• 0

verzuim uurtjes 1FTE, compensatie

Ik heb 1 FTE in dienst.

Wat is de standaard om om te gaan met verzuim uurtjes?

Zij is vorige week bijvoorbeeld 2,5 tijdens werktijd weggeweest voor dokter bezoek.

Is het normaal dat ik dit uit coulance niet moet gaan compenseren en dat ze die 2,5 niet hoeft in te halen?

Is hier een soort vuistregel voor?

 

Ze heeft bijvoorbeeld vorige week ook 2 over uren gedraaid. kan ik dit nu direct tegen elkaar wegstrepen of heeft ze ondanks het verzuim voor het dokter bezoek nu door de 2 overuren 'recht' op 2 vrije uurtjes?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is wettelijk niets geregeld met betrekking tot het doorbetalen van het loon bij bijvoorbeeld doktersbezoek. Zulke zaken kunnen wel geregeld worden bij CAO, maar ik vermoed dat er op jouw branche geen CAO is afgesloten.

 

Dat er niets geregeld is kan gezien worden als dat er geen plicht is om het loon door te betalen bij doktersbezoek. Er is immers geen arbeid geleverd en bij als er niet gewerkt is hoeft er ook geen loon betaald te worden. Echter, wettelijk gezien wordt er wel uitgegaan van goed werknemerschap en goed werkgeverschap. Goed werknemerschap veronderstelt dat de werknemer de plicht heeft om het doktersbezoek zo gunstig als mogelijk proberen te plannen (dus bij voorkeur voor of na werktijd). Goed werkgeverschap impliceert dat je als werkgever meewerkt met een doktersbezoek en er zijn ook goede gronden vanuit dat zelfde goede werkgeverschap om als goed werkgever de verzuimuren door te betalen. In de praktijk worden zaken als doktersbezoek dan ook gewoon doorbetaald.

 

Bovenstaande gaat primair op bij te plannen bezoeken (bijvoorbeeld de tandarts of de huisarts bij een niet-spoedeisende situatie). Bij een calamiteit gaat het bovenstaande niet op en valt het doktersbezoek onder de regeling van het calamiteitenverlof. Dit kan ook het geval zijn bij chronische ziekten waar regelmatig de dokter bezocht moet worden.

 

Met betrekking tot de overuren geldt dat deze wettelijk gezien dus weggestreept mogen worden tegen de uren vanwege het doktersbezoek. Maar je moet je altijd afvragen of dit past binnen goed werkgeverschap. Immers, binnen het bestek van 1 fte kan het heel lastig zijn om de afspraak voor de dokter buiten werktijd te plannen. En jij bent als goed werkgever verplicht om de werknemer in staat te stellen de dokter te bezoeken. Ik zou dan ook de uren gewoon doorbetalen.

 

Ik zou de afspraken met de werknemer omtrent dergelijk verzuim proberen goed vast te leggen. Doktersbezoek wordt in overleg gepland en wordt op zo'n manier afgesproken dat de overlast minimaal is (bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van de dag). Past mooi binnen het verzuimprotokol dat hier recentelijk besproken is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Arbeidsovereenkomst is via Tentoo

 

Dan is dit toch het probleem van Tentoo en niet van jou? Wat staat er in jouw overeenkomst met Tentoo hierover?

 

Is overigens best wel essentiële informatie bij zulke vragen, of het formeel werkgeverschap bij jou of bij een derde ligt :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.