Doden door telefoonopladers

Aanbevolen berichten

Paul: "Door belachelijk hoge prijzen helpt Apple een illegale markt in het zadel. Helaas is net als bij bepaalde medicijnen de reden dat er gevaarlijke kopieen op de markt verschijnen en de oorzaak is de veel te hoge kosten van de producten."

 

Het probleem zit hem in de ontwikkelkosten en de patenten. Die zijn gigantisch hoog en moeten worden terugverdient met een toefje slagroom.

Als patenten net zoals auteursrechten gewoon automatisch worden verleend en niet maximaal twintig jaar zouden gelden, maar levenslang, dan was het makkelijker om met een lagere winst genoegen te nemen. Nu moet echter in plusminus vijftien jaar alle kosten worden terugverdiend.

Daarbij MOETEN zeer hoge kosten gemaakt worden tegen inbreukplegers. Als je dit niet doet is een patent sowieso helemaal niets waard.

Dit allemaal houdt niet in dat een imitatie lader gewoon net zo veilig moet zijn als de originele. Dat kost ook geld en zouden die namakers gewoon door moeten berekenen in hun verkoopprijs.

Link naar reactie

Elke lader zou veilig moeten zijn. In de EU mag je ze anders niet op de markt brengen.

 

Maar ja, je hebt van die mensen die ze via eBay, DealExtreme enz. bestellen 8)

 

Dat is inderdaad het probleem, de gevaarlijke laders halen de technische eisen bij lange na niet. Gelukkig zit daar heel veel marge in zodat je niet meteen onder stroom staat als iets pakweg de helft van de geiste isolatiesterkte heeft, maar toch.

 

Dat je alleen de originele lader zou mogen gebruiken ivm veiligheid is onzin: Als ik een iphone wil opladen met de lader die ik bij mn nexus 7 kreeg, dan moet dat gewoon kunnen, zolang je maar beschikt over het iphone-naar-usb kabeltje (en dat zat weer bij de iphone, als het goed is). Bovendien kun je een iphone ook laden aan de usb poort van je pc of laptop, mag dat van apple ook niet meer ivm veiligheid?

 

Dat de verhalen vooral over apple gaan komt denk ik vanwege die metalen rand van de iphone 4 en 5, andere merken hebben meestal geen aanraakbare metalen delen die verbonden zijn met de electronica in de telefoon.

Link naar reactie

Door belachelijk hoge prijzen helpt Apple een illegale markt in het zadel. Helaas is net als bij bepaalde medicijnen de reden dat er gevaarlijke kopieen op de markt verschijnen en de oorzaak is de veel te hoge kosten van de produkten.

 

Wat wil je dan, dat Apple alles tegen kostprijs gaat verkopen zodat de markt niet meer interessant is voor andere productenten?

 

Apple heeft recht op haar eigen prijsbeleid. Blijkbaar zit er op die laders een grote marge. Ik zie de mogelijkheid tot marge wel als een stimulans tot het ontwikkelen van alternatieven, maar dat lijkt me juist goed voor de keuzevrijheid van de consument.

 

Ik vind niet dat Apple hiermee schuld heeft dat deze alternatieven mogelijk onverantwoord en gevaarlijk zijn. Dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de desbetreffende producent. Er zijn genoeg bonafide producenten van alternatieve opladers, maar er zullen ook altijd fabrikanten zijn die slechte dingen maken. Om daarvan de schuld te geven aan een andere fabrikant gaat me te ver.

 

Het blijft de keuze van de consument welke hij koopt. Een echte Apple, een bonafide producent of een merkloos dingetje uit Hong Kong.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Door belachelijk hoge prijzen helpt Apple een illegale markt in het zadel. Helaas is net als bij bepaalde medicijnen de reden dat er gevaarlijke kopieen op de markt verschijnen en de oorzaak is de veel te hoge kosten van de produkten.

 

En dat zegt iemand die in diverse topics zich afzet tegen allerhande overheidsbemoeienissen, regelgeving en voorstander van een vrije marktwerking is. :-\

 

Geen bedrijven afzeiken op hoge marges of prijzen maar gewoon criminele bedrijven die slechte producten leveren aanpakken.

