• 0

Werknemer bij werk-BV: Invloed op gebruikelijk loon van Holding-DGA's?

Beste forumleden,

 

Na veel zoeken op dit forum en op site van de belastingdienst zit ik nog steeds met een vraag die een van jullie hopelijk kan beantwoorden.

 

Sinds kort bezit ik samen met een medevennoot een werk-BV met daarboven twee holdings. We zijn allebei in dienst van onze eigen holding, en de werk-BV heeft tot dusverre geen personeel. Omdat het verwachte bedrijfsresultaat geen ruimte biedt om onszelf een salaris te betalen hebben we de belastingdienst verzocht om ons gebruikelijke loon voor dit jaar op nihil te stellen. Ervan uitgaande dat het gebruikelijk loon daadwerkelijk op nihil gesteld wordt heb ik de volgende twee vragen:

 

In het geval dat bij de werkmaatschappij een werknemer in dienst genomen wordt, heeft dat dan enige invloed op het gebruikelijke loon dat door de houdstermaatschappijen aan de DGA's van de holdings uitgekeerd moet worden? En zo ja- is dat probleem dan eventueel 'op te lossen' door middel van payrolling?

 

Excuses als dit ik dit al ergens had kunnen vinden.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excuses voor de dubbele post, maar ik vroeg me af waarom er ondanks dat het topic 168 keer gelezen is, er alsnog geen reacties zijn. Is het simpelweg een vraag die geen 'universeel' antwoord heeft?

 

Een antwoord op mijn vraag zou erg gewaardeerd worden, maar indien dat antwoord voor elk individueel geval anders is, dan zal ik de belastingtelefoon bellen in de hoop daar een antwoord te krijgen.

 

Alvast bedankt,

Digiwave

Link naar reactie
  • 0
In het geval dat bij de werkmaatschappij een werknemer in dienst genomen wordt, heeft dat dan enige invloed op het gebruikelijke loon dat door de houdstermaatschappijen aan de DGA's van de holdings uitgekeerd moet worden?

Dat zou kunnen. Only one way to be sure: stel de vraag aan de belastingdienst en vraag om een uitspraak op papier.

 

En zo ja- is dat probleem dan eventueel 'op te lossen' door middel van payrolling?

Ik zou zeggen van wel: bij de afroommethode voor bepalen van het gebruikelijk loon van de DGA werkt payrolling ook. Niet in dienst is niet in dienst.

 

dan zal ik de belastingtelefoon bellen in de hoop daar een antwoord te krijgen.

Excusez, maar daar heb jij niets aan. Ik hoop toch dat je jouw vraag over het verlagen DGA salaris ook niet aan de belastingtelefoon hebt gesteld. De belastingtelefoon geeft algemene informatie, en geeft geen bindend oordeel. Jij hebt een schriftelijk akkoord van de belastingdienst nodig.

 

Excuses voor de dubbele post, maar ik vroeg me af waarom er ondanks dat het topic 168 keer gelezen is, er alsnog geen reacties zijn. Is het simpelweg een vraag die geen 'universeel' antwoord heeft?
Het is een vraag waarvan ik hoopte dat een (meer ter zake kundige) fiscalist zou reageren...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In het geval dat bij de werkmaatschappij een werknemer in dienst genomen wordt, heeft dat dan enige invloed op het gebruikelijke loon dat door de houdstermaatschappijen aan de DGA's van de holdings uitgekeerd moet worden?

Dat zou kunnen. Only one way to be sure: stel de vraag aan de belastingdienst en vraag om een uitspraak op papier.

 

En zo ja- is dat probleem dan eventueel 'op te lossen' door middel van payrolling?

Ik zou zeggen van wel: bij de afroommethode voor bepalen van het gebruikelijk loon van de DGA werkt payrolling ook. Niet in dienst is niet in dienst.

 

dan zal ik de belastingtelefoon bellen in de hoop daar een antwoord te krijgen.

Excusez, maar daar heb jij niets aan. Ik hoop toch dat je jouw vraag over het verlagen DGA salaris ook niet aan de belastingtelefoon hebt gesteld. De belastingtelefoon geeft algemene informatie, en geeft geen bindend oordeel. Jij hebt een schriftelijk akkoord van de belastingdienst nodig.

 

Excuses voor de dubbele post, maar ik vroeg me af waarom er ondanks dat het topic 168 keer gelezen is, er alsnog geen reacties zijn. Is het simpelweg een vraag die geen 'universeel' antwoord heeft?
Het is een vraag waarvan ik hoopte dat een (meer ter zake kundige) fiscalist zou reageren...

 

 

Bedankt voor de reactie, het is goed om te weten dat payrolling sowieso een uitkomst biedt.

 

Wat de belastingtelefoon betreft, ik heb de de verlaging van het DGA-loon gewoon schriftelijk aangevraagd, en ik zal ook deze kwestie schriftelijk aan de belastingdienst voorleggen. Indien het oordeel erover algemeen toepasselijk is zal ik het hier posten.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor de reactie, het is goed om te weten dat payrolling sowieso een uitkomst biedt.

 

Vraag is uiteraard ook: wat kost payrolling extra versus het alternatief van zelf in dienst nemen; het DGA salaris moeten baseren op minimaal het salaris van die werknemer en daar vervolgens de loonheffing over afdragen. Je bent immers niet verplicht om het netto salaris ook op te nemen, dat kan ook als RC vordering worden opgenomen.

 

Is het (voltijds) salaris van de werknemer dus niet al te hoog en gaat de fiscus akkoord met een tot dat salaris verlaagd DGA Salaris, dan zouden die kosten van loonheffing nog best wel kunnen meevallen. En uiteraard bouw je - als je het netto salaris niet uitkeert - een netto vordering op de werkmij op die je op een later moment ook weer netto kunt opnemen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.