• 0

Fiscaal begrip ondernemerschap van toepassing?

Situatie is als volgt:

 

Ik ben een juridisch dienstverlener.

 

Grofweg

35% van mijn inkomsten haal ik momenteel vanuit partij x

65% van mijn inkomsten haal ik momenteel vanuit partij Y

 

Tevens heb ik eenmalig voor 2000 euro juridisch advies verleend aan een andere ondernemer.

 

Omzet zal rond de 40k liggen dit jaar. Naar de aard van de werkzaamheden zijn mijn investeringen beperkt gebleven tot aanschaf IT aperaratuur, beursen voor aquisitie en het volgen van een ondernemerscursus.

 

Tevens werk ik samen met een jurdisch bureau en verleen ik daar juridisch advies in bepaalde zaken. Probleem is alleen no cure no pay. Slechts indien de klant betaald krijgt, krijg ik ook betaald (incassozaken). Daar deze zaken lang duren kan het ook net zo goed zijn dat ik pas volgend jaar betaald krijg wanneer alle procedures zijn doorlopen.

 

 

Ik heb me tot voor kort nooit bezig gehouden met het begrip "ondernemerschap" in de zin van hoe de belastingdienst hieraan toetst. Ik zit momenteel in mijn tweede jaar van mijn onderneming

 

Achten jullie voorgaande geschetste situatie in lijn met het begrip ondernemerschap (zodat ik kan genieten van de fiscale voordelen). Of is jullie ervaring zodoende dat de belastingdienst moeilijk kan doen vanwege het "geringe" aantal opdrachtgevers of dat ik in jullie ogen wel degelijk als een ondernemer dien te worden beschouwd?

 

Alvast erg bedankt voor jullie zienswijze!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondernemer ben je al als je rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen van je onderneming.

 

Ik denk dat je meer doelt op ondernemersfaciliteiten. Hiertoe is het urencriterium van belang (3:6 wet ib). als je voldoet aan het urencriterium zijn 3:67, 3:76, 3:77 & 3:78 van toepassing.

 

Zie o.a. hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/geldigheidsdatum_11-07-2013

Link naar reactie
  • 0

Daar speelt het onderwerp ‘onderneming’ (anders dan ondernemer), waarvoor één van de criteria deelname aan het maatschappelijk verkeer is.

 

De lijn tussen resultaat uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden is wat moeilijk te leggen. Je hebt gelijk dat de ondernemersfaciliteiten enkel gelden wanneer je bedrijf als onderneming gekwalificeerd wordt.

 

Het gaat erom welk fiscaal etiket je de werkzaamheden meegeeft. 1 klant impliceert veelal geen onderneming. Je hebt er nu 2. Als je verwacht dat dit aantal groeit, zou ik me geen zorgen maken. Blijven steken op 2 klanten is een grijs gebied waar helaas geen duidelijkheid over gegeven kan worden, daar het van de omstandigheden (en het humeur van de inspecteur) af zal hangen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel,

 

Het ging mij ook meer om de vraag waar de belastingdienst naar kijkt als je het hebt over het aantal opdrachtgevers. Zoals ik al aangaf verricht ik best wat werkzaamheden voor een opdrachtgever welke echter pas uitbetaald als het geld van de klant binnen is. Hierdoor verricht ik er momenteel wel veel werk voor alleen levert het "in de boeken" nog niet zoveel op. Ook heb ik een werknemer in dienst (op basis van 0 uren contract) die zo nu en dan bijspringt voor werkzaamheden en voor wie ik ook gewoon premies betaal.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb geen praktijkervaring hiermee. Wel weet ik dat er sloten aan rechtspraak over zijn. Zo is er de zaak over de meneer die in de ruwbouw werkzaam was (Rechtbank Breda) en in zijn eerste jaar volgens mij (uit mijn hoofd) één opdrachtgever had. Uit de feiten bleek wel dat hij wel degelijk risico liep, bijvoorbeeld om niet ingehuurd te worden of om niet betaald te krijgen als zijn werk van onvoldoende kwaliteit was, en op basis daarvan (en het feit dat zijn omzet in het tweede jaar exponentieel groeide) beoordeelde de rechter hem als ondernemer.

 

Ook niet in jouw branche: de gastouder (rechtbank Arnhem) die als ondernemer in aanmerking kwam voor de zelfstandigenaftrek et cetera. Mooie van deze uitspraak is dat er een redelijke opsomming gegeven wordt van de overwegingen die de rechtbank meeneemt.

 

 

Als je het zeker wil weten, vraag je een VAR aan, daar zijn ze voor.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Maar biedt een VAR ook zekerheid voor mij? In de zin van dat ik voor het grootste deel voor buitenlandse opdrachtgevers werk aan wie ik geen VAR hoef te overhandigen daar ze er zelf niet aan hebben?

 

En wat is het "ergste" dat er kan gebeuren? Dat ik moet opdraaien voor de premies of dat het inkomen "slechts" wordt aangemerkt uit resultaat overige werkzaamheden?