Maar ja dan moet de overheid zich er weer mee bemoeien. :P

Link naar reactie

Dat de verhalen vooral over apple gaan komt denk ik vanwege die metalen rand van de iphone 4 en 5, andere merken hebben meestal geen aanraakbare metalen delen die verbonden zijn met de electronica in de telefoon.

 

En als deze metalen rand in verbinding staat met ground , pin 4 van de USB, dan kan een malafide boosdoener of volslagen stommerik daar met een fake oplader wellicht een verbinding opzetten naar de AC input. Of expres, of met als (stupide) bedoeling dit op de NUL te willen aarden. Maar wanneer deze dan op de omgekeerde manier in het stopcontact gaat, dan "Shock".

 

Zoo gek zal het toch niet te voorschijn komen, hoop ik :-\

 

Link naar reactie

Nou. Ik ben 2 keer in China geweest. Mijn relatie reed een Audi A8. Althans dat stond herkenbaar op de wagen en pptisch was die wagen ook een Audi A8. Onderweg naar het vliegveld moesten we plotseling een noodstop maken omdat een vrouw in het donker de snelweg overstak met de fiets aan de hand. Ik merkte meteen dat de wagen geen ABS aan boord had. Waarschijnlijk ook geen cathalisator en misschien nog wel meer niet. Wagen was nagenoeg nieuw. Trek zelf je conclusies maar.

Link naar reactie

Helaas is (dat) net als bij bepaalde medicijnen de reden dat er gevaarlijke kopieen op de markt verschijnen en de oorzaak is de veel te hoge kosten van de produkten.

 

Slachterijen mengen paardenvlees in rundergehakt. Drogistengroothandels kopen goedkope injectienaalden uit Iran, omverpakt in merkdoosjes van bekende leveranciers. Supermarkten plakken nepkaas op pizza's, en McDonalds doet hetzelfde op burgers.

 

Er is altijd een goedkoper alternatief. Maar is dan de leverancier van de duurdere variant verantwoordelijker voor de problemen die ontstaan door de goedkopere versie?

 

Ik lus geen nepkaas, bah!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
En het leuke daaraan is, dat we het de Chinezen fzelf hebben geleerd.

Wát geleerd P.J.?

 

Want op sommige terreinen, zoals veiligheid, lijken ze helemaal niets te leren. In 2005 viel de Chinese SUV Landwind (gebaseerd op de Opel Frontera ) genadeloos door de mand bij de ADAC test. Levensgevaarlijk.

Na 5 jaar doorontwikkelen levert Landwind in 2010 eindelijk een automodel dat een Europese Typekeuring krijgt. En wat is de Euro NCAP score na die 5 jaar? Een magere 2 sterren (voor veiligheid tbv kinderen). Een willekeurig Europees koekblik is nog steeds veel veiliger dan welk Chinees model dan ook. Voor een natie die economisch de wereld lijkt te willen veroveren, schijnen de fabrikanten wel erg slecht rekening te houden met de lokale wensen en normen. In die zijn lijken de Chinezen weinig geleerd te hebben van de Westerse arrogantie op dat gebied

 

Dus denk je dat ik - met die wijsheid - een stuk Chinese leerdammer in mijn mond stop? Chinezen en (baby)melk zijn namelijk ook niet zo'n goede combinatie geweest de afgelopen jaren....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Ik denk dat je helijk hebt. We hebben ze niks geleerd maar alleen de weg gewezen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook onze Europese kazen nagemaakt gaan worden en hier voor 50% van onze gebruikelijke prijzen, op de markt komen.

 

Chinezen zijn super-leergierig. Ze pikken elk signaal en element op en gaan er vervolgens vliegensvlug volgens hun eigen methodes mee aan de slag. Als ze nu ook nog even onze westerse methodes (betrouwbaar) overnemen, kunnen we hier de rest ook sluiten.

 

Welke drol geeft Norbert nou een kneus?

Link naar reactie

Nou. Ik ben 2 keer in China geweest. Mijn relatie reed een Audi A8. Althans dat stond herkenbaar op de wagen en pptisch was die wagen ook een Audi A8. Onderweg naar het vliegveld moesten we plotseling een noodstop maken omdat een vrouw in het donker de snelweg overstak met de fiets aan de hand. Ik merkte meteen dat de wagen geen ABS aan boord had. Waarschijnlijk ook geen cathalisator en misschien nog wel meer niet. Wagen was nagenoeg nieuw. Trek zelf je conclusies maar.

 

Welke conclusies zijn dat dat PJ? Dat je na 2 bezoekjes aan China niet moet doen alsof je 1.3 boljoen mensen over 1 kam moet scheren?

 

Of dat je hiermee de Goddelijke wijsheid hebt vergaard dat alles wat uit China komt slecht is?

 

In China kun je laten maken wat je wil en je kunt er meuk maar ook top kwaliteit kopen. Dat er mensen zijn die bewust onveilige produkten op de markt zetten is jammer, en de kopers zelf valt ook vaak nog wel wat te verwijten. Het zal U niets verbazen dat een fabriek maakt wat de klant wil. Als er iets mis is met een product is het eenvoudig te reopen dat het altijd aan de producent in China ligt en alle andere betrokkenen in de supply chain zo tot heilig verklaren.

 

Het is jammer dat mensen in algemeen geen kans onbenut laten Chinese produkten de grond in te praten, zelfs de MODS doen gezellig mee. China exporteerd meer dan USA en Europa samen en waar gewerkt worden vallen spaanders. Dat is overall zo en diegenen die de zaken in enig perspectief kunnen zien weten dat gezien de gigantische goederenstroom maar byzonder weinig fout gaat of zoals in dit geval er zelfs mensen overlijden. Maakt het individuele geval niet minder erg natuurlijk.

 

De uitbarstingen van verontwaardiging en roep om aanpak zijn denk ik beter in te zetten. Ik noem maar een oorlog in Irak waar 1 miljoen mensen over de klink zijn gejaagd, of Afrika waar dagelijks 100en kinderen door hongersnood overlijden.,,

 

Goedkoop is duurkoop, dat is zo met nagenoeg alles, meestal achteraf en er is geen land op deze wereld waar geen gevaarlijke produkten gemaakt worden.

Link naar reactie

Paul, ik heb niet de gedachte dat ik de wijsheid nu in pacht heb. Ik heb ook niks tegen de Chinese mens. Ik heb er zelfs nog steeds leuke contacten. Ik heb wel heel goed mijn ogen de kost gegeven en in mijn optiek vastgesteld dat de veranderingen de Chinezen hebben overvallen en dat ze zelf hun weg daarin aan het vinden zijn. Ik heb daarbij (ooggetuigenis) ook vastgesteld dat ze in sommige gevallen een gevaar voor zichzelf vormen. Die vaststelling heeft mijn ogen geopend en me de voorspelling laten doen dat ze dus in veel gevallen ook een gevaar voor ons kunnen zijn. En natuurlijk kun je daarmee niet alle Chinezen over één kam scheren. Dat is volkomen waar, want anders zou ik er geen goede contacten aan over hebben gehouden. Overigens heb ik dit ook al in China met enkelen besproken en die beaamden mijn mening. Je kunt daar de mensen niet persoonlijk op aanspreken. Als je ziet in welk een recordtempo de veranderingen zijn doorgevoerd, is dat voor al die mensen al een hele brainwashing. Ik weet echter ook dat elke Chinees nog een inverse gedachte in zijn/haar achterhoofd, die hem/haar vertelt dat deze veranderingen ook weer een andere kant op kunnen worden gebogen, als de leiding dat wil. Vandaar dat men veel meer op korte termijn denkt en handelt dan de westerling.

Link naar reactie

Door belachelijk hoge prijzen helpt Apple een illegale markt in het zadel. Helaas is net als bij bepaalde medicijnen de reden dat er gevaarlijke kopieen op de markt verschijnen en de oorzaak is de veel te hoge kosten van de produkten.

 

En dat zegt iemand die in diverse topics zich afzet tegen allerhande overheidsbemoeienissen, regelgeving en voorstander van een vrije marktwerking is. :-\

 

Geen bedrijven afzeiken op hoge marges of prijzen maar gewoon criminele bedrijven die slechte producten leveren aanpakken.

