• 0

Tape Backup Unit of Externe harde schijf?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als die externe schijf groot genoeg is om voorlopig al je backups op kwijt te kunnen zou ik daarvoor gaan. Het is gemakkelijk, vrij snel en vast het goedkoopste.

 

Tape is handig als 1 schijf te klein is, of als je het een en ander tegen fysieke schade wilt beschermen (tapes neem je makklijk mee of leg je in de kluis). Het is echter wel minder gemakklijk backups maken, je moet toch tapes wisselen etc.

Link naar reactie
  • 0

Een harddisk backup oplossing is een 1 op 1 copy. Grote kans dat wanneer je iets weggooit dat dat ook uit je backup verdwijnt. Daarnaast blijft dat kastje waarschijnlijk gewoon bij de server staan en is dus niets meer dan een soort RAID systeem (wat je al in je server hebt zitten toch?) Als je hem toch heen en weer gaat slepen ben ik benieuwd naar de levensduur van zo'n ding. M'n streamer draait al 5 jaar.

 

Tapes hebben veruit mijn voorkeur. Streamers zijn redelijk aan de prijs zeker als je wat groter formaat wilt hebben. Maar je kunt de tapes makkelijk meenemen wat Ben al zei (brandverzekering is leuk maar als je backup ook verbrand heb je nog steeds weinig bedrijf om mee verder te werken) Ook is het voordelig om eens per kwartaal een tape met een volledige backup uit de roulatie te halen zodat je een historisch archief hebt Tapes wisselen hoeft niet als je voldoende grote streamer aanschaft en zelfs als het niet past kun je het beperken door een goed backup schema.

 

Ik draai eens in de maand een volledige backup van systeem en data, eens per week een volledige backup van de data en dagelijks een incrementele backup. Past allemaal op een 24 gig tape. De tapes zitten in twee sets voor een week waarvan er 1 buiten het pand opgeslagen is. Bij problemen heb ik dus (maar) twee tapes nodig en in het ergste geval is 1 week werk weg.

 

Als je voor tape gaat kies dan voor DAT of DLT en niet de oudste standaard. Heb het een keer meegemaakt dat het vinden van een streamer om de tapes terug te zetten erg lastig was (was een DAT-2 zo even uit m'n hoofd) Alternatieven van 1 fabrikant zijn ook niet handig, lekker goedkope streamer fabrikant ging 2 jaar geleden nog failliet (OnStream)

 

Link naar reactie
  • 0

Als er geen apparatuur meer te krijgen is om de tapes te lezen is dat inderdaad een flink probleem. De kans is natuurlijk klein dat zowel je harddisk(s) als de tapedrive het tegelijk begeven, maar de wet van murphy bestaat nog steeds, en bij fysieke vernietiging (brand, water, etc) zit je met hetzelfde probleem. Er zijn bedrijven die zo ver gaan dat ze bij een nieuwe backup oplossing meteen 2 streamers kopen, waarvan er 1 (offsite) de kluis in gaat.

 

Maar goed, in de praktijk heb je backups vaker nodig als gevolg van user error dan door fysieke schade aan de dragers, en dan volstaat zo'n externe harddisk prima. Het grote verschil met RAID is dat je op de externe disk een snapshot van de data behoud, terwijl dat met RAID niet het geval is (als daar iets gedelete wordt door user error of bijv een virus, is het ook echt verloren).

Link naar reactie
  • 0
Het grote verschil met RAID is dat je op de externe disk een snapshot van de data behoud, terwijl dat met RAID niet het geval is (als daar iets gedelete wordt door user error of bijv een virus, is het ook echt verloren).

 

Klopt als een bus, RAID beschermt alleen tegen harddisk crashes. Maar helaas kom je er maar al te vaak te laat achter dat iets weg is. Als je dagelijks zo'n snapshot maakt heb je maar een paar uur de tijd om er achter te komen dat er door een gebruikersfout of virus iets mis is gegaan. Een backup die verder terug gaat in de tijd is dan heel erg prettig. Denk dat dat eigenlijk (naast de portabiliteit) het belangrijkste verschil is: je kunt met tape voordelig van veel verschillende versies en over een langere periode backups bewaren.

 

Geval wat ik noemde met moeilijk beschikbare streamers was inderdaad brand.

 

Edward: ik geloof niet dat je zo een heel eenduidig antwoord hebt ;)

 

Nog een aanvulling:

Als prijs het belangrijkste criterium is maak dan eens een lijstje van wat je kwijt zou zijn bij: per ongeluk delete indrukken op de verkeerde plek, een virus, een sneaky foutje in je harddisk dat langzaam fouten in documenten genereert, inbraak, brand etc, wat dat je zou kosten en wat het risico is. Vermenig het risico met de kosten van verlies en je hebt een bedrag dat redelijk is om uit te geven aan backup maatregelen. Ik had ooit wat getallen voor brand en inbraak maar kan ze zo 123 niet vinden. Misschien dat de verzekeringsexperts wat getallen kunnen noemen.

Link naar reactie
  • 0

Online backup is inderdaad ook zo gek nog niet, er zijn inmiddels meerdere aanbieders in.

 

Qua prijs valt het eigenlijk wel mee, als je niet heel veel gegevens hebt die backup behoeven. Natuurlijk hoef je niet het hele systeem te backuppen, maar je kunt ook kiezen voor alleen belangrijke directories. Het grootste nadeel lijkt mij toch de beperkte snelheid - zeker bij de eerste backup of wanneer veel grote bestanden zijn aangemaakt. Als je systeem toch 24/7 draait lijkt me het geen probleem dit uit te voeren buiten werktijd.

Link naar reactie
  • 0

Harddisks zijn tegenwoordig ook zo groot dat op werkplekken vaak vele gigabytes aan vrije ruimte over is. Voor kleine netwerkjes zonder server kun je die ook nog benutten om een kopie te maken (maar denk weer aan brand)

 

Voor de echte avonturiers: probeer eens rsync. Remote synchronisatie van bestanden die alleen verschillen in bestanden kopieert. Heb het draaien onder FreeBSD voor updates maar moet ook kunnen onder Windows.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor juristen en andere vertrouwensprofessionals is een backup service op het Internet denk ik geen optie.

 

Een tape of een aantal harde schijven zijn de beste opties. Vroeger (tot een jaar of vijf geleden) was de harde schijf nog niet betrouwbaar genoeg. Tegenwoordig komt het nog maar zelden voor dat een harde schijf het zelfs bij intensief gebruik binnen drie jaar opgeeft.

 

Een USB harddisk is voor de dagelijkse backup genoeg. Voor het archiveren zijn er echter betere oplossingen. De DVD dient zich aan, maar de duurzaamheid is nog niet aangetoond. DAT en DLT zijn wel betrouwbaar genoeg. Ik adviseer HP of Seagate en als software BrightStor of Veritas.

 

Als je gaat archiveren moet je een ding in de gaten houden: de beschikbaarheid van de hardware. Als je twintig tapes in je kluis hebt en na vijf jaar eens iets moet terughalen, heb je dan ook nog een werkende tapedrive? Leg een tapedrive in je kluis en voer halfjaarlijks een test uit. Kijk dan ook of het type medium en drive nog op de markt is. Mocht dat niet het geval zijn, ga dan zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe oplossing. Als de drive waarmee je de backups maakt kapot gaat, koop dan een nieuwe voor in de kluis en hang dat ding wat in de kluis ligt in je computer. Mocht blijken dat het model eruit ligt of niet lang meer verkrijgbaar is, stap dan gelijk over op iets anders.

 

Het mag vreemd klinken om zo voorzichtig te zijn met de hardware, maar de aloude Maynard drives en de verschillende QIC-tapes werden jarenlang gezien als betrouwbare backups. Ik heb echter al situaties gezien waarin de streamers niet meer vervangen konden worden. Ook DAT en DLT kunnen in de toekomst afgedankt worden. Bedrijfsinformatie moet je tien jaar bewaren en klantendossiers misschien wel langer.

