbook? 20 euro max denk ik. Je zal 2 jaar garantie moeten gaan geven. Hoe ga je dit bekostigen? Even wat garantie regelen met je verkoper in het buitenland gaat niet altijd even makkelijk. Hoeveel moet je wel niet gaan verkopen om er een boterham aan over te houden?

 

 

 

Begin eerst met toestemming te vragen aan het UWV,topics genoeg daarover hier op HL. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven daarvoor. En ga dan een plan schrijven met alles erop en eraan. Je kan dat bij qredits kosteloos dat plan downloaden en gaan schrijven.

 

Succes!

 

Danny

 

De artikelen worden standaard geleverd met een jaar fabrieksgarantie.

 

Ik zit nog niet in de ww. Ik wil eigenlijk voordat ik een uitkering krijg mijn plan al af hebben zodat ik deze direct aan mijn werkcoach kan overhandigen.

Link naar reactie
  • 0

Denk je dat je binnen 3 maanden een inkomen uit je handel kan halen? Zo niet waar moet je dan van leven? partner, bijstand?

 

Vanuit de bijstand met bbz starten is misschien een betere optie, Danny kan daar ongetwijfeld veel meer over vertellen maar ook dan zal je echt met een goed onderbouwd en realistisch plan moeten komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De artikelen worden standaard geleverd met een jaar fabrieksgarantie.

 

Maar jij zult dat wettelijk aan moeten vullen naar 2 jaar. Dus dat jaar na het eerste jaar loop jij alle risico. Als je dan 20 euro op een netbookje verdient...

 

Om heel eerlijk te zijn (en ik verkoop ook laptops, computers, etc.) denk ik dat je je heel moeilijk kan onderscheiden van de concurrentie. Verkopen op MP lijkt me geen professionele manier om te gaan beginnen. De hele markt is zo verrot geraakt door de eendagsvliegen die een paar euro op een laptopje verdienen en vervolgens weer failliet gaan, dat het moeilijk is hier een boterham in te verdienen, zeker als dit je hoofdinkomen moet worden.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Wat is je winstmareg dan op deze netbook? 20 euro max denk ik. Je zal 2 jaar garantie moeten gaan geven. Hoe ga je dit bekostigen? Even wat garantie regelen met je verkoper in het buitenland gaat niet altijd even makkelijk. Hoeveel moet je wel niet gaan verkopen om er een boterham aan over te houden?

 

De artikelen worden standaard geleverd met een jaar fabrieksgarantie.

 

 

Waarschijnlijk ga je verkopen aan consumenten dus dan heb je nog steeds een 'probleem'/ risico van minimaal 1 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Ja daar hebben jullie een heel goed punt. Ik ga de mogelijkheden onderzoeken om dit zo efficient mogelijk te overbruggen.

 

Afgezien van elektronica wil ik ook de bijbehorende accesoires importeren dus hier hoef ik gelukkig geen 2 jaar garantie op te geven.

 

Nu maar gaan onderzoeken hoe ik die ene jaar garantie ga overbruggen.

 

Hartelijk dank.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat ik als importeur straks de verantwoordelijkheid heb over de garantie?

Misschien dat ik toch een goede deal kan sluiten met de leverancier en dat zij alsnog 2 jaar garantie willen leveren.

 

Uit eigen ervaring:

 

Garantie beloftes van een leverancier ver weg is heel wat anders dan garantie nakomen...Nadat je gekocht hebt en je problemen hebt zal het echt megalastig zijn de garanties goed af te wikkelen met ze.

 

Denk er nog maar eens 23 x over na of je wel in deze(verziekte) branche wil gaan beginnen. Zoek iets nieuws,een niche,blink ergens in uit!

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Naast de fabrikant vragen de garantie te verlengen, wat nogal wat voeten in de aarde heeft kun je ook uitgaan van een percentage uitval en er dus zoveel achterhouden voor eventuele garantie claims.

 

Als je bij benadering weet dat 4% uitvalt dan zorg je dat je op elke 100 toestellen 4 a 5 toestellen achterhoud voor garantie claims.

Gaat er een apparaat kapot dat stuur je gewoon een nieuwe op.

Link naar reactie
  • 0

Beste Electroll,

 

Mooi dat je interesse hebt in het ondernemen! En goed dat je bij Higherlevel uitkomt om te kijken en leren.

In het algemeen kan ik aanbevelen om klein te beginnen. Onafhankelijk of je de lening bij Qredits krijgt. Je kan denk ik beter eerst zelf wat proberen, en als het goed gaat en je vind het ook leuk, dan kan je daarna kijken hoe je op kan schalen met meer geld (bijv. Qredits).

Ik onderschrijf de tip om te kijken of je iets beters kan verzinnen dan wat je nu zei. Kan je iets met je werkervaring? Heb je daardoor kennis die je concurrenten niet (of minder) hebben? En kan je daardoor iets bieden wat meer onderscheidend is in de markt?

Succes met uitzoeken!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Klinkt niet echt doordacht met zulke lage winstmarges. Heb je er ook aan gedacht dat juist telefoons, laptops en computers aan veroudering onderhevig zijn? Als jij een pallet met laptops hebt staan die je niet snel verkoopt, dan zal je ze al snel voor minder moeten gaan aanbieden (verouderd model, mindere specs). Dat gaat af van je al krappe marge.

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Beetje marktplaats handelen moet best te doen zijn maar dan moet je wel weten naar welke spullen vraag is. Ook zou ik goed de kosten en baten berekenen want we praten niet over erg veel marge.

 

kan je ook wat meer zinvoller reacties plaatsen? je plaats in 2 minuten 4 reacties van 1 zin in diverse topics....

 

 

En vertel mij dan eens wat er op marktplaats nog te verdienen valt? welke sector denk jij?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beetje marktplaats handelen moet best te doen zijn maar dan moet je wel weten naar welke spullen vraag is. Ook zou ik goed de kosten en baten berekenen want we praten niet over erg veel marge.

 

kan je ook wat meer zinvoller reacties plaatsen? je plaats in 2 minuten 4 reacties van 1 zin in diverse topics....

 

 

En vertel mij dan eens wat er op marktplaats nog te verdienen valt? welke sector denk jij?

 

Danny

 

Zoals ik aangeef zul je onderzoek moeten doen naar welke spullen er vraag is. Echter denk ik niet dat het een vetpot is maar misschien heeft de TS andere ervaringen.

 

De reden dat ik Marktplaats als redelijke optie zie is omdat die de bezoekers al heeft in tegenstelling tot een eigen merk opbouwen vanaf 0. Waar ik tevens weinig kans voor zie tenzij je een grote investeerder hebt en een heel goed plan. Maar een beetje bijverdienen moet niet onmogelijk zijn.

 

Maar als we over microfinanciering praten met weinig eigen kapitaal dan zou dit niet de markt zijn om te betreden, pin me er echter niet op vast want ik ben geen expert binnen deze handel maar heb wel veel ervaring wat betreft internet.

Link naar reactie
  • 0

gewoon even wat egdachten,ben voorstander van ondernemen hoor,maar toch wat tegengas :)

 

 

Wat is je winstmareg dan op deze netbook? 20 euro max denk ik. Je zal 2 jaar garantie moeten gaan geven. Hoe ga je dit bekostigen? Even wat garantie regelen met je verkoper in het buitenland gaat niet altijd even makkelijk. Hoeveel moet je wel niet gaan verkopen om er een boterham aan over te houden?

 

 

 

Begin eerst met toestemming te vragen aan het UWV,topics genoeg daarover hier op HL. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven daarvoor. En ga dan een plan schrijven met alles erop en eraan. Je kan dat bij qredits kosteloos dat plan downloaden en gaan schrijven.

 

Succes!

 

Danny

 

Hoezo moet hij trouwens 2 jaar garantie geven? Als ik een VAIO bestel via Bol.com heb ik ook maar 1 jaar fabrieksgarantie, lijkt mij dat voor de TS hetzelfde geldt?

Link naar reactie
  • 0

gewoon even wat egdachten,ben voorstander van ondernemen hoor,maar toch wat tegengas :)

 

 

Wat is je winstmareg dan op deze netbook? 20 euro max denk ik. Je zal 2 jaar garantie moeten gaan geven. Hoe ga je dit bekostigen? Even wat garantie regelen met je verkoper in het buitenland gaat niet altijd even makkelijk. Hoeveel moet je wel niet gaan verkopen om er een boterham aan over te houden?

 

 

 

Begin eerst met toestemming te vragen aan het UWV,topics genoeg daarover hier op HL. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven daarvoor. En ga dan een plan schrijven met alles erop en eraan. Je kan dat bij qredits kosteloos dat plan downloaden en gaan schrijven.

 

Succes!

 

Danny

 

Hoezo moet hij trouwens 2 jaar garantie geven? Als ik een VAIO bestel via Bol.com heb ik ook maar 1 jaar fabrieksgarantie, lijkt mij dat voor de TS hetzelfde geldt?

 

Die termijn van 1 jaar fabrieksgarantie is vooral leuk voor in dit geval bol.com. Maar voor consumenten heb je wettelijke bepalingen over de garantietermijn.

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

 

Voor bijvoorbeeld laptops is dit vaak 2 a 3 jaar, met uitzondering van bijvoorbeeld de accu.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor al jullie nuttige reacties.

 

Naar aanleiding hiervan heb ik er nog eens over nagedacht. Laptops importeren en verkopen is toch wel riskant. Daarom ga ik klein beginnen om zo ook kennis te maken met het ondernemerschap.

 

Ik zal in eerste instantie toch wat meer kleine electronica en accesoires importeren.

Voor de garantie zal ik er een aantal achterhouden. Ik zal in ieder geval onderzoek doen waar veel vraag naar is.

Link naar reactie
  • 0

Na al jullie berichten op mijn vorige topic te hebben gelezen ben ik toch heel erg gaan twijfelen.

 

Aan het importeren van elektronica zitten nogal wat risico's vast en zoals jullie al aangaven een kleine winstmarge.

 

Ik heb altijd al een idee gehad voor een product wat nog niet op de markt is en waar ik wel een hele grote doelgroep mee heb. Echter heb ik daar natuurlijk de financiele middelen niet voor en zou me god niet weten waar ik moet beginnen.

 

Jullie hebben me wel aan het denken gezet hoor.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd al een idee gehad voor een product wat nog niet op de markt is en waar ik wel een hele grote doelgroep mee heb. Echter heb ik daar natuurlijk de financiele middelen niet voor en zou me god niet weten waar ik moet beginnen.

Als het een exclusief product is waar voldoende vraag naar is, dan kun je wellicht een grotere marge realiseren. wat belet je om klein te beginnen? Even sparen, enkele producten verkopen en van de opbrengst nieuwe voorraad kopen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.