• 0

Doorlopend krediet op mijn naam gebruiken in de eenmanszaak van mijn vrouw

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak en wil een nieuwe auto kopen voor de zaak. op dit moment heeft ze ook en zakelijke auto die ingeruild gaat worden. We willen dit financieren dmv een doorlopend krediet om niet al het zakelijk vermogen (spaargeld) nu vast te leggen in die auto.

 

Nu is het enigszins lastig om die lening op mijn vrouw haar naam te verkrijgen omdat er minder bedrijven leningen willen verstrekken aan ZZP'ers.

 

Op mijn inkomen moet het doorlopend krediet geen probleem zijn (vaste baan in loondienst).

 

Mijn vraag nu, is het mogelijk dat ik de lening afsluit op mijn naam en dat we de kosten toch in de eenmanszaak aftrekken?

We zijn getrouwd zonder voorwaarden en ik ben in de eenmanszaak volledig gemachitgd (bij de KVK).

 

Mag ik dus die lening op mijn naam (beide namen maar ik als hoofdaanvrager) aanvragen en dan gebruiken in de eenmanszaak?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Alles goed met de kleine? tijd niet gesproken.

 

Ik heb een leasevoorstel liggen maar als ik het net even berekend heb dan betaal ik daar zo'n 10,6% rente voor en dat vind ik een beetje te gortig. Als ik hem op mijn vrouw haar naam als hoofdaanvrager zet wordt je standaard afgewezen bij een aantal kredietverstrekkers die geen zaken doen met ZZP'ers.

 

Ik zou lieft een doorlopend krediet afsluiten omdat we dan kunne spelen met bedrag wat we open hebben staan en dus op die manier de rentelasten laag houden en toch armslag hebben mochten we iets willen investeren. Dus niet op da moment erop uit moeten voor geld.

 

Remco

Link naar reactie
  • 0

Als een doorlopend krediet gebruikt voor de aanschaf van een auto, let er dan op dat je ook daadwerkelijk aflost, anders loop je het risico dat de auto na verloop van tijd kuis versleten is, en dat krediet nog volstaat. Mogelijk heb je dan geen ruimte om een nieuwe aan te schaffen.

Een financiele lease is dan een beter product omdat die gelijk loopt met gebruiksduur van de auto. Auto weg = financiering weg

 

Wat is volgens jou de prijs van een particulier doorlopend krediet?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco, bedankt voor je reactie, Ik ga uit van net iets onder de 6% effectieve rente, op dit moment. Dat kan natuurlijk iets hoger worden als de rente zou stijgen. Tegen die tijd is waarschijnlijk dit krediet al afgelost.

 

Bij financiele lease betaal ik weer allerlei extra kosten en dat vind ik in deze zonde, voldoende discipline aanwezig om inderdaad te zorgen dat er afbetaald is op tijd zodat er geen bonk roest voor de deur staat en nog een volledig krediet erop.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt op dit moment inderdaad een nette rente.

 

Maar terug naar de vraag, als ik als hoofdkredietnemer op de aanvraag sta en ik ben gemachtigd in de eenmanszaak, is dan de rente aftrekbaar als bedrijfskosten?

 

Of moet als ik die rentekosten af wil trekken er een directe koppeling tussen de lening en de auto zijn?

Link naar reactie
  • 0

Maar terug naar de vraag, als ik als hoofdkredietnemer op de aanvraag sta en ik ben gemachtigd in de eenmanszaak, is dan de rente aftrekbaar als bedrijfskosten?

 

Of moet als ik die rentekosten af wil trekken er een directe koppeling tussen de lening en de auto zijn?

 

Als de auto op de balans komt en er is een verband tussen lening en auto dan is het voldoende.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.