• 0

hulp nodig 1ste aangifte omzetbelasting

Hallo iedereen. Sind april sta ik ingeschreven bij de kvk, en daarom moet ik nu mijn eerste aangifte omzetbelasting doen. Aangezien ik geen grote bedragen omzet, ik ben meer hobby-ist, had ik verwacht dat ik maar 1x per jaar aangifte zou moeten doen hiervoor zodat die meteen mee kon met de aangifte inkomstenbelasting door de boekhouder. Helaas is dit dus niet het geval.

Om kosten te besparen wil ik de aangifte omzetbelasting dus zelf doen. Maar er zijn een paar dingen waar ik niet uit kom, en helaas ook geen antwoord heb kunnen vinden, van dit forum heb ik al veel opgestoken, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

 

1: ik heb kilometers gemaakt met de auto voor mijn bedrijf, ik weet dat ik daar 0.19 voor krijg per kilometer. Maar moet ik die ergens invullen bij de aangifte omzetbelasting, of komt dat pas bij de aangifte inkomstenbelasting?

 

2: ik doe wel eens kleine bestellingen buiten de eu, het gaat hier om bestellingen van 7 tot 10 euro. Ik weet dat ik voor het invoeren geen aangifte hoef te doen ivm de lage prijs, ook snap ik dat ik geen btw kan terug krijgen over deze artikelen, maar waar moet ik deze artikelen invullen in de aangifte omzetbelasting? Of hoef ik ze helemaal niet in te vullen, pas bij de aangifte inkomstenbelasting?

 

3: ik heb een leverancier zitten binnen de EU. Deze rekent helaas wel btw aan mij door. Ik heb begrepen dat ik, wil ik deze btw terug kunnen krijgen (zal per jaar minder dan 100 euro zijn) ik nogal wat moeite moet doen, ik moet nog even bekijken of ik dat ga doen. Maar ik heb werkelijk geen idee waar ik deze facturen in moet vullen bij de aangifte omzetbelasting?

 

(Ik ga me binnenkort ook eens verdiepen en de regeling klein ondernemerschap, maar eerst wil ik mijn aangifte omzetbelasting in orde hebben. Bovendien ga ik een aanvraag indienen om deze aangifte maar 1x per jaar te mogen doen.)

 

Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met bovenstaande 3 vragen. Alvast bedankt!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste fierelie,

 

zodat die meteen mee kon met de aangifte inkomstenbelasting door de boekhouder

 

Als ik het goed begrijp dan heb je een boekhouder ? Hij lijkt mij een uitstekend plek om jou met deze vragen te helpen, want ik krijg de indruk dat je nog wel wat hulp kunt gebruiken. Daarnaast heb ik de indruk dat je nog veel zaken nog niet eerder had uitgezocht. Maar ik ken het gevoel, heb het zelf ook meegemaakt en zal proberen je zo goed mogelijk te helpen.

 

Allereerst heb je eigenlijk een BTW nummer ?

 

Dan even zo goed mogelijk antwoord op je vragen:

 

1. Dit zijn kosten die je maakt voor je bedrijf, in je boekhouding voer je deze kosten op. Deze worden van je omzet afgehaald. Vergeet niet om een goede verantwoording te kunnen geven van deze KM's !

2. Bestellingen buiten EU hoef je inderdaad geen BTW over te betalen maar je moet wel aangifte doen bij je BTW aangifte van zaken die van buiten de EU komen.

3. Als jij een BTW nummer hebt hoeft jouw leverancier ook geen BTW in rekening te brengen. Facturen vul je niet in je omzetbelasting in maar in je boekhouding.

 

Enfin, ik denk dat je nog wel veel vragen zult hebben, maar misschien helpt dit weer een beetje. Enne, die boekhouder kan wellicht deze aangifte samen met jou doen...daar leer je een hoop van.

Link naar reactie
  • 0

In het begin is het inderdaad om nog helemaal gek van te worden en is het zeker aan te raden om een boekhouder of administratiekantoor erbij te vragen. Misschien dat dit zelfs geld op levert aan het eind van het jaar door regelingen waar je gebruik van mag maken.

Na het eerste jaar kan zal je het administratie verhaal waarschijnlijk een stuk beter volgen en dan kan je misschien nogmaals de afweging maken om het zelf te gaan uitvoeren.

 

Omdat je een erg kleine omzet hebt mag je waarschijnlijk ook gebruik maken van de KOR en hoef je een eventueel verschil in te betalen en te ontvangen BTW niet te betalen aan de belastingdienst (als het in je voordeel is natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

Aangifte op jaarbasis gebeurd vrijwel uitsluitend op aanvraag, je kunt dus een verzoek insturen om alsnog jaaraangifte te doen zodat je in elk geval vanaf 2014 jaar aangifte kan doen.

 

Misschien is het voor 2013 ook nog wel mogelijk, maar dan zou ik eerst even de belastingtelefoon te bellen om dat te vragen. Het zou kunnen dat ze meteen zeggen dat je niet meer kunt omzetten naar jaar omdat het kwartaalbiljet al is uitgereikt, maar misschien is er nog wel een mogelijkheid omdat deze nog niet is ingediend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst dankjewel voor jullie hulp!

 

Als ik het goed begrijp dan heb je een boekhouder ? Hij lijkt mij een uitstekend plek om jou met deze vragen te helpen, want ik krijg de indruk dat je nog wel wat hulp kunt gebruiken. Daarnaast heb ik de indruk dat je nog veel zaken nog niet eerder had uitgezocht. Maar ik ken het gevoel, heb het zelf ook meegemaakt en zal proberen je zo goed mogelijk te helpen.

Ik heb een heleboel uitgezocht, waarschijnlijk echt niet alles en ik begrijp ook niet alles, en wil het wel goed doen ;) Ik ben voor mijn inschrijving zelfs bij twee boekhouders geweest, en alletwee vertellen ze weer wat anders. ??? Zo moet ik voor de ene bonnetjes van de benzine bewaren voor teruggave van btw, en volgens de andere kan dat weer niet, en hoef ik geen bonnetjes te bewaren. Het is niet zo dat ik heel veel kilometers maak voor mijn bedrijf, wat ik aankilometers maak wordt netjes bijgehouden in mijn administratie ;)(antal km, bezoekadres, km stand auto)

 

Allereerst heb je eigenlijk een BTW nummer ?

Ja, die heb ik zeker. Bij inschrijving van de kvk werd me verteld dat ik die meteen zou ontvangen, maar dat die na 5 weken weer zou worden afgenomen door de belastingdienst aangezien mijn omzet niet hoog is. Maar dat is niet gebeurt.

 

3. Als jij een BTW nummer hebt hoeft jouw leverancier ook geen BTW in rekening te brengen.

 

Dat wist ik al, maar helaas gebeurt dat wel, ondanks mijn verzoek om dat niet te doen. Ik kan het ergens ook wel begrijpen, anders levert het hem extra werk op. Hij heeft mijn btw nummer. Jammer genoeg kan ik vooralsnog geen andere leverancier te pakken krijgen die mij deze artikelen kan leveren.

Maar je hebt zeker geholpen, dankjewel ;) Zoals gezegd wil ik de laatste aangifte an het jaar door de boekhouder laten doen, maar dan blijven er toch nog twee over voor dit jaar. Ga ik hiermee naar de boekhouder, dan ben ik het kleine beetje winst wat ik heb alweer kwijt aan die nota's. :-[

 

Ik blijf zowieso onder het bedrag van 1883 euro wat ik aan btw af moet dragen. Als ik het goed heb kan ik daardoor aan het einde van het jaar de al betaalde btw terugvragen- let wel, dat gebeurt door mijn boekhouder.

 

Zoals gezegd ga ik het verzoek om eenmaal per jaar omzetbelasting te doen nog insturen. Mijn boekhouder heeft me daar dus niet op gewezen dat dit mogelijk was, daar ben ik zelf achter gekomen. Dat is niet meer mogelijk voor dit jaar, het duurt nml enkele weken voor dat verwerkt is.

Bovendien had ik al twee brieven ontvangen van de belastingdienst over welk rekeningnummer ik gebruik voor mijn bedrijf, allebei netjes ingevuld en teruggestuurd, krijg ik meteen een acceptgiro voor mijn omzetbelasting, en jawel hoor, waar mijn verkeerde rekeningnummer alsnog op staat ingevuld ::)

 

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp tot dusver!

Link naar reactie
  • 0

2. Bestellingen buiten EU hoef je inderdaad geen BTW over te betalen maar je moet wel aangifte doen bij je BTW aangifte van zaken die van buiten de EU komen.

 

Ik heb altijd begrepen dat je dit alleen op je aangifte opneemt, wanneer je een vergunning artikel 23 hebt.

Volgens dit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.