[Artikel] De jungle van de inhuurplatforms

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De jungle van de inhuurplatforms

 

Korte samenvatting:

Wat moet Nederland eigenlijk met die vele honderden inhuurmarktplaatsen waar zelfstandige professionals zich kunnen en soms moeten inschrijven voor mogelijke opdrachten?

 

Hoe vind je je weg in dit onsamenhangende doolhof van online vraagbaken waarvan helemaal niet vaststaat of ze inderdaad een reële kans op een opdracht opleveren. Krijg je via deze weg eigenlijk wel inzicht in openstaande opdrachten of moet je het doen met ‘u krijgt een seintje als we iets voor u hebben’?

 

Is die partij die verlangt om allerlei gegevens te leveren zelf eigenlijk wel open over wie de opdrachtgever is en over de wijze waarop klussen worden gegund? Wordt er ook inzicht gegeven in het aantal al ingeschreven zelfstandige professionals die mogelijk naar dezelfde opdracht vissen?

 

Worden de gevraagde gegevens eigenlijk wel ordentelijk beschermd? Kun je je behoorlijk profileren? Wordt er informatie verstrekt over aangeboden uurtarieven voor opdrachten? Hoe groot is eigenlijk de kans dat je de gunning van de opdracht gepaard gaat met een fikse rekening van de inhuursite?

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Toen de column van Linde Gonggrijp onder mijn aandacht werd gebracht, dacht ik huh?

 

Een aantal gemeentes koopt externe dienstverlening in via inhuurdesks die ook de facturering afhandelen. Een aanbieder kan niet offreren buiten die desk om. Een toenemend aantal van dergelijke inhuurdesks heft standaard een fee per gedeclareerd uur.

 

Bij nader speurwerk schijnt ook Actal (Adviescollege regeldruk overheid) hier aandacht aan te besteden:

 

Vindt u dat de overheid u als ZZP-er met onnodige kosten opzadelt door het gebruik van een bepaald inhuurplatform verplicht te stellen? Heeft u ideeën en suggesties hoe het goedkoper kan? Ga naar het feedback formulier

 

En nog wat verdere navraag om mijn heen levert dit op:

 

Sommige gemeenten maakt gebruik van zo'n bureau.

Zie website van zo'n bureau , een aanbieder van inhuurdesks die meer gemeentes als klant heeft, voor iedereen een apart inhuurdeskje bouwt en hetzelfde principe hanteert (leverancier betaalt kosten inhuurdesk), waaronder een aantal gemeentes. Klik rechts op Marktplaatsdesk: daaronder zitten ook weer 6 gemeentes.

 

Wat vinden jullie hier nu van?

 

 

Link naar het artikel :

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

 

 

Vreemd dat gemeenten daaraan meedoen. Je betaalt een extern bureau dat vervolgens de markt van in te huren mensen beperkt tot de mensen die zich via een loket hebben ingeschreven. Een gemeente die mij wil inhuren kan mij een mailtje sturen, maar de gemeenten die zo'n inhuurdesk hebben gaan mij niet tegenkomen en kunnen mij dus ook niet inhuren. En ik zit daar helemaal niet mee :-)

 

Het lijkt me gelduitdezakklopperij.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En ik zit daar helemaal niet mee :-)

 

Vreemd dat dit je niets kan schelen. Lijkt mij toch dat je als ondernemer je niet wil laten beperken met mogelijk binnenhalen van opdrachten. Ikzelf vind het vreemd dat daar speciale loketten voor onstaan bij gemeenten.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Vreemd dat dit je niets kan schelen. Lijkt mij toch dat je als ondernemer je niet wil laten beperken met mogelijk binnenhalen van opdrachten. Ikzelf vind het vreemd dat daar speciale loketten voor onstaan bij gemeenten.

 

Het soort gemeenten dat zich een oor laat aannaaien met zo'n loket is niet het soort klanten dat ik wil hebben. Veel te omslachtig om met zulke lui te werken.

Link naar reactie

Ik kan me heel goed voorstellen dat gemeenten inkopen via een platform als Freelance of Hoofdkraan maar via zo'n klein loket weer minder. Misschien leggen ze de opdracht niet exclusief daar?

