• 0

14000 bijtelling bij omzet van 24000

Goedendag,

 

Ik wil graag mijn droomauto gaan leasen en begrijp dat ik met een bijtelling kom te zitten. Naast mijn huidige parttime baan ben ik ook ZZP er en heb een omzet van ongeveer 25000.p.j wat vrij constant is.

lease bedrag van de auto is 500 per maand over een periode van 4 jaar. Het is een financial lease constructie waarbij ik mijn privé auto inruil die niet op de balans stond. Bijtelling is ongeveer 14000.

Met verzekering, brandstof, wegenbelasting kost mij dit nog ongeveer 300 per mnd, zegge 800 per mnd

Kan ik die kosten weer weg strepen tegen de bijtelling? Ik ben niet echt thuis in dit soort dingen en zie door de bomen het bos niet meer. Misschien is er een forum gebruiker die wat helderheid kan geven in deze

 

groeten

 

jeroen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

 

bedankt voor je antwoord.

om de vraag iets uitgebreider te maken (ik had dit al eens aan mijn boekhouder voorgelegd maar daar werd ik niet veel wijzer van)

Als ik nou ook nog hypotheek lasten heb van 12000 per jaar en recht op heb op zelfstandigen aftrek € 7.280. en € 2.123. starters aftrek hoe zit het plaatje er dan uit?

 

groet

Link naar reactie
  • 0

bruto inkomen vanuit loondienst is 17000 per jaar, overige vaste kosten zijn afschrijving op camera's, lenzen, laptop (ik ben fotograaf van beroep) telefoon, reiskosten, grofweg schat ik de vastekosten op ongeveer 500 per maand...

waarde van de apparatuur is ongeveer 8000 euro trouwens.

Link naar reactie
  • 1

Met apparatuur met een nieuwwaarde van 8.000 zit je op ongeveer 1600,- afschrijving per jaar (misschien minder als er sprake is van restwaarde), daarnaast 500,- vaste kosten per maand is 6.000 per jaar.

 

Omzet : 25.000

af: kosten: 6.000

af: autokosten: 9600,-

af: afschrijving: 1600,-

===============

winst: 7800

bij: bijtelling: 9600

===============

saldo fiscale winstberekening: 17.400

 

Ik ga er even vanuit dat je aan het urencriterium voldoet (meer dan 1225 uur per kalenderjaar in je onderneming stoppen):

af: zelfstandigenaftrek: 7.280

af: startersaftrek: 2.123

af: mkb-winstvrijstelling (14%) 1.119

 

belastbare winst: 6.884

 

bruto inkomen loondienst: 17.000

 

 

belastbaar inkomen uit eigen woning:

bij: eigenwoningforfait 0,6% van WOZ-waarde, ik schat 1600

af: betaalde hypotheekrente 12.000

================

belastbare inkomsten eigen woning: 10.400

 

 

totaalplaatje:

belastbare winst: 6884

belastbaar loon: 17.000

belastbare inkomsten eigen woning: -10.400

==============

totaal inkomen box 1: 13.484

verschuldigde inkomstenbelasting en premies: +/- 5.000

af: heffingskortingen: +/- 3500

te betalen inkomstenbelasting en premies: +/- 1500

reeds ingehouden loonbelasting door werkgever: +/- 3.000

terug te krijgen inkomstenbelasting: +/- 1500

 

te betalen bijdrage zorgverzekeringswet: (5,65% van je belastbare winst): 389,-

 

 

Is dit ongeveer het plaatje wat je zoekt? Kun je aangeven wat je boekhouder je vertelde en waarom je daar niet veel wijzer van werd? Het lijkt mij (maar wie ben ik) nogal belangrijk dat je boekhouder je dingen vertelt waar je wél wijzer van wordt, en anderzijds dat jij aan je boekhouder de juiste vragen kan stellen. Op het moment dat jullie vooral langs elkaar heen communiceren wordt daar echt niemand wijzer van.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

super bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord. Dit is precies waar ik naar opzoek was.

Mijn boekhouder is al aardig op leeftijd, hoewel ik dat als een voordeel zie, had hij toen ik op bezoek was op een papiertje wat ruwe berekeningen gemaakt, ik vroeg hem om het op papier precies uit te werken en dit naar mij te mailen, echter zat hij kort voor zijn vakantie en heb ik een offerte van de dealer voor me liggen en wil ik vandaag of morgen gaan tekenen voor de auto.

Ik denk dat ik op basis van onderstaande de beslissing ga nemen...

Link naar reactie
  • 0

Het is een financial lease constructie waarbij ik mijn privé auto inruil die niet op de balans stond. Bijtelling is ongeveer 14000.

Met verzekering, brandstof, wegenbelasting kost mij dit nog ongeveer 300 per mnd, zegge 800 per mnd

Onderhoudskosten?

Is het leasebedrag lager omdat je een deel van de auto feitelijk betaalt met de in te ruilen auto? Dan moet je ook nog met de afschrijvingen rekening houden.

 

Overigens, als al je kosten wegvallen tegen de bijtelling, dan kun je voor de IB wellicht beter de auto privé houden en 19ct/km aftrekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het urencriterium wel goed kan onderbouwen, veel nabewerking van foto en of video etc

Ook volg ik veel cursussen online maar weet niet zeker of ik die als werk uren kan schrijven,

onderhoud verwacht ik niet of nauwelijks op een nieuwe auto (weet ik uit ervaring)

Het lease bedrag is lager omdat ik nog een mooie prijs krijg voor mijn inruil auto, ook staat er nog een rest bedrag open.

Dit lijkt mij een betere oplossing om de auto te rijden die ik graag wil en dit over een langere periode op deze manier te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

meerdere keren gedaan, om welk bedrag gaat het?

Wat ik eigenlijk probeer te begrijpen is dat je de auto in 5 jaar moet (mag?) afschrijven en dat je dan met een restwaarde zit.

Hoeveel procent is de afschrijving en wordt dit dan van je belastbare inkomen afgehaald?

Ik heb bij aanschaf van de auto btw terug ontvangen en nu wil ik de (oude) auto inruilen bij de dealer na 5 jaar (of eigenlijk na 3 jaar al)

Hoe zit het dan met de btw, is het dan btw op de inruil auto terug betalen en weer opnieuw terug bij aanschaf nieuwe auto?

Misschien maak ik het moeilijker dan het is...

???

 

Link naar reactie
  • 0

Oh, je bedoelt de afchrijving auto. Marcel heeft denk ik aangenomen dat de afschrijving al in jouw 800 per maand zit.

 

Auto's schrijven we in 5 jaar af met een 10% restwaarde, hoewel de restwaarde ook vaak op nul gesteld wordt.

Gaat inderdaad de kosten in maar is dus ook van invloed op de aftopping van de bijtelling zoals je oorspronkelijke vraag luidde.

 

Auto waarop je BTW teruggevraagd hebt die je nu inruilt, verkoop jij aan de dealer met BTW. De dealer zal weten hoeveel BPM er nog op de auto zit en dus hoeveel BTW jij aan hem in rekening brengt.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

die 800 euro per maand (9600 per jaar) bestaat uit 500 euro lease rente, de overige 300 is voor brandstof, verzekering en wegenbelasting. Vandaar de vraag als deze afschrijving invloed heeft zie ik het niet terug in de berekening van Marcel.

 

groet

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 1

Hoi Jeroen

 

Met een bijtelling van 14.000 gaat het dus om een auto van 56.000 euro nieuw. Ex BTW wellicht 45.000.

Dat schrijf je in 5 jaar af met een restwaarde van 4.500. Dus 8.100 afschrijving per jaar.

 

Dan is je bijtelling dus niet meer 9.600 zoals eerder gezegd maar gewoon 14.000 omdat met de afschrijving erbij de autokosten hoger zijn dan de bijtelling.

 

Het plaatje van Marcel wijzigt dus behoorlijk. Bovendien, hoe denk je een auto van 56K gefinancierd te krijgen met een inkomen van 17K uit loondienst en 25K omzet uit je onderneming als je ook nog een hypotheek hebt met 12.000 rente (en wellicht een schuld van dus +- 240.000)?

 

Lijkt me in deze tijden een kansloze missie!

 

Los daarvan moet je je afvragen of je dit wel wilt doen! (mocht er een leasemij zo gek zijn dit te willen doen).

 

Kijk nu eens wat je netto te besteden hebt. Daar past helemaal geen auto in die 56.000 nieuw kost.

Wellicht heb je een partner die een goed inkomen heeft maar zet de financiën aub niet onder druk door dit (pardon my French) idiote plan! Ik ken ondernemers die het niet zo nauw nemen met de financiën maar jouw idee slaat werkelijk alles.

 

Ik heb het even uiteen gezet in de bijlage. Daarin kun je zien dat jouw nettobijdrage aan de huishoudpot op jaarbasis een schamele € 4.491 is. En dat allemaal vanwege een droomauto.

 

Als je geen partner hebt dan is dit solliciteren naar een faillssement en als je wel een partner hebt dan is dit solliciteren naar een relatiebreuk (met een faillissement als bonus).

 

Dromen bijstellen dus of je focus verleggen zodat je wel veilig je dromen kunt najagen!

 

succes

Joost

snuffeltje.xlsx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

bedankt voor je duidelijke en helder verhaal. Het is misschien inderdaad niet zo goed idee en was meer hypothetisch gesteld.

Ik ga het uiteraard gewoon niet doen en focus me verder op mijn werk en het vergrootten van mijn inkomen.

 

groet

 

 

Jeroen

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

bedankt voor je duidelijke en helder verhaal. Het is misschien inderdaad niet zo goed idee en was meer hypothetisch gesteld.

Ik ga het uiteraard gewoon niet doen en focus me verder op mijn werk en het vergrootten van mijn inkomen.

 

groet

 

 

Jeroen

 

Lekker mensen aan het werk zetten voor je en dan is het omdat het een dom idee is ineens hypothetisch gesteld? ;)

Los van je conclusie ten aanzien van deze aanschaf zie ik nog wel een alarmbelletje, en dat is ten aanzien van jouw administratieman. Er kan een remmende werking uitgaan van je financiën laten regelen door iemand die er antieke technieken op nahoudt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar vraag je eens af of jij je een toffe fotograaf/rockstar voelt als je dan qua administratiezaken bent aangewezen op deze persoon, die bovendien ook niet echt lekker snel opvolgt enzo.

Just a thought.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annedien,

 

Ik zet niemand aan het werk ik ga evan uit dat de door mij gestelde vragen vrijwillig worden beantwoord. Sommige antwoorden lokken weer nieuwe vragen uit vandaar.

Bedankt voor je input over mijn administratieman, wellicht inderdaad een idee om op zoek te gaan naar

een andere boekhouder :'(

Ik voel me verder een doodnormaal persoon die trouwens gewoon verder droomt over een mooie auto if you dont mind. :P

Link naar reactie
  • 0

Ik zet niemand aan het werk ik ga evan uit dat de door mij gestelde vragen vrijwillig worden beantwoord.

 

Vragen worden vrijwillig beantwoord met als uitgangspunt dat het concrete ondernemersvragen zijn en geen luchtfietserij. In het laatste geval loop je grote kans dat je de tijd van forumleden verdoet :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.