• 0

werknemer blijft te laat komen

Ik heb een werknemer in dienst die systematisch te laat blijft komen en niet 1 of 2 minuten maar soms gewoon een uur.

 

Ik heb al diverse malen met de medewerker erover gesproken, maar als redenen krijg ik alleen maar middelbare school smoezen.

Bij het evaluatiegesprek heb ik aangegeven dat de maat vol is en dat ik verandering eis. Helaas had dit geen effect en kwam de werknemer daarna 2 keer optijd om zich daarna weer te verslapen.

 

Ik heb diverse dingen geprobeerd, uit bed bellen (kan alleen als ik zelf niet op een andere locatie aan het werk ben), later laten beginnen en naar huis sturen. Maar niets helpt.

 

Nu wil ik hem gaan ontslaan, hij wil zelf geen ontslag nemen.

Ik wil dit ontslag aanvragen via de officiële regels. Zijn papa werkt bij een groot bedrijf en als er iets ARBO niet klopt dan trekt deze beste man aan de bel. (Op zich niets mis mee, alleen het zou wat vriendelijker kunnen)

 

Ik wil het ontslag aanvragen via de kantonrechter, voordat ik dat doe wil ik hem een officiële schriftelijke waarschuwing geven, ik zal hem ter ontvangst laten tekenen.

Welke andere stappen zou ik nog moeten nemen voor ik naar de kantonrechter kan stappen, zoals verwacht valt dit namelijk niet onder de rechtsbijstand verzekering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Rive, ik ga zijn collega's er niet mee bezwaren, hij wordt nu toch al vermeden. Ik denk trouwens niet dat hij er erg van geniet, hij moet alleen pauze houden, de werkzaamheden die hij moet doen zijn dingen die wel gedaan moeten worden, maar waarvan je er normaal een medewerker er hooguit 1 per dag laat doen. Het zijn vooral schoonmaak werkzaamheden en eindeloos aderkousjes aanknijpen.

 

@ paul, bedankt voor de tip, dit deed ik eigenlijk bij iedereen al, ze hebben dan de optie om te tekenen dat ze het er mee eens zijn of dat ze het gelezen hebben, bij de laatste optie hebben ze dan ook de mogelijkheid om eventueel een notitie erbij te zetten.

 

@Nicoline, dat zij de advocaat ook al, bij een eerste ziekmelding mag hij zich dezelfde dag melden bij een arboarts. Ik heb volgende week een afspraak met een arboarts.

In dit geval gaat iedereen te duur zijn, hij verdient als enige iets meer minimumloon (hij heeft de speciale beginners cursussen nooit afgerond, dus is blijven hangen op het instapsalaris). Daarnaast is hij parttimer, dus heel veel gaat het me niet kosten. En rot karweitjes worden nu wel gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Het ergste dat er kan gebeuren is dat hij ontbinding van het contract gaat aanvragen vanwege een verstoorde werkhouding. Maar als een werknemer mij aanklaagt is dit weer wel gedekt door DAS.

 

Ha Jasper,

 

Ik ben bang dat je het probleem onderschat. Het bovenstaande is een onwaarschijnlijke stap van jouw werknemer - hij heeft immers geen belang bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Het is waarschijnlijker dat als jij de kantonrechter om ontbinding van de arbeidsovereenkomst verzoekt de werknemer zal beargumenteren dat de oorzaak voor de verstoorde arbeidsverhouding bij jou ligt.

 

Veel waarschijnlijker is het dat de werknemer zal kiezen voor de route van arbeidsongeschiktheid. Dat is waar Nicolien ook naar hint. Dan wordt je geconfronteerd met allerlei extra kosten (bedrijfsarts, probleemanalyse, plan van aanpak, reïntegratiedossier, doorbetaling loon, etc. etc. etc.) die je moet maken. Immers, als de werknemer ziek uit dienst gaat (bij einde arbeidsovereenkomst) moet dit dossier op orde zijn anders worden de kosten alleen maar groter.