 

Op zich kun je er wel gebruik van maken, je inschrijven bij zo'n loket betekent eigenlijk dat je acquisitie deels door hun laat voeren en dat heeft dan een prijs.

 

Ik zou gewoon een berekening maken of het je waard is.

 

Vanuit de gemeente gezien lijkt het me niet superhandig, ik vind het op zich dan wel weer goed dat ze steeds meer outsourcen.

Link naar reactie

Ik vraag me de (maatschappelijke) doelstelling van gemeentes af om al dan niet exclusief samen te werken met dit soort tussenpartijen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de wenselijkheid van tussenpersonen in inkoop voor (lagere) overheden. Besparen ze kosten (bedingen ze korting), bewaken ze kwaliteit, of beperken ze inkoop- of inhuurrisico's? Of ben ik dan kortzichtig?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In basis gaat het er waarschijnlijk om dat het de gemeenten werk bespaard en ze de uitvraag bij het inhuurplatforum neerleggen. Het voordeel voor ondernemers is dat eenmaal ingeschreven men direct alle aanvraag- en beoordelingscritiera op dit podium ziet en daarop in kan schrijven.

 

Daarbij kan aangenomen worden dat het de gemeente indirect wel budget scheelt. Ze hebben geen eigen (inkoop)personeel nodig. Dat zal qua loonbelasting zeker schelen.

Als ondernemer dien je het loket voor de services wel te betalen. Het inhuurplatforum fungeert daarbij in principe als intermediair. Wat de precieze bedragen zijn weet ik niet, maar hoe zeer dit bericht mij ook verbaasde, moet ik wel eerlijk toegeven dat het op zich voor de ondernemers ook goed uit kan pakken.

 

Uit nieuwsgierigheid heb ik geïnformeerd wat inschrijven bij zo'n inhuurplatforum dan kost. Aan het inschrijven op de Inhuurdesk als ook op het reageren op opdrachten die worden uitgezet via de Inhuurdesk, zijn geen kosten verbonden. Wel betaal je als ondernemer een vergoeding voor de door hen geleverde diensten. Deze wordt in mindering gebracht op je factuur. Wat de kosten daarvan zijn weet ik niet, maar als ondernemer kun je die kosten waarschijnlijk wel verrekenen op je uurtarief.

 

Nu ben ik nog steeds niet van loketjes, maar nu schrijven niets kost, waarom zou je je niet inschrijven? Op zich toch geen verkeerde ingang als je op die manier opdrachten van de gemeenten kan binnenhalen?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Er is maar één punt van kritiek die overeind blijft. Waarom is dit niet ineens landelijk geregeld? Het lijkt erop dat gemeenten niet verder kunnen denken dan binnen hun eigen gemeentegrenzen. En dit geldt niet alleen voor dit loket. Soms lijkt et erop alsof elke gemeente weer opnieuw een wiel aan het uitvinden is als het o.a. infrastructuur e.d. betreft. Dat moet toch veel beter en goedkoper centraal geregeld kunnen worden.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Centraal regelen zal er naar leiden dat e.e.a. weer decentraal wordt uitgevoerd ;)

Zo zul je je als ondernemer wellicht bij diverse loketten in (kunnen) schrijven.

 

Wel heb ik een overzicht (op Hl.nl) kunnen vinden waar de overheidsopdrachten (gebaseerd op de aanbestedingswet 2012) gevonden kunnen worden met doorlinks van loketten die dit uitvoeren. Of dit landelijk de lading dekt is uiteraard nog maar de vraag.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vermoed dat er wel meer gemeenten niet tussen staan :-\

 