 

Ten aanzien van de tapes

Een product als BrightStor houdt het gebruik van de tapes bij. Standaard wordt het systeem ingesteld om een tape na een jaar te vervangen. Doe dat ook. Opslagmedia zijn niet oneindig bruikbaar en de backup moet de perfectie nabij zijn.

 

Nog iets over robots

Een robot biedt ruimte aan meerdere tapes. Gebruik dit niet om de complete weekbackup te laten uitvoeren. Je verzekeringspolis voor electronica en computerapparatuur verlangt waarschijnlijk slechts een wekelijkse backup, maar biedt geen dekking voor gegevensherstel. Maak dagelijks backups en bewaar ze op een brand- en criminaliteitveilige afstand van je server.

 

Tot besluit:

Controleer de backup eens in de zoveel tijd fysiek door steekproefsgewijs wat bestanden terug te zetten.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

.....

Voor de echte avonturiers: probeer eens rsync. Remote synchronisatie van bestanden die alleen verschillen in bestanden kopieert. Heb het draaien onder FreeBSD voor updates maar moet ook kunnen onder Windows.

 

Rsync is ook erg geschikt om online backups te maken op een tweede harddisk. Ik gebruik dit als bescherming tegen user-error.

 

Mijn volledige backup-strategie met de verantwoording:

 

Twee servers [tegen hardware storingen]

elk met twee harddisks [voor performance en filesystem-corruptie].

De servers vormen een cluster en zijn dus elkaars gelijke [ook handig bij gepland onderhoud]. Ze staan in verschillende delen van het pand [risicovermindering brand, overstroming, diefstal]

De disks worden met netwerk-RAID (DRBD) continue gesynchroniseerd [niet intern, dus werkelijk gescheiden controllers en stroomvoorziening]

Elk uur een snapshot backup met rsync van de eerste naar de tweede disk [tegen user-error, vergissingen, virussen], backups zijn daardoor ook voor gebruikers zelf leesbaar [tegen onvindbare beheerders] en kunnen na een uur onmogelijk meer verwijderd worden..

Elke maand een backup op DVD die offsite wordt bewaard [tegen brand, diefstal, (natuur)rampen en onaardig personeel].

Op de DVD brandt ik ook alle snapshot-backups, zodat er een historie op uur-niveau bewaard blijft.

DVDs om de maand van een ander merk [tegen slechte DVD-series].

De snapshot-backups blijven twee maanden op de tweede harddisk(s) staan zodat ze op tenminste twee backup-sets terecht komen [tegen rotte individuele DVD's]

 

En omdat het m.i. vrij degelijk is, hoeven de individuele onderdelen niet bijzonder hoogwaardig te zijn. De hardware bestaat uit de goedkoopste machines die ik kon vinden, met gewone IDE-disks.

 

Alle software is OpenSource.

 

Er is in dit voorbeeld ca 17 GBytes aan netto gegevens. De snapshot-backups nemen zo'n 22 GBytes in beslag.

Backuppen lukt me meestal op 4, soms op 5 DVD's (=iets minder dan 20GBytes).

De DVD's zijn op elke Windows, Linux of Apple computer te lezen en bevatten *alle* versies van *alle* bestanden van de afgelopen twee maanden.

 

Link naar reactie
  • 0

Onderschat het belang niet van het feit dat je je backups BUITEN je bedrijf bewaart. Als het afbrand of er wordt ingebroken, heb je je gegevens tenminste nog.

 

EXTERNE opslag hoeft niets te kosten, je geeft het gewoon mee aan je personeel of je neemt het zelf mee naar huis. Ook kan je onderlinge afspraken maken met collega-ondernemers uit de buurt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Onderschat het belang niet van het feit dat je je backups BUITEN je bedrijf bewaart. Als het afbrand of er wordt ingebroken, heb je je gegevens tenminste nog.

 

EXTERNE opslag hoeft niets te kosten, je geeft het gewoon mee aan je personeel of je neemt het zelf mee naar huis. Ook kan je onderlinge afspraken maken met collega-ondernemers uit de buurt.

 

Ik heb gewoon een Firewire/USB2 HD in de brandkast liggen, vind ik makkelijker dan het gerommel met die tapes.

Servers staan nou eenmaal vaak in een ruimte die weer op slot zit.

En dan zul je net zien dat iemand op vrijdag vergeet de tape te ruilen.

Of dat de tapesteamers ineen sbandjes gaat vreten, of hij stopt ermee en er is geen vervanger te koop

Link naar reactie
  • 0

Servers staan nou eenmaal vaak in een ruimte die weer op slot zit.

En dan zul je net zien dat iemand op vrijdag vergeet de tape te ruilen.

Of dat de tapesteamers ineen sbandjes gaat vreten, of hij stopt ermee en er is geen vervanger te koop

 

Voor het maken van backups zitten zowel aan de tape als hd voordelen en nadelen. Een tape is robuster en je kunt hem makkelijker in een kluis bewaren. Zogenaamde DLT's van quantum kunnen gemiddelde zo'n 70 GB of meer aan.

 

Het is uiterst robuust, op school zijn we er zelfs test software voor aan het schrijven. de data wordt al standaard door het apparaat getest. Er zijn ook goede reparatie bedrijven voor de dlt's. zodat je niet snel data verliest. vaak kunnen de tapes netjes nog opgerold worden.

 

En bij een schijf ligt dit anders, recovery van een schijf is echt duur. En het voordeel van een tape is dat je makkelijk een tweede copy ervan kan maken. En met een hd betekent het weer een tweede schijf i.p.v. een tape.

 

Wat nog belangrijker is bij backup is de opzet van een backup plan:

 

complete backup of synchrioniseren?

1 keer per week/ per maand enz

op meerdere plaatsen dezelfde gegeven hebben liggen bescherming tegen brand.

 

Maak een goede administratie van je backups wel zo belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

hallo daar,

backup strategie die ik hanteer:

Op 't moment dat een systeem draait op zijn initiele OS met de vereiste applicaties, maak ik een image van de harde schijven/partitie, alsmede een kopie van de MBR. en de partitie table

Dit doe ik met de SystemrescueCD (linux)

Dit alles op een 160G WD externe schijf.uiteraard zorg ik er voor dat dit alles op een of meerdere DVD's gezet kan worden.. De images worden dus " gechunked" in maximaal 4,3 G.

Na het maken van de images en MBR partitie backup, ga ik eerst testen of er inderdaad van de images gestart kan worden.

Als dat het geval is , gaat alles naar DVD, en komt er een bijbehorende startup DVD . Als alles werkt gaat de externe schijf mee naar huis., waarna er alleen nog maar dagelijkse data backups op USB stick gemaakt worden.

Uiteraard zijn er meerdere USB sticks die rouleren, en deze worden thuis getest.

regelmatige test op een identiek testsysteem waarborgen de werking van de backups.

 

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat deze strategie niet helemaal een 100% uptime garandeerd, maar de maximale downtime is ongeveer 1 uur bij total loss van de harde schijf, of het hele systeem..

 

Indien alleen de harde schijf overlijd, kun je de image files gebruiken , en ben je binnen een half uur met een nieuwe schijf weer op. Als het hele systeem afbrandt oid, heb je de data sticks nog.

In geval van total loss van een systeem maakt het niet meer uit welke strategie je ook gebruikt, vrijwel altijd heb je nooit een identiek reserve systeem, of moet je zelfs een nieuwe aanschaffen, zodat altijd de systeem eigen files waardeloos worden....(andere processor, andere video kaart andere netwerk kaart etc etc.)

 

Voor elke bedrijfstak zullen er verschillende eisen zijn, maar ik denk dat deze strategie voor de meeste beginnende ondernemers het betaalbaarst en simpelst is.

 

In mijn verleden hebben tapes toch vaak voor problemen gezorg. Omdat ze niet meer leesbaar waren; omdat de koppen net smerig waren tijdens de backup; tapedrive kaduk.... veel ellende.

Met de huidige harde schijven en raid systemen, vindt ik het tapen wel goed geweest...........

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.