• 0

BTW tarief diensten klanten buiten EU

Ik ga een advies bureautje beginnen voor personen/firma's die zaken willen doen met Europa en/of daar spullen vandaan willen halen.

 

Hoewel ik op de website van de BD deze situatie niet kan vinden lijkt het me dat het nul tarief van toepassing is (i.t.t. 'vrijstelling') correct?

 

De meeste kosten zal ik in NL maken en daarover betaal ik dus BTW. Waarschijnlijk ga ik in eerste instantie meer BTW betalen dan in rekening brengen omdat m'n meeste klanten vooralsnog in Latijns Amerika zitten.

 

Begrijp ik dan goed dat ik al die meerbetaalde BTW terug krijg van de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem even aan dat jij in Nederland gevestigd bent en dat jouw business bestaat uit het verlenen van diensten (en niet uit het leveren van spullen, dan gelden weer andere regels).

 

Lever jij een dienst aan een ondernemer, dan is de 'plaats van dienst' de plaats van je klant. Is je klant dus een papierfabriek in Venezuela, dan is de plaats van dienst Venezuela en is de Nederlandse btw niet van toepassing.

 

Lever jij een dienst aan een particulier, zeg mevrouw Marquez uit Venezuela, of aan een club die geen ondernemer is voor de btw (de plaatselijke katholieke kerk), dan is de 'plaats van dienst' het land waar jij, de dienstverlener, gevestigd bent. In die gevallen draag je dus Nederlandse btw af.

 

Als je de btw achterwege laat, is het aan jou om aan te tonen dat je afnemer een ondernemer is in de zin van de btw, dus dat hij regelmatig in het economisch verkeer prestaties levert tegen een vergoeding. Binnen de EU is daar het btw-nummer voor, als er in Latijns Amerika een vergelijkbaar systeem is dat ondernemers een nummer toekent kun je daar wellicht mee werken.

 

En inderdaad, als je meer aftrekbare voorbelasting hebt (btw op je inkoop) dan btw die je af mag dragen, krijg je btw terug.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Bedankt voor de uitleg.

 

Inderdaad, ik ben in NL gevestigd en lever geen spullen. Bedrijven daar zullen ook een 'belasting identificatie nummer' hebben. ZZP'ers aldaar zullen in principe ook zo'n # hebben.

 

Aantonen dat ze aan het economische verkeer deelnemen is in de praktijk niet makkelijk maar ik neem aan dat het feit dat ze zo'n nummer hebben (aangevraagd) voldoende is om aan te tonen aan de belastingdienst dat het niet om een particuler gaat.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, als er een btw-identificatienummer (of iets wat daar verdacht veel op lijkt) uitgegeven is aan bedrijf/zzp'er dan mag jij er van uitgaan dat het voor de btw ondernemers zijn en de dienst dus bij hun belast is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Lever jij een dienst aan een particulier, zeg mevrouw Marquez uit Venezuela, of aan een club die geen ondernemer is voor de btw (de plaatselijke katholieke kerk), dan is de 'plaats van dienst' het land waar jij, de dienstverlener, gevestigd bent. In die gevallen draag je dus Nederlandse btw af.

 

Dit ging niet helemaal goed. Dat is alleen het geval als het om andere EU landen gaat, dus niet in het voorbeeld van Venezuela (buiten de EU).

Want ook bij (dit soort advies-)diensten aan particulieren buiten de EU is geen NL BTW verschuldigd (wellicht een soort plaatselijke "BTW-achtige" belasting, maar dat zal ook niet vaak het geval zijn).

 

Gewoon voor de volledigheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die mening deel ik niet met je Peter. Artikel 6 lid 2 van de wet OB geeft geen enkele bepaling die verwijst naar diensten die uitsluitend binnen de EU geleverd worden aan niet-ondernemers.