Maar ja dan moet de overheid zich er weer mee bemoeien. :P

 

Mee eens, de bedrijven die aangepakt moeten worden zijn diegenen die deze "gevaarlijke" produkten op de markt brengen, niet de bedrijven die ze in opdracht maken.

 

Als importeur en verkoper van produkten aan consumenten heb je namelijk deze verantwoording en volgens de wet mag je je niet verschuilen achter de producent die produkten in zijn opdracht gemaakt heeft.

 

De mensen die kopen via DHGATE of andere kanalen zijn dan zelf de importeur en dat vergeet men vaak. Het is over het algemeen niet de professionele handel die dit soort substandard produkten laat maken en importeerd maar de doe het zelf importeurs die niet over de technische kennis beschikken een oordeel te geven over of iets veilig is of niet. Meestal zijn dit overigens de webshops die een groot scala aan produkten hebben. Niets tegen de webshops maar is denk ik wel zo.

 

Het is een kwestie van tijd voordat ook in NL doden vallen doordat produkten die enkel nog door Mozambique als veilg gezien worden met een CE sticker erop geplakt door de online retail op de markt komen.

 

Ik zelf zie de ondeskundigheid van vele importerende partijen als een groot gevaar, ze beseffen niet dat je alles kan kopen, maar dat maar een gedeelte hiervan toegestaan is in Europa.

 

Kijk ik even naar mijn Eigen vakgebied, led verlichting, dan kan ik zeggen dat ik 1000% zeker weet dat er op dit moment (levens)gevaarlijke ledprodukten in NL verkocht worden. Niet alles maar zeker wel een percentage of 30%. Ik ken heel veel fabrieken en wij horen van een groot aantal open en bloot wat ze verkopen en waar naartoe. En in elk geval zijn het cowboys met dollar tekens in de ogen die weinig tot niets weten van de techniek, de vereisten en veiligheid opofferen voor de aller laagste prijs.

 

De melkpoeder en kaas dicussie is een leuke. Zeker omdat ik hier meer vanaf weet dan de borrelpraat hierboven. Chinezen bouwen op dit moment al fabrieken in Nederland om melkpoeder te maken. Europese Merken bouwen fabrieken in China en kaas volgens Nederlandse recepten worden al jaren in China gemaakt en zijn nog heel goed ook.

 

Toevallig was ik een week of 2 geleden bij Mead Johnson hier in Guangzhou, die hebben 40% van de melkpoeder markt in China in bezit en maken dit al 20 Jaar zonder enig problem.

 

Lijkt wel of er een hetze tegen China aan de gang is mensen...

Link naar reactie

zelfs de MODS doen gezellig mee....

 

Mods doen overal gezellig aan mee, gewoon op persoonlijke titel tenzij het typisch mod-gedrag betreft.

 

Volgens mij kun je heel wat mensen overtuigen van al het goeie dat uit China komt, als je gewoon rustig met argumenten komt en niet direct met modder en kneuzen gaat gooien. Wat doen ze nou in China, nu blijkt dat er laders verkocht worden die kortsluiting veroorzaken. Waarom maken bedrijven (in China of Mozambique) onveilige producten in opdracht?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

zelfs de MODS doen gezellig mee....

 

Mods doen overal gezellig aan mee, gewoon op persoonlijke titel tenzij het typisch mod-gedrag betreft.

 

Volgens mij kun je heel wat mensen overtuigen van al het goeie dat uit China komt, als je gewoon rustig met argumenten komt en niet direct met modder en kneuzen gaat gooien. Wat doen ze nou in China, nu blijkt dat er laders verkocht worden die kortsluiting veroorzaken. Waarom maken bedrijven (in China of Mozambique) onveilige producten in opdracht?

 

Ik zou het niet weten waarom ze dat doen.. Omdat de klant hier om vraagt????

 

Ik heb nog weinige fabrieken op creativiteit kunnen betrappen dus de kans dat ze zelf een onveilige oplader ontworpen hebben is klein.

 

Een fabriek maakt een marge, ergens tussen de 15 en 30%, ongeacht de kwaliteit, of het nu een blauw of groen behuizinkje heeft maakt hem helemaal niets uit. klant is koning net als overall ter wereld.

