Beste forumleden,

Ikben bezig mijn bedrijf te staken, tenminste mijn compagnon neemt mijn deel van de vof over. Nu raak in de ar over de stakingswinst,

Boekwinst pand (mijn deel) 220.000

Fiscale oudedagsreserve 70.000

Eigen vermogen zonder for 72.000 negatief

Overname som 250.000

De oerwaarde pand en for is stakingswinst, maar ik ontvang 250.000, terwijl eigen vermogen zonder for negatief is.

Is mijn stakingswinst nu 250 + for 70 dus 320 of moet ik het negatieve vermogen hierook op corrigeren.

Dus dan krijg ik overwaarde pand 220, 30 rest betaling dus 70 negatief + 30 is ook stakingswinst?

BVen het spoor bijster???

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42100-berekening-stakingswinst/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

dag ondernemerstop

Ik wil je iets verder op weg helpen dan alleen de stakingswinst. Dat zegt op zichzelf namelijk helemaal niets als je een onderneming staakt. Je zult toch willen weten hoeveel er onderaan de streep resteert na belastingen? Wat vragen:

Waarom ben je geïnteresseerd in de fiscale stakingswinst?

Overweeg je de opties voor een lijfrente? Zo ja, hoe oud ben je?

Wie is de eigenaar van het pand? Zit de overdracht van het pand besloten in die 250K? En wie heeft de booekwinst op het pand bepaald?

Kun je aangeven hoe het gekomen is dat je EV zonder de FOR 72K negatief is en de FOR 70K positief?

En heb je echt geen adviseur ingeschakeld bij een bedrijfsbeëindiging?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Er is een adviseur bij betrokken, maar voordat we daarmee zitten ben ik graag goed voorbereid.

Mijn compagnon zal verdergaan maar krijgt niet de financiering van de bank om mij uit te kopen. De fiscale winst is van belang omdat ik wel af moet rekenen maar nog niet gelijk geld zal zien.

Lijfrente was eerste optie (59) maar als er niet direct geld vrijkomt wordt dit al lastig

De boekwinst is bepaald doordat er taxatie door makelaar heeft plaatsgevonden en dit in verhouding met de waarde op de balans.

De for is in vele jaren opgebouwd bedrijf bestaat reeds 30jaar. Negatieve vermogen komt voornamelijk door de slechtere resultaten de afgelopen 3 jaar. Onderneming is nog wel winstgevend maar opnamen gaan er natuurlijk ook af.

• 0

Stakingswinst: het totaal van: stille reserves, goodwill, FOR, overige fiscale reserves en desinvesteringsbijtelling.

Nu weet ik die laatste twee niet, maar de rest:

Stille reserve pand (jouw deel): 220.000

FOR: 70.000

Goodwill?

Goodwill is de meerwaarde van jouw aandeel in de VOF. Kort door de bocht: jij bent de VOF 2.000 schuldig (negatief EV na correctie FOR) en je krijgt er 30.000 (250.000 min 220.000 pand) voor. Totaal kun je dus 32.000 toerekenen aan de meerwaarde van jouw aandeel in de VOF.

Stakingswinst = 220 + 70 + 32 = 322.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar