• 0

Samenwerking met een marketingbureau gaat fout: hoe zit het met merkenrecht?

Hallo,

 

Ik heb een bedrijf in IT en ik heb vorig jaar zaken gedaan met een marketingbureau. Zij hebben op mijn verzoek een nieuw logo / huisstijl ontworpen (naam is behouden).

 

Het volgende is het geval: dit bureau heeft eerst een eerste voorstel gedaan; dit beviel niet, dus hebben ze een tweede voorstel gedaan. Dit voorstel is door mij goedgekeurd. De facturen voor het tweede voorstel is betaald, echter heb ik vorig jaar de fout gemaakt akkoord te gaan met latere betaling van een deel van het eerste factuur. De communicatie met dit bureau is nu nog goed, echter verwachten ze nu wel snel betaling, terwijl ik dit pas in Oktober kan doen. Het bureau heeft eerder al gedreigd met beslaglegging op het merk en een incassotraject. Ik overleg op dit moment met het bureau over een betalingsregeling.

 

Ik heb het merk zelfstandig gedeponeerd bij het Benelux merkenbureau.

 

Vraag 1: in hoeverre kan dit marketingbureau beslag leggen op het merk (of onderdelen daarvan; logo, slogan, naam, kleuren) die ze hebben aangeleverd? De naam en slogan bestonden al en zijn door mij aangeleverd. Dit bureau heeft alleen de vormgeving en de kleuren bepaald.

 

Vraag 2: in hoeverre kan ik het merk (of onderdelen daarvan) hergebruiken voor nieuw ontwerp? Mochten ze aanspraak kunnen maken op het merk, kan ik dan met de naam en slogan een alternatief ontwerp laten maken, zonder inbreuk te plegen op een eventueel merken- of auteursrecht dat dit bureau claimt te hebben.

 

Vraag 3: Wat maakt een merk uniek?

 

Bedankt voor de hulp! Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet hier juridische niet veel van af maar ik verwacht dat de eerst volgende vraag natuurlijk gaat worden;

 

Wat zijn de afspraken met het bureau? (AV en contract)

Hierin staat meestal wanneer jij de rechten over de huisstijl krijgt etc.

Link naar reactie
  • 0

Afspraken met het bureau zijn dat ik medio 2013 (juni) de resterende betaling doe. Het contract refereert hier alleen aan door: "facturering geschied na oplevering" en naar de algemene voorwaarden.

 

Onderstaande vragen zijn algemener, maar specifiek juridisch van aard opdatik snel een inschatting kan maken van mijn positie. Dan weet ik van welke dreigingen ik iets aan moet trekken, en welke niet.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ze dreigen met beslaglegging dan gaat de communicatie niet goed.

 

Hebben we het over volwassen bureaus of over een stelletje klussers/klungels?

 

Er is opdracht gegeven. Er zijn verschillende voorstellen besproken. Er zijn begrotingen/offertes gemaakt. Die zijn goedgekeurd. Er is een logo goedgekeurd en in gebruik genomen. Er hebben betalingen plaatsgevonden.

 

Alleen heb je niet alle betalingen gedaan. Wat bedoel je met 'latere betaling van het eerste deel van de factuur'? Is het eerste voorstel apart in rekening gebracht? Is betaling in termijnen afgesproken.

 

Medio juni is nu voorbij, dus het lijkt erop dat je elders geld moet lenen om aan je verplichtingen te voldoen en niet je 'marketingbureau' als bank kan gebruiken.

 

Is het auteursrecht op het beeldmerk overgedragen/

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Dieter195,

 

bij het ontwikkelen van logo's en huisstijlen is het zeer ongebruikelijk dat één voorstel zonder varianten of concepten wordt gedaan. Het is gangbare praktijk dat je uit meerdere opties in soms meerdere beslisrondes (met aanpassingen) kiest. Nu je kennelijk wat anders overeengekomen bent, meld je je hier twee voor twaalf. Betalingsregeling voor een vervallen logo of huisstijl, het moet niet gekker worden (van beide partijen)...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jouw reactie.

 

De dreiging met beslaglegging is vorig jaar geuit, toen we de discussie hadden of er over het eerste (afgekeurde) voorstel een factuur gestuurd mocht worden. Op dit moment is hier geen sprake van.

 

Het is een volwassen bureau. Er zijn twee facturen geweest: één voor het eerste (afgekeurde) voorstel, en één voor het goedgekeurde voorstel. Helaas ben ik vorig jaar akkoord gegaan met betaling de eerste en de volledige tweede factuur. Een deel van de eerste factuur is hetgeen er nu openstaat. Ik heb alle bronbestanden van het beeldmerk ontvangen, verder hebben we geen contractuele overdracht gedaan van het beeldmerk.

 

Er is op dit moment geen sprake van 'dreiging' o.i.d., maar ik anticipeer hierop. Achteraf gezien had ik het natuurlijk graag anders gedaan, en realiseer ik me dat ik beet ben genomen door (ook) te betalen voor het eerste voorstel zonder alternatieven. Een wijze les!

 

Zouden jullie iets specifieker in kunnen gaan op de juridische aspecten van het merkenrecht?

 

Bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

Beste Dieter,

 

De kleuren in combinatie met de vorm maken het gemaakte ontwerp uniek en op zichzelf staand. Als jij de naam en de slogan hebt aangeleverd kan het marketingbureau daar geen aanspraak op maken, gezien zij dit niet vervaardigd hebben.

Zij hebben enkel zorg gedragen voor het ontwerp.

 

Onderdelen van een bestaand ontwerp "hergebruiken" kan in theorie, maar is "not done". Tevens maak je dan inbreuk op auteursrecht van de maker (in dit geval het marketingbureau). Als zij zich kwaadwillend willen opstellen delf jij het onderspit.

Per slot van rekening breek jij de overeenkomst, mocht jij nu met een andere partij in zee gaan.

 

Je kan in principe altijd een andere ontwerp laten maken met de door jouw bedachte naam en slogan, zolang je aan anderen je verplichtingen voldoet.

 

Maar als je nu niet direct hun faktuur kan betalen, hoe kan je dan wel een nieuw ontwerp betalen?

 

Het advies van TwaBla om geld te lenen lijkt mij geen onaardig idee. Heb je al eens geprobeerd om met hun rond de tafel te zitten vanwege de situatie?

 

Link naar reactie
  • 0

@JoeriT: Ik overweeg alle scenario's, en één daarvan is het moeten vervaardigen van een alternatieve huisstijl wanneer het bureau beslag legt op de door hun vervaardigde huisstijl. Een ander scenario is dat ik inderdaad geld leen om de factuur alsnog te voldoen. Ik heb overigens het merk wel gedeponeerd bij het Merkenbureau Benelux.

 

Naam en slogan vallen dus buiten hun recht aangezien ik deze heb aangeleverd. Font ook?

 

@Highio: de algemene voorwaarden zijn niet meegeleverd met de offerte en/of opdrachtbevestiging. Hiernaar wordt wel een referentie gemaakt, dus deze moet ik opvragen bij de KVK. Deze zijn ook niet te vinden op de website overigens.

Link naar reactie
  • 0

Nou dat scheelt, als je ze niet hebt gehad, kunnen ze er ook niet naar verwijzen.

 

Ze moeten te handen worden gegeven, in praktijk wil dat zeggen dat meesturen met een offerte al dan niet per e-mail ook voldoende is.

 

Dit wil uiteraard niet zeggen dat je niet hoeft te betalen. Ik geloof dat je betalingstermijn zonder alg. voorwaarden op 30dagen staat.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overigens het merk wel gedeponeerd bij het Merkenbureau Benelux.

 

Woordmerk of beeldmerk? Het auteursrecht op een beeldmerk dient schriftelijk overgedragen te worden.

 

Je kan overigens een tegenvordering overwegen, als ze je het gebruik voor een betaald logo ontzeggen. Het tweede ontwerp is immers betaald...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Achteraf gezien had ik het natuurlijk graag anders gedaan, en realiseer ik me dat ik beet ben genomen door (ook) te betalen voor het eerste voorstel zonder alternatieven. Een wijze les!

 

Of je "beet bent genomen" hangt heel erg van de specifieke opdracht en de hieraan gekoppelde voorwaarden af.

 

Bij een opdracht op basis van uurtarief is het bijvoorbeeld niet per definitie onlogisch dat je ook de uren betaalt voor het ontwerp dat je uiteindelijk niet hebt gebruikt. De vraag is dan bijvoorbeeld wat voor informatie jij hebt aangeleverd over jouw eisen en wensen en of het ontwerp daar in principe aan voldeed. Was dat het geval en waren er andere redenen waarom het ontwerp jou "niet beviel", dan zie ik geen reden om voor de uren van het eerste ontwerp niet te hoeven betalen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is het 2e en definitieve logo, althans het design ervan, betaald en daarmee overgedragen in jouw eigendom of je hebt een zogenaamd gebruiksrecht verkregen. Dit is afhankelijk van de afspraken. Als die niet zijn gemaakt kan het bureau het auteursrecht behouden maar mag je volgens mij dat logo gewoon blijven gebruiken waar het voor bedoeld is (gebruiksrecht).

 

Hoe sterk het eventuele auteursrecht is hangt overigens af van de mate van originaliteit van het logo. Gewoon een naam met slogan in een standaard (leuk) lettertype in een bepaalde kleur geeft m.i. geen sterk recht. Omdat je zelf de naam (het woordmerk) en de slogan hebt ingebracht kan je die in ieder geval blijven gebruiken.

 

Kortom ik denk op basis van jouw ingebrachte informatie niet dat ze sterk staan om je het gebruiksrecht van het (betaalde) logo af te nemen.

 

Neemt niet weg dat ze op basis van gemaakte afspraken wel recht hebben op het voldoen van een (onbetwiste) openstaande rekening. Daarvoor kunnen ze gewoon een incasso procedure starten en de kosten (zijn gemaximeerd) daarvan samen met de wettelijke rente in rekening brengen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal dus inderdaad moeten uitzoeken of het auteursrecht is overgedragen of er een gebruiksrecht geldt.

 

@Twabla: Het beeldmerk is geregistreerd. Bedankt voor de tip!

 

@Sabra: factuur kan in Oktober wel betaald worden. De redenen dat ze 'aan het stijgeren zijn' is dat 50% van de eerste factuur nu 10 maanden openstaat, dus zij willen betaling zien. De deal hier was dat ik dit in Juni ging betalen, maar o.a. door vertraging met IT-ontwikkeling kan ik pas later omzet gaan draaien. Ze zijn hiervan op de hoogte. Het feit dat ze een dergelijke betalingstermijn zo ver hebben opgeschoven geeft ook al aan dat er iets niet helemaal in de haak is.

 

@John Bouwmans: er is hier sprake van een vaste afgesproken prijs, echter wordt er niet gesproken over goedkeuring en alternatieven e.d..Ik moet hier hun algemene voorwaarden op naslaan. De offerte zegt simpelweg: 'Campagnebeeld: ontwerpen van een campagnebeeld ten behoeve van ...... toegepast in de communicatiemiddelen, advertentiestramien en social media'. Naast 'Campagnebeeld' zijn er vaste prijzen uitgebracht voor 'Concept' en 'Naam/pay-off' en 'artwork'. Hun eerste voorstel is niet geaccepteerd, het tweede wel.

Ik had mijn redenen waarom het eerste ontwerp niet beviel. Ik was op zoek naar een bepaalde positionering van het product, en het eerste voorstel voldeed niet aan deze positionering. Nogmaals ik moet de AV naslaan op eventuele 'clausules' over het niet accepteren van voorstellen.

 

@Hans: Dus ik begrijp dat het risico op invordering van het gebruiksrecht / auteursrecht niet groot is. De afspraken zijn gemaakt, dus natuurlijk hebben ze wel het recht op incasso etc.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Viel dat eerste voorstel (welke afgekeurd is) onder 'Concept' in de offerte of is daar een andere offerte voor uitgebracht? Meestal is het namelijk zo dat een voorstel bestaat uit een aantal schetsen, waaruit een keuze (of combinatie) wordt gemaakt. Ik begreep uit je vorige posts dat je geen alternatieven hebt ontvangen. Afhankelijk van de offerte zou het logisch zijn dat je aankaart dat de twee voorstellen (waarvan er 1 is goedgekeurd) binnen een conceptfase vallen. (en dus eigenlijk twee alternatieven zijn)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is tamelijk ongebruikelijk dat er opnieuw onderhandeld wordt als een eerste ontwerp (concept) niet voldoet, maar dat is uiteindelijk aan beide partijen. Topicstarter is accoord gegaan met twee betalingen voor twee opeenvolgende ontwerpen. Nou zijn er allerlei redenen waarom hij zich niet aan die overeenkomst wil of kan houden, maar dat is niet het probleem van de ontwerper. Die kan dus tot incasso overgaan.

 

Het auteursrecht is niet overgedragen, dus moet van een implicite licentie uitgegaan worden. Op basis daarvan is het beeldmerk geregistreerd. Het lijkt me sterk dat de ontwerper zomaar dat beeldmerk kan opeisen. Die zal eerst een incassoprocedure moeten starten en daaruit volgt slechts een financiële vordering.

 

Overigens is er sprake van 50% van de eerste nota. Volgt die andere 50% later of hoeft slechts de helft betaald te worden? Als het een betalingsregeling is, dan heeft het niet nakomen van de afspraak mogelijk tot gevolg dat de volle 100% opeisbaar wordt.

 

Betrof het een bestelauto, dan was het excuus 'inkomsten zijn vertraagd' ook niet acceptabel geweest.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Sabra: bedankt voor jouw reactie. Er is één offerte uitgebracht; er zijn twee facturen gestuurd. De offerte was fixed-price. Er is een briefing geweest, waar ik heb uitgelegd wat mijn behoefte was (inclusief uitgebreide voorbereiding mijnerzijds) en eventuele knelpunten zijn meteen besproken.

Na het eerste voorstel, wat een definitieve presentatie was (er is eerder geen overleg geweest over alternatieven en/of schetsen), is er een tweede voorstel gedaan (deze keer met meer overleg en alternatieven). Op basis daarvan zijn er 2 facturen uitgebracht.

Ik ga het zeker ten sprake brengen dat dit geen gebruikelijke gang van zaken is.

 

@Twabla: bedankt voor jouw reactie. De onderhandeling heeft pas plaats gevonden na het afronden van de levering door dit bureau. Ik was namelijk onaangenaam verrast dat er 2 facturen verstuurd waren.

Ik heb destijds de fout gemaakt hierin mee te gaan in de onderhandelingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het zeker ten sprake brengen dat dit geen gebruikelijke gang van zaken is.

 

De "gebruikelijke gang van zaken" is dat de kosten van het maken van schetsen en alternatieven en het overleg hierover met de klant gewoon versleuteld zitten in de prijs. Het kan dus best zo zijn dat jouw eerste offerte qua prijs een stuk lager lag dan die van collega-bureau's omdat er rekening gehouden is met één direct definitief ontwerp.

 

Als dat ook de afspraak was is het feit of dit "gebruikelijk" is in mijn optiek niet echt meer relevant.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.