 

De koper maakt de afweging wat nog kan en wat niet, wat hij mag verkopen en aan welke eisen het moet voldoen. Je kunt van een producent niet verlangen dat die alle wetgevingen, regels en eisen ter wereld er op nasluit. Dat is altijd de verantwoording van de koper hier zorg voor te dragen en bij verkoop aan consumenten ligt deze verantwoording 100% bij de importeur.

 

"onveilig" is een ongrijpbaar begrip wat in elk land en cultuur een andere betekenis heeft. Wat veilig is in America, ik noem maar GMO produkten hebben ze in Europa als onveilig bestempeld en voor beide kanten zijn er argumenten aan te dragen.

 

Met electronica is hetzelfde het geval. Een verlengsnoer in Saudi Arabie is pas onveilig als deze in de fik vliegt na een paar uur. In Europa denkt men daar iets anders over.

 

Je kunt je dus voorstellen dat een fabriek al jaren velengsnoeren verkoopt aan middenoosten, nooit een probleem. Komt een Nederlander via alibaba binnen en denkt;; zo dat is lekker verdienen, ik bestel er 1000!

 

Is het dan de schuld van de producent als er in NL een huis afbrandt door het verlengsnoer of de verantwoording van de koper?

 

En kan je dan ook nog volhouden dat de Chinese producent bewust onveilige produkten verkoopt?

 

Ik kijk er allemaal iets anders tegen aan want ik draai al een aantal jaartjes mee in de international handel, Vandaar dat ik denk dat ik een redelijk beeld heb bij het vraagstuk: wie is nu aansprakelijke en verantwoordelijk voor wat en waar gaat het fout.

Link naar reactie
Is het dan de schuld van de producent als er in NL een huis afbrandt door het verlengsnoer of de verantwoording van de koper?

Het is de verantwoording van de partij die een ondeugdelijk product in de EU op de markt brengt, dus bijvoorbeeld de importeur

 

En kan je dan ook nog volhouden dat de Chinese producent bewust onveilige produkten verkoopt?

Jazeker, want die zelfde Chinese producent plaatst wel een CE markering op zijn product waarmee hij/zij een valse verklaring afgeeft dat het product voldoet aan de EU normen van productveiligheid. Zonder die markering komt het product niet langs reguliere manier de EU markt op.

In geval van brand en doden zou er een strafrechtelijk onderzoek en een verzoek tot uitlevering gedaan moeten worden.

 

Je kunt je dus voorstellen dat een fabriek al jaren velengsnoeren verkoopt aan middenoosten, nooit een probleem. Komt een Nederlander via alibaba binnen en denkt;; zo dat is lekker verdienen, ik bestel er 1000!

Ja, die sukkels zijn er, ook stapels op dit forum. Hebben totaal niet in de gaten dat ze levensgevaarlijke dingen aan het importeren zijn en zelf volledig verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor schade. Gelukkig wordt een deel alsnog bij de grens tegengehouden, en gelukkig gaat het ook niet zo vaak fout.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

"onveilig" is een ongrijpbaar begrip wat in elk land en cultuur een andere betekenis heeft.

 

 

Dood heeft in elk land dezelfde betekenis.

 

Maar toch kan je best gelijk hebben, want de fabrikant maakt slechts een lader die pas dodelijk wordt als hij gekoppeld is aan een iPhone.

 

Stel dat het een toaster of hair straightener was. Zou een Chinese of Mozambiquese fabrikant een apparaat maken dat een ontwerpfout heeft en daardoor hoogspanning op aanraakvlakken zet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mee eens, de bedrijven die aangepakt moeten worden zijn diegenen die deze "gevaarlijke" produkten op de markt brengen, niet de bedrijven die ze in opdracht maken.

 

Als importeur en verkoper van produkten aan consumenten heb je namelijk deze verantwoording en volgens de wet mag je je niet verschuilen achter de producent die produkten in zijn opdracht gemaakt heeft.

 

De mensen die kopen via DHGATE of andere kanalen zijn dan zelf de importeur en dat vergeet men vaak.

 

...

 

Lijkt wel of er een hetze tegen China aan de gang is mensen...

 

Mensen die het zelf bestellen bij DX, dhgate of ebay verkopers van buiten europa importeren het inderdaad zelf, meestal zonder zich bewust te zijn van enig risico vrees ik.

 

Daarnaast heb je nog de dropshippers die zich voordoen als nederlands bedrijf maar het ondertussen direct uit het verre oosten naar de klant laten sturen. Zij zijn wellicht wel aansprakelijk als het mis gaat, maar zolang het niet mis gaat komt er toch apparatuur europa binnen die wellicht niet aan de veiligheidseisen voldoet.

 

Ik denk niet dat er sprake is van een hetze tegen china specifiek. China zal wel veel genoemd worden omdat men daar nou eenmaal een groot deel van onze laders en dergelijke produceert, zonder dat er veel toezicht is op de veiligheid. Japan of Korea zullen minder snel aan bod komen, omdat de authoriteiten daar wel toezicht houden op de productveiligheid.

Link naar reactie

Is het dan de schuld van de producent als er in NL een huis afbrandt door het verlengsnoer of de verantwoording van de koper?

Het is de verantwoording van de partij die een ondeugdelijk product in de EU op de markt brengt, dus bijvoorbeeld de importeur

Niet bijvoorbeeld, het is ALTIJD de importeur.

 

En kan je dan ook nog volhouden dat de Chinese producent bewust onveilige produkten verkoopt?

Jazeker, want die zelfde Chinese producent plaatst wel een CE markering op zijn product waarmee hij/zij een valse verklaring afgeeft dat het product voldoet aan de EU normen van productveiligheid. Zonder die markering komt het product niet langs reguliere manier de EU markt op.

 

In geval van brand en doden zou er een strafrechtelijk onderzoek en een verzoek tot uitlevering gedaan moeten worden.

 

Je hebt nog niet helemaal door hoe internationale handel werkt zie ik. Bedrijven zijn niet uit te leveren en aangezien meeste producenten of partijen in zaken een Limited Liability bedrijfsvorm hebben is de reden gevonden waarom de importeur en niet de fabrikant aansprakelijk is.

 

Je kunt je dus voorstellen dat een fabriek al jaren velengsnoeren verkoopt aan middenoosten, nooit een probleem. Komt een Nederlander via alibaba binnen en denkt;; zo dat is lekker verdienen, ik bestel er 1000!

Ja, die sukkels zijn er, ook stapels op dit forum. Hebben totaal niet in de gaten dat ze levensgevaarlijke dingen aan het importeren zijn en zelf volledig verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor schade. Gelukkig wordt een deel alsnog bij de grens tegengehouden, en gelukkig gaat het ook niet zo vaak fout.

 

Vinden mensen vast leuk te lezen hoe de Mods over 80% van HL leden denken.

 

Link naar reactie

Mee eens, de bedrijven die aangepakt moeten worden zijn diegenen die deze "gevaarlijke" produkten op de markt brengen, niet de bedrijven die ze in opdracht maken.

 

Als importeur en verkoper van produkten aan consumenten heb je namelijk deze verantwoording en volgens de wet mag je je niet verschuilen achter de producent die produkten in zijn opdracht gemaakt heeft.

 

De mensen die kopen via DHGATE of andere kanalen zijn dan zelf de importeur en dat vergeet men vaak.

 

...

 

Lijkt wel of er een hetze tegen China aan de gang is mensen...

 

Mensen die het zelf bestellen bij DX, dhgate of ebay verkopers van buiten europa importeren het inderdaad zelf, meestal zonder zich bewust te zijn van enig risico vrees ik.

 

Daarnaast heb je nog de dropshippers die zich voordoen als nederlands bedrijf maar het ondertussen direct uit het verre oosten naar de klant laten sturen. Zij zijn wellicht wel aansprakelijk als het mis gaat, maar zolang het niet mis gaat komt er toch apparatuur europa binnen die wellicht niet aan de veiligheidseisen voldoet.

 

Ik denk niet dat er sprake is van een hetze tegen china specifiek. China zal wel veel genoemd worden omdat men daar nou eenmaal een groot deel van onze laders en dergelijke produceert, zonder dat er veel toezicht is op de veiligheid. Japan of Korea zullen minder snel aan bod komen, omdat de authoriteiten daar wel toezicht houden op de productveiligheid.