 

Het niet betalen van loon kan je alleen maar verder van huis brengen. Het staaft het eventuele argument van de werknemer dat de oorzaak van de verstoorde arbeidsverhouding bij jou als werkgever ligt en de rechter is daar vaak heel ontvankelijk voor. Bovendien voorziet het Burgelijk Wetboek d.m.v artikel 7:625BW in een standaard verhoging van het te betalen netto loon bij vertraagde uitbetaling - een verhoging die kan oplopen tot 50%.

 

Kortom: alle reden om dit zeer gedegen aan te pakken en ik denk dat het zeker verstandig is m een expert bij dit proces te betrekken. Verbaas je er zeker niet over als jouw werknemer dat op een zeker moment ook doet.

 

Sterkte!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

We moeten ook geen beren op de weg zien, eerst maar eens kijken of hij zich werkelijk ziek meldt. En dan mag hij naar de bedrijfsarts.

6 maanden zijn zo voorbij

 

Ik spreek trouwens nergens over geen uitbetaling van loon, alleen de uren die hij te laat is betaal ik niet uit. Dit valt onder het arbeidsrecht.

http://www.arbeidsrechter.nl/loon-werknemer-trouwen-bevalling-huwelijk'

 

Dit is dan tevens ook meteen een hard bewijs dat het al langer speelt.

 

Ik sta trouwens volledig in mijn recht door de werknemer deze werkzaamheden te laten uitvoeren, het staat allemaal in de arbeidsovereenkomst. Alles valt onder algemeen onderhoud, voorbereiding van opdrachten en schoonhouden werkplek en magazijn.

Link naar reactie
  • 0

Ontslag op staande voet.

 

In de uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam 2012,( 03-04-2012,200. 094.911-01) heeft het hof geoordeeld dat je een werknemer op staande voet kunt ontslaan, indien hij ondanks herhaalde dringende waarschuwingen, herhaaldelijk ( veel) te laat op werk komt.

 

Ook heeft de rechtbank Groningen op 22-4-2011 ( LJN BQ2454 ) besloten dat een ontslag op staande voet rechtvaardig is wegens structureel te laat komen.

 

Er dient wel te worden gekeken naar de aard van het werk.

 

De persoonlijke omstandigheden en het (gezins)inkomen behoort tot de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf.

 

De dringende reden dient aan de werknemer te worden meegedeeld. In dit geval

‘’ het ondanks waarschuwen en zonder geldig excuus herhaaldelijk te laat komen”

 

In de brief dient ook te worden gemotiveerd waarom dit voor de werkgever een subjectief dringende reden is.

 

De ontslag dient ook onverwijld te zijn gegeven. In bovenstaande uitspraak heeft het hof besloten dat, indien je de werknemer meteen na de constatering van het feit schorst en vervolgens 4 dagen laten ontslaat, je hier ook aan hebt voldaan. Ik zou het echter eerder doen voor de zekerheid.

 

Voordat je aan het ontslag op staande voet kan overgaan, dien je dus eerst een duidelijk dossier opgebouwd te hebben waarin minimaal staat vermeld ;

 

- de keren dat hij te laat kwam;

- de keren dat je hem hiermee hebt geconfronteerd;

- de dringende waarschuwing wat de consequenties zijn van het te laat komen.

 

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me nog afvroeg (misschien heb ik daar overheengelezen hoor) maar deed die werknemer op zich z'n werk inhoudelijk wel goed, ALS hij er dan was?

Kan me ook voorstellen dat persoon in kwestie misschien een soort aandachtsstoornis heeft waardoor hij 's morgens de boel niet goed op de rit kan krijgen en dus structureel te laat komt. Helemaal als je zoiets niet van jezelf weet kan dat voor hele sneue situaties zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Kan me ook voorstellen dat persoon in kwestie misschien een soort aandachtsstoornis heeft waardoor hij 's morgens de boel niet goed op de rit kan krijgen en dus structureel te laat komt.

 

Of het kwam hierdoor.

 

Alleen wordt het in dat topic nog een voordeel genoemd:

 

Voordeel, geen wekker die je op een vast moment wekt en je wakker probeert te maken vanuit een diepe slaap.
Link naar reactie
  • 0

Als laatste tip (buiten het feit het natuurlijk prima mogelijk is iemand te ontslaan na herhaaldelijk gewaarschuwd te hebben, enige van echte belang is documentatie dit dit bewijst); lijkt mij voor dergelijke zaken waar het eventueel op een juridisch conflict zou kunnen uitlopen gevaarlijk om teveel input te geven op een openbaar forum. Je bent met naam en toenaam goed te vinden hier.

Link naar reactie
  • 0

Kan me ook voorstellen dat persoon in kwestie misschien een soort aandachtsstoornis heeft waardoor hij 's morgens de boel niet goed op de rit kan krijgen en dus structureel te laat komt. Helemaal als je zoiets niet van jezelf weet kan dat voor hele sneue situaties zorgen.

 

Klopt - ik heb zoiets mijn hele leven gehad zonder te weten dat ik een gelukkig nog milde vorm van DSPS heb. Vroeg opstaan is erg, maar echt wakker worden duurt ook zomaar een uurtje.

 

Ik heb mijn laatste werkgever dat hele verhaal uitgelegd terwijl hij serieuze blikken wierp en af en toe begrijpend knikte, en aan het eind van mijn verhaal zei hij "Maar dan ga je toch gewoon wat eerder naar bed?". Uiteindelijk mocht ik om half 10 beginnen, en ook dat haalde ik vaak niet...

 

Het komt soms dus inderdaad voor dat de persoon in kwestie er echt niets aan kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij noemen we dat gewoon 'avondmens'.

 

Ik ben er ook zo 1. Eerder dan half 12 naar bed is echt niets voor mij. Ik ben 's avonds zo wakker als de pest. Ik slaap op zich wel goed, maar rond kwart over 7 gaat de wekker en heb ik echt meer dan een uur nodig om enigszins wakker te worden. Het ochtendritueel (ontbijt, douchen, koffie, enz) duurt best lang bij mij. Maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij noemen we dat gewoon 'avondmens'.

 

Ik ben er ook zo 1. Eerder dan half 12 naar bed is echt niets voor mij. Ik ben 's avonds zo wakker als de pest. Ik slaap op zich wel goed, maar rond kwart over 7 gaat de wekker en heb ik echt meer dan een uur nodig om enigszins wakker te worden. Het ochtendritueel (ontbijt, douchen, koffie, enz) duurt best lang bij mij. Maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Nou als je echt een aandachtsstoornis hebt (nog los van of die echt bestaat ;) dan kan de boel echt flink in de soep lopen. Dan ben je steeds onderweg naar het een, word je afgeleid door het ander, duik je daar in, bedenk je weer wat anders, enz.

Daar zit geen laksheid of onverschilligheid achter.

Link naar reactie
  • 0

Ik communiceer al jaren overal dat als mensen mij vrolijk en vriendelijk willen spreken ze na 10uur moeten bellen. Ondernemersvrijheid heet dat. ;D

 

Maar even een vraag aan Jasper.

 

Heb je eraan gedacht dat je jeugdige werknemer waarschijnlijk ook veel online rondsmurft. HL staat op de 1e pagina bij het googelen van jouw naam. Misschien is het handiger dit soort discussies anoniem te voeren, want als hij of zijn vader toevallig deze discussie hier leest, zouden zij dat wel eens kunnen gebruiken om een dossier tegen jou op te bouwen. Of hebben de juristen hier hem op het idee gebracht zich ziek te melden.

 

Tot zover mijn twee centen.

 

Veel succes ermee!

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

2 weken geleden? Dit topic is 2 maanden oud, de werknemer heeft inmiddels eieren voor zijn geld gekozen en heeft ontslag genomen en is inmiddels aan het werk als postbode. Alle spullen zijn ingeleverd en alle reservering zijn uitbetaald

Einde verhaal voor ons dus.

 

@PJ, bedoel je het verhaal over het -8 uren contract, deze werkt nog steeds voor mij en we zijn allebei erg tevreden. We gaan binnenkort zelf een project samen doen, waarbij hij dan mijn opdrachtgever wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.