• 0

Recht op minder dagen in loondienst bij groei eigen bedrijf?

Beste HL-ers,

Sinds 2 jaar heb ik een eigen bedrijf en dit groeit langzaam maar zeker. Daarom kan mijn vrouw nu 1 dag per week volledig aan de slag voor ons eigen bedrijf, maar haar werkgever wil haar geen dag minder laten werken.

Nu dacht ik dat dit een recht was, gezien het feit dat een groeiend bedrijf de economie zou kunnen stimuleren maar ik kan dit niet zo gemakkelijk terugvinden op de diverse websites van de overheid.

Maar goed, zij wil van 32 uren naar 24 (van 88,8% fte naar 66.67%- in een bedrijf waar men teveel personeel heeft. Gek genoeg doen ze er niet aan mee - met als opgegeven reden nota bene dat er andere collega's zijn die al langer als ik vragen of ze vrijdag VRIJ mogen zijn - om van hun vrije tijd te genieten! Dat heet vriendjespolitiek, dus waar sta ik (mijn vrouw dus) volgens de wet?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvgr,

EsEnD.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste esendee,

Ik denk dat je op zoek bent naar de wet aanpassing arbeidsduur waar je vrouw een beroep op zou kunnen doen.

op de site van de rijksoverheid vind je daar meer informatie over bijv deze 2 links.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/meer-of-minder-werken/wet-aanpassing-arbeidsduur-waa

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/kan-ik-meer-of-minder-gaan-werken.html

kijk daar eens naar of dat je de mogelijkheden bied die je zoekt.

• 0

Hoewel ik het een werknemersvraag vind die met een zelfstandgensausje is overgoten toch maar een antwoord. Het is immers wel een zelfstandige die hierbij een belang heeft.

In Nederland hebben wij de Wet Aanpassing Arbeidsduur. Onder voorwaarden mag iedere werknemer zijn werkgever (met tenminste tien werknemers) vragen om verruiminf of vermindering van de arbeidsduur. De werkgever mag alleen weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelamg (bijvoorbeeld als de werknemer een unieke kwaliteit heeft die essentieel is voor het bedrijf) of dienstbelang (er zijn niet voldoende werknemers om de teruggang op te vangen). De reden die de werkgever nu op geeft valt miet binnen de mogelijkheden die de wet biedt.

Een heel ander punt is de specifieke dag (vrijdag). Als het akkoord is dat er minder gewerkt wordt dan stellen werkgever en werknemer in overleg het werkschema vast. Gezien het feit dat de werknemer nu ook al op vrijdag werkt en er geen zwaarwegende redenen zijn waarom dat nu niet meer zou kunnen (de werkzaamheden van jouw vrouw zijn vermoedelijk niet aan een specifieke dag gerelateerd) kan de werkgever stellen dat ze op vrijdag onmisbaar is en bijvoorbeeld op dinsdag uitgeroosterd kan worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar