• 0

Van prive rekening naar een zakelijke rekening

Ok, vandaag toch maar een zakelijke rekening aangevraagd, nu dus de vraag hoe ik dit boekhoudtechnisch op moet lossen.

 

Allereerst kan ik niet mijn creditcards die ik zakelijk gebruik naar mijn zakelijke rekening koppelen, oftewel deze blijven gewoon aan mijn prive rekening (wel heb ik nieuwe aangevraagd voor mijn zakelijke rekening).

 

Vanaf 1 januari 2013 heb ik echter alles op mijn prive rekening gedaan. Moet ik nu gewoon een moment kiezen waarop ik overstap (zeg maandag) een paar duizend overmaken naar de zakelijke rekening en dan vervolgens Winst-Overgemaakte bedrag = prive onttrekking?

 

En alle betalingen die ik prive blijf doen, gewoon elke keer terugstorten vanaf mijn zakelijke rekening met als kenmerk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee. Een paar boekhoudkundige tips, hopelijk kun je het van daar zelf uitvogelen:

 

debiteur betaalt factuur op privé-rekening

Dit is een privé onttrekking. Je zou het kunnen beschouwen als geld dat eerst in de onderneming terecht komt, maar er - in dezelfde seconde - ook weer uitvloeit omdat het op jouw privérekening komt. De boeking die hierbij hoort:

debiteuren: 1.210 (credit)

privé opname: 1.210 (debet)

 

debiteur betaalt op zakelijke rekening

debiteuren: 1.210 (credit)

bank: 1.210 (debet)

 

 

je betaalt kosten uit privé

Dit wordt beschouwd als een privé storting. Ik ben gewend om privé opnames en privé stortingen via dezelfde grootboekrekening te laten lopen, maar er is niet per se iets mis om dat te scheiden.

De boeking die ik zou maken:

kosten: 100 (debet)

btw te vorderen 21 (debet)

privé opname/storting: 121 (credit)

 

 

je betaalt kosten van je zakelijke bankrekening

kosten: 100 (debet)

btw te vorderen 21 (debet)

bank: 121 (credit)

 

 

 

je stort een paar duizend euro op je zakelijke rekening

Waarom je dat zou doen is overigens de vraag, tenzij je dit prettig vind of er een noodzaak voor is, maar er is in elk geval geen 'regel' die zegt dat je dit moet doen. Zoals verwacht is dit een privé storting:

bank: 2.000 (debet)

privé opname/storting: 2.000 (credit)

 

 

je boekt geld van je zakelijke rekening over naar privé voor de boodschappen

Dit zou ik zeker aanraden. Door één groot bedrag van je zakelijke rekening naar privé over te boeken en alle kleine privé uitgaven van je privé-rekening te betalen, voorkom je een hoop zinloze administratie.

privé opname/storting: 2.000 (debet)

bank: 2.000 (credit)

 

 

Het is geen probleem dat je de eerste zes maanden alles via je privé-rekening hebt gedaan, het is hooguit administratief wat bewerkelijker. Omdat voor je zakelijke administratie een bewaarplicht van 7 jaar geldt, geldt dat dus ook voor de mutaties van je privé-rekening van de afgelopen zes maanden.

 

Betalingen die je van privé doet kun je terugstorten, maar dat hoeft niet. De betaling van privé voor zakelijke kosten is een privé storting, als je het terugstort is dat een privé opname. Als je het prettig vindt om elke euro die je vanuit privé voor je zaak uitgeeft ook terug te krijgen vanuit je zaak, vooral terugstorten, maar het hoeft absoluut niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel heel erg bedankt voor deze lange en duidelijke uitleg!

 

Dus zoals ik het nu begrijp moet je alleen duidelijk aangeven vanuit welke rekening het komt, maar hoeft het heen en weer storten niet.

 

Ik ga nu gewoon een extra rekening toevoegen (Zakelijk) aan mijn excel boekhouding, op die manier kan ik het dan uit elkaar houden en dan moet ik aan het einde van het jaar met de boekhouder maar even kijken of het goed genoeg is :).

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je boekhouder tijd (en daarmee jezelf geld) kan besparen door dit met hem te overleggen. Als jij je boekhouding zo kan inrichten dat hij er sneller doorheen kan, is dat voor beide partijen prettig.

Er aan het einde van het jaar achterkomen "Oh, dus als ik gewoon X en Y had gedaan i.p.v. Z dan ... " is meestal geen feest.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.