Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Rembo72

Doorlopend krediet op mijn naam gebruiken in de eenmanszaak van mijn vrouw

Recommended Posts

Mijn vrouw heeft een eenmanszaak en wil een nieuwe auto kopen voor de zaak. op dit moment heeft ze ook en zakelijke auto die ingeruild gaat worden. We willen dit financieren dmv een doorlopend krediet om niet al het zakelijk vermogen (spaargeld) nu vast te leggen in die auto.

Nu is het enigszins lastig om die lening op mijn vrouw haar naam te verkrijgen omdat er minder bedrijven leningen willen verstrekken aan ZZP'ers.

Op mijn inkomen moet het doorlopend krediet geen probleem zijn (vaste baan in loondienst).

Mijn vraag nu, is het mogelijk dat ik de lening afsluit op mijn naam en dat we de kosten toch in de eenmanszaak aftrekken?

We zijn getrouwd zonder voorwaarden en ik ben in de eenmanszaak volledig gemachitgd (bij de KVK).

Mag ik dus die lening op mijn naam (beide namen maar ik als hoofdaanvrager) aanvragen en dan gebruiken in de eenmanszaak?

Dag Rembo

Dat zal voor de financierbaarheid niet uitmaken. De bank kijkt naar beider inkomens.

Als het je om cash in handen te doen is, waarom dan niet leasen?

Groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Hoi Joost,

Alles goed met de kleine? tijd niet gesproken.

Ik heb een leasevoorstel liggen maar als ik het net even berekend heb dan betaal ik daar zo'n 10,6% rente voor en dat vind ik een beetje te gortig. Als ik hem op mijn vrouw haar naam als hoofdaanvrager zet wordt je standaard afgewezen bij een aantal kredietverstrekkers die geen zaken doen met ZZP'ers.

Ik zou lieft een doorlopend krediet afsluiten omdat we dan kunne spelen met bedrag wat we open hebben staan en dus op die manier de rentelasten laag houden en toch armslag hebben mochten we iets willen investeren. Dus niet op da moment erop uit moeten voor geld.

Remco

Hoi Remco

Alles wel, kleine ook uitstekend, dank je. Met jullie ook?

Ik denk dat het voor de bank niet uitmaakt wie de hoofdaanvrager is. Inkomen van je vrouw wordt ook getoetst.

Maar proberen kan natuurlijk altijd :)

Groeten

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Als een doorlopend krediet gebruikt voor de aanschaf van een auto, let er dan op dat je ook daadwerkelijk aflost, anders loop je het risico dat de auto na verloop van tijd kuis versleten is, en dat krediet nog volstaat. Mogelijk heb je dan geen ruimte om een nieuwe aan te schaffen.

Een financiele lease is dan een beter product omdat die gelijk loopt met gebruiksduur van de auto. Auto weg = financiering weg

Wat is volgens jou de prijs van een particulier doorlopend krediet?

Hoi Marco, bedankt voor je reactie, Ik ga uit van net iets onder de 6% effectieve rente, op dit moment. Dat kan natuurlijk iets hoger worden als de rente zou stijgen. Tegen die tijd is waarschijnlijk dit krediet al afgelost.

Bij financiele lease betaal ik weer allerlei extra kosten en dat vind ik in deze zonde, voldoende discipline aanwezig om inderdaad te zorgen dat er afbetaald is op tijd zodat er geen bonk roest voor de deur staat en nog een volledig krediet erop.

Die 6 % krijg je alleen met voldoende hypotecair onderpand! Een revolverend krediet zonder hyp. inschrijving zal stuk hoger zijn wat rente betreft. Ga eens informeren.

Rente voor dergelijke producten zijn variabel, voor lease is dat voor de gehele looptijd vast.

Hoi Marco, ik heb een offerte binnen voor 5,7%, inderdaad wel variabel maar dat vind ik niet echt een probleem. Dat betreft doorlopend krediet zonder hypothecair onderpand.

Dat lijkt op dit moment inderdaad een nette rente.

Maar terug naar de vraag, als ik als hoofdkredietnemer op de aanvraag sta en ik ben gemachtigd in de eenmanszaak, is dan de rente aftrekbaar als bedrijfskosten?

Of moet als ik die rentekosten af wil trekken er een directe koppeling tussen de lening en de auto zijn?

Maar terug naar de vraag, als ik als hoofdkredietnemer op de aanvraag sta en ik ben gemachtigd in de eenmanszaak, is dan de rente aftrekbaar als bedrijfskosten?

Of moet als ik die rentekosten af wil trekken er een directe koppeling tussen de lening en de auto zijn?

Als de auto op de balans komt en er is een verband tussen lening en auto dan is het voldoende.

groet

Joost

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.