 

2. De plaats van een dienst, verricht voor een andere dan ondernemer, is de plaats waar de dienstverrichter de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd. Worden deze diensten evenwel verricht vanuit een vaste inrichting van de dienstverrichter, op een andere plaats dan die waar hij de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd, dan geldt als plaats van dienst de plaats waar deze vaste inrichting zich bevindt. Bij gebreke van een dergelijke zetel of vaste inrichting, geldt als plaats van de diensten de woonplaats of de gebruikelijke verblijfplaats van de dienstverrichter.

 

Sterker nog, er is een uitzonderingsartikel 6i waarin opgesomd is voor welke specifieke diensten aan niet binnen de EU gevestigde niet-ondernemers de plaats van dienst daar is waar de afnemer gevestigd is.

 

 

1. De plaats van de volgende diensten, verricht voor een andere dan ondernemer die buiten de Gemeenschap gevestigd is of aldaar zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats heeft, is de plaats waar deze persoon gevestigd is of zijn woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats heeft:

 

a. de overdracht en het verlenen van auteursrechten, octrooien, licentierechten, handelsmerken en soortgelijke rechten;

 

b. diensten op het gebied van de reclame;

 

c. diensten verricht door raadgevende personen, ingenieurs, adviesbureaus, advocaten, accountants en andere soortgelijke diensten, alsmede gegevensverwerking en informatieverschaffing;

 

d. de verplichting om een beroepsactiviteit of een in dit artikel vermeld recht geheel of gedeeltelijk niet uit te oefenen;

 

e. bank-,financiële en verzekeringsverrichtingen met inbegrip van herverzekeringsverrichtingen en met uitzondering van de verhuur van safeloketten;

 

f. het beschikbaar stellen van personeel;

 

g. de verhuur van roerende lichamelijke zaken, met uitzondering van alle vervoermiddelen;

 

h. het bieden van toegang tot een op het grondgebied van de Gemeenschap gesitueerd aardgassysteem of een op een dergelijk systeem aangesloten net, tot warmte- of koudenetten of tot het elektriciteitssysteem, alsmede het verrichten van transmissie- of distributiediensten via deze systemen of netten en het verrichten van andere daarmee rechtstreeks verbonden diensten;

 

i. telecommunicatiediensten;

 

j. radio- en televisieomroepdiensten;

 

k. elektronische diensten.

 

TS moet dus kijken in artikel 6i of zijn dienst ertussen staat. Dan is zijn dienst belast in het land van zijn particuliere niet-EU klant.

Anders moet hij gewoon NL BTW rekenen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ha Joost,

 

Ook bij deze diensten is geen NL BTW verschuldigd wanneer de afnemer een niet-EU particulier is, volgens het hulpmiddel van de belastingdienst.

 

De dienstverlening zoals door TS omschreven is volgens mij ook niet wat bedoeld wordt in de lijst van 6i. Maar dus ondanks dat, is volgens de BD site dit hooguit belast in het land waar de afnemer woont.

 

Dat lijkt mij persoonlijk ook te kloppen. Jij niet? Ziet de BD iets over het hoofd?

 

groet,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ahum, dacht ik even dat die vraag niet zo ingewikkeld was... :-[

Volgens mij hangt het op wat TS precies aan diensten verleent, en ook op hoe breed je artikel 6i-1-c op mag vatten en dan met name "diensten verricht door raadgevende personen" Met een beetje goede wil kan namelijk elke adviseur zich hieronder scharen, maar dat leek mij nou net niet de bedoeling van de uitzondering.

 

Ik kom in de rekenhulp overigens uit op 'belast in NL', tenzij ik invul dat TS diensten verricht zoals bedoeld in artikel 6i Wet OB.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter

 

Als ik het hulpmiddel invul dan kom ik ook op belast in NL uit, TENZIJ ik aangeef dat TS een van de diensten in artikel 6i verricht. Dan is de dienst belast in het land van zijn afnemer.

 

Ik wilde met mijn vorige post enkel benadrukken dat niet alle diensten aan niet-EU-particulieren zonder meer onbelast zijn! Dat gaat alleen op voor de 6i diensten en dus moet panamathor daar eerst naar kijken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.