• 0

zakelijke autohuur voor 1 dag, moet ik dan bijtelling betalen?

dag, ik kreeg een verontrustend bericht van mijn boekhouder;

 

ik heb een eenmanszaak en voor een project een busje gehuurd voor 1 dag. Zakelijk dus. De kosten van de huur en brandstof heb ik als kosten opgevoerd. Nu zegt mijn boekhouder dat dat eigenlijk niet kan en dat je dan in principe voor 1 dag een bijtelling moet hanteren. En als je geen zakelijke auto op de balans hebt alleen een km vergoeding kan krijgen.

 

Is het echt zo ver doorgeschoten of is mijn boekhouder abuis?

 

thx!

 

 

 

modedit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu ben ik verre weg van expert op dit gebied maar zo ver ik weet is bijtelling bedoeld als je meer dan 500km prive rijd in een zakelijke auto.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je zakelijk een busje huurt voor zakelijk gebruik voor 1 dag dat je hiermee ook maar enig risico zou kunnen lopen.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij wel. Je hebt dus bus ofwel zakelijk gehuurd, ofwel privé.

 

Als je de bus zakelijk gehuurd hebt, kun je je afvragen of er sprake kan zijn van een bijtelling. De zin in de wet waar het om te doen is staat in artikel 3.20 van de Wet Inkomstenbelasting:

Indien aan de belastingplichtige ook voor privé-doeleinden een auto ter beschikking staat, ...

 

Als je ´m zakelijk gehuurd hebt, is dus vraag één: staat de bus jou ook voor privé doeleinden ter beschikking? Het antwoord is ja, je zou die bus na je zakelijke rit ook kunnen gebruiken om je schoonmoeder te verhuizen. ALS je de bus ook voor een privéding gebruikt hebt, zou er sprake zijn van een bijtelling als je (omgerekend) meer dan 500 km privé rijdt op jaarbasis. Voor een dag is dat 500/365 dus ongeveer 1,5 km. Daar zit je al gauw aan. Als je bus púúr voor een zakelijke rit gebruikt hebt, is er sowieso geen sprake van een bijtelling.

Als je ook je schoonmoeder ermee verhuisd hebt, is de bijtelling ongeveer 1/365e van 25% van de nieuwprijs van de bus, tientjes dus,

 

 

Als je bus privé huurt, is artikel 3.17 van toepassing:

Bij het bepalen van de winst komen [...] in aftrek: [...] door hem in privé gehuurd vervoermiddel: € 0,19 per kilometer;
. Dat betekent dat de huurkosten van de bus niet aftrekbaar zijn, maar je wel 19 cent per zakelijke kilometer mag aftrekken. Dat is meestal niet voordelig.

 

 

Voor de btw gelden weer afzonderlijke regels, o.a. dat woon-werk-verkeer voor de btw niet als zakelijke kilometers tellen.

 

Dat zijn de officiele regels, volgens mij. De praktijk is dat men vanwege het geringe belang, incidentele huur van vervoermiddelen gewoon volledig zakelijk beschouwt zonder bijtellings-issues. Dat komt overeen met de aanname dat een gehuurde auto op dat moment 100% zakelijk gebruikt wordt, wat in 9 van de 10 gevallen ook zo zal zijn.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me bij huurbusjes of auto's ten alle tijde verstandig een rittenadministratie te voeren zoals de belastingdienst die voorschrijft. Daarmee voorkom je discussie dat je na 5 jaar alsnog moet bewijzen dat je niet op kosten van de zaak je schoonmoeder hebt verhuist.

 

Paul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.