 

Wetten die van toepassing zijn op internationale handel zijn niet per definitie die van 1 specifiek land. Als een dropshipper direct levert dan zijn zij niet de importeur en hiermee ook niet als importeur aansprakelijk. Het is heel simpel eigenlijk. Echteraf is dan de dropshipper ook niet verantwoordelijk te houden. Mensen weten gewoon niet wat contract law is en lezen niet de voorwaarden. Natuurlijk gaat een dropshipper enkel met katvanger in MO leveren als ze 1000en produkten versturen waarvan ze zeker weten dat ze een groot risico lopen aansprakelijkgesteld te worden.

 

Het is ook helemaal niet de verantwoording van China, Japan of Korea om te controleren of alles ok is met de product veiligheid van produkten die geexporteerd worden. Hun verantwoording ligt bij de produkten te controleren die in hun Eigen markt verkocht worden of met dit doel ingevoerd worden.

 

De hetze die ik bedoel is dat elke keer ten onrechte de schuld van alles wat fout gaat onterecht in China geplaatst wordt en dat hieraan gekoppeld opmerkingen de revu passeren die eigenlijk dichtbij komen aan, of pure discriminatie zijn. Een soort demonisatie waarbij de indruk gewekt wordt dat de chinezen erop uitzijn het westen een kopje kleiner te maken en letterlijk over lijken gaan

Link naar reactie

Zullen we het er dan maar op houden dat diegenen die verantwoordelijk zijn voor deze inferieure laders, niet beter weten?

 

Er zijn een hele lijst aan milieu-zaken aan te voeren, die hier allemaal al de aandacht hebben gehad en waarvan gevaar is vastgesteld. Een klein voorbeeld daarvan is dioxine. Een giftige kankerverwekkende stof, die niet op het land terecht mag komen. Ik vrees dat men in China nog nooit van dioxine heeft gehoord, laat staan welke gevaren het oplevert.

 

Mij persoonlijk verbaast het dat het zo lang heeft geduurd dat er daadwerkelijk eens iets echt goed mis is gegaan. Dit had al veel en veel eerder kunnen gebeuren. Nogmaals, het ligt niet aan de mensen zelf. Slechts een klein percentage is crimineel, dat bewijst de manier hoe ze zelf met voedingsmiddelen omgaan. Chemische fabrieken bouwen om allerlei vlees als namaak-rundvlees op de markt te kunnen brengen e.d. Hygiënische omstandigheden die hier nog niet eens in onze gedachten op zouden komen. De mensen zijn nog niet op het westers niveau, maar denken dat wel te zijn. Ze zijn een gevaar voor zichzelf en voor hun omgeving. Steden zijn zich aan het vergiftigen.....

Link naar reactie
Je hebt nog niet helemaal door hoe internationale handel werkt zie ik. Bedrijven zijn niet uit te leveren en aangezien meeste producenten of partijen in zaken een Limited Liability bedrijfsvorm hebben is de reden gevonden waarom de importeur en niet de fabrikant aansprakelijk is.

 

De reden dat de EU importeur aansprakelijk is te stellen voor productaansprakelijkheid is omdat dit zo in EU wetgeving is geregeld. De importeur kan uiteraard de fabrikant aansprakelijk stellen en slachtoffers kunnen dit ook zelf rechtstreeks.

 

En ongeacht rechtsvorm ( hoe limited dan ook en waar ter wereld gevestigd) kan er een strafrechtelijk onderzoek worden ingesteld (en zelfs een uitleveringsverzoek worden ingediend, maar meestal vindt dat onderzoek lokaal plaats) naar de verantwoordelijke functionarissen (directie, staf) bij opzet of zware schuld. Zie ook Chemiepack ( een BV) waar er een strafrechtelijk onderzoek werd ingesteld naar de directie en veiligheidsmanager. En ook in China zelf treed de Overheid op bij ernstige malversaties; die zijn immers schadelijk voor het imago en de export van China.

 

Edit: en het moge duidelijk zijn dat import van goederen die niet bestemd waren voor de EU markt en niet voldoen aan de EU normen in dat geval wel de verantwoordelijkheid van alleen de importeur is; tenzij de fabrikant zo stom is om er een CE-marketing op te zetten...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.