• 0

(*) Merknaam registreren met kleine aanpassing?

Hallo,

 

Ik vraag me af hoe het zit met een merknaam die lijkt op een andere merknaam, maar dan met een letter verschil.

 

Voorbeeld (ik ga geen kussens verkopen):

In de Verenigde Staten is een bedrijf X welke hoofdkussens maakt onder de naam: "Sleeps".

Het hoofdkussen heet "Sleeps", het is dus geen bedrijfsnaam maar een productnaam.

 

Ik wil in Nederland hetzelfde doen, maar dan onder de naam "Sleepz".

 

Kortom het product en de naam lijken heel erg op elkaar, kan dat problemen opleveren?

 

Ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet...

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees het topic over Merknamen, Handelsnamen en Domeinnamen. Als de merknaam e/o handelsnaam al in gebruik is (of iets dat daar sterk op lijkt) dan stuur je op een probleem aan. Met een naam als Sleepz ben je 95% zeker van conflicten. Veels te voorspelbaar. Die is hoogstwaarschijnlijk al in gebruik. Kijk in de registers en zoek online.

 

Zoek ook eens uit wat een patent is. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ik weet wat een patent is, maar ik kan hier niet echt iets over vinden...

 

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om het woord "Sleepz", het is slechts een voorbeeld.

 

Het woord is op deze manier nog niet in gebruik, dat heb ik wel al uitgezocht.

 

Wellicht een beter voorbeeld:

 

Een merknaam "Brook" is in gebruik, ik wil bijvoorbeeld "Brookz" gaan gebruiken.

Het is dus niet de "s" vervangen voor een "z", maar een "z" toevoegen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vraag me af hoe het zit met een merknaam die lijkt op een andere merknaam, maar dan met een letter verschil.

 

 

Gelijkenis is minder belangrijk dan het risico op verwarring. Apple had een overeenkomst met Apple van de Beatles (eerder merk) zolang Apple (nieuwer merk) niet in muziek actief werd. De iPod leidde dan ook tot een nieuwe settlement tussen de oude Apple en de nieuwe Apple.

 

Als je dus Applez gaat gebruiken voor kussenz, dan is het risico op verwarring minder groot dan wanneer je iets met computers gaat doen.

 

Andere vraag is: als er enige kans op een conflict is met een gevestigd merk, heb je voldoende geld om jezelf te kunnen verdedigen en wil je daar je budget aan uitgeven. Of kan je beter een originele naam kiezen? Je eventuele gelijk is namelijk altijd gekoppeld aan mitsen en maren, en als je dat gelijk niet kan betalen heb je der nog niks aan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nergens dat producten van de Amerikaanse fabrikant in Europa of de Benelux verkocht worden, of dat TS zich op markten wil begeven waar de Amerikaanse speler actief is... in dat geval is er geen conflict en mogelijk ruimte voor navraag om risico's uit te sluiten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Precies. Een Amerikaanse merknaam heeft hier zeer waarschijnlijk geen bescherming, zeker als het merk hier geen enkele bekendheid heeft. Je zou de merknaam kunnen registeren maar mogelijk moet je die later, met of zonder z, inleveren omdat de US merkhouder registratie te kwader trouw kan aanvoeren.

 

Kortom je kan wellicht het merk of dat merk iets aangepast voor dezelfde merkklassen in de Benelux registreren, en dat kan ook gewoon worden goedgekeurd, maar er zal altijd sprake zijn van een mogelijk conflict. Niet doen dus tenzij je het risico bewust wil nemen.

 

Hoe groot dat risico is zal niemand met zekerheid kunnen zeggen. Als het om een lokale aanbieder gaat waarvan je kan inschatten (hoe zou je dat kunnen?) dat die niet naar Europa komt is het risico mogelijk aanvaardbaar.

 

Strikt formeel mag je dus elk merk registeren in de Benelux zolang dat merk aan alle vereisten voldoet en niet conflicteert met een ander merk of handelsnaam in de Benelux of EU waar de Benelux deel van uitmaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een duister domein. Ik zie weleens een conflict voorbij komen tussen bv een wederverkoper of distributor die voor eigen risico importeert en alvast de merknaam heeft gedeponeerd. Dan komt de merkhouder uiteindelijk zelf naar voren en krijg je interessante rechtzaken, als ze niet in der minne kunnen schikken. Dat geldt doorgaans voor merken die voorspelbaar ook naar Europa komen.

 

De geschetste situatie is uiteraard een andere, maar Jojamami moet inschatten hoe groot het risico op een conflict is en vervolgens vaststellen of hij zich kan verdedigen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.