Link naar reactie
  • 0

Dag

 

Om antwoord te geven op je laatste vraag: het kan ook aangemerkt worden als inkomen uit buitenlandse dienstbetrekking. Dat betekent ook geen aftrek van kosten. Het ergste is dus: geen zelfstandigenaftrek, geen startersaftrek, geen MKB winstvrijstelling en geen aftrek van kosten. Dat kan aardig in de papieren lopen.

 

Je moet alleen twee zaken niet verwarren:

 

1. eventuele dienstbetrekking (daar gaat de VAR over). Anders gezegd: loop je het risico dat wat je doet gezien wordt als loondienstbetrekking. Wetgeving Loonbelasting van toepassing.

2. is het winst uit onderneming (staat los van de VAR). Oftewel, ben je volgens de Inkomstenbelasting ondernemer.

 

Vraag 1 gaat over de samenloop van de drie vereisten aan een dienstbetrekking:

1) verplicht persoonlijk het werk te verrichten

2) opdrachtgever is verplicht jou te betalen

3) er is sprake van een gezagsverhouding.

 

Als we vraag 1 kunnen afdoen als geen dienstbetrekking dan komt 2 aan bod:

 

Uit mijn column over dit onderwerp:

Deelname (anders dan incidenteel en/of in besloten kring) aan het economisch verkeer met een duurzame organisatie van kapitaal en/of arbeid met als doel het verhandelen van diensten en/of goederen waarbij winst beoogd wordt en ook redelijkerwijs te verwachten is. Hierbij zijn nog aanvullende objectieve criteria ontstaan in de loop der tijd. Zo moet de ondernemer gerechtigd zijn tot het vermogen van de onderneming en moet het (debiteuren)risico van het ondernemen voor zijn/haar rekening komen. Uiteraard helpen uiterlijke kenmerken ook, zoals een KvK inschrijving, een werkruimte, briefpapier, maar ook het aantal opdrachtgevers en de omvang van de te verwachten winst wegen mee.

 

Dit is zo ruim omschreven dat het niet zo gek is dat er zoveel jurisprudentie over is.

 

Gezien je werk en het aantal opdrachtgevers (dat hoeven niet per se betalende opdrachtgevers te zijn, mbt je no cure no pay werk) lijkt mij een ondernemer voor de inkomstenbelasting zeker niet onaannemelijk.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Als ik het goed begrijp heb je 2 opdrachtgevers en daarnaast nog opdrachten op basis van no cure, no pay. Lijkt me heel aannemelijk om zo als ondernemer te starten.

 

Nog even een puntje van aandacht: het ondernemersbegrip voor de omzetbelasting is anders dan die van de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting ben je al ondernemer 'als je deelneemt in het economisch verkeer'. Nu je zaken doet met het buitenland is het van belang om na te gaan of je wel/geen omzetbelasting in rekening moet brengen en de factureringsregels goed in acht te nemen.

 

Het ondernemersbegrip voor de inkomstenbelasting is schimmiger, omdat er nog een categorie 'overige werkzaamheden' bestaat. Door een uitspraak van de rechter in de negentiger jaren over een waarnemende tandarts die als ondernemer werd aangemerkt, zijn steeds meer freelancers richting deze categorie opgeschoven. Mede omdat het zo aantrekkelijk is.

 

In mijn blog becommentarieer ik de website van de Belastingdienst. Hier heb ik ook iets geschreven over het ondernemerschap. Misschien heb je er iets aan.

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zeker niet de fiscalist zijn onder alle reacties die je hebt gehad, maar of je daadwerkelijk in aanmerking komt voor de ondernemers aftrekken is nog maar de vraag.

(beter gezegd, de vraag is of de belastingdienst je aftrekpost accepteert).

 

Mijn vraag is namelijk waar verricht je de diensten? Elders of vanuit je eigen kantoor?

Wie zijn je belangrijkste klanten? Voormalig werkgevers of middels acquisitie verkregen.

 

Ik kan me voorstellen dat een kritische belastingambtenaar wel aanvullende vragen kan gaan stellen, zeker als je kostenaspect zeer gering is. Het simpel gezegd risico lopen op niet betaling van je facturen kan te beperkt zijn.

Dit verhaal is zekers ook een risico voor de opdrachtgevers, of je nu een VAR hebt of niet. Het gaat om de feitelijke omstandigheden, niet of je de vraag van hoeveel opdrachtgevers je hebt afdoende kunt beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste HeRaFin,

 

Dankjewel voor je kritische noot en excuus voor mijn late reactie ivm vakantie.

 

Geen van allen zijn het voormalige werkgevers en heb ik ze zelf middels acquisitie verkregen. Heb dit "kantoortje" na afloop van mijn studententijd opgezet. Ik verricht al mijn diensten vanuit huis en ben slechts sporadisch op locatie te vinden. Ik loop het risico op niet betaling in de zin van dat ik ook wel eens discussies over de mail gehad heb over het feit dat men vond dat ik te hoog factureerde etc. En ja het kostenaspect, investeringsaspect dat is tot op heden gering maar ligt dat niet echt in de aard van de werkzaamheden? Twee opdrachtgevers zijn trouwens niet gevestigd in Nederland maar 1 binnen en 1 buiten de EU. Uiteraard heb ik het BTW technisch allemaal in orde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.