En de websites zelf van de gemeenten richten zich met name op burgers in hun "wijk" dan op ondernemersinfo. Als ondernemer zou ik dus bij de gemeenten navragen of en welk inhuurplatfora zij gebruiken en je als ondernemer daar wel inschrijven. Elke ingang tot binnenhalen van klanten is er één. Zo ook gemeenten. Bovendien weet je niet of zo'n extern inhuurloket écht alleen maar voor de gemeenten werkt. Het kan zomaar ook via andere kanalen werk opleveren. Althans... dat zo denk ik dan. Als er toch loketten zijn, dan maar wat energie qua tijd erin stoppen en inschrijven.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het enige wat ik nog wars vind is dat je als ondernemer aan het inhuurloket per gewerkt uur een bepaald fee moet betalen. Terwijl het de gemeenten zijn die deze loketten gebruiken en dus min of meer door hen in het leven zijn geroepen om de juiste kandidaten te vinden. Zou het dan niet logischer zijn dat de gemeenten hiervoor betalen i.p.v. andersom?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Ik denk dat gemeenten de ontwikkeling en exploitatie uit handen hebben gegeven en dat dit gewoon een slimme ondernemer is die ertussen zit en er markt in ziet. Zal hem in de aanloop wel niet gelukt zijn om de gemeenten te laten betalen, dus dan maar "in reverse" natuurlijk.

Link naar reactie

Als interim manager bestaat mijn bedrijfsmodel uit het verhuren van mezelf voor opdrachten. Ik behoor dus tot de doelgroep van die jungle van inhuurplatforms. Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar talloze platforms afgestruind, profielen aangemaakt en gereageerd op opdrachten.

 

De meeste platforms zijn erg intransparant en veelal hoor je na een reactie op een opdracht helemaal niets meer. Soms is het ook twijfelachtig of de inhuurdesk van een opdrachtgever nu beheert wordt door de opdrachtgever of een tussenpartij. Dezelfde opdrachten blijken soms ook op meer plaatsen voor te komen, met afwijkende details.

 

De kosten verschillen nogal, en de transparantie daarover ook. Sommige platforms rekenen een abonnement voor je duur van je inschrijving, anderen berekenen een bedrag per aangenomen opdracht en weer anderen een marge per uur. In de laatste twee gevallen loont het om te zoeken of de opdracht op meer plaatsen wordt aangeboden. Als ik reageer via een bureau dat doodleuk 20 euro bij mijn tarief opdrukt (en ja, dat is geen uitzondering) maak ik natuurlijk minder kans bij de opdrachtgever dan dat ik reageer met mijn eigen tarief en eventuele kosten anders afhandel.

 

Op dit moment werk ik voor een organisatie die alle inhuurgedoe (werving, selectie, administratie) heeft aanbesteed. Zo zijn er drie grote brokers gecontracteerd die alles regelen en allemaal slechts 2,50 per uur toucheren. De opdrachtgever betaald deze fee. Heel transparant en overzichtelijk, en mijn facturen worden keurig op tijd betaald. Om elke vorm van tussenpartijen zakkenvullers en geldkloppers te noemen gaat me dan ook te ver. Er gebeurd veel werk dat zo’n tussenpartij al snel veel efficiënter kan doen dan de organisatie zelf.

 

Maar helaas hebben alle overheden het anders geregeld. Mooi is https://www.deventerhuurtin.nl/ waar zelfs de gunningen inclusief het tarief worden gepubliceerd. Mooi transparant! Maar ik moet dus regelmatig al die gemeenten en provincies langs surfen. Ondertussen zijn er ook weer andere sites de me dat (tegen betaling, uiteraard) uit handen nemen door weer overzichten te maken van het aanbod op de inhuursites.

 

Aan de andere kant, als de overheid een centraal loket zou laten ontwikkelen voor de hele overheid zou dat natuurlijk weer uitlopen op een enorm log iets. En hoewel dat makkelijk zou zijn in gebruik, heb ik het liever niet. Door de jungle aan loketjes is de markt enigszins intransparant en daar heb ik als ondernemer voordeel van. Omdat niet alle interim managers de moeite nemen om al die sites af te struinen heb ik namelijk minder concurrentie! Als iedereen met een muisklik zou kunnen meedingen naar elke interim opdracht zou ik daar niet blij van worden, want dan stijgt het aanbod en daalt de prijs….

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

De overheid snapt ook wel dat 300 platforms geen werkbare oplossing is.

 

Om die reden is Tenderned in het leven geroepen (tegen hoge kosten en veel weerstand, maar da´s een andere discussie).

 

Momenteel worden hier alle aanbestedingen van de overheid gepubliceerd, maar ik ga er vanuit dat op termijn ook de kleine(re) overheidsopdrachten ontsloten worden via deze portal.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.